sjesther

Hur mycket ska jag äta?

Recommended Posts

Hej.

Jag väger 98 kg är ca 168 cm lång.

Hur mycket ska jag äta på en dag?

Såhär långt har jag ätit;

Frukost: 2 stekta är med ett halvt paket bacon

Lunch: 2 stekta ägg, stekt laxfilé 1 glas mjölk med lite grädde i och en kaffe med grädde.

 

Är detta för mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe.. det ser bra ut.. oså en middag på det!

 

Grejen är att din aptit skall reglera hur mycket du skall äta.. och den i sin tur skall känna efter hur mycket energi du behöver.

 

Enda haken för att det skall fungera är att du äter sådan mat som aptitregleringen har utvecklats för genom evolutionen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips: köp (eller låna) Kom igång med LCHF på 14 dagar av Lars-Erik Litsfeldt. Där får du så att säga en färdig meny för två veckor, sen så är det nog lätt att komma själv på hur det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och - drick vatten, inte mjölk...ett glas mjölk = 2 dl och vips har du 10 g kolhydrater!

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag lyssnade på min aptit skulle jag antagligen äta upp en liten by av kycklingar varje dag.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag väger 98 kg är ca 168 cm lång.

Hur mycket ska jag äta på en dag?

Såhär långt har jag ätit;

Frukost: 2 stekta är med ett halvt paket bacon

Lunch: 2 stekta ägg, stekt laxfilé 1 glas mjölk med lite grädde i och en kaffe med grädde.

 

Är detta för mycket?

 

Hej Halmstadbo! :)

 

Precis som Zepp skrev, ät till du är mätt och ät när du är hungrig! Det är dock lätt att förväxla mättnad med sötsug, stress (och för mig salt-sug). Så viktig att lära sig känna igen äkta hungerkänslor. Hoppa gärna över frukost så får du in lite fasta-boozt :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hungerkänslor kan betyda törst också.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag skeptisk mot att säga "ät tills du är mätt". För väldigt manga, I synnerhet folk som är nya med LCHF-kost, så är mätt lika med att magen är proppfull och det inte får plats mer. Är det fallet så har man garanterat överätit LCHF-mat.

 

Det är nog viktigt att man har koll på portionen man lägger upp, så att den är lagom. Sen äter man upp den. När man är lite varmare I kläderna så är det nog enklare att känna av när kroppen verkligen är mätt.

 

Det tog mig ca en månad från att jag började med LCHF. Ungefär samtidigt som jag gick ner till två måltider per dag. Nu framgår det inte hur länge TS har käkat LCHF-mat.

 

mvh,

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag skeptisk mot att säga "ät tills du är mätt". För väldigt manga, I synnerhet folk som är nya med LCHF-kost, så är mätt lika med att magen är proppfull och det inte får plats mer. Är det fallet så har man garanterat överätit LCHF-mat.

 

Det är nog viktigt att man har koll på portionen man lägger upp, så att den är lagom. Sen äter man upp den. När man är lite varmare I kläderna så är det nog enklare att känna av när kroppen verkligen är mätt.

 

Det tog mig ca en månad från att jag började med LCHF. Ungefär samtidigt som jag gick ner till två måltider per dag. Nu framgår det inte hur länge TS har käkat LCHF-mat.

 

mvh,

Håller med! Tycker vi borde skrota det där uttrycket "mätt" snart. Alla sådana begrepp är allt för subjektivt tolkningsbara för att användas som råd till en annan människa.

Jag försökte själv följa rådet när jag började med LCHF och gick snabbt upp 2 onödiga kilon.

Om du lägger in en vanlig matdag från din tid innan du började med LCHF, i ett kostberäkningsverktyg, så får du ett hum om hur mkt energi du brukade äta. Sen kan du äta lite mindre än det , men ändå få i dig tillräckligt med näring och troligen även känna dig nöjd efter måltiderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med! Tycker vi borde skrota det där uttrycket "mätt" snart. Alla sådana begrepp är allt för subjektivt tolkningsbara för att användas som råd till en annan människa.

Jag försökte själv följa rådet när jag började med LCHF och gick snabbt upp 2 onödiga kilon.

Om du lägger in en vanlig matdag från din tid innan du började med LCHF, i ett kostberäkningsverktyg, så får du ett hum om hur mkt energi du brukade äta. Sen kan du äta lite mindre än det , men ändå få i dig tillräckligt med näring och troligen även känna dig nöjd efter måltiderna.

 

tack för tanken, ska tänka på de när jag råder andra. Blir lätt att man råder så som de funkar för en själv....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag vet ju inte hur tabeller fungerar.

Har kollat på en del men fattar nada.

Hjälp. :-S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag vet ju inte hur tabeller fungerar.

Har kollat på en del men fattar nada.

Hjälp. :-S

Jag använder fatsecret.se. Man kan där lägga in sin lunch eller middag och så räknas det ihop med kh, fett och protein samt kcal. Det som kan vara svårt är då att veta hur mkt man äter av varje livsmedel. Men ofta kan man tex klicka i antal tex 1 ägg, eller en morot. Annars kan man kolla mängden på tex ett broccolihuvud man köpt och så om man tar halva så blir det ju lätt att räkna ut vikten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh.. med mätt menas ohungrig till nästa planerade måltid!

 

Dvs man skall/bör inte bli svinhungrig före den tiden.. och det är helt normalt.. för att inte säga helt riktig om man blir hungrig strax innan den planerade måltiden!

 

Jag är inte så säker på att man skall slopa begreppet mätt.. då det är helt annorlunda efter en tids LCHFande!

 

Tror man får hålla på och testa.. ibland gör man misstag och ofta är det sådant man lär sig mest på!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till sjester vill jag säga.. börja inte med att ha koll på allt.. börja med att ha koll på riktig mat.. se till att du bara äter riktig mat.. o då blir du tvungen att laga det mesta själv från råvaror!

 

När du sen fått in en fungerande matrutin och lite planering för detta så kan du sen titta på olika saker.

 

Utan planering fungerar nästan ingeting.. iallafall inte långsiktigt.

 

Börja tex med att planera för tre måltider om dagen.. se då till att köpa hem så att allt finns hemma i kylen/frysen för någon dag framåt!

 

Var inte så rädd för att äta samma två dagar i rad så länge det är riktig mat.. sådant underlättar planeringen och inköpsrundorna.. så småningom blir du mer avancerad och kanske slinker in på två måltider om dagen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken konstig tanke, att skrota ordet mätt. Hunger och framförallt mättnad verkar kunna bli sönderslaget av vår moderna kost men är ju basala kroppssignaler och viktiga för reglering av energiintaget.  Fungerar mättnaden så känns den i kroppen och med lågkolhydrat kan det komma mitt under måltiden.

 

För min del (jag hade tur) tog det en vecka och det sade liksom "bom" i kroppen en tydlig känsla, till skillnad från när jag var kolhydratdriven. Då det var lätt att äta ett par tallrikar pasta och ändå känna sug och vara däst samtidigt. Därför tänker jag att Zepps inledande kommentar om att se till att äta mat som är hjälpsam vid aptitregleringen, dvs LCHF. Det verkar kunna ta olika lång tid men man får ha tålamod och självklart, är det illa ställt tycker jag att man absolut skall ta olika mätmetoder till hjälp. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att mättnadssignalen funkar på de flesta om man bara ser till att äta tillräckligt med fett. Många som säger sig börja med LCHF börjar nog i själva verket bara med LC... Har ju också sett otaliga kommentare i stil med: "Ja, LCHF är nog bra, men man behöver ju kanske inte äta så mycket fett..."

 

Jo, det behöver man, det är lixom det som är grejen!

Men fettskräcken sitter djupt i folksjälen...

 

Jag märker själv att jag blir mer hungrig när jag av någon anledning får för lite fett i mig. Oftast räcker det då med en sked kokosfett för att återställa ordningen :-)

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märker själv att jag blir mer hungrig när jag av någon anledning får för lite fett i mig. Oftast räcker det då med en sked kokosfett för att återställa ordningen :-)

Märker du någon skillnad på olika fetter? Skulle vara intressant att höra er andras upplevelser av detta.

 

Själv blir jag inte riktigt mätt på olivolja, avokado, nötter osv även om jag t ex tar rejält till en sallad. Det verkar som jag behöver mejerier, ost, smör  och/eller fettet i protein, helt enkelt animaliskt fett. Givetvis äter jag det andra för att det är gott och för näringens skull men nu talar vi ju mättnadsfaktor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir jättehungrig på nötter. Oljor äter jag sällan. Kan knapra lite gott kryddsmör som godis om jag är onöjd och det botar bra

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kryddsmör körde jag själv på i början. Det finns en hel del bra recept där ute.

 

Jag gjorde oftast någon form med vitlök i då det är en personlig favorit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som att du är på väg in i proteinfällan. Det är väldigt mycket protein i det du ger som exempel på att du äter. Ägg är mycket protein, bacon likaså och fisk och mjölk. Mjölk har inte bara sitt sockerinnehåll den har också sitt vassleprotein. Vassle triggar insulin som om du drack en dryck med sex gånger så mycket socker. Om du vill vara frisk och gå ner i vikt måste du förstå hur insulin fungerar och ha en strategi för att hålla det lågt. Insulin hämmar viktnedgång och ger fettinlagring, mm. Du kan tex läsa Jonas Bergqvist blog där finns bra info om hormoner.

 

LCHF handlar inte om att byta kolhydrater mot protein, det handlar om att byta kolhydrater mot fett. Det finns inte mycket fett i din beskrivning. Mitt tips är att inte äta mer protein än du gjort tidigare i livet, öka på smörmängden väsentligt, börja också med kokosolja, fyll ut med stora mängder grönsaker av de sorter som växer ovan jord det innebär huvudsakligen salladsgrönsaker, blad, gröna bönor, broccoli, kål i alla former (värm kål snabbt innan intag). Tex gör en omelett till frukost på två ägg och lite grädde, vispa. Smält smör en rejäl klick i pannan och stek EN bacon skiva till önskad yta, i med smeten, skiva lagrad ost på toppen, salt peppar som du vill. Stek klart. Se till att skrapa ut allt fett från pannan över din omelett och ät upp det. Jag försöker se till att inte steka för hårt, tror inte det är bra med för hårdstekta ytor. Strö några blad över som du tycker om, spenat, ruccola, basilika, etc.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som att du är på väg in i proteinfällan. Det är väldigt mycket protein i det du ger som exempel på att du äter. Ägg är mycket protein, bacon likaså och fisk och mjölk. Mjölk har inte bara sitt sockerinnehåll den har också sitt vassleprotein. Vassle triggar insulin som om du drack en dryck med sex gånger så mycket socker. Om du vill vara frisk och gå ner i vikt måste du förstå hur insulin fungerar och ha en strategi för att hålla det lågt. Insulin hämmar viktnedgång och ger fettinlagring, mm. Du kan tex läsa Jonas Bergqvist blog där finns bra info om hormoner.

 

LCHF handlar inte om att byta kolhydrater mot protein, det handlar om att byta kolhydrater mot fett. Det finns inte mycket fett i din beskrivning. Mitt tips är att inte äta mer protein än du gjort tidigare i livet, öka på smörmängden väsentligt, börja också med kokosolja, fyll ut med stora mängder grönsaker av de sorter som växer ovan jord det innebär huvudsakligen salladsgrönsaker, blad, gröna bönor, broccoli, kål i alla former (värm kål snabbt innan intag). Tex gör en omelett till frukost på två ägg och lite grädde, vispa. Smält smör en rejäl klick i pannan och stek EN bacon skiva till önskad yta, i med smeten, skiva lagrad ost på toppen, salt peppar som du vill. Stek klart. Se till att skrapa ut allt fett från pannan över din omelett och ät upp det. Jag försöker se till att inte steka för hårt, tror inte det är bra med för hårdstekta ytor. Strö några blad över som du tycker om, spenat, ruccola, basilika, etc.

Åhhh...tack ska du ha.

Jag har alltid ätit ett helt paket bacon.

Ska jag inte göra igen.

Såååå tacksam.!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bacon är som regel 85E% fett!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du räkna ut ditt energibehov:

 

http://www.phlaunt.com/lowcarb/DietMakeupCalc.php

 

Om jag lägger in 98 kg, 168 cm lång, 40 år, kvinna, samt stillasittande (jag gissar de tre sista) får jag att du ska äta cirka 78 gram protein per dag, och 165 gram fett. Jag har då antagit att du vill gå ner 0.5 kg per vecka och håller dig under 50 gram kolhydrater per dag. Bästa sättet att få koll på hur många gram fett, kolhydrater, och protein man egentligen äter är att lägga in allt man äter i något kalkylprogram (finns många på nätet t ex matkalkyl.se ) under någon vecka. Man lär sig fort hur mycket olika livsmedel ger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag väger 98 kg är ca 168 cm lång.

Hur mycket ska jag äta på en dag?

Såhär långt har jag ätit;

Frukost: 2 stekta är med ett halvt paket bacon

Lunch: 2 stekta ägg, stekt laxfilé 1 glas mjölk med lite grädde i och en kaffe med grädde.

 

Är detta för mycket?

Håller du bara nere på kolhydraterna så följ detta råd; ät när du är hungrig och sluta när du är mätt! Enkelt och bra =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.