Jeanette H-H

Behöver tips- alternativ till sötsaker för min dotter på dagis

Recommended Posts

Min 1,5 år gamla dotter går på dagis fyra dagar i veckan och vi har ansökt om att få osockrad mat där. Det gick helt bra. Hon fick osockrad mat också före sommarlovet. Då gällde det främst att hon fick naturell yoghurt när de andra hade sylt i sin. (Fint att de själva blandar i sylten och inte köper färdig smaksatt. Personalen sa att yoghurten blivit mycket mindre söt för alla barn sen det kommit två som vill ha osockrat.)

Men i vissa situationer, när det vankas glass och kex, vill de att jag tar med något alternativt åt henne.

Eftersom jag inte vet när det kommer vankas glass och sånt (antagligen vid födelsedagar) borde det här väl vara något sånt som de kan bunkra upp med där.

Fast jag annars tycker mig ha mycket fantasi känns det nu som om jag inte kommer på något bra. Hon brukar äta frukt och det är helt ok då när andra äter kex och glass. Men jag kan ju inte ha frukt där varje dag ifall om. Hon tycker också om ost och kött och sånt. Men det är också knepigt.

Fröknäcke som fått torka sprött i ugn?

Har ni några idéer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga bra ideer möjligen om du kan ha lite frysta bär i frysen hos dem. Men det är konstigt jag jobbar i Mölndals kommun och vi har tagit det beslutet att det inte får bjudas på glass och kakor vid födelsedagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan göra godis av gräsbetad gelatin. Bäst tycker jag det är att blanda juice från blodgrapefrukt med gelatin och lite honung (eller sötningsmedel). Tänkte de kunde funka för man kan lagra dom länge.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske ischoklad gjord på choklad och kokosfett som förvaras i frysen :)

Eller Kokostoppar, gjord på kokos, äggvita och ev lite sötning.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ischoklad och bounty är inkörsport till godis för ett barn tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ischoklad kunde funka då det handlar om festliga tillfällen. Hon gillar 80% choklad. Jag vet att vi inte börjar med godis ändå. Det har gått bra med dom äldre som är fyra och sju. De äter godis bara vid speciella tillfällen. På kalas, påsk, midsommar och hos andra kring jul.Och då oftast i små mängder. Vi har aldrig tex kex hemma. Men en bit 70-80% choklad kan dom få hemma som efterrätt ibland.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite nyttigare chokladbollar kan göras av smör och/eller kokosfett. Havregryn i om hon äter det, annars kokosflingor. Kakao förstås. Söta med banan eller torkad frukt och rulla i kokosflingor. Det passar också fint att ha i bär eller nötsmör av olika sorter. Jag har inget speciellt recept, rör ihop lämpliga ingredienser till lagom konsistens. Blir alltid gott, går utmärkt att göra i stor sats och kan förvaras i frysen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite nyttigare chokladbollar kan göras av smör och/eller kokosfett. Havregryn i om hon äter det, annars kokosflingor. Kakao förstås. Söta med banan eller torkad frukt och rulla i kokosflingor. Det passar också fint att ha i bär eller nötsmör av olika sorter. Jag har inget speciellt recept, rör ihop lämpliga ingredienser till lagom konsistens. Blir alltid gott, går utmärkt att göra i stor sats och kan förvaras i frysen.

Nötter av alla slag och sesamfrö får man inte lov att ha i förskolor och skolor pga allergi. Det är bland de farligaste och vanligaste matallergierna. Annars hade det varit plätt lätt med sötsaker. Doppa nötter i mörk choklad. Men så enkelt kan vi ju inte ha det.

Jag är positivt överraskad att de gick med på alternativ mat utan att kräva kostintyg. Själv fick jag kriga med kostchefen om att min dotter skulle slippa det söta. Hon muttrade om upphandling och vad företaget de köpte in från hade för volymer, att kommunen var tvungen att köpa 10 liter bla bla bla. Jag blev förbannad och sa att de fick lösa det punkt slut. Nu får mitt andra barn osötad yoghurt/fil utan diskussion på samma förskola.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nötter av alla slag och sesamfrö får man inte lov att ha i förskolor och skolor pga allergi. Det är bland de farligaste och vanligaste matallergierna. Annars hade det varit plätt lätt med sötsaker. Doppa nötter i mörk choklad. Men så enkelt kan vi ju inte ha det.

Jag är positivt överraskad att de gick med på alternativ mat utan att kräva kostintyg. Själv fick jag kriga med kostchefen om att min dotter skulle slippa det söta. Hon muttrade om upphandling och vad företaget de köpte in från hade för volymer, att kommunen var tvungen att köpa 10 liter bla bla bla. Jag blev förbannad och sa att de fick lösa det punkt slut. Nu får mitt andra barn osötad yoghurt/fil utan diskussion på samma förskola.

Vad som serveras eller inte på förskolan styrs mycket av i vilken regi förskolan drivs. En enskilt driven förskola har naturligtvis större frihet. Som förälder har du generellt större chans att få inflytande över maten som serveras ditt barn på en privat förskola. Det finns naturligtvis inget generellt nötförbud, det är upp till huvudmannen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som serveras eller inte på förskolan styrs mycket av i vilken regi förskolan drivs. En enskilt driven förskola har naturligtvis större frihet. Som förälder har du generellt större chans att få inflytande över maten som serveras ditt barn på en privat förskola. Det finns naturligtvis inget generellt nötförbud, det är upp till huvudmannen.

Men om något barn på förskolan är nötallergiker, måste det vara totalförbud. Det är nog vanligare idag att någon sådan finns, än att det inte gör det. På min treårings förskola är det totalförbud mot att ta med något ätbart över huvud taget, eftersom det finns barn där med svåra allergier. Om då ett barn äter på en medhavd frukt eller något med mjölk i och råkar tappa en bit där ingen vuxen har koll, kan det göra att ett annat barn får en livshotande reaktion.

Mitt tips, är att du kan göra egen glass i glasspinneformar och lämna på förskolan. Den glass jag brukar göra är på råa ingredienser, då har den kort hållbarhet. Leta istället upp något recept på kokt/sjuden glass-smet, anpassa den till vad du vill att den ska innehålla och ta med några sådana till förskolan. Glassen kan ex baseras på bär, ägg, grädde eller kokosgrädde och smaksatt ytterligare med vaniljpulver. Sådan glass blir mycket hård i frysen, men infryst som glasspinnar är ju det helt ok.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan ni rekomendera nötter till en förskola det är väl nötförbud i hela landet på förskolor och skolor vad jag har fått höra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korv :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vårt dagis finns i södra Finland så vi har eventuellt inte samma regler som ni. Däremot har det varit totalförbud på att ta med hembakt när det ska firas kalas.

Sockerfritt var bara att meddela till köket - ingen byrokrati där alls. Och jag får ta med eget smör till båda dagisbarnen!

Den äldre får inte sockerfri mat (hon är fyra år). Orsaken till det är egentligen att personalen upplever att särbehandling med specialmat medtagen hemifrån skulle vara negativt och fyraåringen skulle protestera. Därom får väl de lärda tvista. Egentligen är det så att det saknas allmän policy att få osockrad mat.  Personalen gick oss i den här frågan självmant till mötes, alltså på deras egna initiativ, då det gällde en ettåring. Det fanns en annan lika gammal som hade önskat osockrat. Det var alltså de som kom till oss och sa att de gissar att också vi skulle vilja ha sockerfritt - för minstingen.

Annat angående maten som vi har är att båda barnen dricker surmjölk (lite mera lättflytande än er filmjölk, men ungefär samma sak, vi använder det som matdryck här i Finland) istället för vanlig mjölk. Vi har helt slutat med vanlig mjölk hemma också. Och jag ammar 1,5-åringen så hon ska aldrig börja med komjölk hade jag tänkt.

Jag köpte nu 78% choklad och sa att dom kan ge en bit som dom bryter små bitar av.

Man vill inte vara till allt för stort besvär. Då blir det här officiellt och "kommer ut" och någon i ledningen kan sätta stopp.

Sen en fråga till:

jag sökte på "paleo bounty" men fick upp en massa olika recept. Jag vill inte använda sötningsmedel men kunde tänka mig använda en liten gnutta socker eller lite dadel/fikon/banan om det behövs (verkligen lite alltså). De recept jag hittar har antingen mycket sukrin och sånt. Eller så verkar det vara något fel i receptet. T.ex. det här har nog allt för lite kokosflingor i sitt recept. Måste vara fel:

http://www.primalbritain.co.uk/paleo-bounty-bars/

Vad tror ni om det här då men utan sötning?

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=524

eller det här:

http://56kilo.se/bounty/

Det här verkar också ok:

http://www.glutenfrikost.se/glutenfri-bounty-wannabe/

Jag har inte dadlar och sånt hemma nu men jag har banan (om det nu behövs någon sötning). Jag har också kokosgrädde (santa maria extra creamy), kokosflingor, lindt 85%, kokosolja, smör, salt etc.

Tänkte alltså baka åt oss här hemma. Får antagligen inte ta hembakt till dagis även om det är till vårt eget barn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De bountybarsen jag tipsade om innehåller endast Virgin Coconut oil, Coconut milk (full fat), Coconut flour (coarse) (kokosflingor), Vanilla pod, Salt, Dark chocolate (85% is recommended)

Alltså inget sötningsmedel. Här finns recept och en instruktionsfilm. http://www.purepharm...her-beat-cheat/

Väldigt goda blev de!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De bountybarsen jag tipsade om innehåller endast Virgin Coconut oil, Coconut milk (full fat), Coconut flour (coarse) (kokosflingor), Vanilla pod, Salt, Dark chocolate (85% is recommended)

Alltså inget sötningsmedel. Här finns recept och en instruktionsfilm. http://www.purepharm...her-beat-cheat/

Väldigt goda blev de!

Konstigt, när jag klickar på länken kommer jag bara till förstasidan i forumet. Men jag kan prova söka. Ser en del av länken. Jag lagade en nästan likadan men på en stor sats (200 gram kokosflingor) satte vi en halv liten banan med. Det blev riktigt gott och helt lagom sött för barnamunnar.

Edit: hittade receptet. Det har inga måttangivelser. Men jag har fått en liten känsla för mängderna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt, när jag klickar på länken kommer jag bara till förstasidan i forumet. Men jag kan prova söka. Ser en del av länken. Jag lagade en nästan likadan men på en stor sats (200 gram kokosflingor) satte vi en halv liten banan med. Det blev riktigt gott och helt lagom sött för barnamunnar.

Edit: hittade receptet. Det har inga måttangivelser. Men jag har fått en liten känsla för mängderna.

Vad roligt! Jag gör 50/50 kokosolja/kokosmjölk och sen flingor i så det blir en gröt och vaniljpulver (alltså ekologiska mörka frön från Kung Markatta). Ingen sötning. Sen in i frysen i en form och sen smält mörk choklad på småbitarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg