Jump to content

Minus 7 kilo på 16 veckor!

Helene63
 Share

Recommended Posts

Efter att en tid ha fuskat varenda dag ska jag nu ta tag i min vikt och sköta mig. :) Jag ska helt enkelt börja äta LCHF igen.

Mitt måldatum är den 22/11, vilket betyder knappt 16 veckor.

Det betyder nästan ett halvt kilo i veckan... Fixar jag det?

Min tanke är att uppdatera här varje dag med info om vikt, mat och träning.

Följ mig gärna! Glada tillrop mottages tacsamt :)

• Like 4

Lite uppdatering;

Dag 1:

Vikt 72,2 kilo

Midjemått: 84 cm

Frukost:

Kaffe med liten klick smör

Mellanmål kl 11.00:

Två kokta ägg

Lunch kl 14.00.

Biff av nötkött

Grön sallad

Majonnäs

Middag som jag snart ska äta:

Rökt lax

Avokado

Majonnäs

Träning:

Indoor walking 45 minuter (enligt displayen brände jag 250 kalorier)

Har druckit närmare 2 liter vatten.

Ja, det var en liten resumé. 

Det går bra än så länge!! :)

• Like 2

Lite ny info:

Dag 2:

Vikt 71,3 kilo

Total viktnedgång: -0,9 kilo

Frukost:

Mellanmål kl 11.00:

Två kokta ägg

Lunch kl 14.00.

Fläskfilé

Grön sallad med lite rödlök

Majonnäs

Middagen inte planerand  än, men det blir något liknande den igår.

Träning:

Ingen träning idag

Har druckit närmare 1,5 liter vatten.

Har lite ont i huvudet... men annars går det bra!

• Like 1

Efter att en tid ha fuskat varenda dag ska jag nu ta tag i min vikt och sköta mig. :) Jag ska helt enkelt börja äta LCHF igen.

Mitt måldatum är den 22/11, vilket betyder knappt 16 veckor.

Det betyder nästan ett halvt kilo i veckan... Fixar jag det?

Min tanke är att uppdatera här varje dag med info om vikt, mat och träning.

Följ mig gärna! Glada tillrop mottages tacsamt :)

Ja nu är det dags! Sprintersteg mot storlek 38. Pepp pepp! 

Dag 3:

Vikt 70,7 kilo

Total viktnedgång: -1,5 kilo   :)

Frukost:

Mellanmål kl 11.00:

Två kokta ägg

Lunch kl 14.00.

Kycklingfilé

Grön sallad 

Majonnäs

Drack ett glas gazpacho till lunchen. Det var lite fusk för det innehåller inte bara gröna grönsaker vilket man ska hålla sig till om man är på strikt lchf... Men det finns hemlagad gazpacho i lunchmatsalen varje dag nu på sommaren och den är så himla god!  :rolleyes:

Jag har ont i halsen och jätteont i huvudet i dag så det blev ingen träning... Normalt tränar jag måndagar och onsdagar. 

Vet inte om jag ska äta någon middag ikväll. Har just ätit några oliver och några skivor ölkorv. Om jag blir hungrig så äter jag lite grann men annars hoppar jag över det.

Har druckit 1,5 liter vatten. Det kanske verkar konstigt att jag skriver hur mycket vatten jag dricker men jag är dåligt på att dricka eftersom jag sällan känner mig törstig. Anstränger mig verkligen för att få i mig minst 1,5 liter om dagen. 

Har planerat att äta strikt  LCHF i en vecka och därefter gå över till LCHF med mejeriprodukter, nötter och bär. Som jag längtar efter min grekiska yoghurt på frukosten!!  :)

Tredje dagen snart avklarad!

• Like 5

Jag har ungefär samma utgångsläge som dig (samma vikt, samma målvikt), men här rasar inte kilona direkt...

Men det känns bra att ha en "syster" med på min lite mer striktare kosthållning för att gå ner de där okynneskilona som smugit sig på på grund av stress och för mycket nötter, choklad, vin och bär... En och annan kolhydratrik matbit har det också blivit... Allt adderas på.

Så nu är det bra mat i lagom mängd, och då borde vikten gå ner och stabiliseras  :) .

Jag har ungefär samma utgångsläge som dig (samma vikt, samma målvikt)

Samma här. Inspirerande med lite medbantare!

Jag har nu bestämt mig för att köra 1500 kcal per dag dvs räkna kalorier(!). Annars verkar det inte hända något för min del.

Enligt http://www.phlaunt.com/lowcarb/DietMakeupCalc.php bränner jag runt 2000 kcal per dygn, så lagom till jul (eller om cirka 100 hemmagjorda lunchlådor närmare bestämt) borde jag vara i finfin form!  :)

Frukost idag: 2 kokta ägg (totalt 100 g), 1 msk majonäs, 20 g kalkonskivor (total cirka 260 kcal). Svart kaffe i fri mängd. Vatten.

Lunch idag (cirka 550 kcal): 3 st kycklinglårfilé (150 g), till det olika blad (rucola, ärtskott, spenat, röd amarant), ost 25 g, 4 körsbärstomater, 4 grillade Carli-chili, syrade rödbetor blandat med 2 msk rysk yoghurt, 1 liten morot, 1 msk olivolja. 

Dryck: Coca-cola. Nej skojar bara. Vatten med lite pressad citron eller lime i. 

Svårigheten jag ser är att framhärda med att göra lunchlåda framöver när jobbet och allt annat sätter fart på riktigt. Att hoppa över lunchen är inget alternativ. Kosten i sig känns absolut inte som någon svältkur, men mäter jag inte äter jag gärna mer utan att egentligen bli nöjdare. Till och med ett enstaka glas vin och någon frukt får plats! Jag får nog också sätta mig och hitta på lite säkerhetskontroll-godkända matlådor att ha med till de flygreseinfernon jag inte kommer att kunna undvika. Flygresor har verkligen en förmåga att få en att trilla av sadeln. Räknas tomater som "vätska"?

Middag blir grillad kycklinglever (marineras nu i färsk salvia, vitlök, rosmarin, timjan), med liknande tillbehör som lunchen.

På jobbet slinker det ner ett okänt antal koppar kaffe med mellanmjölk (det är vad som bjuds och kaffet går inte att dricka svart). Schablonräknar 50 kcal.

• Like 2

Jag för också logg över mitt matintag, i appen Fat Secret. Men jag väger inte allt, väger ibland och uppskattar vikt ibland.

Försöker ligga mellan 15-2000 kcal, tränar 2-3 pass veckan, så jag tillåter mig 2000 kcal ibland. Jag har inte bråttom utan vill återgå till bra matvanor utan snacksande.

Tråkigt att behöva räkna, men jag är precis som du anna, jag äter mer utan att bli nöjdare...

Sen gillar jag att räkna och mäta på saker, tekniker....

Min räddning på eftermiddagen på jobbet (och egentligen hela kvällen) är en kopp the med kokosolja, jag har en burk ståendes på jobbet, efter ett tag kommer en behaglig känsla av lagom mättnad och nöjdhet över mig som varar länge.

Idag hade jag ingen matlåda så jag struntade faktiskt i lunchen. Och frukost äter jag inte, dricker kaffe med grädde eller smör+kokosolja. Så idag blir det en fett-fastedag. Men jag är inte hungrig idag (det varierar om jag är det) och det kommer bli gott med en brakmiddag ikväll med fläskytterfile:

http://www.alltomlchf.nu/2011/07/italiensk-flaskytterfile.html

Dag 4:

Vikt 70,6 kilo

Total viktnedgång: -1,6 kilo :)

Frukost:

Kaffe med lite grädde

Lite brieost

2 körsbärstomater

Mellanmål kl 11.00:

Ett kokt ägg

Kaffe med mjölk

Lunch kl 14.00.

Ostgratinerad köttfärsfylld aubergine

Grön sallad med röd lök och olivolja

Ja, nu har jag ändrat i planeringen... för efter ett par dagars intensiv huvudvärk så stod jag inte ut längre utan bestämde mig för att slopa den strikta LCHFvarianten och äta normal LCHF dvs tillåta mig mejeriprodukter, nötter och bär. Förutom nötter och bär så innehåller allt jag äter max 5 gr kolhydrater per 100gr.

Min viktnedgång kommer därmed att ta längre tid men jag kommer att må bra och jag är glad över att jag kan äta ost och yoghurt.

Har druckit 1,5 liter vatten idag också. Yes!!

Min livskamrat har sagt att han ska baka LCHFbröd om jag hittar något bra recept :)

Så om någon har något bra bröd att tipsa om så vore det toppen!

• Like 1

Jag har ungefär samma utgångsläge som dig (samma vikt, samma målvikt), men här rasar inte kilona direkt...

