Popular Post Birgitta Höglund Posted July 30, 2014 Popular Post Share Posted July 30, 2014 Fick ett PM på Facebook igår som fick mig att börja tänka på det här med vår strävan efter att se bra ut och tappa i vikt till varje pris, helst riktigt fort.För 20 år sedan var jag också en av dem som stod på löpband, trappmaskin och alla andra komplicerade maskiner på ett svettigt gym.Jag trodde att det här skulle göra mig frisk och stark. Tyvärr kombinerade jag det här toktränandet med att försöka äta mindre, för jag ville ju bli snygg också...Jobbade då hårt på en restaurang som köksmästare, ofta med dubbla pass.Istället för att vila de timmar jag hade ledigt på eftermiddagen, så åkte jag ofta iväg till gymmet.Tränandet gav mig en riktig kick, mådde finfint en lång period. Jag mådde så bra så jag glömde ofta att äta, så jag kunde vara rätt vimsig på eftermiddagen när jag kom tillbaks på jobbet, innan jag fick mat.Som tur var så åt vi alltid riktigt bra mat på den restaurangen, så jag återhämtade mig inför kvällens arbete. Frukost förekom inte i mitt liv under de här åren, blev oftast bara en kopp kaffe och en cigarrett...Så det första riktiga målet på en dag blev ofta först vid halv fyra. Sen blev det en hel del provsmakande och småätande under kvällen. Inte sällan gick jag på krogen efter jobbet, det var ju ända sättet att hinna träffa mina kompisar.Med ett antal öl eller vin och förstås ett gäng nötter till. På helgerna ofta nattmat när jag kom hem om jag började jobba senare dagen efter. Maten, ja det var alltid en stor skål pasta med nån gräddig sås och mängder med ketchup.Blev jag då starkare och friskare av det här?Ja, stark blev jag, det var ofta killar som kom efter mig på de tyngre maskinerna som fick sänka vikterna, det här gjorde mig förstås ännu mer peppad att träna ännu mer.Vikten, ja den var lägre än nånsin, vägde 68 kilo till mina 178 cm. (idag ca 75, en vikt jag trivs med)Men friskare??Det var i den här vevan som ryggproblemen började visa sig. Fick en ryggskada redan i skolan, den hade hållit sig lugn i många år men nu började den göra sig påmind igen.Så jag blev sakta sämre och sämre i ryggen, fick börja gå till kiropraktor som fixade till mig, men efter ett tag var det samma visa igen. Började få mer och mer värk, så till slut var det bara att lägga av med träningen. Som tur var slutade jag även att röka under den här perioden och utelivet orkade jag heller inte med som tidigare.Gick efter en riktigt tuff arbetsperiod på en ny restaurang in i väggen så det brakade, dt tog ett år att komma tillbaka till ett någorlunda fungerande liv igen och jag kunde börja jobba dagtid på en lunchrestaurang.Kroppen höll några år till, tills jag vid 38 års ålder pajade totalt i ryggen, en disk sprack pga tunga lyft i jobbet och många år av sjukskrivning, steloperation och senare sjukpension tog vid.Nu är det 14 år sen det hände och jag har under de senaste åren med lätt, daglig sjukgymnastikträning här hemma, promenader och med övergången till att äta 3 mål mat av min variant av lågkolhydratkost fått tillbaka både ork och styrka.Jag drabbas ibland av sämre perioder i ryggen, det får jag nog leva med. Men jag kommer aldrig att ge upp min nya livsstil, det är den som gjort att jag orkar med allt som händer kring mitt receptskrivande idag.Vill med den här historien dela med mig av min erfarenhet av alltför mycket träning och alltför lite mat.Hoppas jag kan hjälpa någon därute att stanna upp och tänka efter i tid 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 När jag läser din beskrivning tänker jag att det inte låter som just träningen var problemet. Utan rökning, dåliga matvanor, alkoholkonsumtion, stress och så vidare. Håller verkligen med dig om annars att träningen behöver kombineras med hälsosam mat god sömn och att det är viktigt att vara lyhörd för vad som är lagom dos träning för just din kropp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 30, 2014 Author Share Posted July 30, 2014 Tyvärr blev träningen ett stort behov och ihop med den i övrigt dåliga livsstilen blev det ingen bra kombination. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 När man läser om träning så står det ju ofta att vilan är lika viktig som träningen. Ju hårdare man tränar ju mer vila behöver troligen kroppen för att bygga upp. Dom menar ju inte att man skall sitta stilla men att man behöver varva med mildare fysisk aktivitet. För lite mat kan ju också bryta ner kroppen. Att träna både kondition och styrka verkar också vara viktigt för hälsan. Att vara så fokuserad på att träna för att se snygg ut så man glömmer att äta är naturligtvis inte bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 30, 2014 Author Share Posted July 30, 2014 Träning är mycket viktig för kroppen, liksom mat och vila. Tyvärr ser jag idag fler och fler som har hamnat i det här skadliga beteendet jag hade då för 20 år sen. Därför skrev jag texten så kanske fler inser hur viktigt det är med lagom doser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 Träning är mycket viktig för kroppen, liksom mat och vila. Tyvärr ser jag idag fler och fler som har hamnat i det här skadliga beteendet jag hade då för 20 år sen. Därför skrev jag texten så kanske fler inser hur viktigt det är med lagom doser Tyvärr har nog "lagomgruppen" krympt bland dom yngre. Det är allt eller inget som gäller. En grupp tränar som besatta medan en annan grupp sitter mer och mer stilla. Lagom är nog inte så dumt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 Träning är mycket viktig för kroppen, liksom mat och vila. Tyvärr ser jag idag fler och fler som har hamnat i det här skadliga beteendet jag hade då för 20 år sen. Därför skrev jag texten så kanske fler inser hur viktigt det är med lagom doser Ja, jag tror gymmen kan göra mer här än de gör för att visa på hälsosam livsstil. När mitt gym har öppet hus för att locka nya medlemmar brukar de bjuda på karameller och fabrikstillverkade kakor samt saft.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 Hej Birgitta, Jag får intrycket att du till din natur påminner en hel del om undertecknad, dvs stundom har det blivit lite väl mycket à "allt eller inget" oavsett om det gäller träning, kost, arbete etc. Förstår att ditt syfte med att dela med dig är precis så som du skrev: "Vill med den här historien dela med mig av min erfarenhet av alltför mycket träning och alltför lite mat. Hoppas jag kan hjälpa någon därute att stanna upp och tänka efter i tid" Vill bara poängtera för andra som läser detta och - kanske - tolkar det som ett träningssspecifikt problem att så inte är fallet. Om man inte sköter kost, tränar fel, tränar för mycket, inte sover tillräckligt, festar lite väl mycket, stressar överlag...tja, då brukar det bara gå på ett sätt till slut och det har väl egentligen väldigt lite med just träning att göra. Det du skriver om träning och att din styrka ökade trots upplägget är också intressant och bör poängteras ur perspektivet att styrkeutveckling inte är samma sak som muskeluppbyggnad. De har en hel del beröringspunkter men skiljer sig dels på behov (det går inte att bygga muskler utan bra kosthållning exempelvis), träningsupplägg etc. Lite av detta ligger till grund för att jag ibland hävdat att muskelinriktad träning är den mest hälsosamma aktivitet man kan ägna sig åt helt enkelt för att den förutsätter så mycket viktiga aspekter i relation till kost, sömn, stressbalans etc. Det går att "komma undan" mera om man "bara" inriktar sig på styrka även om det även där finns ett självklart behov att sköta den här biten. Behovet är dock större med fokus på muskeluppbyggnad. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 Ja, jag tror gymmen kan göra mer här än de gör för att visa på hälsosam livsstil. När mitt gym har öppet hus för att locka nya medlemmar brukar de bjuda på karameller och fabrikstillverkade kakor samt saft....Synd bara att gymen inte har det fokuset. De gör, som alla andra affärsdrivna verksamheter, bara det som maximerar vinstintresset. En illa dold sanning inom gymbranschen är att A och O är att få medlemmar att skaffa gymkort med autogiro. Det har nämligen fördelen att för många medlemmar så tickar detta bara på som ett slags halvbra samvetsvälgörare. Det är inte helt ovanligt att man antingen efter nyårslöftet eller semestern nappar på något fantastiskt erbjudande. Därefter kör halvseriöst någon månad eller två. Sedan efter mitten av våren eller hösten så blir det i regel väldigt ofta betydligt lugnare på gymen...ty då har det där initiala drivet lagt sig och medlemmen brottas med kulmen på halvårets stresskullar i relation till ex. jobb. Gymet prioriteras sonika ned. Gymkortet, däremot, tickar vidare. Det finns fler än en som haft gymkort i flera år utan att nyttja det så väl för man har någonstans i tankens värld den där förhoppningen att "bara det lugnar sig så ska jag komma igǻng med träningen igen". Eller så nyttjar man det bara i sociala sammanhang där det låter bättre att man "tränar på gym X" (fast inte så ofta, inte så seriöst...eller knappt alls) än "nej, jag har inget gymkort". Det här lever gymen rätt bra på och därför tenderar autogirot och medlemskapet förnyas varje år utan att någon intervention från medlemmen behövs. I den mån det finns någon poäng med detta så är det främst att gymen varken har, vill eller kan (?) ta något ansvar ur ett slags vidare (folkhälsa?) perspektiv så länge detta inte sammanfaller med ett potentiellt vinstintresse. Till saken hör även att det man tjänar mest pengar på inte heller är själva träningen utan det är kringförsäljning som kosttillskott, träningskläder, "gadgets" etc. Den övervägande delen av denna viktiga försäljning utgår från nytillkomna medlemmar som inte riktigt greppat det väsentliga vad gäller hur man får resultat. Ty det är varken den där burken Celsius man tror sig behöva innan passet, gainern, magazinet eller coola träningskläder som renderar resultat... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 Träning är mycket viktig för kroppen, liksom mat och vila. Tyvärr ser jag idag fler och fler som har hamnat i det här skadliga beteendet jag hade då för 20 år sen. Därför skrev jag texten så kanske fler inser hur viktigt det är med lagom doser Nästan så jag tror att du ville svara på min tråd här:http://forum.kostdoktorn.se/topic/5261-styrketr%C3%A4ning-ger-bottenl%C3%B6s-hunger/ Min primära lösning blir förstås att äta mer Mat är gott. Och sova mer förstås. Sömn gör gott. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted July 31, 2014 Author Share Posted July 31, 2014 Hej Birgitta, Jag får intrycket att du till din natur påminner en hel del om undertecknad, dvs stundom har det blivit lite väl mycket à "allt eller inget" oavsett om det gäller träning, kost, arbete etc. Förstår att ditt syfte med att dela med dig är precis så som du skrev: "Vill med den här historien dela med mig av min erfarenhet av alltför mycket träning och alltför lite mat. Hoppas jag kan hjälpa någon därute att stanna upp och tänka efter i tid" Vill bara poängtera för andra som läser detta och - kanske - tolkar det som ett träningssspecifikt problem att så inte är fallet. Om man inte sköter kost, tränar fel, tränar för mycket, inte sover tillräckligt, festar lite väl mycket, stressar överlag...tja, då brukar det bara gå på ett sätt till slut och det har väl egentligen väldigt lite med just träning att göra. Det du skriver om träning och att din styrka ökade trots upplägget är också intressant och bör poängteras ur perspektivet att styrkeutveckling inte är samma sak som muskeluppbyggnad. De har en hel del beröringspunkter men skiljer sig dels på behov (det går inte att bygga muskler utan bra kosthållning exempelvis), träningsupplägg etc. Lite av detta ligger till grund för att jag ibland hävdat att muskelinriktad träning är den mest hälsosamma aktivitet man kan ägna sig åt helt enkelt för att den förutsätter så mycket viktiga aspekter i relation till kost, sömn, stressbalans etc. Det går att "komma undan" mera om man "bara" inriktar sig på styrka även om det även där finns ett självklart behov att sköta den här biten. Behovet är dock större med fokus på muskeluppbyggnad. Vi är nog många som åtminstone perioder i livet kör stenhårt med många saker samtidigt Mitt syfte med texten var inte att kritisera tränandet, det tror jag är väldigt nyttigt och bra för alla. Men just det här med att man måste kombinera träningen med bra mat och återhämtning är det många "vardagsmotionärer" som glömmer, tror jag. Ser en hel del av det i olika forum och det var även så den som skrev till mig hade hållit på, väldigt mycket träning och väldigt lite mat för att gå ner i vikt. Tränar man mer på elitnivå, då vet man ofta vad som behövs för att uppnå det optimala resultatet. Jag åt ju en hel del proteinrik mat då när jag jobbade på restaurang, det blev rejält med både kött och fisk med smör och feta såser och sallad när jag jobbade, kolhydraterna åt jag mest på fritiden. Märkte redan då att jag höll mig piggare på jobbet om jag inte åt så mycket bröd och potatis, har alltid haft problem med blodsockersvackor. Jag äter även idag rejält med protein, inte för att bygga muskler men för att hålla dem jag har i bra form, det funkar riktigt fint 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts