Jump to content

Bengt Nilsson

Recommended Posts

speciellt allt med chokladsmak...

Efter att ha läst Ett sötare blod av Ann Fernholm förstår jag att man får ta det onda med det goda. I boken hittade jag:

• Godis åldrar dig i förtid
  • Godis gör dina leder stela
  • Godis förstör din hud
  • Godis ger dig åderförkalkning
  • Godis förstör dina ögon
  • Godis dödar
  • Godis gör dig dement
En del av boken handlar om cancer och då lägger man till:

• Godis göder cancer
  • Like 6

Jag älskar också godis, det händer ibland att man trycker ned en halvkilo lösviktsgodis men brukar inte fara allt för illa av det. Inga problem att gå tillbaks till mitt nyttigare jag och inte heller känner jag av något dagen därpå, kanske att man samlat på sig lite extra vätska men that's it ;).

Då får man hoppas att det ingår en daglig sådan här: http://www.marabou.se/produkter/mj%C3%B6lkchoklad?p=6285&r=3115 ;)

Haha frukt & mandel var min drog i många år... och kexchoklad. Nu kan jag inte äta dem för de smakar så sliskigt.

Jag har aldrig tyckt om mörk choklad men nu kan jag tycka att även 70% smakar sliskigt om det inte är mint eller chili i den så det blir lite sting. Man för ett helt annat smaksinne utan kolisar... men det tar ju tid att fostra hjärnan att fatta att det inte är gott. Jag kan fortfarande längta efter kexchoklad men jag skulle aldrig köpa nån för jag vet ju att den bara smakar äckligt

• Like 1

Jag älskar också godis, det händer ibland att man trycker ned en halvkilo lösviktsgodis men brukar inte fara allt för illa av det. Inga problem att gå tillbaks till mitt nyttigare jag och inte heller känner jag av något dagen därpå, kanske att man samlat på sig lite extra vätska men that's it ;).

Nej är man frisk och inte överviktig så händer ju inget särskilt. Jag som äter för hälsans skull måste tänka lite längre. De flesta vet ju inte hur man ser ut inuti

Jag älskar också godis, men jag får verkliga biverkningar av dem (en del kommer inom en timme efter högt sockerintag):

Magknip och gaser (måste lägga mig ner och hyperventilera för det gör så ont)

Sår i munnen (afte)

Finnar/bölder på hals, eller i hårbotten

Fastän jag får dessa biverkningar, trillar jag dit ibland och äter (kanske ett hekto), ångrar mig efteråt men glömmer efter ett tag och äter igen...

Kanske ska jag sätta upp en stor lapp med dessa biverkningar i godisskåpet tillsammans med Bengts "onda"? Då kanske jag kommer ihåg att det inte är värt det  :P ?

Tänkte att det här måste vara en troll-tråd.

Tror vi är rätt många som tycker godis är gott, att man vill må bra ändrar inte smaklökarna.

Jo för mej har det faktiskt gjort det... i och med att jag provat med flera av mina absoluta favoriter i tidigare liv när jag tyckt att jag ska ha planerade avsteg, och det har varit så äckligt så jag slängt det till och med (om inte "slasktratten" maken varit i närheten. Han äter vad som finns i närheten, så det är upp till mej att se till att det finns så hälsosamt som möjligt hemma)

• Like 4

Haha frukt & mandel var min drog i många år... och kexchoklad. Nu kan jag inte äta dem för de smakar så sliskigt.

Jag har aldrig tyckt om mörk choklad men nu kan jag tycka att även 70% smakar sliskigt om det inte är mint eller chili i den så det blir lite sting. Man för ett helt annat smaksinne utan kolisar... men det tar ju tid att fostra hjärnan att fatta att det inte är gott. Jag kan fortfarande längta efter kexchoklad men jag skulle aldrig köpa nån för jag vet ju att den bara smakar äckligt

Vilket märke har du hittat med 70% mintchoklad  :) ?

Också chokladoman, i perioder. Jag har läst någonstans att ett av symptomen på magnesiumbrist är chokladsug. Och jag tycker det verkar som att när jag ser till att få i mig magnesium (och kanske även salt) så kan jag glömma att det finns choklad i världen.

Vad smak för ljus och mörk choklad beträffar... jag åt alltid bara ljus. När jag väntade mitt första barn, ville jag inte ha ljus choklad längre; bara marsipanbröd och mintchoklad. Det höll i sig tills jag väntade mitt andra; då blev det gott med mjölkchoklad igen. Många år senare började jag med LCHF, och har ändrat chokladsmak igen. Men procenten är oftast inte det viktiga; jag har smakat 99%-ig choklad som jag tyckte var för söt, och jag äter 70%-ig som är jättegod (men den är dyyyr)

• Like 3

Vilket märke har du hittat med 70% mintchoklad  :) ?

Det finns på vanliga affärer... heter extreme mint eller nåt liknande. Lindts? Samma märke som har chilichokladen.

Ska kolla nästa gång jag handlar. Vi ska ha folkfest hemma om 14 dagar med marängtårta med vispad grädde med vanlijpulver, hackade jordjubbar och riven mintchoklad.

• Like 2

Det finns på vanliga affärer... heter extreme mint eller nåt liknande. Lindts? Samma märke som har chilichokladen.

Ska kolla nästa gång jag handlar. Vi ska ha folkfest hemma om 14 dagar med marängtårta med vispad grädde med vanlijpulver, hackade jordjubbar och riven mintchoklad.

Gärna om du vill kolla  :)  Tycker att det verkar som smaksatta innehåller mindre % choklad.

Gärna om du vill kolla  :)  Tycker att det verkar som smaksatta innehåller mindre % choklad.

Köper aldrig mindre än 70% och tycker normalt sett den är jolmig också om det inte är smak på den. Mint, chili och havssalt går äta i små mängder

I somras hade vi köpt svenska jordgubbar som faktiskt var riktigt sura. Numera brukar jag inte vara känslig för det men de var svårätna. Då tog jag små bitar med choklad tillsammans med en jordgubbe och himmel vad goda de blev helt plötsligt.

• Like 1

Kan det vara denna?

http://www.lindt.co.uk/swf/eng/products/excellence/dark-plus-ingredients/dark-mint-intense/

Själv kan jag inte äta mindre än 90%, då äter jag upp hela kakan i ett nafs...

Den har jag inte sett, får hålla ögonen öppna i butiken. 

En kompis köpte med Lindt havssalt och där tror jag socker var första ingrediensen och inte kakao (om jag minns rätt). Kändes snopet  :(

Den har jag inte sett, får hålla ögonen öppna i butiken. 

En kompis köpte med Lindt havssalt och där tror jag socker var första ingrediensen och inte kakao (om jag minns rätt). Kändes snopet  :(

Ja det är den. Ja inte är det nån hälsokost precis. Även mörk choklad ÄR godis, det bara är så... men kanske en gnutta mindre onyttigt godis än vissa andra grejor. Har i stort sett bara choklad hemma när det vankas gäster och då som ingrediens i kaka eller efterrätt à la LCHF.

Ska jag köpa godis till mej själv köper jag några riktigt fina dadlar och lite fin grönmögelost. DET är gott, det, och faktiskt lagom sött. Fina färska dadlar är inte alls lika sliskiga som torkade, som jag inte kunde äta ens i mitt förra liv.

Och på hösten har jag också något litet frossartillfälle med saltbakade kastanjer med citronsmör.

• Like 1

Också chokladoman, i perioder. Jag har läst någonstans att ett av symptomen på magnesiumbrist är chokladsug. Och jag tycker det verkar som att när jag ser till att få i mig magnesium (och kanske även salt) så kan jag glömma att det finns choklad i världen.

Vad smak för ljus och mörk choklad beträffar... jag åt alltid bara ljus. När jag väntade mitt första barn, ville jag inte ha ljus choklad längre; bara marsipanbröd och mintchoklad. Det höll i sig tills jag väntade mitt andra; då blev det gott med mjölkchoklad igen. Många år senare började jag med LCHF, och har ändrat chokladsmak igen. Men procenten är oftast inte det viktiga; jag har smakat 99%-ig choklad som jag tyckte var för söt, och jag äter 70%-ig som är jättegod (men den är dyyyr)

I mitt förra liv älskade jag också vit choklad, men den går absolut inte att få i sej nu. Inte för att jag har provat allt för många gånger, för det är inte värt det.

När jag är i Belgien kan man köpa fina chokladpraliner styckvis. Då kan jag stå framför disken som man gjorde när man var barn och skulle välja godis för veckopengen. Eftersom jag inte vill ha mer än en max 2 så ska de vara goooda.

Intressant det du nämner om sug kontra magnesium och salt (natrium). Mörk choklad innehåller även en hel del kalium. Kanske finns även en koppling till brist på denna elektrolyt.
  • Like 2

Jag är egentligen ingen chokladälskare, men i denna heta sommar så har jag ätit klart mycket mer 70-procentig choklad än vanligt, och jag är verkligen sugen på det.

Kanske det är "salterna" kroppen vill åt, trots större saltintag än vanligt, både vanligt bordssalt, seltin, havssalt och himalayasalt :o

• Like 1

Fina färska dadlar är inte alls lika sliskiga som torkade, som jag inte kunde äta ens i mitt förra liv..

Hah! Jag visste väl att det fanns en anledning till att du har en katt som bild. Hur många liv har du levt egentligen?  ;)

• Like 3