Jump to content

Extra tjock vispgrädde i Storbritannien

meanderix

Recommended Posts

Under min vistelse i London blev jag nyfiken på vad livsmedelsbutiker erbjuder för oss som äter LCHF. Jag kom ganska snart fram till att lightprodukter och fettskräck är det som dominerar även i detta landet. Med ett undantag: du hittar i mejeriavdelningen något som kallas för "double cream", som är vispgrädde med en fetthalt på 47,5% och med kolhydrater om endast 1,5% (!). Denna grädden var dessutom gudomligt god och väldigt mättande. Priset var 60p, motsvarande 7 kr för 150 ml.

Är det någon som vet vart man hittar denna produkten i Sverige?

• Like 4

Jaha, och så blev jag naturligtvis tvungen att googla på det, eftersom jag vart nyfiken.

The English Shop tycks ha clotted cream ibland. Butiker i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö:

http://www.englishshop.se/en/our-stores

Och så var det på någon blogg jag läste att Taylor & Jones kan ha den också: Hittar den inte i deras sortiment online, så kanske bäst att ringa och kolla innan:

http://taylorsandjones.com/

Har inte sett den i Sverige, men har du hittat clotted cream ännu? Minst 55% fett...

Jag får testa detta, men det är ett helt annat kilopris (ca 200 kr/kg för clotted cream och 50 kr/kg för double cream.) Vet inte om det beror på att det importeras eller att det är en annan framställningsprocess.

Eftersom Double och Clotted Cream finns i England, så borde ju även Svenska mejerier kunna "fixa" fram detta. 

Jag röstar för att ringa ner mejerierna och efterfråga dessa produkter, är ni med på det? :)  ;)

Absolut, jag tycker vi kan våga oss på en liten aktion och se om det ger resultat! :) Har vi någon lista på svenska mejerier? Jag känner till Arla och Falköpings mejerier...

• Like 1

Double cream ska egentligen ha minst 48% fett vissa märken har 50% och har man sen turen att kunna köpa Jersey grädde dvs från Jersey kor så är den ännu fetare (dessutom ett annat kasein) om jag flyttar tror jag grädden är det jag kommer sakna mest. I gengäld är det svårt att hitta riktigt fet yoghurt och smetana.

• Like 2

Prova då Extra thick double cream...   Ljuvligt gott!   tjockt som creme fraiche men smakar vispgrädde! 

Jag vet att det ska finnas ett danskt mejeri som gör double cream, men vet tyvärr inte vilket. 
Danmarks (arlas) creme fraiche har också lite högre fetthalv än den svenska. 

ang mejerier har vi ju Hjo Mejeri också. 

• Like 2

• 2 weeks later...
  • 6 months later...

Jag får testa detta, men det är ett helt annat kilopris (ca 200 kr/kg för clotted cream och 50 kr/kg för double cream.) Vet inte om det beror på att det importeras eller att det är en annan framställningsprocess.

Ja det är en annan framställningsprocess men som sagt kan du göra det hemma också fast det tar tid. Arla har ett recept på svenska men jag har inte testat. http://www.arla.se/recept/clotted-cream/

Själv köper jag Rodda's frusna på burk på English Shop. Den enda clotted cream som går att frysa för den är specialtillverkad. Du kan också köpa en sort på glasburk här och där i Skandinavien men då är den inte tillverkad i Cornwall vilket Rodda's är och det är stor skillnad på krämigheten eftersom det är extremt grönt och frodigt för kossorna där nere.

Double cream borde verkligen komma hit ja. Har ni som jag nära till Köpenhamn så besök osthandlaren i Torvehallerne vid Nørreport så får ni en jättefet grädde från en gård. Minns inte hur fet nu men det var mycket mer än 40%.

• Like 2

• 2 months later...
  • 2 years later...

Jag har en ugn med ångfunktion.  Upptäckte häromdagen att man kan göra clotted cream i den.  (Ångfunktion = mycket exakt temperatur vilket är viktigt för ett bra result)

1 liter vispgrädde (40%) i en låg glasform.  Täck med plastfolie,  In i ångugnen vid 83 C i 10 timmar (över natten).  Lät svalna i ugnen med luckan öppen.  Flytta försiktigt formen till kylskåpet och lät den står där i minst 12 timmar.  Drar av plastfolien.  Grädden ska nu har "separerat" sig så att man ha en tjock lager med clotted cream överst och en mindre lager med gulaktig "gräddmjölk" under.  Lyft försiktigt bort den tjocka clotted creamen (eller gör ett litet "hål" vid kanten och häll av gräddmjölken) och förvara i burk med tättslutande lock i kylskåpet.  Gräddmjölken som är kvar kan man använda i matlagning.  Det blev ca. 6 dl clotted cream utav 1 liter vispgrädde.

Clotted cream är supergott med lite bär, några kesoplättar, eller en bit LCHF chokladkaka :):).  Vet inte vad fetthalten blir men gissa på över 60%

• Like 6