Jump to content

Råttans kamp för en bättre hälsa inkl viktminskning

Råttan
 Share

Recommended Posts

Det är verkligen underbart roligt och lärorikt att läsa här om hur folk experimenterar fram en kost som passar dem. Och det är ju såklart lika roligt att göra det själv. Riktigt nördigt.  :D

Ja visst är det lite spännande :) Folk i ens omgivning undrar om man e riktigt klok :D

• Like 3

Nä ni, det här går inte :( Vet inte varför jag alldeles blåögt försökt lura mig själv att jag klarar av att äta frukt. I går kväll slog det slint i sockerhjärnan och jag klämde i mig alla vindruvor (pappas egenodlade) + två äpplen och det var rätt mycket druvor :(

Har ju känt av magen enda sedan i fredags då jag åt en halv banan, men i går storknade den totalt + att den svällde upp i gigantisk storlek. Igår började jag känna av det där berömda suget och onöjdheten i kroppen, inte bra :( En känsla jag inte haft på sju månader sedan jag lade om kosten. Fan, fan, fan (ursäkta)

Pappa kunde ju lika gärna ha gett mig en stor påse smågodis, i stället för de där druvorna :wacko: Ingen skillnad i min kropp och hjärna. Fast det var ju mitt val och jag kunde ha gjort som jag tänkt, gett dem till min särbo i lördags då han var här, men jag lurade mig själv totalt, så att jag trodde på det själv. Att lite druvor är väl inte så farligt, det klarar jag av att hantera och äta bara några om dagen av. Dessutom lura mig själv att jag inte skulle få sug av frukt. Hur blåögd kan man vara i sitt sockerberoende liksom.

Nå, jag har provat nu och fått ett svar. Kanske inte det svar jag allra mest önskat, men det är ett faktum att jag inte klarar av att ha frukt hemma och hålla mig till att äta lite av det.

Dessutom känner jag mig alldeles upp och ner vad gäller mina rutiner med maten och lite tappat greppet på något sätt.

Försöker intala mig själv att det är bara att återgå till mina vanliga måltider och inte tänka så himla mycket. Måste försöka höja kolhydraterna med mera rotfrukter. Tänkte jag skulle väga och räkna min mat några dagar nu för att se vad jag mer exakt får i mig. Är så sabla tråkigt bara :blink:

• Like 2

Var till endokrinologen i tisdags. Han hade läst och begrundat mitt långa mejl, men sa att han har tyvärr inga svar på varför jag mår som jag mår, eftersom allt går ihop i varandra. Han kan tex. inte säga att jo muskelsvagheten/mattheten beror på hypotyreosen, eftersom det även är en känd biverkning av litium som jag äter för bipolär sjukdom. Att det enda vi kan göra är att vänta och se ett tag till (två veckor) innan vi tar nya prover på sköldkörtelvärdena och se hur jag kommer att må nu efter höjningen av thyroxin (levaxin) för ett par veckor sedan. Den lilla liothyroninmängd jag äter får vara kvar eftersom jag upplevt att jag blivit piggare mentalt sedan den sattes in i juni. Vi får prova oss fram i sakta mak, men måste ta en sak i taget annars vet vi inte vad som hjälper eller inte hjälper menade han. Han undrade om jag står ut med det och jo det gör jag väl. I alla fall som jag mår nu, så klarar jag ju av att leva med det. Det var värre före jag fick liothyronin då jag fick mental soppatorsk efter en timmes aktivitet

Jag känner ju ändå att han tar mig på allvar och han är nog ändå bra att diskutera med, men lite frustrerande är det då han säger att han inte har några svar på mina frågor. Jag har ju haft honom som läkare sedan 2007 då jag fick min hypotyreosdiagnos, så han känner mig ganska bra.

Jag mår ju bättre nu i alla fall, trycket i huvudet är borta fast det dånar och susar ännu. Även muskelsvagheten är mindre kännbar så länge som jag inte arbetar med händerna för högt upp, tvättar håret mm. Bra sade läkaren och att vi får höja thyroxinet ytterligare om det behövs sedan, kanske även lio, men i minimala smulor åt gången eftersom höjning med 5 mcg i taget inte funkade.

