Jump to content

Värktablett ger skydd mot cancer?

Anders A
 Share

Recommended Posts

Artikel idag i Afonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19326913.ab

Med allt man läst senaste åren om hur industrin fungerar, så blir ju första tanken: "Jaha, vem har nu beställt den här undersökningen??".

Sen tänkte jag att jag nog var lite väl konspiratorisk, det kanske ÄR en bra studie och det kanske verkligt ÄR en bra metod som kan förebygga cancer?

Googlade dock lite och hittade hemsidan för Queen Mary University i London där forskningsledaren professor Jack Cuzick jobbar och är chef för avdelningen "Wolfson Institute of Preventive Medicine". Och en mycket snabb koll på sidan för "funders" ger näring till mina konspirationstankar. En massa läkemedelsbolag...

Så - betyder det att studien är värdelös? Nej såklart inte. Men det betyder att vi inte har en aning om den är det eller inte med tanke på att det sannolikt är läkemedelsbolagens pengar som ligger bakom den. Sen får var och en själv välja vad man vill tro på...  :unsure: 

Nja, sakta i backarna här :-)

Acetylsalicylsyra är en substans där alla patent är utgångna och därmed är läkemedelsbolagens möjligheter att tjäna pengar på den här substansen obefintliga. Acetylsalicylsyra (tex Aspirin) kan du köpa receptfritt till ett lågt pris. Så det här är sannolikt inget som är finansierat från läkemedelsindustrin, nej. Och det gör också resultatet intressant och trovärdigt.

Men det skulle inte förvåna mig om ett läkemedelsbolag noterar detta, och designar en patenterbar molekyl med samma egenskaper som acetylsalicylsyra och fabricerar några studier som visar att det nya preparatet är effektivare och ger mindre biverkningar än acetylsalicylsyra. Vilket faktiskt inte är orimligt. Acetylsalicylsyra har en blodförtunnande biverkning som kan vara problematisk och öka risken för stoke.

Acetylsalicylsyra är en substans där alla patent är utgångna och därmed är läkemedelsbolagens möjligheter att tjäna pengar på den här substansen obefintliga. Acetylsalicylsyra (tex Aspirin) kan du köpa receptfritt till ett lågt pris. Så det här är sannolikt inget som är finansierat från läkemedelsindustrin, nej. Och det gör också resultatet intressant och trovärdigt.

Men det skulle inte förvåna mig om ett läkemedelsbolag noterar detta, och designar en patenterbar molekyl med samma egenskaper som acetylsalicylsyra och fabricerar några studier som visar att det nya preparatet är effektivare och ger mindre biverkningar än acetylsalicylsyra. Vilket faktiskt inte är orimligt. Acetylsalicylsyra har en blodförtunnande biverkning som kan vara problematisk och öka risken för stoke.

OK Patrix, tack för infon.

Man har ju som sagt blivit lite konspiratoriskt lagd senaste åren  ;)

Om man skall vara konspiratorisk så tror jag det handlar mer om att utöka användningsområdet för Trombyl?

Dvs nu även i förebyggande syfte.

Ja, där är du nog något på spåret. Och titta här http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19910906000043

Hur fn är det tillåtet att göra tabletter hjärtformade!? Osmakligt och potentiellt farligt för barn.

• Like 1

Jag kan tänka mig att Acetylsalicylsyra kan hämma cancertillväxt, då de har en antiinflammatorisk verkan, precis den effekten som vi som äter LCHF är ute efter, men på ett naturligt sätt :)

Absolut Syster, det var min tanke också när jag hörde detta på nyheterna här i UK. På samma sätt som man prövar metformin vid tidiga tecken på Alzheimer för att kontrollera blodsocker.

• Like 1

Man provade väl Metformin även vid cancer har jag för mig?

Ja, det stämmer, på något sätt känns det som att högt blodsocker och inflammationer är grunden för många av våra sjukdomar, och forskare vet detta faktum.

Varför kan man inte forska mer på en naturlig inflammationsdämpande kost, och inte bara fokusera på läkemedel :(

• Like 4

Läste detta nyligen;

Have you received approval from any regulating bodies regarding your diet? Are any published studies available?

It requires two multisite studies to obtain approval for dietary interventions.  Those studies would cost $4 million dollars each to conduct.  That is why no diet plan has completed the studies required to get FDA approval.  That includes the My Health Plate (from the U.S. government), or the American Heart Association diet or The American Diabetic Association diet.

• Like 2

Acetylsalicylsyra är en substans där alla patent är utgångna och därmed är läkemedelsbolagens möjligheter att tjäna pengar på den här substansen obefintliga. 

Nja. Om man hittar ett nytt användningsområde kan patentet förlängas (som jag förstått det hela). Jämför statiner, där man försöker hitta nya användningsområden inom barnmedicin.

Ja, det stämmer, på något sätt känns det som att högt blodsocker och inflammationer är grunden för många av våra sjukdomar, och forskare vet detta faktum.

Varför kan man inte forska mer på en naturlig inflammationsdämpande kost, och inte bara fokusera på läkemedel :(

Svaret är (som alla här redan vet): $$$

• Like 1

Syster, on 07 Aug 2014 - 15:58, said:snapback.png

Varför kan man inte forska mer på en naturlig inflammationsdämpande kost, och inte bara fokusera på läkemedel  :(

Jag håller med. Och nu pekar ju många studier på att det är socker och spannmål som är boven till högt blodsocker och inflammationer. Så enkel logik talar för att om man tar bort det som orsakar grundproblemen så.... Med med den bunkermentalitet som finns inom SLV och NRK så lär det dröja innan man slutar rekommendera mat som i längden gör folk sjuka.

• Like 1