Jump to content

Matlagningsgrädde?

Ducatiboy
 Share

Recommended Posts

Min fru och jag har ätit lchf i ett par perioder sedan nyåret 2012, dvs cirka 1,5 år. På mig fungerar det utmärkt, jag mår

jättebra och tappar kilon på ett skönt sätt. Hon mår också bra, har inte ont i magen efter maten och så, men tappar

inget i vikt, och har däremot gått upp nu efter semestern då synden har varit på besök i vårt hem ;)

Så nu ska vi ta tag i vår midja, men hon vill inte äta lågkolhydratkost, utan ska bli medlem i viktväktarna för att det fungerar

för hennes viktnedgång. Först sa hon att hon skulle fortsätta med mindre kolhydrater men räkna kalorierna enligt VV.

Jag tyckte, visst, det kanske funkar för henne och jag kan äta som jag gjort tidigare med bra resultat.

Men nu har hon börjat att prata om att använda lättprodukter som tex matlagningsgrädde! Vad jag kan läsa mig till så

innehåller 100g sådan grädde ~4g kolisar, men sedan innehåller det även förtjockningsmedel som vad jag hittat är

en algprodukt som i sin tur innehåller polysackarider. Kan ge mig tusan på att denna sackarid inte räknas som en

kolhydrat. Vad tror ni här inne? Jag vill inte äta den här grädden, tycker i stället att hon kan äta som vi gjort innan

och kaloriräkna på den maten. För mättnad borde det väl bli även med mindre fett??

Känns så fel att behöva moffa i sig lättprodukter som gör mina blodkärl inflammerade och hjärtsjukdom....
Jag räknar kallt med att vi får ha varsin matlagning och kosthållning nu.

Min fru och jag har ätit lchf i ett par perioder sedan nyåret 2012, dvs cirka 1,5 år. På mig fungerar det utmärkt, jag mår

jättebra och tappar kilon på ett skönt sätt. Hon mår också bra, har inte ont i magen efter maten och så, men tappar

inget i vikt, och har däremot gått upp nu efter semestern då synden har varit på besök i vårt hem ;)

Så nu ska vi ta tag i vår midja, men hon vill inte äta lågkolhydratkost, utan ska bli medlem i viktväktarna för att det fungerar

för hennes viktnedgång. Först sa hon att hon skulle fortsätta med mindre kolhydrater men räkna kalorierna enligt VV.

Jag tyckte, visst, det kanske funkar för henne och jag kan äta som jag gjort tidigare med bra resultat.

Men nu har hon börjat att prata om att använda lättprodukter som tex matlagningsgrädde! Vad jag kan läsa mig till så

innehåller 100g sådan grädde ~4g kolisar, men sedan innehåller det även förtjockningsmedel som vad jag hittat är

en algprodukt som i sin tur innehåller polysackarider. Kan ge mig tusan på att denna sackarid inte räknas som en

kolhydrat. Vad tror ni här inne? Jag vill inte äta den här grädden, tycker i stället att hon kan äta som vi gjort innan

och kaloriräkna på den maten. För mättnad borde det väl bli även med mindre fett??

Känns så fel att behöva moffa i sig lättprodukter som gör mina blodkärl inflammerade och hjärtsjukdom....

Jag räknar kallt med att vi får ha varsin matlagning och kosthållning nu.

Nu vet jag inte vad matlagningsgrädde innehåller, har aldrig använt det, använder bara riktig grädde.

Nej, mindre fett = mindre mättnad, mera fett = mer mättnad.

VV:s filosofi innebär ju att man skyr fett och tillåter kolhydrater (socker) poängmässigt...

• Like 1

Jag skulle nog vilja säga att hon åt tämligen strikt. I vissa fall kanske man inte får det att funka med

LCHF som kvinna, men då tycker jag väl att det är bättre att räkna kalorier på sådan kost istället

för att joxa med en massa konstgjort skit...
Men vi får väl se, när hon börjar få ont i magen igen så kanske hon tänker om...
Jag tänker äta som innan, det mår jag absolut bäst på!

• Like 4

VV-pointsen "straffar" livsmedel med högt fettinnehåll, det blir många points trots att kalorierna kanske är samma som i en (sockerhaltig) lightprodukt. Försöker hon äta LCHF och räkna points samtidigt får hon snart nojja! Det går inte!

Jag tycker att hon borde sätta sig in i hur hormoner mm påverkas av kolhydrater, så hon förstår varför det i längden inte fungerar. Om hon läser, så bör hon läsa Hjärnkoll på vikten, av Martin Ingvar. Förutom Matrevolutionen och Ett sötare blod. Eller Anna Hallens böcker, hon var ju en fd VV som skriver bra förklarande texter i sina böcker. Exvis: Varaktig viktminskning med LCHF

Härinne finns många fd VV (inklusive jag) som kan berätta vad som händer med VV.modellen. Ja, det funkar. Det funkar en eller två gånger, sen är hjärnan programmerad på att vilja ha mat, kolhydratrik mat, jämt! Man är hungrig så fort man reser sig från bordet och magen är proppat med fiberrika grönsaker, bönor, och fullkornsgryn/pasta....och max 1 tsk fett! (Men baaara 5 points för en hel portion!!!!!!)

Been there, done that!

• Like 2

Det är väl bättre att blanda riktig grädde med vatten än att betala för en massa tillsatser och skräp. Jag köper inte ens 36% grädde för det är tillsatser i.

Jag skulle föreslå din fru att äta riktig kost och må bra, men prova med att kombinera med periodisk fasta i stället. Jag gick inte ner ett gram på strikt LCHF i 3 år, men tog ett kilo i månaden i ett halvår helt utan ansträngning när jag började kombinera det med 5:2. Och då menar jag 20-22 timmar med bara kalorifri vätska 2 dagar i veckan, inga veckotidningsrecept med lite kalorier. Tillsammans med LCHF är det inte ens särskilt jobbigt eftersom man tål hungerkänslor bättre.

Jag har viktväktat och kört pulver diet och andra knasiga grejor i hela mitt vuxna liv. Det höll på att bli min död i hjärtsjukdom. Nu med strikt LCHF och 5:2 är jag friskskriven och har kastat vartenda piller

• Like 7

Du har väl 3 val:

1. Äta det hon/ni lagar, så får du se hur det utvecklas för dig

2. Äta annan mat och som du skriver ovan, avvakta tills hon får ont i magen

3. Försöka prata med henne, kanske ska hon ta hjälp av en kostrådgivare? Kanske har hon någon brist av något som gör att hon inte går ner, kanske har hon ett BMI på 24-25 och det är det hennes kropp vill vara (fast inte hennes hjärna?), då kanske ni kan fortsätta med lchf

Oavsett, lycka till!

• Like 1

Mmmh, jag har ju varit i den där svängen jag också, och vill inte tillbaka.
Det sorgliga är att hon tyvärr är så auktoritetstroende att hon gärna vill tro på vad dessa

säger, snarare än att bilda sig en egen uppfattning. Hon mår ju uppenbarligt dåligt av kolhydrater,

men vill inte tro på det jag berättar ändå. "det säger sig ju självt, fett du stoppar i dig gör dig ju fet"

låter det ju nu...

Jaja, jag får väl fortsätta med min kosthållning så får vi väl se vem som klarar sig längst...

• Like 1

Mmmh, jag har ju varit i den där svängen jag också, och vill inte tillbaka.

Det sorgliga är att hon tyvärr är så auktoritetstroende att hon gärna vill tro på vad dessa

säger, snarare än att bilda sig en egen uppfattning. Hon mår ju uppenbarligt dåligt av kolhydrater,

men vill inte tro på det jag berättar ändå. "det säger sig ju självt, fett du stoppar i dig gör dig ju fet"

låter det ju nu...

Jaja, jag får väl fortsätta med min kosthållning så får vi väl se vem som klarar sig längst...

Och du blir grön av GRÖNsaker!  :P

Om hon "tror" på auktoriteter, så borde det passa att läsa de böcker som Gladan föreslog!

• Like 2

Problemet är nog mest att hon nog inte ens vill läsa böckerna, hon är helt enkelt inte intresserad av att ta reda på något...

På semestern pratade vi med en släkting som är ex-lchf:are som hemfallit till att äta sockerprodukter igen. Han och hon

satt och upprepade det eviga mantrat "det är ju att äta lagom som är grejen" , "När vi var små så åt vi mindre kött än nu, kanske

bara en gång i veckan" osv. Jag invände och diskussionen dog när vi kom in på vad vi ev åt innan jordbrukssamhället...

Vi får se vem som får rätt i längden :)

• Like 2

Grejen är väl i bägge era fall att det är f*n så mycket enklare att äta få kalorier på LCHF!

Man plockar bara bort allt bröd, pasta, mjöl, potatis ris kakor och bullar o sådant och äter frukost. lunch, middag.. med hur mycket grönsaker man vill.

• Like 4

Jag tror att hon har gjort den kollen, men det visade inte på något tyvärr(kanske man inte ska säga, men ändå).

Nåväl, vi  får hoppas att hon kommer till lite sans... det är lite fyrkantigt just nu ;)

När det kommer till sköldkörteln så kan det änd vara något som inte stämmer. Dels för att olika regioner i landet har olika referensvärden och dels för att läkare, tyvärr, inte kan så mycket om det. Det kan även vara så att värdena är fin fina men funktionen inte som det ska.

OM den fru har andra bekymmer än att hon har svårt att gå ner i vikt, t.ex. känner sig deprimerad, tappar hår, trött, ont i leder... ja nästan allt som inte känns normalt kan förknippas med sköldkörteln, så borde hon kolla upp det igen och även begära ut provresultaten. Att lite på läkaren när hen säger att värdena är bra är inget jag längre rekommenderar.

OM din fru har något litet bekymmer med sköldkörteln kan hon reglera det med kosten själv. Gluten förstör sköldkörtelns arbete för gluten misstolkar skölkdkörteln som hormon och slutar producera det egna hormonet som behövs. Inflamatorisk mat så som vete och omega 6 skapar problem med skölkdkörteln då de bidrar till inflamationer i just skölkdkörteln. Mat som är full med hormoner likaså.

LCHF med tillskott av jod (äta mer jodberikat salt) och selen (paranötter innehåller selen) är en bra början för att skapa balans i kroppen.

Jag som är en evighetsbantare :huh: har ju provat MÅNGA dieter. Och jag har lärt mig att för varje diet man testar blir det svårare att gå ner i vikt. Att gå upp är alltid lika lätt dock... Kroppen är stressad och vill inte samarbeta. Det krävs en ordentlig period av lugn och ro - dvs stabilitet med kosten - innan kroppen känner sig trygg nog att släppa ifrån sig kilona.

Vad var det som gjorde att din fru gick upp i vikt i sommar? Alkohol? Eller åt ni sånt som kanske inte hör till LCHF?

LCHF är inte för alla, det köper jag, men "vanlig" mat med socker coh spannmål som "huvudingrediens" är verkligen inte för någon!!

Problemet är väl att hon kommer att TRO att hon äter enligt vv men äta av din mat och gå upp ännu mer i vikt... Kombon fett + kolhydrater = extra kilon...

Det andra problemet är att hon har bestämt sig och då kan det vara svårt att ändra på någons åsikter. Jag hade bliit förbannad på min man om han inte behagade att läsa på innan han ville ändra kosten. Det tycker jag att du kan säga till din fru, att sluta leta profeter och faktiskt anstränga sig och skapa sin egen uppfattning genom kunskap.

Jag själv står och stampar på samma vikt nu som för 2 år sedan. Men jag har extrema problem med sköldkörteln och ajg är felmedicinerad. Jag kämpar så gott det går men när jag läser hur folk vill ge upp och återgå till det som faktiskt gjorde att kilona kom smygande från första början blir jag ledsen. Men jag förstår den desperata känslan över att kilona inte försvinner, snarare tvärtom!!

• Like 2

Jag håller absolut med att tillsatser, spannmål och socker absolut inte kan vara bra för någon oavsett hur man väljer att äta.

Sen bör man ju tänka lite också på att kilon är inte allt. Jag skrev att jag inte gick ner ett gram på LCHF i 3 år, MEN jag gick ner 2 storlekar i alla fall... och det är ju huvudsaken, eller hur, om man nu bryr sej om utsidan?

Och nu vid 58 års ålder mår jag så bra så jag har börjat styrketräna igen. Jag som inte kunde gå ett kvarter utan att vila på vägen för 7 år sedan.

• Like 1

Vi åt icke-lchf-grejor på semestern, främst för att vi var med andra människor som bjöd oss på sakerna tex.
Sen har vi varit rätt så liberala under våren, men mig händer det ju inte så mycket med som med henne..

När jag började äta på det här viset så känner man ju att man blir dels mer kräsen på vad som är "riktiga" produkter,

samt att jag äntligen fick vara mätt, även under viktnedgång. Att dessutom mättnaden aldrig blev som på kolhydrater,

dvs fördröjd i tid och man slapp ligga som en trafikdödad grävling i soffan, uppblåst och ett ben eller arm i vardera hörnet av kroppen,

var ju en bonus.

• Like 4

Tjejer har ju i allmänhet lättare att vilja behålla sina kilon. Det är ju så Moder Natur vill ha det. Hennes ideal ligger närmare Boticcellis Venus eller till och med Zorns kullor än de åkerspöken som vi möter i alla bilder idag.

Sen är det ju så att ju mer otrygg en kropp är desto hårdare håller den också i alla gram för att vara säker på att den klarar sej när nästa oår kommer. Därför tar det minst 3-4 månader för en sönderbantad kropp att lita på att den kommer att få den näring den behöver när man börjar äta igen, och det är därför de flesta oundgängligen går upp i vikt efter en bantningsperiod. Därför är det väldigt viktigt att man äter rätt sorts mat när man börjar äta igen, så den är näringstät så man blir mätt utan att behöva överäta.

Sen beror det ju också på vilken ålder man har. Klimakteriet gör ju att vi extra gärna behåller allt hull, eftersom enligt naturen ska vi kvinnor kunna hålla oss friska och sköta barnbarnen till fromma för dem i reproducerande åldrar.

När det gäller kvinnor som ännu inte nåt dit kan vikt och omfång variera väldigt kraftigt under menscykeln. Fortfarande kan jag dra på mej vattenvikt motsvarande 1-2 kg vissa perioder utan att ha förändrat nånting annat, så även efter klimakteriet kan hormoner bidra till förändringar

• Like 1

Jag förstår din frus inställning utifrån det du beskrivit. När man aldrig själv har tagit reda på hur saker och ting verkligen hänger ihop så blir det denna typen av resonemang. Man kan nog inte underskatta vikten av utseende kopplat till vikten för de allra flesta. Din fru upplevde inte att hon fick det resultat hon var ute efter med lchf, och värderar inte de fördela som det gav lika högt som den uteblivna viktminskningen. Det jag menar är att en del människor är villiga att må ganska dåligt för att uppnå en lägre vikt. Välbefinnandet hamnar lägre i prio. I princip är de villiga att göra allt utom just att tillgodogöra sig kunskap. Det var någon i min omgivning som uttryckte det som att "när man väl fått vetskap om hur det är, så är det mycket svårt att ignorera". Om man då bara är intresserad av vikten på vågen så vill man nog inte veta för mycket som kan begränsa möjligheterna att uppnå det man vill.

Vad som gjorde att din fru inte gick ner i vikt med lchf kan man ju bara spekulera i. Men om hon lyckas med VV som bygger på sk energibalans så borde också lchf med kaloriräkning fungera.

Jag skulle aldrig välja VV idag eftersom jag är sockerberoende men OM man klarar av att följa deras modell så tror jag uppriktigt inte att det är den sämsta kosten i världen. Det är inte den bästa med tanke på alla tillåtna lightprodukter mm men...

Jag tolkar det som att din fru vill ta den enklaste vägen och som hon tror ger önskat resultat. Allt annat blir en konsekvens av det valet. Det bästa du kan göra är att separera er kosthållning och låta henne köra på i sitt race. Du är värd att äta den mat som du vet att du mår bra av och hon får leva med konsekvensen av sitt. Det är bland det svåraste du kan göra men hon är en vuxen kvinna och du kommer inte att kunna tvinga henne till en kunskap hon inte är mottaglig för. Ju mer du stödjer henne i sina val (utan att göra avkall på eget välbefinnande) desto lättare gör du det för henne om hon skulle vilja ändra sig om/när hon börjar må dåligt. Det är så otroligt lätt att det kommer prestige in i det hela och ställningskrig är brukar bli olidliga och göra tillvaron odräglig. Livet är för kort för det!

• Like 3

Om din fru mot förmodan skulle välja Lchf, så vill jag bara tipsa om att det kan vara värt att testa att hoppa över kyckling. Läste att Margareta som är sajtvärd på kolhydrater i fokus inte gick ner i vikt nr hon åt kyckling. Intressant tanke iaf. Ska försöka dra ner på kycklingen framöver, men det är ju så enkelt...

Hursomhelst låter det som att du får vänta ut din fru.Själv väntar jag på att min man ska bli lite mer mottaglig, men ju mer jag försöker övertala honom desto motsträvigare blir han...