Sigurdur Posted August 3, 2014 Share Posted August 3, 2014 Har ni sett det här? http://www.sundarebarn.se/om-oss/barn-med-övervikt-16316182 Det är en stiftelse. Det vore kul att starta något liknande, för barn, med LCHF som bas. Hur gör man? Kan de så borde väl någon annan kunna. Tänk vilken stor grej det skulle kunna bli. Jag är själv ett före detta överviktigt (sockermatat) barn, och väl medveten om vilket elände det kan vara, i många olika avseenden. Kolla deras tips (min kommentar inom parentes): * Nästan aldrig kvällsmat (inte jag heller, eftersom jag är mätt på LCHF-mat p.g.a. lågt blodsocker, högt leptin)* Dricker oftare vatten till maten (det gör jag jämt, alkoholhaltig dryck förekommer några ggr per år)* Bytte ut söt saft mot Fun Light (jag slutade dricka saft för många år sedan, positiv att vänja sig av med söta livsmedel för mig - dessutom är sötningsmedel ifrågsatta)* Fredagsmyset varannan fredag är ersatt med grönsaksstavar och dipp. (jag myser med god mat varje dag, t ex med grönsaker och creme frâiche)* Lördagsgodiset är 15 bitar - varken mer eller mindre. (noll bitar fungerar ännu bättre mot övervikt, 15 bitar höjer insulinet mer för ett överviktigt barn än för ett normalviktigt)* Fikar numera väldigt sällan och bara när vi har gäster hemma. (jag vet inte vad "fika" innebär, men det innehåller säkert socker)* Har informerat släktingar och vänner så de kan hjälpa oss att hålla igen på fika, glass och godis när vår dotter är med. (bra!)* Teknikfria måndagar, som uppmuntrar till fysisk aktivitet. (umgänge låter trevligare än teknisk isolering framför pod/pad/fb...)* Minst 1 organiserad fysisk aktivitet/vecka. Ex. Hoppis & Skuttis eller simskola. (bra!)* Middagsmaten står kvar på spisen för att undvika omtag (jag tar om av maten om jag är hungrig, inte annars - har inget med logistik att göra)* Vi uppmuntrar till mer utelek och tar med barnen ut på promenad och cykeltur oftare än tidigare. (bra!) Mer: http://www.sundarebarn.se/vi-erbjuder/tipsbank-16035055 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Något liknande det här: http://www.annahallen.se/energibarn? Dock inte ngn stiftelse... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Jag blir fruktansvärt ledsen när jag läser den sidan! Det är barnmisshandel de sysslar med i mina ögon! Dietisten berömmer föräldrar osm BEGRÄNSAR ett barns MATportion till EN. Och föräldrarna undrar VARFÖR barnet tappar humöret och blir väldigt arg när de begränsar intaget av mat! Dietisten uppmuntrar sockerfri läsk, isglas och frukt för att barnet ska ha samma mängd snask som syskonen. Ditisten uppmuntrar föräldrar att prata med sitt 7 åriga barn hur orättvist det är att hans kropp lättare lägger på sig fett och att det är dags att se över maten!! En 10 åring som tränar hockey 4 ggr/v och GÅR UPP i vikt ska se över sin vardagsmotion!!! Portionsstorlekar och mängden mat! Det spelar ingen roll om man använder Lätta eller Bregott så länge barnet äter EN smörgås och samma med ligth grädde eller fet grädde så länge barnet äter EN portion mat!!! Detta fannsa tt hitta på deras FAQ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts