Jump to content

Socker glukos


Helena I
 Share

Recommended Posts

 

Frågor:

 

1) Behöver man socker överhuvud taget?

 

2) Är ett glukosvärde på 3,5 för lite? Eller är det bara bra ju lägre det är? (är inte diabetiker).

 

3) Om det nu är så, att man har ett väldigt lågt glukosvärde (gäller som sagt inte diabetiker o inga påverkande mediciner) ska man äta sött då, för att få upp värdet? I så fall vad?

 

 

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

1) Nej man behöver inget "socker", det är en mix mellan glukos och fruktos!

 

Vi behöver däremot alltid en viss mängd glukos i blodet.. så därför så kan levern tillverka detta själv av aminosyror, glycerol från triglyceriderna samt laktat från metabolismen.

 

2)3,5 är inte på tok för lite, däremot är det mot nedre gränsen för vad som räknas som "normalt"!

 

Näe för lågt blodsocker heter hypoglykemi och är inte bra i längre perioder.

 

3) För mycket av nästan vad som helst är sällan bra. Däremot så handlar LCHF om hög andel fett av energibehovet.

 

Jupp fett i avloppet är fett på fel ställe, man skall äta upp det, då slammas inte avloppet igen.

 

Näe fett korkar inte igen några kärl, för det första så är fett rinnande vid kroppstemperatur, för det andra så är fett inte lösligt i blodet så det transporteras av olika lipoproteiner.

 

Betänk att frukt inte är flytande vid kroppstemperatur.. sk "arterycloggingfruit"!  :unsure:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för bra svar! Men om man har ett glukosvärde som sjunker ner mot 3, vad ska man göra? Eller är det bara att vara glad o nöjd åt det? O fortsätta undvika socker? (Handlar inte om diabetiker o medicinering)

Värdet i sig kan gå lägre en så, det är när du känner av glukosbrist som det är problem!

 

Och då mår man dåligt som regel, frossa, svettningar, svimningskänsla, yrsel!

 

Sen så får du skilja på blodsockret i sig som du skulle känna av om det blev för lågt.. och värdet på glukosmätaren.

 

Mätare har mer eller mindre mätfel.. därför kalibrera diabetiker sin mätare med jämna mellanrum.. oså förvarar de stickorna i kylskåpet.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypoglykemi

Link to comment
Share on other sites

Altså är man frisk för övrigt så skall man inget göra om man inte får någon sk känning.. dvs mår dåligt.. kroppen sköter det bäst själv.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blodsockerreglering

 

Jag tror man börjar få problem vid 2 eller lägre?

 

Men då tyder det mer på att man har något problem.. egentligen är det bara diabetiker som lyckas få hypoglykemi.. iomed att de tar insulin.

 

Och här har du ett föredrag om fett, kolesterol, LDL, HDL och allt det där.

 

Link to comment
Share on other sites

En av finesserna med LCHF är att behovet av glukos för energi minskar, dels för att fett ökar som energi främst för musklerna och så ersätts stora delar av glukosbehovet i övrigt av ketonkroppar.

 

Så glukos behövs sedan mest för en liten del av hjärnan, röda blodkroppar och en del av njurbarken.. hjärtat föredrar ketonkroppar!

 

Någon smart person räknade ut att vi förbrukar minimum 50 gram glukos om dagen.. och kroppens förmåga att bilda glukos ligger på 200 gram om dagen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad gör man åt sötsug? Om man ätit lchf en månad o sötsuget ändå är kvar?

 

Det tar tid lång tid att ändra vanor och få bort oönskat sug. Kan tänka mig att alla göra väldigt olika, man får hitta sin egen strategi som funkar. En del springer en joggingtur, en del tar en sk fettkaffe, nårra tar en bit brieost. Fett är vanligt botemedel. Jag tar en nypa salt, eller svart kaffe när obestämd hunger infinner sig. Vet att några tar en bit mörk choklad och blir nöjda med det. Jag tror det är viktigt att se till att hjärnan får annat att tänka på, bryta mönstret på något sätt. Kanske armhävningar eller stort glas vatten även kan funka. Lycka till!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Sötsug kan vara lite olika saker.. men det mesta sitter antagligen i vanor?

 

Först vid övergång till LCHF får man en fysisk glukosbrist.. dvs de sk omställningsbesvären.. vilka tvingar kroppen att öka sin fettoxidation, glukoneogenes och ketosis.. samt öka ensymer för förbränna detta.

 

Det brukar ta 3-4 veckor innan hjärna tar upp till 70% av sin energi av ketonkroppar, resten är glukos.. och de ensymer som behövs för detta är de som krävs för ketolys.

 

Iomed att man har brist på glukos, så är kroppen så smart att den förvägrar musklerna stor andel glukos.. man blir svintrött av att gå i trappor.. men så småningom ökar ensymer för betaoxidation i musklerna samt för transport av fett in i muskelcellerna.. sk karnitinensymer.. detta kan ta upp till månader.. lite beroende på hur bra fettoxidationsförmåga man hade innan.

 

Sen så handlar det oxå om belöningssystemet.. dvs dopamin.. ett hormon som förstärker bra beteenden, och hjärnan gillar snabb och bra energi.. gärna sockerkickar.

 

"Det här är ingen snabbkur, men vägen till ett lättare och mer hälsosamt liv blir betydligt enklare. Utgångspunkten i boken är att din övervikt inte sitter kring magen eller om baken – utan i hjärnans belöningssystem. Där finns de osynliga krafter som styr dina matvanor och många andra val i vardagslivet.

I ett samhälle där vi har obegränsad tillgång till mat dag och natt, året runt, ställer belöningssystemet till med stora problem. Bäst att passa på medan det finns, verkar reptilhjärnan tänka – trots att det aldrig är långt till en muffins, burgare eller godisbutik. Här finns tips och strategier för hur man samarbetar med belöningssystemet i stället för att kämpa emot det. Det är lättare att banta med än mot hjärnan!"

 

http://www.hjarnkoll.com/hjarnkoll-pa-vikten

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vad gör man åt sötsug? Om man ätit lchf en månad o sötsuget ändå är kvar?

Ju lngre du klarar av att vara hyfsat strikt desto lättare blir det... själv är jag mest godissugen när jag har tråkigt numera, och får se till att sysselsätta mej med nåt.

Mår jag psykiskt OK har jag inga som helst problem.

Link to comment
Share on other sites

Vad gör man åt sötsug? Om man ätit lchf en månad o sötsuget ändå är kvar?

Semester med yogaretreat (internetfritt, barnfritt, jobbfritt, pliktfritt) kanske hjälper?

 

Salt (Jäderås tips ovan) ska jag prova! Överdoserar på svart kaffe för närvarande.

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för bra svar! Men om man har ett glukosvärde som sjunker ner mot 3, vad ska man göra? Eller är det bara att vara glad o nöjd åt det? O fortsätta undvika socker? (Handlar inte om diabetiker o medicinering)

Så länge man inte mår dåligt av det är det ingen fara. Jag har själv inte så vitt jag vet haft så lågt, brukade ligga på omkring 3,8 som frisk.

Om man mår dåligt och får symptom på hypoglykemi med viss regelbundenhet skulle jag nog rekommendera att man ber att få bli utredd. Annars är det alltså bara att vara glad och fortsätta att undvika socker och andra kolhydrater.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...