Jerker Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Jag undrar om det är nån som har lite mer kunskaper om det ämne i chilifrukter som skapar hettan, capsaicin? Jag vet att jag har läst i nån bok om studier som gjorts där intag av capsaicin ökar fettförbränningen med - har jag för mig - upp till 20% men kan nu inte hitta detta. . När man anger styrkan på en viss chilifrukt använder man s.k. scoville-grader, ett sätt att gradera den upplevda styrkan i munhålan, men detta säger inget om hur många milligram ren capsiacin en frukt innehåller. Är det nån som vet i vilken bok det refereras till dessa studier? Jag har läst: Matrevolutionen Ett sötare blod Forskningsfusket Hjärnkoll på vikten Kolesterolmyten Stoppa Alzheimer nu Jag trodde att det var i nån av de här som jag hade läst det, men nu hittar jag det inte. Det jag egentligen undrar över är hur man kan översätta de här studiernas resultat till att inta capsaicinet i form av färsk chilipeppar eller cayennepeppar. Jag minns att i studierna stod det hur många milligram capsiacin som användes. Jag kryddar idag min frukost (bacon- och äggröra) med cayennepeppar. Jag har ökat på mängden vartefter och är nu uppe i 4 krm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Jag undrar om det är nån som har lite mer kunskaper om det ämne i chilifrukter som skapar hettan, capsaicin? Jag vet att jag har läst i nån bok om studier som gjorts där intag av capsaicin ökar fettförbränningen med - har jag för mig - upp till 20% men kan nu inte hitta detta. . När man anger styrkan på en viss chilifrukt använder man s.k. scoville-grader, ett sätt att gradera den upplevda styrkan i munhålan, men detta säger inget om hur många milligram ren capsiacin en frukt innehåller. Är det nån som vet i vilken bok det refereras till dessa studier? Jag har läst: Matrevolutionen Ett sötare blod Forskningsfusket Hjärnkoll på vikten Kolesterolmyten Stoppa Alzheimer nu Jag trodde att det var i nån av de här som jag hade läst det, men nu hittar jag det inte. Det jag egentligen undrar över är hur man kan översätta de här studiernas resultat till att inta capsaicinet i form av färsk chilipeppar eller cayennepeppar. Jag minns att i studierna stod det hur många milligram capsiacin som användes. Jag kryddar idag min frukost (bacon- och äggröra) med cayennepeppar. Jag har ökat på mängden vartefter och är nu uppe i 4 krm. Tror det kan vara i Hjärnkoll på vikten, men jag är inte 100. Prova att blanda pressad citron eller lime med cayenne och sedan späda med vatten efter smak, riktigt gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Effects on weight loss and regain[edit] There is no evidence showing that weight loss is directly correlated with ingesting capsaicin, but there is a positive correlation between ingesting capsaicin and a decrease in weight regain. The effects of capsaicin are said to cause "a shift in substrate oxidation from carbohydrate to fat oxidation".[56] This leads to a decrease in appetite as well as a decrease in food intake.[56] Even though ingestion of capsaicin causes thermogenesis, the increase in body temperature does not affect weight loss. However, both oral and gastrointestinal exposure to capsaicin increases satiety and reduces energy as well as fat intake.[57] Oral exposure proves to yield stronger reduction suggesting that capsaicin has sensory effects. Short-term studies suggest that capsaicin aids in the decrease of weight regain. However, long-term studies are limited because of the pungency of capsaicin.[58] Another recent study has suggested that the ingestion of capsaicinoids can increase energy expenditure and fat oxidation through the activation of brown adipose tissue (BAT) in humans from the effects of the capsaicin.[59] http://en.wikipedia.org/wiki/Capsaicin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts