Jäderås Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 I videon nedan (ca 9 minuter in) illustrerar hur en stam i Indonesien införskaffar honung den hårda vägen, att stå ut med massa bi-stick och dessutom äta hela bivaxkakan (gott?) lär begränsa konsumtionen avsevärt Kan vara värt att ha i bakhuvudet för alla som äter massa honung: "- För de är ju paleo!" En hel del annat matnyttigt i videon. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Getingstick? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted August 4, 2014 Author Share Posted August 4, 2014 Getingstick? Tack, blev fel....varit så mycket getingar senaste tiden så förväxlade de hela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 När jag väl åker dit på honungen blir det inte direkt några kopiösa mängder, så förbannat gott är det inte. Lönnsirap däremot... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 När jag blir "godissugen" brukar jag vispa äggulor med typ 0,5 tsk honung. Ett tag kombinerades detta med vispad grädde, typ som råkräm. Men nu när jag kör mejerifritt blir det endast äggulorna och honungen vispade kraftigt med elvisp 1 minut så färgen blir skummigt ljusgul. Smaskens! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 När jag blir "godissugen" brukar jag vispa äggulor med typ 0,5 tsk honung. Ett tag kombinerades detta med vispad grädde, typ som råkräm. Men nu när jag kör mejerifritt blir det endast äggulorna och honungen vispade kraftigt med elvisp 1 minut så färgen blir skummigt ljusgul. Smaskens! Ahh...det kanske skulle prövas! Äter normalt inte honung alls. Sötar jag blir det med torkade steviablad. Nu är jag dunderförkyld och har förärats en burk manukahonung som tydligen ska vara så FANTASTISK (skeptisk...) - men en anledning att återuppleva barndomens supersmarriga "äggtoddy" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Ahh...det kanske skulle prövas! Äter normalt inte honung alls. Sötar jag blir det med torkade steviablad. Nu är jag dunderförkyld och har förärats en burk manukahonung som tydligen ska vara så FANTASTISK (skeptisk...) - men en anledning att återuppleva barndomens supersmarriga "äggtoddy" Manukahonung är fantastisk mot ont i halsen. Jag brukar alltid tappa rösten när jag blir förkyld men sist fick jag ingen stämbandsinflammation alls. Och sist jag hälsade på barnbarnet lyckades jag hålla mej frisk trots att han hade pågående öroninflammation. Tog manukahonung i förebyggande syfte för att ta död på alla streptokocker. Synd att han inte tyckte om "mormors dunderhonung" för jag tror den skulle gjort honom gott också 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Manukahonung är fantastisk mot ont i halsen. Jag brukar alltid tappa rösten när jag blir förkyld men sist fick jag ingen stämbandsinflammation alls. Och sist jag hälsade på barnbarnet lyckades jag hålla mej frisk trots att han hade pågående öroninflammation. Tog manukahonung i förebyggande syfte för att ta död på alla streptokocker. Synd att han inte tyckte om "mormors dunderhonung" för jag tror den skulle gjort honom gott också Hur mycket måste man ta för att det ska ge effekt? Eller mer precist - hur mycket tar du Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Hur mycket måste man ta för att det ska ge effekt? Eller mer precist - hur mycket tar du Jag tog en tesked ett par-tre gånger om dagen förebyggande. När jag hade som värst ont i halsen kan det ha blivit mer. Svälj det inte direkt utan ta små snuttar som får smälta i munnen för största effekt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 Jag använder också honung som sötning, räcker med väldigt lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted September 3, 2014 Share Posted September 3, 2014 När jag blir "godissugen" brukar jag vispa äggulor med typ 0,5 tsk honung. Ett tag kombinerades detta med vispad grädde, typ som råkräm. Men nu när jag kör mejerifritt blir det endast äggulorna och honungen vispade kraftigt med elvisp 1 minut så färgen blir skummigt ljusgul. Smaskens! Det lät alldeles för gott! Jag var tvungen att prova. Paleovarianten blev det dock inte, två ägg, grädde, honung och vinbär. Det var lättdrucket och gott! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soarora Posted September 4, 2014 Share Posted September 4, 2014 Ahh...det kanske skulle prövas! Äter normalt inte honung alls. Sötar jag blir det med torkade steviablad. Nu är jag dunderförkyld och har förärats en burk manukahonung som tydligen ska vara så FANTASTISK (skeptisk...) - men en anledning att återuppleva barndomens supersmarriga "äggtoddy" Jag äter inte heller honung normalt. Men gör ibland undantag för detta lilla recept =) Det räcker inte på långa vägar för att rubba min ketos heller, förutsatt att den ganska stark. Så honung KAN faktiskt ingå i en högketogen kost! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 När jag blir "godissugen" brukar jag vispa äggulor med typ 0,5 tsk honung. Ett tag kombinerades detta med vispad grädde, typ som råkräm. Men nu när jag kör mejerifritt blir det endast äggulorna och honungen vispade kraftigt med elvisp 1 minut så färgen blir skummigt ljusgul. Smaskens! Låter sjukt gott! Ska prova på fredag till Startrek-filmen . Live long and prosper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amj Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Jag tog en tesked ett par-tre gånger om dagen förebyggande. När jag hade som värst ont i halsen kan det ha blivit mer. Svälj det inte direkt utan ta små snuttar som får smälta i munnen för största effekt. Honungen hjälpte föga i min pågående dunderförkylning. Men det mesta brukar ju ha bäst effekt i förebyggande syfte. Då honungen däremot gav riktigt bra effekt var under en jobbig enveten hosta. Riktigt nöjd att jag inte behövde ta ngn annan medicin. Studier stödjer honungens effekt. Manukan får vara kvar i husapoteket! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleolina Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 Jag tycker honung är ett bra alternativ till naturlig sötning. Bipollen är också bra, smakar inte så mycket men ger fin "piff" på smoothien. Framför allt nyttigt. Ett tips är att köpa honung så nära dig som möjligt då man mår bäst av att äta honung producerad av bin som lever i samma miljö som man själv. /Paleolina Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted September 11, 2014 Share Posted September 11, 2014 Bihonungsbakterier läker svåra sår: http://www.svt.se/nyheter/sverige/bihonungsbakterier-laker-svara-sar Intressant, jag visste inte att honung innehåller mjölksyrebakterier. Notera dock att de endast överlever några veckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts