Jump to content

10 dagar och lite osäker.......

AndersD

Recommended Posts

Hej på er

Är inne på min andra LCHF-vecka och känner mig mer eller mindre osäker på om jag äter rätt/rätt mängd.

Hälsoaspekten och "myteriet mot etablissemanget" är naturligtvis viktig och jag har en intention att verkligen lägga om min kosthållning i det långa perspektivet. Men.....min hjärna envisas med att fokusera på viktnedgång, åtminstone i dagsläget.

Jag har läst på otaliga sajter och tagit hjälp av diverse beräkningsverktyg för att bedöma om jag lagt mig på rätt nivå. Tyvärr är variationen enorm beroende på vilket verktyg man använder, främst när det gäller hur många kalorier man ska stoppa i sig för att få till en önskad viktnedgång.

Jag listade UNGEFÄR vad jag äter på en dag på kostbevakning.se och fick veta att jag stoppar i mig ca 1600 kilocalorier och att fördelningen i (E%) var: Protein:21, Fett:71, Kolhydrater:7 och Fibrer: 1 

Listan ser ut såhär (utan någon speciell ordning):

3 ägg

3 msk grädde

6 dl kaffe

100 g bacon

1 paprika

0,5 dl grädde

200 g nötkött

2 dl yoghurt 10%

20 g blåbär

10 g smör

1 klyfta vitlök

20 g gul lök

Jag är 49år, 179cm lång och väger 91 kg idag (94kg vid start, 10 dagar sedan), mitt första delmål är att komma under 80kg.

Måttlig fysisk ansträngning (en cykeltur eller en promenad då och då)

Hur tycker ni detta ser ut?

Är det ung rätt mängd energi?

Fördelningen är väl OK, eller?

/Anders

Hej AndersD!

Hej på er

Är inne på min andra LCHF-vecka och känner mig mer eller mindre osäker på om jag äter rätt/rätt mängd.

I det här läget skulle jag fokusera på att definiera "äta rätt" enligt det kosthållningen förutsätter, dvs att hålla koll på kolhydraterna först och främst och sedan komplettera med ett moderat intag av protein och resten fett.

Eftersom jag utgår att du avser att följa en väldigt strikt lågkolhydratkosthållning redan från start à la Atkins' induktionsfas så skulle jag sträva efter att verkligen försöka "nolla" kolhydratintaget. Detta hänger ihop med att det är viktigt att verkligen få en känsla och ett hum om vad som innehåller kolhydrater och vad som inte gör det och vilka livsmedel man bör ha som sin bas vid lågkolhydratkosthållning. En annan aspekt är psykologisk, dvs har man väl genomgått detta och därefter kör strikt ännu ett tag så har man lättare att experimentera med potentiellt "svängrum" i framtiden. Du har då dessutom fördelen av att du sannolikt slipper felsöka din kosthållning ur perspektivet tillräckligt låg kolhydratmängd.

Mer konkret innebär detta att...

Jag listade UNGEFÄR vad jag äter på en dag på kostbevakning.se och fick veta att jag stoppar i mig ca 1600 kilocalorier och att fördelningen i (E%) var: Protein:21, Fett:71, Kolhydrater:7 och Fibrer: 1 

3 ägg

3 msk grädde

6 dl kaffe

100 g bacon

1 paprika

0,5 dl grädde

200 g nötkött

2 dl yoghurt 10%

20 g blåbär

10 g smör

1 klyfta vitlök

20 g gul lök

...det kan finnas en poäng med att undvika yoghurten och blåbären åtminstone ett tag framöver.

Vad gäller övrigt makronutrientintag så ser det inte så tokigt ut och en tumregel som jag tycker verkar funka generellt är att sträva mot 20-25 E% protein 5-10 E% kolhydrater (med slagsida åt bottennivån enligt det jag redan tagit upp) och resten fett.

Energiintaget totalt är givetvis relevant men en viktig poäng med lågkolhydratkosthållningen är ju att få fart på mättnadskänslan och - om möjligt - låta den diktera matintaget. När detta funkar så kommer du "automagiskt" att äta vad du behöver eller t.o.m. orsaka negativ kaloribalans.

Om du framöver inte märker av någon viktminskning så kan det vara läge att se över energiintaget mer nogggrant men vill du njuta den potentiellt ideala fördelen av den här kosthållningen så kan det vara en poäng att se hur det går att "bara" äta som din kropp signalerar, dvs lyssna efter hunger- och mättnadssignaler.

Hälsoaspekten och "myteriet mot etablissemanget" är naturligtvis viktig och jag har en intention att verkligen lägga om min kosthållning i det långa perspektivet. Men.....min hjärna envisas med att fokusera på viktnedgång, åtminstone i dagsläget.

Tänk bara på att inte bara din hjärna utan hela din kropp kommer att uppleva ett kaos under den första ketoadaptionen och det gäller i synnerhet om man inte gradvis trappar ned kolhydratintaget utan anammar något snarlikt Atkins' induktionsfas. Därav att jag anser att du först och främst bör fokusera på att "få till" kosthållningen praktiskt först och främst.

Viktfluktuationen inledningsvis är ändå av dubiös karaktär då den initialt mest består av vattenvikt. Det är dessutom först efter grundläggande ketoadaption du kan förvänta dig någon slags "automagisk" effekt.

Jag har läst på otaliga sajter och tagit hjälp av diverse beräkningsverktyg för att bedöma om jag lagt mig på rätt nivå. Tyvärr är variationen enorm beroende på vilket verktyg man använder, främst när det gäller hur många kalorier man ska stoppa i sig för att få till en önskad viktnedgång.

Där har du ännu en anledning att se hur det går att bara äta som kroppen signalerar. Oavsett vad riktlinjer hävdar att du bör äta så är det bara du och ditt eget ätande och aktivitetsnivå som kan styra detta.

Jag är 49år, 179cm lång och väger 91 kg idag (94kg vid start, 10 dagar sedan), mitt första delmål är att komma under 80kg.

Som alltid så rekommenderar jag alla med målet att viktminska att börja styrketräna för att istället maximera fettminskning. Lågkolhydratkosthållningen kommer redan att ge dig draghjälp men vill du få maximal effekt så är det styrketräning som gäller.

Lycka till!

• Like 3

Hej på er

3 ägg

3 msk grädde

6 dl kaffe

100 g bacon

1 paprika

0,5 dl grädde

200 g nötkött

2 dl yoghurt 10%

20 g blåbär

10 g smör

1 klyfta vitlök

20 g gul lök

Hur tycker ni detta ser ut?

Är det ung rätt mängd energi?

Fördelningen är väl OK, eller?

/Anders

Gillar din lista, det ser enkelt, gott och nyttigt ut. Lite mer grönsaker möjligen? Energimängd och fördelning ser också väldigt bra ut.

PS. Jag är kvinna och 175 cm, gick för några år sen ner 15 kg med kaloriräkning, då låg jag ungefär på 1600 kcal/dag. Nu räknar jag inte längre men det känns som att jag kan äta mer med LCHF och ändå hålla vikten. Lycka till!

• Like 1

En massa kloka saker......

Tack för utförligt svar!

Jag försöker verkligen "känna in" om jag äter rätt mängd men då jag klassar mig själv som en fd storätare litar jag inte riktigt på det jag känner. Det känns iofs rätt OK och jag tappar ju vikt så helt fel ute kan jag ju inte vara.

Träning ja, ser framemot att kunna komma igång med lite mer regelbunden träning. Styrketräning är dock inte riktigt "jag", skulle vilja cykla lite mer istället.

Gillar din lista, det ser enkelt, gott och nyttigt ut. Lite mer grönsaker möjligen? ...

Just ja, det går ner ung. en halv brocolli om dagen också, glömde detta när jag skrev listan!

Idag bakade frugan "LCHF-bullar", förvånansvärt brödlika i konsistensen och riktigt goda. Den biten lär man inte sakna när det går att göra nyttiga ersättare som är såpass bra!

• Like 1

• 4 months later...

Trots detta har det ändå varit en liten utmaning, i början letade vi "alternativ" för fulla muggar, vi har bakat LCHF-bröd, LCHF-kakor o gud vet allt vad folk hittar på. Efter ett tag kom vi till insikt att det mesta av det här bara är trams, varför försöka göra något som inte blir vad det ska vara?

Numera kör vi på utan dessa "wannabe"-recepten, riktiga recept är så mycket bättre och det finns ju massor av appar, hemsidor mm där man hittar hur mycket trevligt som helst.

Ett tag tyckte jag att du beskrev vår situation. :)

Jag tycker det är fascinerande att så många lchf-ätare beskriver samma sak: äta gott och sen vara mätt och belåten länge.

Tråkigt att det är ett sånt massivt motstånd från etablissemanget.  :(

• Like 3