Mitt experiment med att höja kolhydraterna går inte så himla bra. Äter nog mer än förut, men det är förbaskat svårt att komma upp i 50g om dagen kan jag säga. Det blir ett sabla tuggande av rotfrukter, får ju inte i mig mig :P En stor stekt pytt med kålrot, morot, rödbeta och rödlök intas en gång om dagen - en stor portion blir det, knappt så köttet får plats på tallriken :D Rårivna morötter till det andra målet mat jag äter, eller råriven rödbeta blandad i aioli (gott) Äter ju dessutom rucola, babyspenat, röd paprika, tomat ovs Äter nötter alla dagar, en näve mandel/paranötter och äter bär var och varannan dag. Tycker alltså att jag äter mycket kh och så räknar jag på det och så blir det inte mer än absolut max 40g :o

Hur bär ni andra er åt för att höja kolhydraterna om ni inte äter mejerier, potatis och frukt? Jag får inte i mig mer mat, ska ju äta kött och en del fett också :D

Lagade faktiskt plättar i går kväll på mandelmjöl, så då blev det väl lite mer kh antar jag (räknade inte på det)

Det är ju en vecka sedan i morgon, som jag har försökt höja kh men kan inte säga om jag mår bättre av det i kroppen. Det var ju just det som käre doktorn sa, att göra en ändring i taget så man vet vad som hjälper. Jag höjde ju thyroxin för ett par veckor sedan också, så mitt i allt så mår jag bättre på grund av det :o Krångligt det här med kroppen :D

Jag äter inte mejerier, helst, och inte frukt men har sedan jag började med LCHF, för ett år sen ganska precis, inga restriktioner vad gäller ovanjordsgrönsaker och bär så jag äter mycket jättestora sallader (mycket bladgrönt, mycket oliv olja och begränsat med proteiner) och mycket bär. Jag har också hela tiden ibland ätit lite lite potatis och ris på lunchrestaurangen. 

Jag äter inte mejerier, helst, och inte frukt men har sedan jag började med LCHF, för ett år sen ganska precis, inga restriktioner vad gäller ovanjordsgrönsaker och bär så jag äter mycket jättestora sallader (mycket bladgrönt, mycket oliv olja och begränsat med proteiner) och mycket bär. Jag har också hela tiden ibland ätit lite lite potatis och ris på lunchrestaurangen. 

Har du räknat någon gång på hur mycket kh du kommer upp i med det du räknar upp ungefär?

Jag tycker jag äter massor med grönsaker, av alla sorter + rotfrukter men har ändå svårt att komma upp i de 50g som jag tänkte försöka med. Bär får jag ju inte sötsug av, då det skulle jag kunna äta oftare förstås också

Försökt att peta i mig lite mer kolhydrater varje dag nu i en veckas tid. Ätit en hel del rotfrukter varje dag, samt mer bär än annars. Och så det misslyckade försöket med frukt dådå :(

Dessvärre kan jag ju konstatera att jag gjort precis det som min endokrinolog sade till mig att inte göra, nämligen att ändra fler saker samtidigt. Då blir det omöjligt att avgöra vad som hjälper. Jag fick ju thyroxindosen höjd från 100mcg till 125mcg för över två veckor sedan och så har jag ökat kolhydratmängden nu då :P Jag mår ju faktiskt bättre och det är ju jättebra, men som sagt av vad mår jag bättre - mer kolhydrater eller mer thyroxin? Tja ingen vet. Tror ju faktiskt att det inte beror på mer kolhydrater, om jag ska vara ärlig :P

Har varit på hundutställning idag. Tog med mig min "plunta" med äggmjölk så jag skulle få kaffe i mig, men i övrigt räknade jag kallt med att det skulle finnas något lämpligt ätbart i idrottshallens café. Köttfärslimpa med champinjonsås serverades det + grönsaksbuffé, så jag "blundade" för det faktum att det förmodligen var mjöl i både sås och köttfärslimpa, samt grädde antar jag. Lassade upp en duktig portion med rivna morötter och vitkålssallad, dressing och så köttfärslimpa och sås :) Hel okey en dag som denna :)

• Like 1

Har du räknat någon gång på hur mycket kh du kommer upp i med det du räknar upp ungefär?

Jag tycker jag äter massor med grönsaker, av alla sorter + rotfrukter men har ändå svårt att komma upp i de 50g som jag tänkte försöka med. Bär får jag ju inte sötsug av, då det skulle jag kunna äta oftare förstås också

Ungefär 50-70 gr kolhydrater brukar det bli, och jag tycker absolut att du kan testa bär. Jag brukar ha blåbär, lingon och havtorn i frysen. Gott till t ex kokospannkakor. Och när det gäller rotfrukter, alltså ugnsrostad palsternacka med mycket vitlök! När man äter det vill man aldrig ha potatis igen.  :P

Ungefär 50-70 gr kolhydrater brukar det bli, och jag tycker absolut att du kan testa bär. Jag brukar ha blåbär, lingon och havtorn i frysen. Gott till t ex kokospannkakor. Och när det gäller rotfrukter, alltså ugnsrostad palsternacka med mycket vitlök! När man äter det vill man aldrig ha potatis igen.  :P

Måste testa palsternacka med vitlök, gubbens brorsa odlar massor. Tack för tipset :) bär äter jag en del redan :)

• Like 2

Ett tag sedan jag skrev nu, så ska få ner några rader igen :)

Har haft hypomanivarning här, speedad, mycket på gång, kaos i hjärnan och sömnen som flytt sin kos = Blir inte bra i slutändan och brukar sluta i platt fall. På med medicin till natten för att jag ska bromsa det hela och få sova på nätterna. Fast inte alltid det funkar det heller :(

Matmässigt så rullar det på tycker jag, äter fortsättningsvis bara två gånger om dagen + nötter. Några kvällar i veckan äter jag bär. På mornarna ska jag ha min mugg kaffe med äggmjölk, så någon 16:8 är det ju inte fast jag oftast inte äter före närmare 11-11.30. Det här passar min väldigt bra upplever jag i alla fall :)

I går åt dottern och jag varsin wrap på café vid lunchtid och när jag skrapat i mig innehållet i wrapen, i form av skaldjursröran med creme faiche mm. och fortfarande var hungrig så insåg jag hur mycket kolhydratmat som en måltid kan bestå av och hur väldigt lite riktig och vettig mat en traditionell wrap innehåller :P Fick dotterns röra också, för hon tyckte att den var för stark, så lite mättare blev jag :)

Vi var in i orientalbutiken och handlade lite goda nötter, för sedan skulle vi på bio dotra och jag :) Blev lite mycket nöttuggande för mig under bion och det satte sig i magen senare :( Synden straffar sig själv, eller vad brukar man säga :D

Jag har nog överlag minskat ner på kolhydraterna igen (undantag nötfrossandet på biografen) Vet inte hur mycket kh jag får i mig, då jag inte räknat, men jag äter nötter och rotfrukter alla dagar, bär några dagar i veckan till det, minimal mängd ost och eller färskost alla dagar nästan och använde en burk CF i veckan som varit + vanliga grönsaker sen då - lite paprika, tomater, kålsorter, lök, vitlök, bladspenat, avokado ovs. Använder även citronsaft i vattnet jag dricker.

Jag upplevde inte att jag märkte någon skillnad i känslan i kroppen då jag åt mer kh, så därför har jag minskat igen. Så som jag äter nu så har jag annars mått bra på och gått ner i vikt, så då kör jag vidare på det :)

• Like 4

Har en undran, i fall någon som läser här kan svara på det :)

Funderar på vad som händer om man varierar mängden kolhydrater från dag till dag, liksom hur stabilt måste intaget ligga? Och då menar jag bra kolhydrater från rotsaker, bär, nötter, frön mm och även ytterst liten mängd frukt i form av äpple främst.

Jag undrar eftersom mitt dagsintag nog varierar en del. Jag räknar ju inte på vad jag äter som ni vet, men med ögonmått mätt så kanske jag ligger mellan 15-max 40 g kolhydrater beroende på dag. Är det för stor variation det, för att förbränningen ska funka?

Jag märker ju ingen skillnad i kroppen, inte annorlunda på något sätt. Inte mer sug de dagar jag äter lite mer heller. Märker helt enkelt ingenting :) Borde det inte vara okey då?

Exempel på en måltid med mer kolhydrater har jag från i kväll. Vägde inte maten dock så det är bara med ögonmåttet:

1 st smörstekt abborrfilé

5 st väldigt små strömmingar (inlagda av min pappa i ättiks/sockerlag med pepperoni)

2 st smör/vitlöksstekta honungsskivlingshattar

200g ungsrostade rotsaker i vitlök/rapsolja (palsternacka, kålrot och squash)

Sallad ca 1,5dl kanske, på tomat, paprika, rödlök, avokado och lite äpple kryddat med peppar, vitlök, salt och lite olja

• Like 1

Är ju ingen expert alls men om du håller dig under 50g kolhydrater/dag så ska ju det räcka. Borde inte nästan alla ha variation av mängden kolhydrater från dag till dag, om man äter en varierad kost. Som du säger är det nog ok, du märker ju inget :)

• Like 3

Idag är det precis 8 månader sedan jag fick nog och bröt bekantskapen med mina "sockertroll" en gång för alla. 8 månader sedan jag tog beslutet att börja äta LCHF. Jag har fallit i sockrets fälla ett par gånger under den här tiden, men jag har klarat av att bryta snabbt och fortsätta på min bestämda väg.

Jag mår bättre på flera sätt, men ändå har jag till exempel min kroniska muskelvärk kvar oförändrad och även trubbel med symtom som kan kopplas till min hypotyreos och sköldkörtelblodvärdena som inte varit okey. När jag vägde mig sist, i augusti tror jag? så hade jag minskat 15 kg på dessa månader, dock kring 30 kg totalt om jag räknar från när jag vägde som mest för 3 år sedan.

Jag tycker att det egentligen är nu först som jag känner mig helt trygg och säker med min kost, allt löper på liksom. Det jag har svårt med och som jag inte får på grej, så är min individuella kolhydratmängd. Jag vet inte om jag skulle må bättre på mer kh eller inte, men upplever att jag inte vill äta mer än vad jag får i mig från rotsaker, bär och nötter + liten mängd mejerier. Jag är matt och svag i musklerna, men kan inte säga om det beror på hypotyreosen, eller på att min kropp inte är nöjd med det jag äter.

• Like 1

Idag är det precis 8 månader sedan jag fick nog och bröt bekantskapen med mina "sockertroll" en gång för alla. 8 månader sedan jag tog beslutet att börja äta LCHF. Jag har fallit i sockrets fälla ett par gånger under den här tiden, men jag har klarat av att bryta snabbt och fortsätta på min bestämda väg.

Jag mår bättre på flera sätt, men ändå har jag till exempel min kroniska muskelvärk kvar oförändrad och även trubbel med symtom som kan kopplas till min hypotyreos och sköldkörtelblodvärdena som inte varit okey. När jag vägde mig sist, i augusti tror jag? så hade jag minskat 15 kg på dessa månader, dock kring 30 kg totalt om jag räknar från när jag vägde som mest för 3 år sedan.

Jag tycker att det egentligen är nu först som jag känner mig helt trygg och säker med min kost, allt löper på liksom. Det jag har svårt med och som jag inte får på grej, så är min individuella kolhydratmängd. Jag vet inte om jag skulle må bättre på mer kh eller inte, men upplever att jag inte vill äta mer än vad jag får i mig från rotsaker, bär och nötter + liten mängd mejerier. Jag är matt och svag i musklerna, men kan inte säga om det beror på hypotyreosen, eller på att min kropp inte är nöjd med det jag äter.

Äter du tillskott av magnesium? När jag blir matt i musklerna är det ofta magnesium det beror på, eller ibland, när det är varmt, saltbrist.

Magnesium är ju vattenlösligt så det du inte behöver kissar du ut - ofarligt att prova alltså.

• Like 2

Äter du tillskott av magnesium? När jag blir matt i musklerna är det ofta magnesium det beror på, eller ibland, när det är varmt, saltbrist.

Magnesium är ju vattenlösligt så det du inte behöver kissar du ut - ofarligt att prova alltså.

Jo jag äter magnesiumtillskott, men tar nog inte dagligen utan kanske var annan till var tredje kväll och då 400mg. Har också haft helt uppehåll i ett par kortare perioder.

• 3 weeks later...

Länge sedan sist igen :P Allt liksom flyter på, så det finns inte så mycket att skriva :)

Provat ta magnesium mer och varje kväll, men får diarré så det funkar inte. Är citrat jag äter för övrigt.

Ätit en del äpplen, max två om dagen, oftast bara ett. Har ju trädgårdsäpplen jag får av min far, så det är riktig vara :) Även testat på sötpotatis, men det var inget vidare och dyra var de :P

Har tänkt att väga mig den 28 november, då har det gått tio veckor sedan sist. Kan inte säga om jag gått ner något eller inte. Hjärnan säger mig att jag gått upp en massa bara för att jag ätit mer kolhydrater. Kan dock fortfarande dra ner samma jeans till anklarna som för två månader utan att knäppa upp knappen :D Folk i min närhet påstår att jag ser smalare ut :) Nåväl, spännande att väga och mäta ska det bli.

• Like 6

• 2 weeks later...

Idag är det 9 månader sedan jag gjorde min kostomläggning :) Det är stort, om ni frågar mig. Stort att jag klarat av det så här långt :)

Tror jag har slarvat den senaste tiden, eller rättare sagt ätit mer kolhydrater i form av frukt, ätit mer mejerier - främst turkisk yoghurt och ost, har minskat fettet lite eftersom jag ätit mer kolhydrater.

Det jag märkt är:

- Klådan i hårbotten har återkommit till viss del

- Bubblig och svullen i magen

- Jag har inte gått ner nämnvärt i vikt

Slutsats: Klådan kommit på grund av mindre fett och mer socker (frukten) och har faktiskt kommit fram till att min känslighet för laktos som jag hade som yngre har återkommit. Det eftersom bubbligheten och den onda magen blev bättre när jag bytte till laktosfattig turkyoghurt.

Jag ska egentligen väga och mäta mig den 28:e, men var tvungen att väga mig för en vecka sedan eftersom jag gjorde en dygnsurinsamling och labbet behövde min vikt. Jag vägde mig på dagen, med kläderna på och på en annan våg än min, så vikten stämmer väl inte helt, men jag hade på den i alla fall inte gått ner något alls, utan stått still. Lite surt, men jag kan tänka varför kanske.

• Like 4

Depressionens blöta, gråa, illaluktande yllefilt har lagt sig runt mina axlar och tynger ner hela mig. Mår inte bra alls sedan nägra dagar. Orkar inte med något och vill bara vara ensam. Sover/ligger mest och allt känns fruktansvärt tungt. Min älskade hund håller mig sällskap och hon gör också att jag kommer ut på i alla fall en längre promenad på dagarna.

Svårt med maten, men försöker att inte släppa mina vanor jag byggt upp, utan äta "rätt" mat. Min hjärna skriker efter godis och glass :(

Har en väldig värk i min kropp, mycket värre än vanligt så det känns inte heller speciellt bra :(

• Like 3

Starkt gjort att inte falla i godisträsket. Himla tur att du har nåt som drar dej upp.

När jag mådde riktigt skit och var tvungen att knapra morsans morfintabletter för att kunna gå på affären och handla mat till mej och min son (VC hade inte nån tid förrän lååångt fram) fick jag hjälp av att morsan låg på sjukhus flera månader och behövde besök. Jag klarade inte av att åka buss, så jag gick en timme snabb takt till sjukhuset varje dag för att hälsa på henne, och sen en timme hem.

Det hjälpte mej själv också... jag fick luft, motion och drogs ur sängen.

• Like 4

Hoppas allt känns bättre snart. Du är allt bra du som lyckas hålla dig borta från skräp/sötsaker fastän hjärnan skriker efter det, det är inte lätt alltså. Och om du nu inte lyckas ordentligt med att hålla kosten, försök att vara snäll mot dig själv i allafall. Hoppas det vänder snart. Bra att du har vovven :)

• Like 3

• 2 weeks later...

Mår lite bättre igen, dock väldigt trött :P

Har haft lite utvärdering igen, har ju det var tionde vecka så nu i fredags var det dags. Målet var att öka kolhydraterna för att se om jag skulle må bättre i min muskeltrötthet/svaghet. Jag har ätit en del frukt i form av äpplen och mango, använt honung i bland och ätit mer mejeriprodukter - det är väl de stora förändringarna.

Det jag kan konstatera, så är ju att min kropp mår sämre:

- Klådan i hårbotten är tillbaka

- Konstig i magen, svullen och orolig

- Det har inte hänt ett skit på vågen, ja nå 1 kg ner, men + 3 cm i midjan

- Mer värk i mina muskler, till och med i händer och fingrar

- Muskelsvagheten och tröttheten är oförändrad.

