Jump to content

Gått upp 5 kilo på 2 månader med LCHF

Junkon9
 Share

Recommended Posts

Man får gratulera hennes hälsoförbättringar! Kolla över mängden protein hon får i sig med, lätt att överäta goda ostar och goda köttbitar på grillen, de kan bli en för stor mängd protein som ger dåliga resultat. Stress och sömnbrist är ju också en viktig faktor. Läste i någon annan tråd att värmen gör att vi samlar på oss vätska(???). Glöm inte att mäta smart, dvs med måttband i stället för våg (eller båda)

Lycka till!

När man går upp i vikt trots "LCHF" behöver man göra en nogrann analys av det man äter. Många gånger överäter man, nämligen. Man kan t.ex äta oförändrade portioner jämfört med gammalt liv och då ökar fettet kalorierna rejält med viktuppgång som följd. Det sägs att kaloriräkning är inget en LCHF:are behöver syssla med. Men han/hon som tappat kontrollen över portionstorleken eller behöver analysera varför man ej går ner, är kaloriräkning ett bra verkyg för att skaffa kunskap.

Jag håller med dig men sedan behöver man ju också räkna ut hur många kcal man gör av med och det tycker jag är knepigare. För min del som bara väger 55 kg så blir det enorma skillnader mellan olika dagar beroende på vad jag gör.

Jag håller med dig men sedan behöver man ju också räkna ut hur många kcal man gör av med och det tycker jag är knepigare. För min del som bara väger 55 kg så blir det enorma skillnader mellan olika dagar beroende på vad jag gör.

Knepigt minst sagt, men är det så viktigt att äta en specifik kalorimängd anpassad till varje enskild dags aktivitetsfaktor? Jag äter i alla fall 3000+ kcal/dag har en normalt sett en ganska aktiv vardag men helgerna tillbringas till stor del stillasittande och jag förblir viktstabil trots mitt att jag äter samma kalorimängd som vardagarna, om inte mer.

OnT: För matdagbok eller kanske prova lite liberalare LCHF? Kalorier spelar i slutändan en ganska stor roll i viktned/uppgång.

Knepigt minst sagt, men är det så viktigt att äta en specifik kalorimängd anpassad till varje enskild dags aktivitetsfaktor? Jag äter i alla fall 3000+ kcal/dag har en normalt sett en ganska aktiv vardag men helgerna tillbringas till stor del stillasittande och jag förblir viktstabil trots mitt att jag äter samma kalorimängd som vardagarna, om inte mer.

OnT: För matdagbok eller kanske prova lite liberalare LCHF? Kalorier spelar i slutändan en ganska stor roll i viktned/uppgång.

Hur kom du fram till att det är just 3000 kcal som är lagom för dig?

Jag har inte räknat ut exakt men jag skulle tippa på att jag förbrukar 1500 kcal en dag med enbart småpyssel och 3000 kcal en aktiv dag.

Hur allvarlig och långt gången var diabetesen?

Även typ2-diabetiker kan ju drabbas av viktminskning om blodsockernivåerna skjuter i höjden. Hur ser värdena ut nu jämfört med förut?

Jag misstänker att kroppen håller på att stabilisera sig efter år av för höga insulinnivåer. Men det är bara en medioker gissning förstås.

Hur kom du fram till att det är just 3000 kcal som är lagom för dig?

Jag har inte räknat ut exakt men jag skulle tippa på att jag förbrukar 1500 kcal en dag med enbart småpyssel och 3000 kcal en aktiv dag.

Har väl egentligen inte kommit fram till någonting men jag äter mellan 3000-4000 kcal per dag och har legat stilla i vikt det snart senaste året så har antagit att det är på ett ungefär vad jag "förbrukar".

• 2 weeks later...

Jag undrar om det kan ha att göra med att efter 1 månade så hade min fru inte längre diabetes och slutade med Januvia. Men trots strikt LCHF går hon upp i vikt vad ska vi göra ?

Men är hon överviktig? För är man inte överviktig så går man inte ner i vikt på LCHF. Är man underviktig så går man upp i vikt av LCHF.