Jump to content

LCHF och Ulcerös Colit/ Mb Crohns

Hellen

Recommended Posts

Hej!

Är ny på forumet då jag är nyfiken och ser LCHF som ett av de sista alternativ till min struliga mage. Har sedan 8-9 år tillbaka haft problemmage, även kallad IBS som inte tillåter mig att äta i princip nånting utan att bråka med mig efteråt. Har skickats runt bland läkare och dietister som vill att jag ska "sluta stressa" "äta mer fibrer" "äta mindre fibrer" "dricka mer vatten & motionera" osv... Till saken hör att jag äter mina fibrer, stressar sällan, tränar 5 dagar i veckan utöver min dagliga promenad på 10 km till jobbet + plus att jag dricker mer vatten än en normal Svensson och ändå så blir det aldrig bättre. Har tillslut lyckats tjata till mig en utredning av magen (efter 5 läkarbyten och 9 år) och det har nu konstaterats att jag har Crohns sjukdom. Nu till min fråga, finns det någon på detta forum som har erfarenheter av LCHF och kroniska irritationer i tarmen och som kan ge mig tips på vad jag ska göra för jag orkar snart inte mer. Är trött på att ständigt se ut att vara i 6:e månaden och ha kramper i magen så fort jag ätit...

Är väldigt tacksam för alla tips och erfarenheter!

Trevlig helg

Absolut lchf! Jag har sedan jag var barn haft problem med magen, men det insåg jag inte förrän jag började med lchf. Jag trodde det var helt normalt att alltid behöva hålla koll var närmaste toalett fanns. Gaser i magen? Det var väl helt normalt, särskilt efter havregrynsgröt, nybakat bröd, ärtsoppa eller bruna bönor. Trodde jag! Nu märker jag skillnaden! Det är så skönt att slippa den oron.

Jag har fått ordning på min IBS med lågkolhydratskost. Har blivit av med 90% av mina problem. Har testat mig fram genom att utesluta allt från fett till mjölk innan jag kom fram till att det var stärkelse som irriterade min mage.

Min bror har haft Ulcerös Kolit i 25 år och testade lågkolhydratskost under förra året. Han kunde sluta med all medicinering efter bara 4 dagar. 

Funkar nog inte på alla, men säkert på många.

Hej!

Har alltid haft en problemmage men de hittade inte något direkt fel (typ glutenintolerans) när jag var

och kollade för ca 20 år sedan, och då jag inte är mycket för att springa hos läkare så jag krävde jag

inte någon vidare utredning. Provade mig senare själv fram till att jag var laktosintolerant då jag blev

bättre när jag testade att utesluta laktos. När jag mest av nyfikenhet provade på LCHF för ett par år

sedan blev jag helt frisk i magen och insåg hur en tarm egentligen ska kännas... När man alltid haft

problem blir det ju liksom naturligt att det är så.

Så för mig var LCHF nyckeln till tillfrisknande, för förutom en lugn och frisk tarm så verkar mitt immunförsvar

ha vaknat till liv. Tidigare var jag den första som kroknade om någon kom med en smitta, men nu klarar kroppen

av att bekämpa bacillerna. Så jag kommer att fortsätta med min LCHF.

/Millie

Hej!

Är ny på forumet då jag är nyfiken och ser LCHF som ett av de sista alternativ till min struliga mage. Har sedan 8-9 år tillbaka haft problemmage, även kallad IBS som inte tillåter mig att äta i princip nånting utan att bråka med mig efteråt. Har skickats runt bland läkare och dietister som vill att jag ska "sluta stressa" "äta mer fibrer" "äta mindre fibrer" "dricka mer vatten & motionera" osv... Till saken hör att jag äter mina fibrer, stressar sällan, tränar 5 dagar i veckan utöver min dagliga promenad på 10 km till jobbet + plus att jag dricker mer vatten än en normal Svensson och ändå så blir det aldrig bättre. Har tillslut lyckats tjata till mig en utredning av magen (efter 5 läkarbyten och 9 år) och det har nu konstaterats att jag har Crohns sjukdom. Nu till min fråga, finns det någon på detta forum som har erfarenheter av LCHF och kroniska irritationer i tarmen och som kan ge mig tips på vad jag ska göra för jag orkar snart inte mer. Är trött på att ständigt se ut att vara i 6:e månaden och ha kramper i magen så fort jag ätit...

Trevlig helg

Hej

Tycker det är bra att du tar tag i din egen hälsa för det är din kropp och du ska må så bra som möjligt trots inflammatorisk sjukdom.

Jag hade Ulcerös Kolit i många år och blev väl omhändertagen i vården. På den tiden hade man en och samma läkare och han/hon kände en väl. Men trots det så gillade jag inte den traditionella vården för jag märkte att jag blev inte bättre och jag blev dåligare av råden från dietisten. Provade alternativmedicin och provade utesluta mjölk och provade olika dieter. Inget hjälpte men emellanåt mådde jag bättre trots att jag var mitt i ett skov.

Då fanns inte LCHF som ett begrepp och lågkolhydratkost var det sista man skulle ge sig in på enkligt dietisten. Nej, det som gällde var fibrer, fibrer, frukt, fullkorn mm.

Men när jag hade skoven så kunde jag inte äta så utan då blev det faktiskt liknande LCHF med grädde i stället för mjölk och inga grönsaker. Detta har jag i efterhand kommit att tänka på och då är det inte konstigt att läkarna hela tiden sa när jag kom in med mina skov att"du mår ju bättre än vad du borde. Dina värden är bättre än förväntat".

Ja, jag tror på LCHF kost när det gäller IBS, Ulcerös kolit och Morbus Crohn. Jag håller sen många år tillbaka föredrag om sjukdomarna på vårdskolor mm och har nu slutat säga att de med MC ska äta fettsnålt. Frågar eleverna om det så säger jag att "experterna" säger att det ska vara så men erfarenheter säger att det är bättre tvärt om.

Jag har nu själv ätit LCHF i snart 4 år och har alldrig haft en så här bra magen sen jag fick sjukdomen när jag var ca 20 år.

Är du osäker så börja med att minska på fibrer och kolhydrater. Fungerar det så gå vidare med öka fett och ta bort de flesta kolhydrater.

Lycka till.

Hej hej!

Jag är diagnosticerad sedan många år tillbaka med både glutenintolerans samt IBS, dessutom äter jag enbart laktosfritt då min sambo är laktosint. Jag har, sedan byte av kost till LCHF, inte längre någon rave-party i magen, ingen värk, inga gaser, behöver inte gå på toa 3-4ggr/dag pga diarréer. Jag slipper planera toabesök! Jag slipper min medicinering, som gav muntorrhet och stenhårda toabesök. Helt underbart att kunna resa utomlands utan detta oro .... att slippa leta upp toaletter hela tiden "ifall att".

Jag är med andra ord helt frälst ;-)

Hej!

Trevlig helg

Lägg dig på en ganska strikt LCHF kost och ta bort alla fibrer och det du har blivit rekommenderad, börja ät ägg, smör, fet fisk (makrill), lax, ost grönsaker etc, ja helt enkelt LCHF. Ta även högkvalitativt tillskott av omega 3 om du mot förmodan inte gillar fet fisk så att du får i dig fettsyrorna DHA och EPA som är långkedjade och ytterst essentiella för kroppen. Ta även D vitamin tillskott av hög kvalite.

Jag garanterar dig att dina problem kommer bli bättre eller försvinna helt jag tror dock på det senare.... http://www.kostdoktorn.se/rekommenderade-halsoprodukter/. länk med omega 3 och bra D vitamin tillskott.

Om du vill optimera det hela ännu mer kan du även ta cirka 2 msk kokosfett varje dag vilket innehåller bland annat laurinsyran som finns i modersmjölken, kokosfett är rena hälsoprodukten! www.lchfbutiken.se är en bra länk för köp av kokosfett, du kan även kolla på hälsokosten, det ska vara ekologiskt och med hög fetthalt runt 89-90 % helst.. ta absolut inte silverpaketen ifrån affären! hälsokosts ekologiska kokosfett ska det vara.

Lite mycket tips, men det är bara för att du verkligen ska få chansen att må bra och slippa dina besvär, därför jag tog med ganska mycket.

• Like 1

Eftersom Crohns är en autoimmun sjukdom tror jag det viktiga är att avstå sådant som kommit till i vår kost sent i mänsklighetens historia, dvs spannmål, legymer, raffinerat socker och mejeriprodukter, vilka kom med jordbruket för uppåt 10.000 år sedan. LCHF ska alltså fungera fint, tänk bara på att när det gäller mejeriprodukter bara använda de fetaste, som då är låga på laktos och olika proteiner som är avsedda att få kalvar att växa. Lycka till!

Har haft svårläkt Ulcerös Colit och IBS 20 år och jag har nog också  fått alla tänkbara råd och tips minst 10 ggr. Blivit runtskickad i vården på dussintals utredningar och lika många medeciner. Inget av dem har fungerat. Har levt med kraftig anemi och hemska smärtor i mage och leder, men jobbat och försökt ändå. Man vet ju inget annat och det blir ett normaltillstånd med tiden. Men det sliter väldigt hårt på kropp o själ.

Med LCHF har jag nog nu för första gången sedan jag var ung, fått provat att känna hur det kan vara att inte ha ena foten i graven större delen av tiden.

Jag skulle nog råda de sjuka som vill prova att köra en strikt LCHF från start, och sedan med tiden prova sig fram med annan mat.

Jag kan ärligt säga att de små obehagen som finns med omställningen är ingenting jämfört med hur livet är med ovan nämda krämpor. Så det är bara att köra igång :)

Till Hellen m.fl. Ge detta en riktig chans, vi är fler som stått vid avgrunden och inte orkat mer.. Ge upp är dock ett kass alternativ ;)

Svarar gärna på frågor om någon är intresserad.

• Like 1

Jag försöker få min hustru att börja med LCHF hon har då Crohns sjukdom,till saken hör att hon i ungdomen fick operera bort en stor del av sin tarm, idag har hon bara 1,5 meter tarm kvar som ska sköta all upptagning av näringen som hon stoppar i sej,och va jag förstår så e de den del av tarmen som tar upp fett som e mest bortopererade så när hon äter för fet mat då blir det ett riktigt raveparty i hennes mage så riktig LCHF kost verkar inte kunna vara nått för henne, nån som har samma bekymmer och vet hur man kan tackla detta bekymmer för jag vet ju at det skulle vara mycket bättre med lchf liknande kost

Jag försöker få min hustru att börja med LCHF hon har då Crohns sjukdom,till saken hör att hon i ungdomen fick operera bort en stor del av sin tarm, idag har hon bara 1,5 meter tarm kvar som ska sköta all upptagning av näringen som hon stoppar i sej,och va jag förstår så e de den del av tarmen som tar upp fett som e mest bortopererade så när hon äter för fet mat då blir det ett riktigt raveparty i hennes mage så riktig LCHF kost verkar inte kunna vara nått för henne, nån som har samma bekymmer och vet hur man kan tackla detta bekymmer för jag vet ju at det skulle vara mycket bättre med lchf liknande kost

Det var precis därför jag var försiktig med mitt svar tidigare. De som redan har bortopererat delar av tarmen bör inte gå in för strikt LCHF utan prova sig fram var man mår som bäst. Kanske det stannar vid att ta bort så gott som alla fibrer och minska kolhydraterna men inte ökat fettintag.

Jag har själv en del av tarmen bortopererad och jag vågade inte heller gå in för LCHF direkt utan provade mig fram. Minskade först på kolisarna och fibrerna. Testade mig fram med fettnivån. Nu fungerar jag på den nivå som jag lagt mig men om jag för en dag återgår till tallriksmodellen så blir jag väldigt dålig.

Jag har fått många hälsovinster med den här kosten.

Som det verkar med din fru så ska hon inte öka fettet. Men fibrerna i första hand.