Men det känns bra att ha en "syster" med på min lite mer striktare kosthållning för att gå ner de där okynneskilona som smugit sig på på grund av stress och för mycket nötter, choklad, vin och bär... En och annan kolhydratrik matbit har det också blivit... Allt adderas på.

Så nu är det bra mat i lagom mängd, och då borde vikten gå ner och stabiliseras  :) .

Hej!

Va kul! Då kan vi följas åt :) Men jag har ju fått överge den strikta varianten nu. Kör på den gamla vanliga igen :)

Hej!

Va kul! Då kan vi följas åt :) Men jag har ju fått överge den strikta varianten nu. Kör på den gamla vanliga igen :)

Ja, den gamla vanliga brukar vara den som fungerar bäst i längden....

Jag äter "som jag vill", dvs vissa dagar blir strikta och vissa lite mer  liberala, men försöker ändå hålla mig under 20 g kh/dag.

Men inga jordnötter eller vin åtminstone en månad. Då går jag absolut inte ner i vikt.

Jag har ett bröd jag bakar (ytterst sällan, men ändå) som jag tycker blir riktigt bra, tyvärr hittar jag inte receptet på nätet nu, kan skriva det i denna tråd när jag är hemma. Jag klarar av att äta finncrisp (får inga biverkningar eller sug), så det tar jag om jag vill ha ett riktigt kladdigt pålägg som inte går att äta som PUMA (Pålägg Utan MAcka), eller om jag vill ha lite tuggmotstånd.

Idag blir det gårdagens rester till lunch, sedan blir det grönpepparkyckling till middag.

Frukost: kaffe med lite grädde!

Kul att följas åt!!!

Jag har en anteckning (som egentligen borde sitta på brödskåpet och på kylskåpet) i min mobil med åkommor jag får om jag äter kolisar, socker och stärkelse, denna anteckning ska jag titta på då och då om motivationen tryter... Då påminns jag om varför det inte är värt att stoppa i sig sådan skit... Det är så lätt att bara vilja känna den där goa, söta smaken i munnen eller få den där kolis-kicken. Men det som händer i kroppen sedan... hua!

God morgon!

Glömde helt bort att skriva igår...

Dag 5:

Vikt 70,5 kilo

Total viktnedgång: -1,7 kilo

Dag 6:

Vikt 70,1 kilo

Total viktnedgång: -2,1 kilo

Det känns toppen att jag fortsätter att gå ner trots att jag har gått över från strikt till "vanlig" LCHF.

Ojoj vad gott det var med grekisk yoghurt med en skvätt grädde, färska blåbär, hasselnötter och pumpa-och solroskärnor!!! :)

Jag har förstått att många LCHFare räknar hur många kolhydrater de äter per dag. Det tror jag att jag ska testa. Har aldrig gjort det: jag kollar bara att det jag äter inte innejåller mer än 5gr kolisar per 100 gram.

Nu ska jag åka ner på stan och köpa en "plupp" till vår perkulator så att vi kan koka riktigt kaffe igen. :)

Till den som eventuellt läser det här önskar jag en Härlig lördag!!

Ha en härlig lördag du med Helene63.

Jag har jobbat i trädgården idag, skönt att röra på sig!

Vägde in på 70,6 i morse.

Nöjd.

Ligger på mellan 1500 och 1800 kcal per dag denna veckan. 5-20 gram kh per dag.

Roade mig med att uppskatta vad jag åt under semestern. 2500 - 3000 kcal per dag. Minst. Konstigt att jag "bara" gick upp 2 kg. Borde varit mer känns det som.

Ha en härlig lördag du med Helene63.

Jag har jobbat i trädgården idag, skönt att röra på sig!

Vägde in på 70,6 i morse.

Nöjd.

Ligger på mellan 1500 och 1800 kcal per dag denna veckan. 5-20 gram kh per dag.

Roade mig med att uppskatta vad jag åt under semestern. 2500 - 3000 kcal per dag. Minst. Konstigt att jag "bara" gick upp 2 kg. Borde varit mer känns det som.

Hej LottaJ!

Hur gör du för att ha sådsn koll på kalorier och kolhydrater? Finns det något smart program man kan använda sig av?

Exempel på gratisprogram är fatsecret och matkalkyl. 

Dagens input i matkakyl:

#frukost

Yoghurt rysk 17% 80
Kokosflingor torkade 5
Pumpafrön 10
Valnötter 10

#lunch

Spenat färsk 50
Lök röd 40
Olivolja extra jungfruolja 22
Smörgåsskinka 40
Keso 4% 125
Körsbärstomater 100
Fetaost fett 25% 50

#middag

Chorizo cocktail jose montana 97% köttråvara 50
Kyckling lever rå 50
Yoghurt rysk 17% 30
Ajvar 30
Lammracks råa med ben 105
Vitt vin torrt vol. % 12 300

Översatt till riktig mat så var frukosten lite yoghurt med frön och nötter, lunchen en sallad med ost och skinka, och middagen en "mixed grill", med blandade löv till som jag inte orkade lägga in i matkalkyl, samt en god sås på ajvar och yoghurt blandad. Till detta inte alls vitt vin, utan rött. Men det är ju sak samma i princip, kalorimässigt. Jag lyckades precis spräcka 1500-kalori-gränsen, men hade å andra sidan tillgodo ett par hundra sedan fredagen.

(forts)

Idag blev det alltså protein 82 gram, kolhydrater 23 gram, och fett 103 gram. Jag satsar på mindre än 50 g kolhydrater per dag, dvs liberal lchf. Det gör att jag kan äta hur mycket tomater och lök jag vill, samt använda yoghurt som bas i såser. Lite nötter och pumpafrön får också plats, alternativt lite linser eller bönor, vilket jag är svag för.

Jag kör Fat secret, men lägger inte in mina grönsaker där, äter mest gröna blad, gurka, tomat lite morot och paprika.

Idag blev intagen:

Frukost:

Arla Greve Ost 30g
Arla vispgrädde 20ml

Bregott Ekologisk, 15g

Kaffe 1 kopp

Lunch:

Ekologisk Falukorv 30g

Ekolog köttbullar 45g

Omelett 1 ägg

Mozzarella 50g

Olivolja 15g

(plus gröna blad)

Middag

Nötfärs 120g

Skinka 20g

Arla greveost 20g

Smetana 50g

Pumpakärnor 10g

Olivolja 15g

Balsamico 5g

Majonnäs 5g

(Åt gröna blad samt lite morot också, ej med i kalkylen) 

Tog inte med lite soja, dijonsenap osv som jag hade i Den goda köttfärsrullen som jag hittade på Halva Lindha's sida!

Snacks

Vispgrädde 15ml

Kaffe 1 kopp

Arla Greve ost 10g

Vattenmelon 50g

Har idag således ätit

1633kcal

144g fett

15g kolhydrater

70 g protein (svårast att hålla nere tycker jag, vill gärna ligga under 80g)

Med de grönsaker jag ätit kanske kolisarna kommer upp i 20gram?

• Like 1

Hej hej!

Dag 7:

Dagens vikt: 69,9 kilo

Total viktnedgång: -2,3 kilo

Härligt att vara under 70 :) ska försöka hålla mig där!

Tack för tips om Fat secret. Det ska jag testa - mest för att få ett hum om hur många kolhydrater jag äter per dag. Men det kan ju vara intressant att se hur många kalorier det blir också.

Ha en härlig dag!

• Like 1

Då var det dags för invägning! 

Vecka 1 gav hela 1.8 kg i viktnedgång, och någon enstaka cm i midjan. Ett typiskt startresultat tror jag, med en hel del vattenförlust. Förväntad viktförlust är 0.5 kg (fett får man hoppas) per vecka i medel. Nu gäller det att hålla ut med lunchlådorna! 95 st kvar till slutdatum, och sedan hoppas jag ha disciplin att fortsätta med denna goda och ekonomiska vana.

• Like 4

Har just lagt in dagens mat på Fat Secret för första gången.

Resultat: 1181 kalorier Det var få kalorier - blev "tilldelad" 1600

25 kolhydrater

Fördelning:

8% kolhydrater

71% fett

21% protein

Är det ok?

Makronutrientfördelningen ser helt ok ut enligt mig. Hur ser det ut på mineral- och vitaminfronten? Med så lite mat blir det en utmaning att få till 100% av RDI för alla näringsämnen. Jag har särskilt svårt att få till kalcium (mer om det i en senare post) och järn, och delvis även jod och magnesium vissa dagar.

Dag 9

Dagens vikt: 69,6 tjohoo!

Total viktnedgång: -2,kilo

Dagens träning: 45 minuter pass med indoor walking

Brände 210 kalorier som jag försökte lägga in på Fat secret men jag förstår inte hur man gör...

Det går som en dans hehe!

Heja dig!

Jag ligger stadigt på 70,3kg de senaste dagarna, hoppas gå under 70 kilo i slutet av veckan, jag har inte bråttom.

Håller mig till 15-1800 kcal och bra fettkvot, så det borde lossna snart. Jag har inte bråttom och lider inte på vägen (vågen :P ?!?!?).

• Like 1

Dag 9

Dagens vikt: 69,6 tjohoo!

Total viktnedgång: -2,kilo

Dagens träning: 45 minuter pass med indoor walking

Brände 210 kalorier som jag försökte lägga in på Fat secret men jag förstår inte hur man gör...

Det går som en dans hehe!

Heja!

Mineralintag med kalorireducerad LCHF - ett problem.

I matkalkyl.se kan man se hur stor del av RDI av (många men inte alla) mikronutrienter man får i sig. För att få tillräckligt med kalcium äter jag nu yoghurt 3% (eller kefir eller filmjölk), några deciliter varje dag. Med t ex ägg+baconfrukost blev det för lite kalcium. Generellt sett verkar det vara en utmaning att få tillräckligt av flera mineraler, inklusive järn. Detta trots kött eller fisk ett par gånger per dag, samt mycket gröna blad. Frön och nötter är generellt sett också mineralrika (t ex sesamfrön med skal, mandlar). Sardiner med ben är kalciumrikt, men kommer inte upp i yoghurtens nivå, mest för att man knappast trycker i sig 3 burkar sardiner till frukost, utan snarare en halv burk max. Benbuljong (hemkokt) är tydligen inte heller någon imponerande kalciumkälla, tvärtemot vad man skulle kunna tro. Nässelbuljong ska vara betydligt bättre - jag ska prova och se om det är ätligt överhuvudtaget (gjord på gammelnässlor plockade i augusti...). Äggskalsbuljong - har någon testat det? :blink:

Linser innehåller förvånansvärt mycket järn, så det var en utmärkt ursäkt att lägga till linser. Dock går naturligtvis kolhydraterna upp i och med det. Att hålla sig under eller runt 50 g kolhydrater per dag är dock knappast ett problem.

Tyvärr är mineralupptaget från yoghurten, fröna och nötterna attackerat från fyra håll: 

1. Kalcium och järn är antagonister, men yoghurt+frön/nötter passar ju så bra ihop till frukost!

2. Fytinerna i frön och nötter gör att mineralupptaget blir dåligt. Gäller även linser.

3. Jag dricker kaffe till min frukost. 

4. Jag äter inget C-vitaminrikt till frukost, vilket annars skulle hjälpt till med upptaget av järn från vegetabilier.

Visst visst, jag skulle kunna börja blötlägga mandlar och sluta dricka kaffe. Men jag misstänker att jag inte kommer att hålla ut särskilt länge med sådana vanor. En nedskivad kiwi i yoghurten kan jag dock tänka mig.

Glädjande nog verkar jag dock få i mig rejält med vitaminer, särskilt B12.

Grönkålschips! Innehåller lite kalorier och kolhydrater, men mycket näring. Jag brukar annars använda spenat (inte baby, utan hackad frusen) och broccoli. Annars är alger bra fömineralerna, finns en del produkter från renee voltaire man kan blanda i. Rödkål och rödbeta innehåller mycket bra grejer. rn har jag sällan problem med med jag äteju lever/hjärta en del. Kalcium, kalium, magnesium och mangan brukar vara svårt att få upp för mig.

Visar matkalkyl zink, koppar och selen?

• Like 1

Grönkålschips! Innehåller lite kalorier och kolhydrater, men mycket näring. Jag brukar annars använda spenat (inte baby, utan hackad frusen) och broccoli. Annars är alger bra fömineralerna, finns en del produkter från renee voltaire man kan blanda i. Rödkål och rödbeta innehåller mycket bra grejer. rn har jag sällan problem med med jag äteju lever/hjärta en del. Kalcium, kalium, magnesium och mangan brukar vara svårt att få upp för mig.

Visar matkalkyl zink, koppar och selen?

Zink och selen ja. Inte koppar, och inte krom eller mangan. 

Mer gröna blad och broccoli verkar vara vägen framåt, jag håller helt med. Allt det andra du nämner också. Lever och alger äter jag, men det blir i mindre mängder.

• Like 1

Zink och selen ja. Inte koppar, och inte krom eller mangan. 

Mer gröna blad och broccoli verkar vara vägen framåt, jag håller helt med. Allt det andra du nämner också. Lever och alger äter jag, men det blir i mindre mängder.

Jag äter ju ganska reducerat, men äter fortfarande broccoli och gröna blad fritt. Skönt att veta att dessa ger bra med vitaminer och mineraler!

• Like 2

Dag 12

Dagens vikt: 69,5

Totalt viktnedgång:-2,7 kilo

Härligt! MEN idag har jag fuskat för första gången... Vi hade lunchgäster och livskamraten gjorde en jättegod skaldjurspaj... Åt en bit paj. Till den åt jag sallad och fet sås. Till efterrätt åt vi grekisk yoghurt med frysta hallon.Inte bra att fuska, men det var gott och trevligt. :)

• Like 2

Fint jobbat LottaJ och Helene63!

Mat idag: Frukost blev kefir med diverse "frön" (t ex vetegroddar). Lunch blev en sallad med gröna blad, ägg, skinka, parmesan, syrade rödbetor, yoghurt, olivolja, morot. Efterrätt en bit (10 g) mörk choklad. Middag blev ett hopplock av gamla rester  - en burk sardiner, mer ägg, bacon, mer morot, några små potatisbitar. Efterrätt ett par skivor melon. Totalt sett knappt 1300 kcal, med 86 g protein, 44 g kolhydrater, och 86 g fett. Vägning och mätning på måndag. 

• Like 1

Mineralintag med kalorireducerad LCHF - ett problem. Del 2.

Förra inlägget handlade om kalcium. Nu har turen kommit till kalium. Som Johanna07 redan påpekat kan kalium vara en utmaning att få till på en kalori- och kolhydratreducerad kost. Det som brukar rekommenderas som kaliumrika livsmedel är banan och potatis, och båda dessa gå ju bort, i vart fall äter man definitivt inte det halvkilo eller så dagligen som behövs för att ge ett signifikant kaliumtillskott. Kollar man i livsmedelstabeller visar det sig att varken banan eller potatis egentligen är så enastående kaliumrika, särskilt inte per kalori, eller per kolhydratsgram. Betydligt bättre är gröna blad, och då särskilt rucola, grönkål, samt spenat. Minst några hundra gram totalt av dessa och liknande blad bör man få i sig. Varje dag. Även broccoli är bra. Ännu bättre är alger, särskilt de som heter "dulse" och "kelp". Vetekli är en annan bra källa, som dock är svår att äta i större mängder, ja, svår att äta alls ärligt talat :wacko:. Om man tål vete går det utmärkt att blanda ner ett par matskedar vetekli i en LCHF-deg av något slag.

Mineralvatten är också bra. Det innehåller ofta kaliumkarbonat. Eftersom man enkelt kan dricka en liter mineralvatten eller mer per dygn ger detta antagligen totalt sett ett signifikant tillskott. Problemet där är väl att det blir dyrt och dessutom jobbigt att släpa hem. Och miljövidrigt...

På Atkinsforum (mest på engelska) kan man hitta långa diskussioner om kalium. (Kalium heter potassium på engelska och har kemiskt beteckning K.)

• Like 2

Dag 13

Dagens vikt: 70,0

Total viktnedgång:-2,2 kilo

Fasen också! Inte kul. Men inte ge upp :)

Är det så bra att väga sig varje dag? Tänkte att det kanske blir en stressfaktor = insulinpåslag = ingen viktnedgång.

• Like 1

Några synpunkter. Jag tycker inte du skall ha så bråttom, detta är ingen diet ingen quick fix. Jag gick ner drygt tio kilo, på tre år. Ibland stod jag still ibland gick jag ner. I snitt enorma 68 gram i veckan.

Jag tycker du gör rätt som äter rejält nu i början, man skall inte vara hungrig och späka sig. Med tiden lär man sig att man kan äta mindre utan att bli hungrig, mycket sitter i hjärnan. Du äter mer än vad jag gör. Jag är man 190 cm och väger nu 85kg. Med tiden kan du äta lite mindre.

Men fortsätt så här något år och ha inte för bråttom. Varför är 16 veckor vikigt?

• Like 1

Några synpunkter. Jag tycker inte du skall ha så bråttom, detta är ingen diet ingen quick fix. Jag gick ner drygt tio kilo, på tre år. Ibland stod jag still ibland gick jag ner. I snitt enorma 68 gram i veckan.

Jag tycker du gör rätt som äter rejält nu i början, man skall inte vara hungrig och späka sig. Med tiden lär man sig att man kan äta mindre utan att bli hungrig, mycket sitter i hjärnan. Du äter mer än vad jag gör. Jag är man 190 cm och väger nu 85kg. Med tiden kan du äta lite mindre.

Men fortsätt så här något år och ha inte för bråttom. Varför är 16 veckor vikigt?

Hej! Tack för dina synpunkter! :)

Jag gick ner 10 kilo på cirka ett år för några år sedan. För att nå det mål jag nu har satt upp så behöver jag gå ner 3 hg i veckan . Det tycker jag inte verkar orimligt. Men vi får se hur det går.

Att det blev just 16 veckor är för att jag har ett speciellt event då. Tyckte det kunde passa:)

Men du, jag tycker inte att jag äter så mycket.. tycker du verkligen det? Eller har du blandat ihop mig med någon annan. :)

Hej! Tack för dina synpunkter! :)

Jag gick ner 10 kilo på cirka ett år för några år sedan. För att nå det mål jag nu har satt upp så behöver jag gå ner 3 hg i veckan . Det tycker jag inte verkar orimligt. Men vi får se hur det går.

Att det blev just 16 veckor är för att jag har ett speciellt event då. Tyckte det kunde passa:)

Men du, jag tycker inte att jag äter så mycket.. tycker du verkligen det? Eller har du blandat ihop mig med någon annan. :)

Jo, 3 hg i veckan är jättemycket när man bara skall finslipa sig som du. Om du vägde 120 kg skulle det vara rimligt i början.

Jo du äter i alla fall mer än mig, men du tränar också lite mer kanske. Men häng inte upp dig på det. Hormoner, dopamin, hjärnspöken, belöningssystem. Det tar tid! För mig tog det typ tre år innan jag vågade lita på att jag inte skulle hungra ihjäl om jag inte hade något ätbart inom en tre-fyratimmarhorisont.

Fortsätt, jag lovar att du är på rätt väg!

Som ett exempel så äter jag oftast så här, men detta är jag. Inte du:

06:30 en halv liter te med en bra skvätt standardmjölk.

09:00 ett hårdkokt kallt ägg med lite salt

12:00 Lunch som du

18:00 Middag som du

te med mjölk på kvällen kanske

Jag tränar inte så mycket nu. Bara 10 km om dagen cykel tor (5km enkel) till jobbet och 1 km promenad på lunchen och så lite armhävningar och sitt ups kanske ibland.

Men igen, ha inte för bråttom . Då kör du bara av vägen! 

Dag 14

Dagens vikt: 69,7

Total viktnedgång: -2,5 kilo

Två veckor avklarade. Åh vad jag gillar LCHF. Det ger mig så mycket energi och får mig att må så bra! :)

Tjohooo! 

Du ser, det var säkert bara något som satt fast i magen på dig som du kanske klämde ut  ...  :rolleyes:

Vitamin B1 vid kalorireducerad lågkolhydratkost - ytterligare ett problem.

Vitamin B1 (thiamin) får jag inte riktigt upp till RDI. Jag upptäckte det först nu - det är ju så många kolumner och näringsämnen att undersöka.

Lätt åtgärdat dock - detta vitamin finns i den typiska multivitamintabletten (till skillnad mot kalium). Folk på standardkost verkar få sitt mesta B1 via bröd och flingor (där B1 vanligtvis är tillsatt). Vi lågkolhydratare får det via bacon och annat griskött, frön och gröna löv. Antagligen är groddar bra, t ex solrosgroddar.

Vitamin B1 vid kalorireducerad lågkolhydratkost - ytterligare ett problem.

Vitamin B1 (thiamin) får jag inte riktigt upp till RDI. Jag upptäckte det först nu - det är ju så många kolumner och näringsämnen att undersöka.

Lätt åtgärdat dock - detta vitamin finns i den typiska multivitamintabletten (till skillnad mot kalium). Folk på standardkost verkar få sitt mesta B1 via bröd och flingor (där B1 vanligtvis är tillsatt). Vi lågkolhydratare får det via bacon och annat griskött, frön och gröna löv. Antagligen är groddar bra, t ex solrosgroddar.

Bacon och fläsk! :D