StinasKompis Posted August 6, 2014 Share Posted August 6, 2014 Jag har laddat ner en ny app till min telefon. Den heter 7-minutersträningen. Under drygt sju minuter leds man genom tolv övningar á 30 sekunder med tio sekunders vila emellan. Mitt mål är att köra ett pass om dagen. Hittils känns det kul, peppande och bra. Fler som har provat? Synpunkter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefanf Posted August 6, 2014 Share Posted August 6, 2014 Det finns mer än en variant av den appen. Jag tror man behöver en stor dos kunskap och fysisk förmåga för att man ska göra mer än en typ av styrketräning under tidspress. Det krävs balans och koordination för att träna på ett säkert sätt med en sådan metod. Jag tror inte på den typen av träning, att stressa igenom 12 övningar på 7 minuter känns upplagt för att man ska skada eller överanstränga kroppen. Många kommer säkert i bättre form, men jag ser det oftast som att de haft tur att komma i form utan att bli skadade med en onödigt komplex träningsform. Vad har du för mål med träningen? Jag tror man behöver sätta upp tydliga mål för sig själv och sedan arbeta utifrån dem och bygga ett kost och träningsschema som uppnår det. Den här typen av träningsappar är ofta lite roliga en stund, men om det inte finns något mål bakom träningen annat än att träna brukar det sällan hålla speciellt länge. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted August 6, 2014 Share Posted August 6, 2014 Jag har den appen och tycker det funkar bra. Jag är inte så noga med variation, så för mig är det som sagt helt ok. Men vill man ha variation så passar det nog bättre med någon annan app, eller helt enkelt bestämma övningarna själv (det är samma övningar i samma ordning i min 7-minutersapp). Jag använder den när jag inte är hemma, som förra veckan, promenad (kan inte springa), sedan 1 eller 2 varv med 7-minuters. Man väljer ju själv om man vill göra armhävningar på knä eller tå, planka på knä eller tår osv så att den passar ens dagsform och styrka. Att bara köra den som träning och hoppas på att bli fit... njaaaa... skulle itne funka för mig personligen. Men det kanske är bra för att komma igång? Men som komplement när man behöver lite styrketräning och inte har ideer och inte är på gymmet eller så tycker jag den funkar. och kom ihåg: Den bästa träningen är den som blir av!!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Teunissen Lynn Posted January 22, 2015 Share Posted January 22, 2015 Har inte provat, du fortfarande insistera på det? Det finns ingen effekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts