Gå till innehåll

Minus 7 kilo på 16 veckor!

Recommended Posts

Måndag. Invägning.

Hur har det gått för min kalorireducerade, näringsberäknade, vitamintablettskompletterade liberala LCHF, förutom att jag snöat in på mikronutrienter och funderar på att sätta upp en minilabb hemma så jag kan mäta hur mycket B1 jag egentligen har i mina hemsyrade rödbetor?

Resultat efter 2 veckor: Vikt -2.9 kg, midja -6 cm. "Teoretisk" fettförlust är cirka 1 kg, vilket kan stämma om jag förlorat cirka 2 kg vatten också.

Jag har snittat 1400 kcal, 84 gram protein, 38 gram kolhydrater, och 92 gram fett per dag.

90 lunchlådor kvar, och nu infinner sig den första riktiga svårigheten - nämligen ett antal heldagsmöten fulla med bullar, kakor, juicer, smörgåsar och annat som resten av samhället anser att man ska äta.

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här var det också invägning idag (eller, jag väger mig lite då och då för att se att det går åt rätt håll och att jag når mina delmål).

69,7kg. -1,7kg på 2 veckor.

Sakta men säkert och som sagt, jag svälter inte. I lördags hade vi kräftskiva hemma och då åt jag helt fritt (lchf) och slutade bokföra matintag vid 3000 kcal...

Nästa delmål är under 69,5 vecka 35.

Nu är det ny vecka och jag är fortfarande taggad!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Kaliumintag på kalorireducerad LCHF - kanske inte något problem?

RDI betyder rekommenderat dagligt intag. Matkalkyl använder 3100 mg som RDI för kalium, och det är också det värde man hittar på många sidor på nätet (t ex hälsosidorna.se). Det är rätt svårt att komma upp i den dosen i ärligt talat, även med en mycket bladrik kost. Att lägga till t ex banan, potatis, eller avokado i lagom mängder räcker knappast heller (eller vetekli, eller en massa annat jag testat). I USA ligger RDI på hela 4700 mg, och enbart 2% av befolkningen kommer upp i denna dos. Trots det rapporteras så gott som aldrig några fall av kaliumbrist utom vid vissa sjukdomstillstånd eller vid extrem ansträngning. Kan det vara så att RDI ligger för högt?

Jag gick in på apoteket för att se om de hade kaliumtillskott. Det fanns inte - ännu ett tecken på en icke-existerande kaliumbrist bland befolkningen. Preparat som Berocca eller multivitamintabletter innehåller inget kalium alls. Däremot hittade jag Resorb, ett vätskeersättningsmedel. Det borde ju verkligen innehålla kalium tänkte jag, eftersom vi förlorar mycket kalium vid stark svettning eller kräkningar. Där hittade jag ett helt annat RDI på i sammanhanget modesta 1900 mg, en mängd jag med lätthet kommer upp i. En påse resorb innehåller 190 mg kalium, 10% av RDI. I ett youtubeklipp (någonstans på den vida interwebben...) nämnde en doktor (amerikansk dessutom) att normalt behov ligger på 900-2000 mg. 

Slutsats: RDI verkar vara allt annat än exakt vetenskap. Man börjar undra hur det ligger till för de andra mikronutrienterna.  

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag är inte så orolig över Kalcium, speciellt om man äter mycket av de andra vitaminerna, plus att det är enkelt att hitta kosttillskott. Med Kalium vet jag faktiskt inte, jag brukar få upp det, kalciumet är svårast. Men här funkar alger väldigt bra, både för Kalium och Kalcium, lågt i kolhydrater och kalorier. Jag brukar ha i 1-2 tsk i soppor och smoothies. Benbuljong

hjälper också, ta en kopp till frukost eller kvällsmål.

Länk till inlägg

Jag är inte så orolig över Kalcium, speciellt om man äter mycket av de andra vitaminerna, plus att det är enkelt att hitta kosttillskott. Med Kalium vet jag faktiskt inte, jag brukar få upp det, kalciumet är svårast. Men här funkar alger väldigt bra, både för Kalium och Kalcium, lågt i kolhydrater och kalorier. Jag brukar ha i 1-2 tsk i soppor och smoothies. Benbuljong

hjälper också, ta en kopp till frukost eller kvällsmål.

Jag äter mjölkprodukter och då blir kalcium oproblematiskt. Jag håller helt med om att alger är supermat. Eventuellt kan man dock överdosera på jod om man blir alltför glad i algerna. Benbuljong verkar inte innehålla så mycket kalcium som man skulle kunna tro. Svårt att veta vad som egentligen gäller eftersom det inte verkar finnas några officiella mätningar av näringsinnehållet i benbuljong. Länk om benbuljong:

http://www.thehealthyhomeeconomist.com/bone-broth-calcium/

Länk till inlägg

RDI betyder rekommenderat dagligt intag. Matkalkyl använder 3100 mg som RDI för kalium, och det är också det värde man hittar på många sidor på nätet (t ex hälsosidorna.se). Det är rätt svårt att komma upp i den dosen i ärligt talat, även med en mycket bladrik kost. Att lägga till t ex banan, potatis, eller avokado i lagom mängder räcker knappast heller (eller vetekli, eller en massa annat jag testat). I USA ligger RDI på hela 4700 mg, och enbart 2% av befolkningen kommer upp i denna dos. Trots det rapporteras så gott som aldrig några fall av kaliumbrist utom vid vissa sjukdomstillstånd eller vid extrem ansträngning. Kan det vara så att RDI ligger för högt?

Jag gick in på apoteket för att se om de hade kaliumtillskott. Det fanns inte - ännu ett tecken på en icke-existerande kaliumbrist bland befolkningen. Preparat som Berocca eller multivitamintabletter innehåller inget kalium alls. Däremot hittade jag Resorb, ett vätskeersättningsmedel. Det borde ju verkligen innehålla kalium tänkte jag, eftersom vi förlorar mycket kalium vid stark svettning eller kräkningar. Där hittade jag ett helt annat RDI på i sammanhanget modesta 1900 mg, en mängd jag med lätthet kommer upp i. En påse resorb innehåller 190 mg kalium, 10% av RDI. I ett youtubeklipp (någonstans på den vida interwebben...) nämnde en doktor (amerikansk dessutom) att normalt behov ligger på 900-2000 mg. 

Slutsats: RDI verkar vara allt annat än exakt vetenskap. Man börjar undra hur det ligger till för de andra mikronutrienterna.  

En gång i tiden så fanns det salttabletter att köpa på Apoteket, det var vanligt att man tog de med sig då man åkte utomlands till varma länder. De innehöll (i mitt minne) redigt med kalium och natrium.

Salttabletterna finns inte längre, utan man rekommenderas att äta Resorb, som förutom Natrium, Kalium och Klorid innehåller glukos och sötningsmedel.

Saltskräcken verkar även ha påverkat Apoteken :(

• Gilla 1
Länk till inlägg

Här var det också invägning idag (eller, jag väger mig lite då och då för att se att det går åt rätt håll och att jag når mina delmål).

Sakta men säkert och som sagt, jag svälter inte. I lördags hade vi kräftskiva hemma och då åt jag helt fritt (lchf) och slutade bokföra matintag vid 3000 kcal...

Härligt! Grattis! :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag äter mjölkprodukter och då blir kalcium oproblematiskt. Jag håller helt med om att alger är supermat. Eventuellt kan man dock överdosera på jod om man blir alltför glad i algerna. Benbuljong verkar inte innehålla så mycket kalcium som man skulle kunna tro. Svårt att veta vad som egentligen gäller eftersom det inte verkar finnas några officiella mätningar av näringsinnehållet i benbuljong. Länk om benbuljong:

Vi hade en diskussion om detta förut och någon rapporterade att kalcium ökar om man kokar buljongen en stund på högre temperatur. Hur länge kokade de buljongen i länken ovan? Jag brukar koka i 48 timmar, vet inte om det har betydelse. Vad som än finns i benbuljong så funkar det, det är som balsam för kroppen.

Intressant effekt av kollagen.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag har undrat länge om mjölkprodukter ger något nettotillskott av kalcium för människor vars benstomme inte växer. Mjölkprodukter innehåller ju rätt mycket fosfor också och kalcium och fosfor skall ju balanseras mot varandra.

Länk till inlägg

Vi hade en diskussion om detta förut och någon rapporterade att kalcium ökar om man kokar buljongen en stund på högre temperatur. Hur länge kokade de buljongen i länken ovan? Jag brukar koka i 48 timmar, vet inte om det har betydelse. Vad som än finns i benbuljong så funkar det, det är som balsam för kroppen.

Intressant effekt av kollagen.

Jag funderar på att köra benen i tryckkokare, då kommer man upp i högre temperaturer. Måste samla lite ben till först bara. Man borde ju också egentligen mala benen till ett pulver, hur nu det skulle gå till. Rimligtvis kan man laka ut mer mineraler ju större yta av benbitarna som nås av vatten och syra.

Länk till inlägg

Själv fick jag diagnostiserad kaliumbrist av vätskedrivande medel. Bristen visade sig i form av hjärtklappning av minsta lilla ansträngning (t ex gå två trappor upp till min lägenhet i ett hus utan hiss).

Länk till inlägg

Jag har undrat länge om mjölkprodukter ger något nettotillskott av kalcium för människor vars benstomme inte växer. Mjölkprodukter innehåller ju rätt mycket fosfor också och kalcium och fosfor skall ju balanseras mot varandra.

Det är ju alltid en viss omsättning av ämnen i kroppen, så vi behöver ta in nytt av allt bara för att ersätta det som försvinner. Vad gäller fosfor/kalciumkvoten så är mjölk, ost, spenat och grönkål utmärkta. Även nötter och diverse frön. Det man bör undvika är coca-cola och processade livsmedel med tillsatt fosfor. Och dessa undviker vi ju redan. 

http://www.fragadietisten.se/naringslara/kalciumfosfor-balans

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag funderar på att köra benen i tryckkokare, då kommer man upp i högre temperaturer. Måste samla lite ben till först bara. Man borde ju också egentligen mala benen till ett pulver, hur nu det skulle gå till. Rimligtvis kan man laka ut mer mineraler ju större yta av benbitarna som nås av vatten och syra.

Jag gör min buljong i crockpot under 48 timmar (vissa gör in 72  timmar!) på lägsta inställningen. Under ca en timme höjer jag till högsta värmen. Jag tror man behövde gå över 130 grader för Kalciumet. Jag gissar att gnaga på ben (typ revbenspjäll, kycklingben, skal från räkor, eller benen i småfisk) är bäst.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det är intressant att en paleo kost, som ju är mjölkfri, gav mycket bättre näringsvärden totalt än en lchf kost, som har mycket mejerier i sig, när jag tittade på menyerna på matdagboken.se (dom ger näringsinnehåll också, i alla fall för medlemmar). Detta gällde speciellt mineralerna men även några B-vitaminer om jag inte minns fel. Vad är B1 viktig för? Någonting om att oxidation är extra viktigt för nervsystemet? Min neurolog betonade B1 (också B3 och självklart B12), men jag vet inte riktigt varför.

Diskuterade det här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5058-low-carb-resistent-st%C3%A4rkelse-b%C3%A4sta-kombinationen/page-3

Länk till inlägg

Mer om fosfor (blandade näringsfakta efter lite googling):

En hel massa annat förutom fosfor kan samma effekt på kalcium, t ex socker. Så att koncentrera sig på just fosforhalten i maten verkar mindre relevant.

Njurarna är väldigt bra på att återvinna kalcium ur urinen. Därmed verkar faktiskt argumentet med kalciumbuffringen och den associerade påstådda kalciumförlusten till stor del falla.

Kött är oerhört rikt på fosfor, samtidigt som mängden kalcium är relativt låg. Så diskussionen om fosforhalten i just mjölkprodukter verkar minde relevant.

Exempel:

Biff: 189 mg fosfor / 6 mg kalcium per 100 g. 

Mjölk 3%: 91 mg fosfor / 116 mg kalcium per 100g.

• Gilla 2
Länk till inlägg

"

Do protein and phosphorus cause calcium loss?

Abstract

The widespread opinion that both protein and phosphorus cause calcium loss is examined. Controlled human studies show that commonly used complex dietary proteins, which have a high phosphorus content, do not cause calcium loss in adult humans. Similarly, a phosphorus intake of up to 2000 mg/d does not have adverse effects on calcium metabolism; however, the type of phosphate contained in carbonated beverages may not behave in the same manner. In contrast, a diet low in protein and phosphorus may have adverse effects on calcium balance in the elderly. Studies with adults suggest that high protein foods do not cause calcium loss.

"

Källa: http://jn.nutrition.org/content/118/6/657.long (gratis fulltext)

Länk till inlägg

Det är intressant att en paleo kost, som ju är mjölkfri, gav mycket bättre näringsvärden totalt än en lchf kost, som har mycket mejerier i sig, när jag tittade på menyerna på matdagboken.se (dom ger näringsinnehåll också, i alla fall för medlemmar). Detta gällde speciellt mineralerna men även några B-vitaminer om jag inte minns fel. Vad är B1 viktig för? Någonting om att oxidation är extra viktigt för nervsystemet? Min neurolog betonade B1 (också B3 och självklart B12), men jag vet inte riktigt varför.

Diskuterade det här: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5058-low-carb-resistent-st%C3%A4rkelse-b%C3%A4sta-kombinationen/page-3

Den här sidan var rätt uttömmande tycker jag: https://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/vitamin-b1-thiamine

På http://lpi.oregonstate.edu/ss11/cognitive.html (Linus Pauling Institute) hittar jag:

Thiamin

Phosphorylated forms of thiamin (vitamin B1) are required for reactions involved in the metabolism of carbohydrates, amino acids, and lipids, and one form of the vitamin has been implicated in membrane functions of neurons and in the generation of nerve impulses. Thus, inadequate intake of thiamin can negatively affect cognition. Severe thiamin deficiency causes beriberi; the dry and wet types of beriberi involve peripheral neuropathy, whereas cerebral beriberi can lead to cell death of neurons and the clinical conditions of Wernicke's encephalopathy and Korsakoff's psychosis, especially in those who abuse alcohol.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Dagens mat: yoghurt med frön och nötter som vanligt till frukost. Lax och spenat till lunch, och kyckling med sallad till middag. 1427 kcal totalt och samtliga mikronutrienter är täckta till minst 100% enligt matkalkyl. 32 gram kolhydrater, vilket är under min godtyckligt satta maxgräns på 50 gram. 84 gram protein, 107 gram fett. Imorgon blir det invägning och mätning.

Havssalt 5
Kaffe bryggt 300

Yoghurt naturell fett 3 % 265
Vetegroddar 10
Sesamfrön torkade 10
Pumpafrön 10

Smör 25
Grädde 50
Spenat färsk 250
Lax odlad norsk fjordlax rå 110
Körsbärstomater 50
Majonäs, äkta 11

Körsbärstomater 80
Kyckling lår u skinn rå 140
Fetaost fett 25% 37
Ajvar 30
Spenat färsk 35
Creme fraiche 15
Länk till inlägg

Dagens vikt: -3.6 kg totalt efter tre veckor. (Yay!) Någon ytterligare halvcentimeter verkar också skalats bort i midjan. Förväntad teoretisk viktnedgång cirka 1.5 kg.

85 lunchlådor kvar. Jag hoppas jag i längden orkar kombinera stressiga morgnar med den disciplin som faktiskt krävs (äta frukost och komma ihåg lunchlådan). 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Här går det lite upp och lite ner.

I lördags var det 70,1 mot förra veckans 69,7.

Jag håller mig under 1800 kcal (för det mesta ner mot 1600-1700).

Jag fastar 1 dag i veckan och äter då bara middag (idag är en sådan dag, dricker kaffe, vatten och the).

KH ligger under 50 gr, ibland under 20 gr.

Det går inte riktigt som jag tänkt mig med viktnedgången, denna veckans mål är under 69,5, men jag ligger över målet dessförinnan, under 70...

Jag har inte gett upp än, men är lite konfunderad över varför kroppen inte svarar riktigt, men ofta till andra ger jag rådet att ta det lugnt och ge det några månader, så får jag väl göra så själv med, fast det är seeeegt.

Tankar som går är:

Jag äter för lite (! önsketänkande...?)

Jag äter för lite fett (fast det är ofta över 150gr)

Jag är för stressad 

Jag äter för mycket (suck...)

Jag äter för mycket mejerier och ost

Men nej, jag avvaktar några veckor till innan jag provar något nytt. 

Länk till inlägg

Jag ser min kaloriräkning som ett experiment. Det blir stor skillnad av att ta en eller tre matskedar CF eller smör, därav den exakta räkningen. Jag känner mig inte hungrig (bara lite lite kanske  :rolleyes: nej ärligt talat får jag ibland påminna mig själv om att det är dags att äta). Däremot känner jag tydligt att jag får slut på energi ibland och att jag definitivt behöver äta frukost för att inte balla ur.

I fredags deltog jag i taco-fredagsmyset och roade mig med att räkna kalorierna i en som jag tyckte liten portion. 5 sketna nachochips och en lagom hög köttfärs. Och så lite såser på det då (1-2 msk av varje) och riven ost i moderation. Det var 700+ kcal. Det hade jag aldrig trott. "Felet" på den typen av mat, spekulerar jag, är att den är extremt lätt-tuggad (lös köttfärs) och innehåller aptithöjande tillsatser av olika slag (msg osv). Samt i princip noll grönsaker jämfört med med hur jag brukar äta. 5 nachochips är i ärlighetens namn inte särskilt många kolhydrater (11 gram närmare bestämt). 700 kcal kan blir en rätt stor portion av riktig LCHF-mat.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Här går det lite upp och lite ner.

I lördags var det 70,1 mot förra veckans 69,7.

Jag håller mig under 1800 kcal (för det mesta ner mot 1600-1700).

Jag fastar 1 dag i veckan och äter då bara middag (idag är en sådan dag, dricker kaffe, vatten och the).

KH ligger under 50 gr, ibland under 20 gr.

Det går inte riktigt som jag tänkt mig med viktnedgången, denna veckans mål är under 69,5, men jag ligger över målet dessförinnan, under 70...

Jag har inte gett upp än, men är lite konfunderad över varför kroppen inte svarar riktigt, men ofta till andra ger jag rådet att ta det lugnt och ge det några månader, så får jag väl göra så själv med, fast det är seeeegt.

Tankar som går är:

Jag äter för lite (! önsketänkande...?)

Jag äter för lite fett (fast det är ofta över 150gr)

Jag är för stressad 

Jag äter för mycket (suck...)

Jag äter för mycket mejerier och ost

Men nej, jag avvaktar några veckor till innan jag provar något nytt. 

Du kanske ligger på en viktnedgång på 2-3 hekto per vecka. Då kommer du inte att se nedgången tydligt ens från vecka till vecka eftersom vattenmängden i kroppen kan variera flera kilo. Du borde kunna observera nedgången sett över en hel månad. Förslaget är alltså att du bara väger/mäter dig en gång i månaden. :)

Länk till inlägg

Idag 69,3 det går långsamt nedåt, men det går iallafall nedåt.

Det blir inga 7 kilo på 16 veckor här inte!

Det är iallafall intressant att se vad jag kan äta och inte och vad som behövs för att jag ska gå ner i vikt, tror jag börjar hitta mina "nycklar".

Nu är det snart en ny månad och jag kör vidare med viktminskningen.

Trevlig helg på er alla!

• Gilla 2
Länk till inlägg

En till veckas "kämpande" har givit -0.6 kg på vågen, dvs ungefär den förväntade viktnedgången under en vecka (0.5 kg/vecka). Fyra veckor är nu avklarade. 80 lunchlådor kvar. Denna veckans första är redan packad med blandade grönsaker, pumpafrön, skivad kalkon och en fantastiskt god äggröra som heter "deviled eggs": hackade kokta ägg, lite dijonsenap, majonäs, rödlök, yoghurt, dragon, tabasco.

Frukost idag blev kefir med blåbär och rostade hasselnötter.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Hej,

ny på det här forumet, fastnade här hos er i denna tråden :)  .. det snackades om tryckokare här förut, själv kokar jag ofta och gärna kött med benet kvar i min. kryddar med lagerblad, salt o. pepparkorn, en näve färska kryddor någon gammal grönsak om jag har och sedan kokning under tryck i 15-20 min beroende på köttbit.. köttet blir underbart mört, och buljongen använder jag till mycket, även som varm kvällsdryck ibland. nu ska jag läsa länken om buljong här ovan B)

grattis till  er viktminskning!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Hej,

ny på det här forumet, fastnade här hos er i denna tråden :)  .. det snackades om tryckokare här förut, själv kokar jag ofta och gärna kött med benet kvar i min. kryddar med lagerblad, salt o. pepparkorn, en näve färska kryddor någon gammal grönsak om jag har och sedan kokning under tryck i 15-20 min beroende på köttbit.. köttet blir underbart mört, och buljongen använder jag till mycket, även som varm kvällsdryck ibland. nu ska jag läsa länken om buljong här ovan B)

grattis till  er viktminskning!

Det finns massor med trådar om buljong. Sök på crock pot så tror jag du får mycket tips

Länk till inlägg

Idag 69,3 det går långsamt nedåt, men det går iallafall nedåt.

Det blir inga 7 kilo på 16 veckor här inte!

Det är iallafall intressant att se vad jag kan äta och inte och vad som behövs för att jag ska gå ner i vikt, tror jag börjar hitta mina "nycklar".

Nu är det snart en ny månad och jag kör vidare med viktminskningen.

Trevlig helg på er alla!

Idag 68,5 kg (-0,8 sedan förra veckan och - 3,1 kg totalt på 5 veckor). Delmålet denna veckan var under 69,0 kg, så det är ju uppnått med råge!

Viktminskningen har tagit lite fart igen och jag tror jag vet varför.

1. Jag äter under 1400 kcal (funkar när jag inte tränar, varit sjuk ett tag nu, fått barnens förkylning), när jag tränar behöver jag äta mer och det är svårt att hålla nere kcal och då går jag inte ner i vikt, iallafall inte så fort

2. Jag har kommit ur mensveckan (det är bara att inse, det är ta mig fan omöjligt att viktminska sådär innan mens och i början av veckan) 

3. Jag äter ca 80E% fett och max 60g protein

4. Inga nötter, ingen choklad, ingen alkohol (det är sådant jag kan njuta av sedan och då stå still i vikt, men det går inte viktminska med detta)

5. En 20-22 timmars fettfasta (kaffe med grädde till frukost sedan svart kaffe, the och vatten resten av dagen) en dag eller två i veckan mår jag bra av. Jag kommer ändå upp i över 1000kcal den dagen.... Inga problem liksom...

Ha en go helg alla!

Nu är det helg och ett kalas stundar på lördag, då ska jag äta vad jag vill inom ramen för lchf

• Gilla 1
Länk till inlägg

Idag 68,5 kg (-0,8 sedan förra veckan och - 3,1 kg totalt på 5 veckor). Delmålet denna veckan var under 69,0 kg, så det är ju uppnått med råge!

1. Jag äter under 1400 kcal (funkar när jag inte tränar, varit sjuk ett tag nu, fått barnens förkylning), när jag tränar behöver jag äta mer och det är svårt att hålla nere kcal och då går jag inte ner i vikt, iallafall inte så fort

2. Jag har kommit ur mensveckan (det är bara att inse, det är ta mig fan omöjligt att viktminska sådär innan mens och i början av veckan) 

4. Inga nötter, ingen choklad, ingen alkohol (det är sådant jag kan njuta av sedan och då stå still i vikt, men det går inte viktminska med detta)

5. En 20-22 timmars fettfasta (kaffe med grädde till frukost sedan svart kaffe, the och vatten resten av dagen) en dag eller två i veckan mår jag bra av. Jag kommer ändå upp i över 1000kcal den dagen.... Inga problem liksom...

Ha en go helg alla!

Nu är det helg och ett kalas stundar på lördag, då ska jag äta vad jag vill inom ramen för lchf

Grattis till framgången! Det är hårdkörning ser jag. Jag håller helt med om att hård träning kombinerad med kalorirestriktion inte fungerar. Det blir man snarare sjuk av.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Ny invägning idag. Jag hoppade över måndagen pga ovälkommen vattenvikt! Nu står vågen på -4.9 kg totalt sedan starten 4 augusti. Jag kände mig lite trött och sliten i förra veckan så nu har bestämt mig för att gå upp till 1700 kcal per dag. Jag tillåter mig både frukt och bönor i smärre mängder - det är relativt enkelt att ändå hålla sig under eller runt 50 gram kolhydrater. Jag äter även närmare 100 gram protein(!) enligt förslag från matkalkyl. Lite nyheter i mitt kaloriräknarexperiment alltså.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ha en go helg alla!

Idag 67,9kg (tjoho, under 68!!!) - 0,6kg sedan förra veckan (delmålet denna veckan var under 68,5 kg).

Kalaset gick sådär, klarade inte stå emot lite godis då godisskålen stod under näsan... Men klarade av att stoppa i tid.

Känner mig nöjd såhär långt med min viktminskning och det är ok att ligga still en vecka eller så nu, ska försöka att inte få panik när mensveckan närmar sig utan vila i vetskapen att efter lossnar det igen  ;) .

Ha det gott alla!

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Ny invägning.

Minus 6.3 kilo totalt från starten 4 augusti. Jag orkar inte räkna och väga maten längre utan försöker hitta andra strategier. Lunchlådorna har jag lyckats fortsätta med även om det ibland bara finns kokta ägg, grönsaker och skinka att ta med pga tidsbrist. Men till och med det är tydligen bättre än restaurangmaten. 

Jag hittade nyligen den här bloggen:

http://summertomato.com/use-your-brain-to-lose-weight/

Där kan man kanske hitta ett och annat, även om jag nog hört de flesta råden förr.

• Gilla 1
Länk till inlägg