- Jobbigt sockersug som nog varit hanterbart, men störande

Nu dras tumskruvarna åt:

- Bort med frukten

- Bort med mejerierna, utom hårdost i matlagningen

- Bort med honungen

- Bär max två gånger i veckan

- En näve blandade nötter om dagen

- 2 mål lagad mat

- Mycket grönsaker

- Mindre andel rotsaker

- Mer fett

Så här åt jag en längre tid, mådde väldigt bra och gick ner i vikt :)

Julen närmar sig och hela decembermånad är en plåga för mig som sockerberoende/ätstörd. Det är min första sockerfria jul och jag är livrädd att jag inte ska klara av alla frestelser som världen översvämmas av. Jag kan inte ens äta LCHF-alternativ av kakor och godsaker för det triggar mig att göra fler avsteg. Jag kan inte baka något LCHF och sedan tro att jag kan ta EN bit och sedan låta resten vara. Jag kan inte göra ischoklad på mörk choklad + kokosolja och tro att jag kan ta EN bit om dagen och vara nöjd sedan. Jag kan möjligtvis ta EN bit av något "osött" om jag blir bjuden borta, men att ha hemma - NOPE

Att jag klarat mig 10 månader på LCHF beror till stor del på att jag bor ensam (har en särbo) och väljer själv vad jag har mina skåp och på en jävla envishet att jag ska klara detta + stöd utifrån.

Jag har bestämt mig för att klara även denna månad och enligt punkterna ovan. Det är inte förhandlingsbart, även om jag vet att det kommer att vara svårare just nu i juletid. Julen är för mig förknippat mycket med allt sötsaksätande och även ätande i stort.

Maten känner jag att inte är något problem för mig, utan det är just alla sötsaker i alla dess former.

• Like 6

Skönt att du känner dig bättre :)

Vet vad du menar, är också rädd att falla för alla frestelser. Skulle egentligen som du, helst inte äta lchf-alternativ heller. Inser att finns det inget ätbart alternativ till mig så blir risken för stor att jag kommer falla för just alla onyttigheter. Men bor ju inte ensam heller, vi är 6 i familjen, bara jag som äter enligt lchf.

Bra och starkt av dig med det resonemanget du har kring julen, man har det inte så lätt alltid, som sockerberoende.

• Like 2

Älskade vän... försök att fokusera på allt annat fantasiskt som julen också erbjuder. Jag valde att börja LCHF för att julbordet egentligen är väldigt ursprungligt med ttyp "gamla hednablot rätter". Är du i början av en sockeravgiftning är det ingen bra ide att unna sej under julen. Att unna brukar betyda äta som man är van sen förut och risken är jättestor att man tappar allt om man inte är superman.

Hårt men sant... bästa sättet är att första julen inte ens försöka finna substitut utan bita ihop kch finna andra vägar i stället.

• Like 2

Älskade vän... försök att fokusera på allt annat fantasiskt som julen också erbjuder. Jag valde att börja LCHF för att julbordet egentligen är väldigt ursprungligt med ttyp "gamla hednablot rätter". Är du i början av en sockeravgiftning är det ingen bra ide att unna sej under julen. Att unna brukar betyda äta som man är van sen förut och risken är jättestor att man tappar allt om man inte är superman.

Hårt men sant... bästa sättet är att första julen inte ens försöka finna substitut utan bita ihop kch finna andra vägar i stället.

Mitt beslut är att hålla mig borta från allt som kan trigga, dvs inga substitut och absolut inte "äkta vara" :) Blir nog bra. Just nu mår jag väldigt dåligt psykiskt och lever på äggröra med lite grönt + räkor, ost och smör i trots att matlusten har flytt sin kos. Orkar inte med mer avancerad matlagning och orkar inte tänka. Vet att jag måste äta, så då får det bli äggröra x 2 varje dag, nötter och kaffe med äggmjölk. Bättre än gå på sockertrollens åsikter i alla fall :P

• Like 4

• 3 weeks later...

Har varit några helvetiska veckor med jobbig depression, som slutade med en vecka på psykiatriska avdelningen. Är nu hemma igen och mår hyfsat bra. Trött och blir mer slut än vanligt att vara bland folk bland annat, samtidigt som jag har svårigheter med sömnen och måste ta medicin för att somna på kvällarna. Ändå vaknar jag 5-6 på mornarna.

Levde som sagt på att tvinga i mig äggröra x 2 i över en veckas tid för att jag varken orkade laga något annat eller hade matlust. Nå sämre mat kan man äta, till exempel pasta med ketchup vilket stått på depressionsmenyn mången gång :o

Med andra ord är jag oerhört glad över att mina nya matvanor och kostval håller även då livet är kärvt och normalt kräver socker :)

Det är tre dagar till julafton och jag känner mig enbart lugn, verkligen enbart lugn. Jag kan min sak vad gäller kosten och jag har NOLL sug efter all choklad, pepparkakor och karameller som varenda ett bord översvämmas av.

I morse och på förmiddagen var jag på psykiatriska rehabmottagningen och arbetade med mitt kedjetäcke som jag håller på syr. Jag satt och drack kaffe med personalen i deras kök och på bordet stod en stor ask praliner, ett par skålar med godis, en burk med pepparkakor och ett annan fat med någon sorts kakor. Puttade undan eländet för att få rum med kaffemuggen typ :P De vet ju förstås att jag inte äter socker/kolhydrater och en frågade om snasket var jobbigt att det fanns där. Men nää, inte ett dugg :)

Min kontaktperson har själv också blivit medveten om detta med sockret och har läst böcker mm. Så det är ju trevligt att man kan inspirera :P

Men jag är skör på ett sätt, väldigt skör :wub: Jag vet att skulle jag stoppa i mig något sockrigt eller för mycket kolhydrater så är risken stor att jag faller - suget sätter in och det är svårt att stoppa.

Jag bakade fröknäcke med pepparkakskryddor i onsdags. Smakade en bit med smör och ost samma kväll, men på lördagen när jag tog en bit igen kunde jag inte stoppa och under kvällen tuggade jag i mig alltihop (en plåt) :wacko: Bara för att det smakade gott och satte igång suget efter mer.

Kan tyckas oskyldigt med lite fröknäcke, men det är beteendet jag är avig emot :angry: och än en gång inser jag att jag måste vara stenkonsekvent med vad jag äter.

Jag tänkte faktiskt först laga ischoklad på julafton, en halv sats och äta några stycken. Fast jag vet innerst inne att det funkar inte så med mig, jag KAN inte äta några stycken, utan jag kommer att äta upp alla. Därför har jag beslutat mig för att inte göra några alls. Sonen brukar laga knäck och det gör han säkert i år också, men det har jag inget bekymmer av utan det är om jag tagit första biten, som det är kört.

Blev mycket babbel nu bara, men lite funderingar ändå...

God Jul på er som brukar läsa min tråd, ut i fall att jag inte skriver nått mer innan jul :)

• Like 6

• 1 year later...

Vad jag har hört från personer som fått en diagnos i autismspektrumet är de lättade på samma sätt som du. Gäller det alla? Jag tänker ofta på en flicka vars föräldrar vägrar kontakta läkare för de är rädda att en diagnos ska bli en stämpel. Istället försöker de uppfostra flickan till att se folk i ögonen, sluta med tvångsbeteenden och bli social. Det har inte lyckats så bra.

Vad jag har hört från personer som fått en diagnos i autismspektrumet är de lättade på samma sätt som du. Gäller det alla? Jag tänker ofta på en flicka vars föräldrar vägrar kontakta läkare för de är rädda att en diagnos ska bli en stämpel. Istället försöker de uppfostra flickan till att se folk i ögonen, sluta med tvångsbeteenden och bli social. Det har inte lyckats så bra.

Ja jag tror att många blir lättade över att få svar på varför de är annorlunda, varför man fått kämpa hela livet med olika svårigheter mm. Att få rätt diagnos när det gäller NPF redan som barn är viktigt för att få rätt hjälp och förståelse i skola mm.

Att agera som flickans föräldrar är HELT förkastligt vill jag påstå. NPF diagnoser handlar inte om uppfostran, utan ett annorlunda sätt att fungera. Att göra som de gör kommer bara medföra att flickan senare i livet kommer att få stora problem, dels med sig själv, men också i kommunikation med andra.

• Like 4