Jump to content

För er som vill äta honung på paleo-vis - instruktion

Jäderås

Recommended Posts

I videon nedan (ca 9 minuter in) illustrerar hur en stam i Indonesien införskaffar honung den hårda vägen, att stå ut med massa bi-stick och dessutom äta hela bivaxkakan (gott?) lär begränsa konsumtionen avsevärt :) Kan vara värt att ha i bakhuvudet för alla som äter massa honung: "- För de är ju paleo!"

En hel del annat matnyttigt i videon. 

• Like 1

• 5 weeks later...

När jag blir "godissugen" brukar jag vispa äggulor med typ 0,5 tsk honung. Ett tag kombinerades detta med vispad grädde, typ som råkräm. Men nu när jag kör mejerifritt blir det endast äggulorna och honungen vispade kraftigt med elvisp 1 minut så färgen blir skummigt ljusgul. Smaskens!

• Like 3

När jag blir "godissugen" brukar jag vispa äggulor med typ 0,5 tsk honung. Ett tag kombinerades detta med vispad grädde, typ som råkräm. Men nu när jag kör mejerifritt blir det endast äggulorna och honungen vispade kraftigt med elvisp 1 minut så färgen blir skummigt ljusgul. Smaskens!

Ahh...det kanske skulle prövas! Äter normalt inte honung alls. Sötar jag blir det med torkade steviablad. Nu är jag dunderförkyld och har förärats en burk manukahonung som tydligen ska vara så FANTASTISK (skeptisk...)  - men en anledning att återuppleva barndomens supersmarriga "äggtoddy"

Ahh...det kanske skulle prövas! Äter normalt inte honung alls. Sötar jag blir det med torkade steviablad. Nu är jag dunderförkyld och har förärats en burk manukahonung som tydligen ska vara så FANTASTISK (skeptisk...)  - men en anledning att återuppleva barndomens supersmarriga "äggtoddy"

Manukahonung är fantastisk mot ont i halsen. Jag brukar alltid tappa rösten när jag blir förkyld men sist fick jag ingen stämbandsinflammation alls. Och sist jag hälsade på barnbarnet lyckades jag hålla mej frisk trots att han hade pågående öroninflammation. Tog manukahonung i förebyggande syfte för att ta död på alla streptokocker. Synd att han inte tyckte om "mormors dunderhonung" för jag tror den skulle gjort honom gott också

• Like 3

Manukahonung är fantastisk mot ont i halsen. Jag brukar alltid tappa rösten när jag blir förkyld men sist fick jag ingen stämbandsinflammation alls. Och sist jag hälsade på barnbarnet lyckades jag hålla mej frisk trots att han hade pågående öroninflammation. Tog manukahonung i förebyggande syfte för att ta död på alla streptokocker. Synd att han inte tyckte om "mormors dunderhonung" för jag tror den skulle gjort honom gott också

Hur mycket måste man ta för att det ska ge effekt?

Eller mer precist - hur mycket tar du  :)

Hur mycket måste man ta för att det ska ge effekt?

Eller mer precist - hur mycket tar du  :)

Jag tog en tesked ett par-tre gånger om dagen förebyggande. När jag hade som värst ont i halsen kan det ha blivit mer. Svälj det inte direkt utan ta små snuttar som får smälta i munnen för största effekt.

• Like 1

Det lät alldeles för gott! Jag var tvungen att prova. Paleovarianten blev det dock inte, två ägg, grädde, honung och vinbär. Det var lättdrucket och gott!

• Like 1

Jag äter inte heller honung normalt. Men gör ibland undantag för detta lilla recept =) Det räcker inte på långa vägar för att rubba min ketos heller, förutsatt att den ganska stark. Så honung KAN faktiskt ingå i en högketogen kost!

• Like 1

Låter sjukt gott! Ska prova på fredag till Startrek-filmen :). Live long and prosper ;)

Jag tog en tesked ett par-tre gånger om dagen förebyggande. När jag hade som värst ont i halsen kan det ha blivit mer. Svälj det inte direkt utan ta små snuttar som får smälta i munnen för största effekt.

Honungen hjälpte föga i min pågående dunderförkylning. Men det mesta brukar ju ha bäst effekt i förebyggande syfte. Då honungen däremot gav riktigt bra effekt var under en jobbig enveten hosta. Riktigt nöjd att jag inte behövde ta ngn annan medicin. Studier stödjer honungens effekt. Manukan får vara kvar i husapoteket!  :)

• Like 2

Jag tycker honung är ett bra alternativ till naturlig sötning.

Bipollen är också bra, smakar inte så mycket men ger fin "piff" på smoothien. Framför allt nyttigt.

Ett tips är att köpa honung så nära dig som möjligt då man mår bäst av att äta honung producerad av bin som lever i samma miljö som man själv.

/Paleolina