kajola Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Eftersom LCHF-kosten är bra för diabetiker men oftast medför viktnedgång undrar jag hur smala diabetiker bör äta för att bibehålla sin vikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Eftersom LCHF-kosten är bra för diabetiker men oftast medför viktnedgång undrar jag hur smala diabetiker bör äta för att bibehålla sin vikt? LCHF-kosten leder inte per automatik till viktnedgång. Om man har stor övervikt och gör en kostomläggning till mer "riktig" mat och mindre socker och kolhydrater leder det sannolikt till viktnedgång. Om man äter mindre än man gör av med så går man ner i vikt. Men om man äter så mycket som kroppen förbrukar så hamnar man på energibalans och man går varken upp eller ner. När man är normalviktig, äter LCHF och inte medvetet äter mindre än man förbrukar så går man inte ner i vikt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Eftersom LCHF-kosten är bra för diabetiker men oftast medför viktnedgång undrar jag hur smala diabetiker bör äta för att bibehålla sin vikt? Om man är "för" smal och diabetiker så kan det bero på att insulinproduktionen i kroppen är för låg (vissa typ2) eller ingen insulinproduktion alls (typ1) och att man i de fallen medicinerar med för lite insulin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 4, 2014 Share Posted August 4, 2014 Eftersom diabetes typ 2 är flera olika sjukdommar med samma symptom så innebär det inte automatiskt att man går ner i vikt.. inte upp heller för den delen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts