Erik 2 Posted August 6, 2014 Share Posted August 6, 2014 TV 4:s Nyhetsmorgon tog idag upp manlig infertilitet. Enligt experten finns det 4 anledningar till infertilitet, dock tog hon inte upp kosten. Den 4 maj skrev jag följande i ämnet "Hjälp-problem med att bli gravid (för smal)." : "Postad 04 May 2014 - 20:22 Är det helt säkert att det är henne det är "fel" på? Kan det inte vara hos mannen problemet ligger. Jag lärde mig häromdagen (tack Johanna07) att det behövs zink för att öppna dörren till ägget, därför har spermier från män med zinkbrist sämre chans att lyckas. Det enzym som är nyckeln är helt zink-beroende. Zink är den mineral man har näst störst brist på vid glutenkänslighet. Lyssna på Tom O'Bryan efter ca 5 minuter här: http://forum.kostdok...etc/?hl=+gluten Tom O'Bryan och hans fru tog bort gluten och mejeri och blev gravida inom 6 veckor. Han har behandlat barnlösa genom att ge männen zink (och, antar jag, tagit bort gluten ..). 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted August 6, 2014 Share Posted August 6, 2014 "Experter" pratar sällan om kostens betydelse... Har funderat på om det har att göra med nån sorts rädsla att trampa nån på tårna eller kanske att de behöver stå till svars för det i efterhand, tex om det visar sig i nån (o)vetenskaplig undersökning att de har fel? Sorgligt för fetma kan man diskutera ur det perspektivet (fast då är det den med dålig karaktär som gör fel förstås) men värk, infertilitet, hudproblem, ångest... Ja, det finns så mycket som kan avhjälpas och/eller lindras med rätt föda. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Leptin är hormonet som är nyckeln då kvinnan är för smal/överviktig och inte kan bli gravid. Leptin signalerar till hjärnan hur mycket fett som finns lagrat på kroppen och hjärnan tar utifrån det beslut huruvida det är lämpligt eller ej att bygga upp slemhinnorna i livmodern inför en befruktning. För smal = För lite cirkulerande leptin =Hjärnan tycker ej du är redo utan behöver äta mer. För överviktig = För mycket cirkulerande leptin = leptinresistens i hjärnan = Hjärnan tycker ej du är redo utan behöver äta mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts