Gå till innehåll

Low carb zabaione? Går det?

Recommended Posts

Jag har lovat att göra zabaione när min man fyller år imorgon men kan man göra den utan socker? I de recept jag hittar är det en matsked socker per portion och det är på tok för mycket. Jag har strösukrin och sötströ att tillgå, förutom vanligt socker.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lovat att göra zabaione när min man fyller år imorgon men kan man göra den utan socker? I de recept jag hittar är det en matsked socker per portion och det är på tok för mycket. Jag har strösukrin och sötströ att tillgå, förutom vanligt socker.

Du kan väl bara byta ut sockret mot strösukrin/sötströ?

Länk till inlägg

Du kan väl bara byta ut sockret mot strösukrin/sötströ?

Har du testat detta och sett att det funkar? Jag undrar nämligen om inte sockret har sin roll i krämigheten, konsistensen alltså, som inte ersättningsmedlen ger.

Länk till inlägg

Jag tycker att erytritol-produkter, såsom Sukrin och ICAs Sötströ, ger samma känsla som strösocker, både i kalla och varma rätter. Jag skulle tippa att det blir synnerligen läckert!

Känsla och känsla, har det samma skumeffekt som socker när man vispar äggula över låg värme? Det är det min fråga handlar om. Blir krämen lika hög och fast utan socker?

Länk till inlägg

Känsla och känsla, har det samma skumeffekt som socker när man vispar äggula över låg värme? Det är det min fråga handlar om. Blir krämen lika hög och fast utan socker?

Det har jag aldrig provat, så det vet jag inte. Jag tycker du ska testa - jag har i alla fall flera gånger blivit överraskad över hur likt strösocker erytritol fungerar.

Länk till inlägg

Det har jag aldrig provat, så det vet jag inte. Jag tycker du ska testa - jag har i alla fall flera gånger blivit överraskad över hur likt strösocker erytritol fungerar.

Jag antar att det är en emulsion jag ska göra och den tar sin lilla tid och kostar både arbete och råvaror. Men jag testar väl. Om jag tar hälften socker och hälften sukrin? Det rör sig om ganska många äggulor så jag är lite nervös. Och jag har inte tid att misslyckas, det är ett tajt schema.

Länk till inlägg

Jag antar att det är en emulsion jag ska göra och den tar sin lilla tid och kostar både arbete och råvaror. Men jag testar väl. Om jag tar hälften socker och hälften sukrin? Det rör sig om ganska många äggulor så jag är lite nervös. Och jag har inte tid att misslyckas, det är ett tajt schema.

Då kan det vara läge för en kompromiss, det håller jag med om. Hälften/hälften låter rimligt. Lycka till och hoppas ni får en fin dag!

Länk till inlägg

Jag vågade inte chansa den här gången. Provsats var uteslutet, krämen ska handvispas och det finns gränser för vad jag orkar och hinner så det fick bli rask långpromenad efteråt för blodsockerkontroll och det gick bra. Och gott var det! Gjorde freddovarianten med melonsås, egenodlad galiamelon.

Vid tillfälle ska jag testa med sötningsmedel. Och nej, det är inte bara smaken det handlar om, det är minst lika mycket konsistensen när det gäller zabaione.

För övrigt gjorde jag en god tårta till födelsedagskaffet. Mandelbotten som blev lite tråkig, 4 äggvitor, 150 g mandelmjöl, tror att jag hade lite sukrin i också men det kunde ha varit mer och så övergräddade jag den något, men fluffig och fin blev den. Jag måttade den mot en springform och när den kallnat la jag den i formen och bredde chokladmousse över, imorse gjorde jag ett hallongele med sötströ och hällde över, dekorerade med salmbär och små basilikablad från en del glesa plantor jag inte kommer att kunna sälja. Rönte stor uppskattning.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Nu vill jag rapportera att jag just gjort zabaione-såsen med 4 äggulor, 1 dl sötströ (erytritol) samt 4 msk marsala. Den skummade och tjocknade precis som den ska.

Nu ska den svalna för jag tänker ha den i zabaione freddo ikväll - alltså med lite vispgrädde i skålar, kall o med hallon på.

EDIT: Roade mig med att räkna ut att det blir kring ett gram socker per portion från marsala-vinet. Är väl ok!

• Gilla 4
Länk till inlägg

Nu vill jag rapportera att jag just gjort zabaione-såsen med 4 äggulor, 1 dl sötströ (erytritol) samt 4 msk marsala. Den skummade och tjocknade precis som den ska.

Nu ska den svalna för jag tänker ha den i zabaione freddo ikväll - alltså med lite vispgrädde i skålar, kall o med hallon på.

EDIT: Roade mig med att räkna ut att det blir kring ett gram socker per portion från marsala-vinet. Är väl ok!

Det var roligt att höra! Jag ska testa vid tillfälle. Mitt recept säger förresten 1 msk vin och 1 msk socker per äggula.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det var roligt att höra! Jag ska testa vid tillfälle. Mitt recept säger förresten 1 msk vin och 1 msk socker per äggula.

Ditt recept har lite mindre socker, alltså. Det kan nog vara bra, för min blev lite väl söt, fast bättre när jag blandade i grädden.

Länk till inlägg