Jump to content

Testat lågkolhydratöl

Chrille
 Share

Recommended Posts

Jag fick idag testsvar från Alcontrol i Linköping dit jag skickat Spendrups Bright Brew öl, ett s.k. lågkolhydratöl.

Misstänker att många med mig önskar att öl inte vore tabu.

Testresultatet visar att innehållsförteckningen stämmer:

Fett: 0,7 g / 100g

Kolhydrater: 0,8 g / 100g

Protein: 0,6 g / 100g

Om man inte kör strikt kan väl inte detta vara så farligt?

En eller två 33cl flaskor i sommarvärmen ger 2,64 alt. 5,28 g KH

Vad sägs?

Chrille

• Like 3

Jag håller mig till glutenfritt öl men är mkt mer måttlig än innan jag la om kosten. En öl då och då får räcka. Brukar dricka tjeckiska Zatec. Lammsbrau som man kan få i Tyskland är bra också.

Jag dricker hellre vatten än något så kallat lågkolhydratöl.

Däremot unnar jag mig gärna en riktig öl då och då. Inte särskilt ofta och ketosen får sig kanske en smäll, men ska det drickas öl så ska det vara riktig öl. Och min metabolism fixar det. Därmed inte sagt att det fungerar för andra. 

Men absolut, vill man dricka "öl" med  5,28 g kolisar för två 33:or så är det helt ok tycker jag  :). Om man nu inte är särskilt strikt alltså och gärna dricker fulöl.   

Man kan äta strikt på flera olika sätt. Sektiskt utan avsteg eller på en strikt nivå som handlar om genomsnittet i ett längre tidsspann alternativt genom löpande kompensation och balansering. I det senare fallet finns det utrymme för många öl och glassar... och utan samvetskval.

• Like 4

Jag älskade en kall Tuborg guld när jag jobbat mej svettig i trädgården förr. Till midsommar köpte jag en liten öl ... Men den var ju inte god längre. Maken fick ta den. Har också provat San Miguel som jag vet jag verkligen har njutit av i den spanska hettan. Tänkte den skulle smaka gott i svensk hetta nu tillsammans med en sillasvans. Icke heller!

Jag kan inte njuta av en öl längre, så då finns det för mej ingen anledning att ta nån

Jag älskade en kall Tuborg guld när jag jobbat mej svettig i trädgården förr. Till midsommar köpte jag en liten öl ... Men den var ju inte god längre. Maken fick ta den. Har också provat San Miguel som jag vet jag verkligen har njutit av i den spanska hettan. Tänkte den skulle smaka gott i svensk hetta nu tillsammans med en sillasvans. Icke heller!

Jag kan inte njuta av en öl längre, så då finns det för mej ingen anledning att ta nån

San Miguel är mitt favoritöl annars faktiskt. Sörjer lite lite att glutenstoppet gör att jag inte kan dricka det. San Miguel påminner ju väldigt mycket om Carlsberg Svart Guld. Pröva den!

• Like 1

Samma här, ingen som helst längtan efter öl, drack en liten flaska med lite kolhydrater i fjol midsommar, efter det inget. Kan ju bero på att efter 4 år med reducerat kolhydratsintag så finns inget sockersug längre. När jag tänker efter så var det ju sockersug som hos mig åtminstone gjorde att man var sugen på en öl. Nu får jag samma kick med kolsyrat vatten.

Det verkar även som att jag inte blir så törstig längre kvittar hur mycket jag svettats eller rört mig, kan springa 1,5 mil i 30 grader utan att vara törstig direkt efteråt eller under resan...det hänger nog ihop med att kolhydrater kräver mer vätska har jag läst någonstans.

• Like 1

Jag tar gärna en kall Bright och tycker att det är perfekt att kunna ta en öl utan efterföljande svullomage och sötsug. Därför glädjer det mig oerhört att innehållsförteckningen stämmer :wub:  Tack för det Chrille!

• Like 1

San Miguel är mitt favoritöl annars faktiskt. Sörjer lite lite att glutenstoppet gör att jag inte kan dricka det. San Miguel påminner ju väldigt mycket om Carlsberg Svart Guld. Pröva den!

Jo Sort guld är inte heller gott längre trots att det var min andra favorit efter Tuborg guld. Kommer nog att köpa en liten burk till surströmmingen och ta några munnar för jag kan inte tänka mej nån annan dryck till den delikatessen (utom nubben då)
  • Like 1

• 2 weeks later...

Jag fick idag testsvar från Alcontrol i Linköping dit jag skickat Spendrups Bright Brew öl, ett s.k. lågkolhydratöl.

Misstänker att många med mig önskar att öl inte vore tabu.

Testresultatet visar att innehållsförteckningen stämmer:

Fett: 0,7 g / 100g

Kolhydrater: 0,8 g / 100g

Protein: 0,6 g / 100g

Om man inte kör strikt kan väl inte detta vara så farligt?

En eller två 33cl flaskor i sommarvärmen ger 2,64 alt. 5,28 g KH

Vad sägs?

Chrille

Är den glutenfri? D.v.s; är den LCHF eller är den enbart Lowcarb?

Är den glutenfri? D.v.s; är den LCHF eller är den enbart Lowcarb?

Hej,

Vet ej, testet gällde det som jag angett.

Men var i hela friden har du fått det ifrån att LCHF = glutenfritt.

Självklart är det önskvärt och så äter jag själv, men det är inte ett LCHF-krav.

Hej,

Vet ej, testet gällde det som jag angett.

Men var i hela friden har du fått det ifrån att LCHF = glutenfritt.

Självklart är det önskvärt och så äter jag själv, men det är inte ett LCHF-krav.

Jo, LCHF=glutenfritt. Det är väl bland annat det som är en av de stora skillnaderna mellan LCHF och "Low Carb"

Jo, LCHF=glutenfritt. Det är väl bland annat det som är en av de stora skillnaderna mellan LCHF och "Low Carb"

Jag tycker inte det stämmer. Gluten eller inte ser jag som valfritt snarare än förbjudet. Dessutom ligger skillnaden mellan lowcarb och LCHF i fördelningen mellan fett och protein och har inget med gluten att göra.

Jag tycker inte det stämmer. Gluten eller inte ser jag som valfritt snarare än förbjudet. Dessutom ligger skillnaden mellan lowcarb och LCHF i fördelningen mellan fett och protein och har inget med gluten att göra.

Nej helt rätt, har inte med LCHF att göra, det är något som personen själv har hittat på.

Det är väl helt OK att leva efter det, det gör jag själv, men man skall inte hitta på egna regler, det blir för tramsigt.

LCHF handlar om att äta artegen föda. Eftersom gluten inte är artegen föda så är LCHF-kost glutenfri. 

Nej helt rätt, har inte med LCHF att göra, det är något som personen själv har hittat på.

Det är väl helt OK att leva efter det, det gör jag själv, men man skall inte hitta på egna regler, det blir för tramsigt.

LCHF=artegen föda. Gluten=inte artegen föda. Slutsats; LCHF=glutenfritt