Jump to content

LCHF för barn med behov.

Oakdale

Recommended Posts

Hej, jag är själv relativt ny med lchf, började för c:a 3 månader sen, känner att det funkar bra för mig även om jag inte led av någon övervikt eller andra hälsoproblem sen tidigare.

Jag vill att min 3åriga son  ska äta en lågkolhydratkost, men han vägrar att äta fast föda, han har fått diagnosen autism. Nu är han inte lik den autism som porträtteras i filmer och media, dvs där den autistiska också lider av en utvecklingsstörning. Utan det är ett relativt socialt fungerande barn det handlar om, men diagnosen medför sina svårigheter, bland annat i tal, mat och fixering vid saker.

Mat är ett stort bekymmer eftersom han inte vill ta fast föda i sin mun, ibland fungerar det lite och ibland inte alls, det som fungerar bäst är nappflaskan eller dricka från glas.

Det jag vill ha hjälp med är tips på flytande föda som är lchf enligt som fungerar för små barn, att tex mixa avokado med broccoli kommer inte bli populärt.

Jag behöver något som är lätt att tillaga i mixer eller färdigköpt som kan ersätta vällingen som han får nu. Är mycket tacksam för tips!

• Like 1

Jag brukar göra diverse drycker som mellanmål till sonen. Inte jättestrikt lchf så jag brukar ha i någon frukt, fet youghurt och två matskedar kokosolja. Allt åker rakt in i mixern.

Provade med lite kokosolja först och smaken gillade han så jag ökade på gradvis till två matskedar ungefär nu.

Sen vore det väl bra om du fick in lite protein också. Någon kanske kan svara på om små barn kan äta råa ägg?

• Like 1

Om han tycker om buljong, så går det att koka fin buljong själv på märgben som är mycket näringsrik på mineraler, fett och andra ämnen som Glucosamin.

Det tar lite tid att koka buljong (helst 1-2 dygn), men den sköter sig själv och är värt besväret när den är klar :)

Själv dricker jag nästan dagligen buljong, men ska sanningen fram så kokar jag den aldrig så länge...jag kokar den ca 12 timmar.

• Like 4

Tack för alla svar, ska testa det ni föreslagit! Hoppas han gillar något av det bara :)

Glöm inte att de finns kokosolja utan smak med ifall han inte gillar kokos. Som Elja skrev så är ju smoothie bra då de går att lura ner de mesta så länge det är lite fruktsött i, kanske några droppar stevia. Rå spenat, zuccini, avokado funkar nog att lura in om de är lite sött (googla: grön smoothie, raw food). Funkar puréer?

Glöm inte att de finns kokosolja utan smak med ifall han inte gillar kokos. Som Elja skrev så är ju smoothie bra då de går att lura ner de mesta så länge det är lite fruktsött i, kanske några droppar stevia. Rå spenat, zuccini, avokado funkar nog att lura in om de är lite sött (googla: grön smoothie, raw food). Funkar puréer?

Han kan äta yoghurts och vaniljkvarg så puréer borde väl fungera.

Ni måste läsa Natasha Campbell-McBride, som berättar hur bla autism och kost och maghälsa hänger ihop och som har en hel diet i boken, ligger mycket nära LCHF: http://www.bokus.com/bok/9780954852023/gut-and-psychology-syndrome/

LCHF är helt rätt tänkt. Autistiska barn kan också hjälpas av D-vitamin, se till att barnet får mycket tid i solen helst utan solkrämer. Goda bakterier behövs. Semper har en produkt men den har tyvärr bara en bakteriestam, ett autistiskt barn behöver fler stammar inkl. Lactobacillus Plantarum. Prata med hälsokosten, man kan bryta en tablett och ta en mindre del i barnets dryck som pulver, och successivt öka dosen, kan vara bra att gå långsamt fram. http://www.semperbarnmat.se/produkter/fran-fodseln/magdroppar

Jag kan inte tänka mig att man ska behöva oroa sig för ägg, en superföda. Välj Krav så klart. Om jag var du skulle jag servera äggula, smör, vatten välling flera gånger om dan, med lite bakteriepulver.

Här en lank med recept, till ett autistiskt barn skulle jag undvika den första vällingen på bovete, quinoa, havre. http://www.lifezone.se/barn-2/lchf-vlling/

1 äggula

25 g smör

ca 1-2 dl varmt vatten

Blanda allt med mixerstav.

• Like 2

Han kan äta yoghurts och vaniljkvarg så puréer borde väl fungera.

Då skulle du säkert kunna göra puréer/soppor på olika rotfrukter/grönsaker, som du kubar, kokar och kör slät med stavmixer, i dessa kan du blanda i smör och ev köttbuljong så du får med alla näringsämnen. Tex sötpotatis, butternut-pumpa, morot, broccoli, blomkål....

Om du skall göra en buljong så köper du märgben, brukar finnas fryst i större affärer, stek dom i ugnen på plåt och sedan sjuder du dom i en gryta så länge du pallar, 6-12 h. sila bort benen och "koka ner" buljongen så ganska lite återstår, så den blir väldigt koncentrerad dvs. Den kan du ta några matskedar av i puréerna. Förvaras portionsvis i iskubslådor i frysen. 

• Like 1

Jag kan bidra med ett par tips, om det är så att han dricker mjölk. Om inte, så kan du ju bara bortse från mina förslag...

Jag brukar vispa ihop ett rått ägg med vaniljpulver och grädde. Sen häller jag riktigt het mjölk över och vispar lite till. Det borde kunna ersätta välling och serveras även i nappflaska om så önskas. Min treåring gillar den varianten med bara vaniljsmak. Oftast blandar min elvaåring även i kakaopulver tillsammans med ägget, då blir det en riktigt god och mättande chokladmjölk.

Tips på smoothie har du redan fått. Mitt strå till stacken där är att, om det behövs extra sötma, använda frusen banan. Jag tror att detta är bättre än ex stevia, åtminstone känns det så när det gäller barn.

Du skriver att han äter yoghurt och vaniljkvarg. Rysk yoghurt med vaniljpulver blir världens godaste vaniljyoghurt, i mitt tycke. Om han tycker att det blir för osött, blanda i rivet päron också( eller mixat, om rivet blir för mycket "bitar"), så får du en kombo som många barn gillar.

Jag har inga direkta råd när det gäller vilken mat din son ska äta...

Men jag tror att små barn antagligen, växer, utvecklas samt mår bra med lite mer kolhydrater än vad normal/strikt LCHF innebär. Det ska bli intressant och läsa Ann Fernholms bok om detta.

Jag påstår helt utan vetenskapliga bevis ;)  att ett rimligt antagande för ett så ungt barn som 3 år är att en bra makronutrientsfördelning påminner om den som fås av bröstmjölken.

• Like 2

Oj va mycket svar! Tackar så mycket för alla tips! Jag gjorde en smoothie igår på kokosmjölk, grädde, blåbär, ägg och banan, funkade bra. Ska gå igenom alla tips å se vad man kan koka ihop ikväll.  

Låter som en bra bas-smoothie som säkert går att variera på många sätt, ta bort, lägg till....testa att lägg till en msk kokosolja för de hälsosamma fettets skull! :) Om du gillar frön så kan man göra sk chiafrö-pudding, en hel del nyttigheter i chia. Googla!

Jag gjorde denna välling ikväll: http://www.lifezone.se/barn-2/lchf-vlling/ min affär sålde tyvärr inte  quinoamjöl så tog lite extra bovetemjöl, en klick kokosolja och grädde i. Funkade faktiskt riktigt bra, ska leta efter lite quinoamjöl, hade tänkt att smaksätta den med banan om han inte ville ta den, men funkade ikväll iaf så slapp det :)

• Like 1

Bovete och quinoa o.likn. innehåller rejält med kolhydrater. Kolhydrater underblåser inflammationer. Dr David Perlmutter, boken Grain Brain, är tydlig med att barn med diagnos har pågående inflammationer som genererar en stor mängd ämnen som stör ut signaleringen i hjärnan. Därför skulle jag undvika kolhydratrika drycker till ett barn med diagnos. Satsa på äggula-smör recepten istället och buljong. Försök göra egen eller köp den här, helt fantastiska. http://www.scanorganics.com

Jag skulle ta det lugnt med frukt också - och läs för all del Campbell McBride.

Lyssna på den här unga mammans gripande berättelse om sina erfarenheter av GAPS. https://m.youtube.com/watch?v=XmdjYIwb0BE

Ett litet klipp från Fox news: https://m.youtube.com/watch?v=3qR6aDkVjYY

• Like 1

Annika Röed har skrivit boken "Mat för barn med autism och ADHD : därför fungerar en diet utan mjölk och gluten".

Du kan provläsa på t.ex. Bokus. >>>

Har själv inte läst boken ännu men den ligger i min "att läsa hög"...

Jag har läst den. Den är absolut värd att läsa, men åtminstone jag personligen köpte inte hela innehållet rakt av. Glutenfria spannmål såsom bovete, hirs, rismjöl och majsmjöl finns med på listorna över produkter som rekommenderas. Även mjölkfritt margarin och råsocker finns med i vissa recept i receptdelen. Jag tror absolut att bokens "program" kan hjälpa många barn. Men för att ta det exempel som ligger mig närmast, så tror jag inte att det är helt optimalt för min sockerberoende tjej med ADHD. Men absolut bättre än hur de flesta äter idag.

• Like 2