Jump to content

Svårt att motiveras

Recommended Posts

Hej!

Sprillans ny i forumet men har till och från lchf-at under flera år.
Jag vet egentligen inte om detta inlägget handlar om min motivation eller min sambos ;)

Jag är normalviktig, trivs med min kropp, och bor med en riktig godisråtta som äter all möjlig skit varje kväll.

Om jag skall distansera mig från skräpet så känns det som att jag även måste göra det mot honom.

Att han skulle förändra sitt beteende finns inte på kartan.

Samtidigt vet jag att jag skulle må så himla bra om jag tog bort socker och gluten från min kost.

Några tips?

Läs Ann Fernholms Ett sötare blod. Den boken skrämde upp mig rejält och fick mig att ta steget och ställa om kosten och det har varit ganska lätt att hålla motivationen uppe med den i bagaget, för all framtid hade jag tänkt. Gluten mår jag dåligt av så det är jag ännu mer nogrann med. Har beställt David Perlmutters Grain Brain i svensk översättning. Den lär ju också vara en rysare.

Ett tips jag läst i "Hetsa inte upp dig över småsaker, vårda kärleken" av Richard och Kristine Carlsson. Ställ dig frågan: Vems är problemet? Du kan bara ta ansvar för dig själv. träna på att sluta reta dig på sambons beteende. Om godiset lockar även dig så ställ undan det själv. Tjata inte på honom utan föregå med gott exempel. Jättesvårt, jag vet, men bra mental träning som gör dig starkare.

• Like 3

Det är väldigt svårt och ohälsosamt att försöka "få" någon att ändra sig om hen inte vill ändra sig.

Föregå med gott exempel. Sluta med socker och spannmål själv, sluta oroa dig över vad din partner gör. Vill man inte samma saker i livet behöver man respektera att man är olika, kan man inte göra det bör man förmodligen inte leva med varandra.

• Like 1

Den enda man kan förändra är sej själv. Hur mycket stör det dej att han äter saker du inte mår bra av? Tänk på en allergiker som kan vara tvungen att titta på när andra äter nötter eller vad det nu är. Kan du tänka på dej själv som allergisk kommer du att klara det.

Om ni lagar riktig mat som bägge kan äta kan han lägga på med pasta och bröd. Och du kan lägga på mer fett eftersom han inte skulle må bra av både kolhydrater och fett. Om ni gör en paj kommer han inte att märka om du väljer att göra pajdegen av kokosmjöl. Pizza är en grej som inte går att få till ordentligt, men meatzza kan bli en ny favorit för det är mat för en karl. Köp hel karre och och kör pulled porc i ugnen (i stekgryta, lergryta eller stekpåse). Då har ni massor med fantastiska middagar framöver. Han kan ta det i en macka, du kan fylla en paprika, ni kan använda det i omelett eller i sallad.

Det finns så mycket man kan göra bara man har fantasi och ett öppet sinne.

• Like 3

Oh...känner igen mej då jag "särboar" med en man som ALDRIG i sitt liv skulle släppa sina chips/popcorn/ostbågar/...You name it! Det är hans beroende...har alltid varit...han äter inte mycket godis/choklad...Men dessa snacks...Hopplöst! Jag åt nästan aldrig sånt förr...men sen han kom in i bilden...så blev det i stort sett alltid på kvällarna (då vi var tillsammans)...Och det hjälpte nog till en del att jag lade på mej ett antal "myskilon". :o

Det som är positivt...är...att när vi umgås på helgerna...så lagar jag ju FET mat...så då är han sååå mätt senare på kvällen så han orkar sällan äta några "snacks"...Hehe! :P

Men...visst är det svårt...när han dessutom gärna säger" Åh...du måste smaka den här nya chipssorten! Bara en!"...Eller..."ska du smaka gumman"...Jag bara ignorerar...eller så blänger jag med blickar som kunde döda...(Lite beroende på mitt status) :rolleyes:

Men få honom att förstå...att det är ren SKIT han drar i sig...och att det är det där...som faktiskt gör att han har ca 20 kg övervikt...det skulle han aldrig erkänna...Aldrig i livet!

Och visst kan det klia i smaklökarna i bland...visst skulle jag vilja smaka nåååågra lövtunna lättsaltade chips...det enda jag tycker är riktigt gott...Men...letar fram en påse med några Paranötter då det kniper...eller så gnager jag i mej en ölkorv... ;)

Egentligen skulle jag vilja portförbjuda chips och godis...men...så kan jag väl inte göra...Jag har inte smakat ett endaste litet chips...popcorn eller ostkrok sedan jag startade i vintras...inte heller godis...Vågar faktiskt inte...vet inte riktigt hur jag skulle klara av att kunna sluta... :wacko:

• Like 5

Tack för svar :)

Vad jag känner är att jag inte vill omge mig av chips och godis VARJE kväll och jag vet att han kommer fortsätta vräka i sig oavsett. Jag vet att jag inte kan förändra honom utan bara mig själv men jag måste jobba hårt med karaktären att inte äta skräpet med honom och därför går jag hellre till ett annat rum.

Känns så tråkigt bara att mys tillsammans när lillan har somnat skall inbegripa att äta massa skit.

De flesta män reagerar instinktivt mot krav, om det så är solidaritet, anpassning eller kärlek. Däremot erbjuder vi det gärna frivilligt när vi uppfattar att det behövs. Vi är sällan så verbala i våra känslouttryck utan visar dem i handlingar som ibland är svåra att uppfatta. Det finns sått att hitta en kommunikation som funkar för båda, men det kräver arbete och förståelse frfån båda parter och ofta är man inte riktigt i synk i det arbetet. Det är ett livslångt arbete att lära sig tolka andra människors signaler och att acceptera våra olikheter.

• Like 1

Min man vill ha ostbågar choklad jordnötter och glass hemma.Jag skyllde på honom varje gång jag trillade dit. Efter flera år på LCHF bestämde jag inget mer fusk du kan inte bestämma vad han ska äta låt bli. I början ät jag fläsksvålar när han åt ostbågar ibland ostflarn nu gillar han det också. Det har inte varit lätt men nödvändigt för mig.

• Like 1

Jag har ju fördelen av att det är jag som handlar, så jag ser till att det bara finns nyttigt "skit"... men han tycker knaperiknus är mycket godare än mat så han äter väldigt lite och skåpäter sen på kvällen (och natten om han ids gå upp).

Men gröna oliver som ger lite salt smak finns ju i många olika smakriktningar nu. Under sommaren är rädisor jättegott och knaprigt. Gärna med en bit gorgonzola. Jag kan skära till en hel skål med salamikuber och kuber av parmesan och tjocka gurkskivor som vi kan sitta och knapra på om det ska knapras framför TV:n.

Duka upp åt dej själv och om han vill smaka ditt så var generös, men eftersom du också har nåt smarrigt blir du inte lika sugen på hans.

• Like 6