Jump to content

[Tips] LCHF-mat på fjällvandring?

Peter Lundberg

Recommended Posts

Är någon som har förslag på mat om man vill köra strikt LCHF även på en längre fjällvandring?

Allt jag har hittat (frystorkade måltider...) är mer eller mindre kolhydratbaserat. Och, visst, det är ju ingen katastrof att käka en del kolhydrater under en vandring... dom lär ju gå åt, liksom. (c;

Men om man nu inte vill käka kolhydrater?

Protein är ju relativt enkelt att fixa... t ex frystorkat kött, fisk, fågel, ägg, mm. Men fettet? Ska man bära med sig en dunk kokos -olja, t ex? Låter spontant tungt, men det kanske det inte är om man ser till förhållandet energi/vikt jämfört med t ex en vanlig frystorkad måltid.

Nån som har några idéer?  :)

Är någon som har förslag på mat om man vill köra strikt LCHF även på en längre fjällvandring?

Allt jag har hittat (frystorkade måltider...) är mer eller mindre kolhydratbaserat. Och, visst, det är ju ingen katastrof att käka en del kolhydrater under en vandring... dom lär ju gå åt, liksom. (c;

Men om man nu inte vill käka kolhydrater?

Protein är ju relativt enkelt att fixa... t ex frystorkat kött, fisk, fågel, ägg, mm. Men fettet? Ska man bära med sig en dunk kokos -olja, t ex? Låter spontant tungt, men det kanske det inte är om man ser till förhållandet energi/vikt jämfört med t ex en vanlig frystorkad måltid.

Nån som har några idéer?  :)

jag planerade för detta häromåret, tyvärr blev vandringen inte av pga ett krånglande knä.

Hursom.

Smör håller sig ok ganska länge faktiskt (det är ju sällan över 25 grader...). Kokosoljan går ju värma till och föra över i en plastburk så då blir den lättare att bära.

Satsa på salami, det är fett.

Ost går också bra att ha med sig.

Baka lite fröknäcke eller annat bröd att ha som "underlag" till smöret osten och salamin.

Jag har inte testat själv, men det finns äggpulver så du kanske kan göra ngn slags äggröra till frukost.

Olivolja är bra att ha med sig, man kan liksom doppa saker i det eller blanda i i sås.

Kolla pulversoppor (jag veeeeet....), men det finns säkert ngn som är ok, ös på med olivolja i den så kanske det kan funka.

Tubost och kött är ju suveränt att ha som kvällsmat.

Nötter som snacks, 90% choklad om du gillar/tycker det är ok.

Vi paddlade några dagar i somras, då åt jag eget lchf-bakat bröd med mig, tog mer pålägg än bröd till frukost. Till lunch ngt kött och majonnäs, lite nötter som snacks. Till middag som lunch ungefär. Lufttorkad skinka och pesto och salami är ju toppenmat. Och så lite osttärningar på det!

Lycka till, skriv gärna vad du tillslut får med dig!

• Like 2

LottaJ fick med mycket bra, så jag brainstormar vidare därifrån. Hardcore-vandrarna torkar ju allt möjligt och omöjligt,  t ex guacamole har jag sett tork-recept på. Annars kan väl ghee vara en bra sak att ta med? Bättre hållbarhet än vanligt smör och du slipper släpa runt på onödigt (ur packviktsperspektiv) vatten och protein. Ett paket (LCHF-okej) buljongtärningar är också vikteffektivt i packningen. Hemgjorda "powerbars" går ju att göra LCHFiga... Tipsar om utsidan.se om du inte kollat där, där finns det säkert en massa tips.

Edit: Alltså hörni, det här forumet… Odlingstråd, fjällvandringstråd, träningstrådar, recepttrådar… Alla mina ”kosta-vad-det-kosta-vill-intressen” får näring här, jag kommer bli ruinerad! *Gilla*

Edited by Humla
  • Like 2

Jag hade satsat på energitäta livsmedel som kokosfett (finns att köpa i plastburk och innehåller 100% fett) och ägg. Råa ägg håller sig bra i rumstemp och tupperware har en mycket smidig plastlåda som man kan ha i ryggsäck för att förhindra olyckor som är mycket praktisk. Förutom det så skulle jag torka grönsaker och kött så att man kan blötlägga och göra goda grytor kombinerat med vatten och kokosfettet.

Jag hade nog inte satsat på pemmican utan istället haft med mig köttet och fettet separat för valfrihet ;).

Resten är nog nästan sagt ovanför: frökex, torkat kött, salami, nötter, invaxade ostar typ babybel.

Lycka till!

Många bra tips... Tack!  :)

Har hunnit googla lite på Pemmican. Många delade meningar och lika många recept... men jag tycker fortfarande det låter intressant. Hittade en Amerikansk sida där man kan köpa färdig "äkta" Pemmican... Kanske värt att testa?

Men egentligen är ju rent fett och/eller olja energitätast. Det kanske går att klunka i sig typ en 1 liter olja om dagen... med lite träning.  ;)

För några år sedan på ett "ultra-lopp" (11 mil) så hade en av favoriterna 1,5 liter rapsolja i sin Camel Back. Vad jag kommer ihåg så gick det väl så där.

Han fick stanna några gånger, om man säger så.

Många bra tips... Tack!  :)

Har hunnit googla lite på Pemmican. Många delade meningar och lika många recept... men jag tycker fortfarande det låter intressant. Hittade en Amerikansk sida där man kan köpa färdig "äkta" Pemmican... Kanske värt att testa?

Men egentligen är ju rent fett och/eller olja energitätast. Det kanske går att klunka i sig typ en 1 liter olja om dagen... med lite träning.  ;)

För några år sedan på ett "ultra-lopp" (11 mil) så hade en av favoriterna 1,5 liter rapsolja i sin Camel Back. Vad jag kommer ihåg så gick det väl så där.

Han fick stanna några gånger, om man säger så.

Om du nu tänker dricka olja så tänk på att välja en smaklös variant annars så finns nog risken att du aldrig kommer att vilja använda olja igen ;)

Kan fläsksvålar vara något? Har aldrig smakat det själv, men de lär väl vara feta och lätta.

Det har jag haft med mig en gång. De är mycket riktigt lätta, men hemskt skrymmande i packningen och väldans sköra, till slut blir det smulor av alltihop. Det skulle kanske gå att hänga dem i en lufttät påse utanpå packningen. Får ta patent på en svål-förvaring, känner att vi är nåt på spåren här :)

• Like 1

Annars får man väl mosa dem redan från början. Jag menar, kan man äta kaksmulor, så varför inte svålsmulor? Stoppar man dem sedan i ostrullar och täpper till ändarna med smör eller kokosfett, så vips har man LCHF- varianten av dammsugare.  :)

Den får du ta patent på!!!! :D

• Like 1

Annars får man väl mosa dem redan från början. Jag menar, kan man äta kaksmulor, så varför inte svålsmulor? Stoppar man dem sedan i ostrullar och täpper till ändarna med smör eller kokosfett, så vips har man LCHF- varianten av dammsugare.  :)

Men var köper man dom? Köpte på LCHF loppet förra året men den dess har jag inte sett dom!

Finns på Willys också. Fläsksvål har jag dock hört skall vara ganska litet näringsvärde i, att proteiner inte är av någon bättre kvalité. Vet inte om det stämmer men fett saknas i alla fall. Själv hade jag hellre tagit med torkat kött.

Intressant tråd och har själv tänkt starta en liknande då jag tycker om att vandra. Har någonstans en lista på smidig LCHFmat som fixar några dagar utan kyla, skall leta up den.

• Like 1

Härliga idéer. Gick utmärkt att fjällvandra på LCHF i somras. Vi tog med mer vatten än som behövdes. Man kan ju köpa (dyr) bakterie/virus/mikrob dödare med uv-ljus så slipper man ta med mycket vatten alls om man är rädd o bli sjuk av fjällvatten (då kan man ju t.o.m. ta av pölar).

Finns även billigare filter som denna.

Torkat oxkött som man täljer tunna skivor av. Finns att handla bl.a på en del stormarknader som t.ex Willys eller så köper man direkt från producenten. Orkar man släpa på konserver, så väger inte burkarna mycket... köttet gör det dock.

Bära onödigt mycket och tungt vill i alla fall inte jag göra. Här kommer lite tankar jag har haft inför en tredagars vandring jag skrivit om på ett annat forum.

Frukost tänker jag äggröra med grädde första morgonen och förmodligen oförskämt mycket smör andra morgonen, för jag utgår från att smör håller sig bra även utanför kylskåp ett par dagar. + kaffe eller te att dricka. (Detta tror jag inte jag hade gjort i dag, jag vill inte diska äggröra ur kastrullerna ;) hade nog ätit samma som jag brukar på vandring dvs kokt ägg och rullar av pålägg och smör samt te.)

Lunch dag två-tre, ölkorv/salami och babybelel tror jag skulle kunna fungera, för nog skall dessa klara sig utan kyla ett par dagar. Eventuellt kan det bli en påse carbonara om turen är riktigt tung, men det är nog bäst att vara avhållsam. (Idag hade jag nog planerat något matigare, gärna varmt.)

Middag, koka i hopp torkad kycklingfille, seranochips, paprika, pesto och något mer, skulle vilja ha i grädde eller CF men det vågar jag inte lita på att det håller utan kyla. (Biff och bea är vad jag ofta ätit på vandring. Just nu är favoriten korv med bröd, lite bröd och smör i brödet, gott men inte mår jag optimalt :/ )

Mellanmål nötter, kokt ägg, salami, groks, kokosfett mm (äter sällan mer än några mandlar när jag är ute).

Hoppas inlägget kan ge lite inspiration.

Intressant, men en sak som jag saknar i de tidigare inläggen och kan fylla på med är rökt fläsk. Gott, väldigt fett och är det riktigt rökt är det hållbart.
Grillade kycklingklubbor är också bra mat, men kan vara tunga att släpa på.
Har du en Lidl eller Willys i närheten så har de riktigt bra korv med kötthalter på en bit över 90 % utan massa E-tillsatser.
Om det inte är väldigt varmt när du ska ut så håller grädde troligen ett par dagar också. Läste en gång att det var en bra grej att ha med sig på utlandsresan för att fixa egen frukost och då nämndes det att grädden håller relativt länge men jag har aldrig testat.

Men rökt fläsk borde ge mycket fett och energi i förhållande till vikt.

Rökt fläsk ja! Det har fått följa med ett par gånger men det glömde jag ta med i mitt inlägg. Har ätit det på kvällen precis innan läggdags, då har det det ofta gått några timmar sedan kvällsmaten och det är gott och fylla magen inför natten, speciellt om det är kallt ute. Har köpt en hel bit som jag sen skurit av en bit och grillat.

Angående korven så har vi i Örebro ett lokalt företag som gör supergod lchf-korv!

Rökt fläsk ja! Det har fått följa med ett par gånger men det glömde jag ta med i mitt inlägg. Har ätit det på kvällen precis innan läggdags, då har det det ofta gått några timmar sedan kvällsmaten och det är gott och fylla magen inför natten, speciellt om det är kallt ute. Har köpt en hel bit som jag sen skurit av en bit och grillat.

Angående korven så har vi i Örebro ett lokalt företag som gör supergod lchf-korv!

Kan man få namnet på företaget? Passerar Örebro någon gång ibland.

Det bästa du kan göra är att planera dina måltider väl och torka maten själv. Det finns mycket böcker och information om hur man går tillväga och förvånansvärt mycket går att torka. Fisk, kött och grönsaker är inga problem. Din fantasi sätter gränserna.

Exempel på bok: http://www.bokfynd.nu/918677381X.html

Det tar lite tid, men slår alla frystorkade måltider som går att köpa och du har dessutom stenkoll på vad allt innehåller.

Som mellanmål brukar jag ha torkat kött. Skär så tunna skivor/slamsor du kan (kanske funkar att banka ut dom lite också) av fransyska, marinera över natten, häng bitarna på ett ugnsgaller (så att dom hänger med god marginal och inte rör varandra) och kör på 50 grader i 8-10h (över natten) med en liten springa på ugnsluckan öppen. Det blir som läder, men smakar fantastiskt och ger bra med energi.

Härliga idéer. Gick utmärkt att fjällvandra på LCHF i somras. Vi tog med mer vatten än som behövdes. Man kan ju köpa (dyr) bakterie/virus/mikrob dödare med uv-ljus så slipper man ta med mycket vatten alls om man är rädd o bli sjuk av fjällvatten (då kan man ju t.o.m. ta av pölar).

Finns även billigare filter som denna.

Var fjällvandrar du? Att dricka vattnet direkt från en fjälljock är ju halva upplevelsen. Det finns ju inget vatten som smakar så gott. Speciellt när det är 2-4 grader och kristallklart! Jag skulle kunna åka upp till fjällen bara för att få dricka vattnet. Klart man ska låta bli stillastående vatten, men det finns ju gott om rinnande vatten om man planerat väl. Att inte behöva bära med sig vatten, väger ju upp för alla mygg. Annars kan man ju lika gärna vandra i Alperna eller var som helst i världen. Jag förstår inte heller hur man ska bära med sig vatten för en vecka eller längre. Då måste man ju vandra i bebyggelse :) Jag tycker en packning på 15-20 kg är tillräckligt tungt. 

• Like 1

Finns på Willys också. Fläsksvål har jag dock hört skall vara ganska litet näringsvärde i, att proteiner inte är av någon bättre kvalité. Vet inte om det stämmer men fett saknas i alla fall. Själv hade jag hellre tagit med torkat kött.

Intressant tråd och har själv tänkt starta en liknande då jag tycker om att vandra. Har någonstans en lista på smidig LCHFmat som fixar några dagar utan kyla, skall leta up den.

Här köper vi fläsksvålar i Norge.Näringsinnehåll ( protein 65,6%,fett 26,5 ,kolhydrat 2,6%).

Søk på Wikipedia etter "Vilhjalmur Stafansson", kjent polarforsker som for 150 år siden beviste for datidens medisinske forskere at mennesket kan leve i måneder på protein og fett uten karbohydrat. Bare fantasien setter grenser for dieten.

Spännande! Tänkte förvisso göra egna, har torkugn så det borde inte vara så svårt. Ser stora potential i denna föda, inte bara på vandring. "Nödmat" på jobbet eller i handväskan, ta med när man sover borta och slippa oro sig för margarin till frukost, ta med vid resor, hoppa över flygplansmaten och ta en pemican bara för att ta några exempel!

• Like 1

• 2 months later...

Har nyligen smakat på torkad lax! Lätt att äta, gott, protein och fettrikt, känns som en produkt som kan ersätta det vanliga "jägarsnuset" med massa russin/ choklad/ nötter om man vill ha något att knapra på då och då. Sen kanske man inte behöver det på LCHF men alternativ för den som vill.

Tack för era finfina tips, jag ska ju ut på årets första fyradagars övning med hemvärnet nästa vecka och där finns det ju bara kolhydratstinna matförpackningar eftersom vi inte har nått eget kok med oss så här ska det laddas upp med allehanda torkade och feta produkter som får plats i trosspackningen :P nån som vet hur många dagar kokta ägg håller sej, skulle ju vara trevligt att äta några såna och jag kan ju koka råa men det vore enklare om kokta skulle kunna hålla sej ätbara i fyra dagar

Hårt saltade feta charkuterier håller sig ganska bra. Om du befinner dig mycket på högfjället så lär det klara sig ganska bra även några dagar. Är du nere på lägre nivåer och det är gassande 25+ sol så blir det nog dåligt förr eller senare.

Så allt beror på hur många dagar du ska vara ute, på vilken höjd (för att det påverkar värmen), och hur varmt det är ute.

Jag hade kört på salta ostar och charkuterier, kokosolja/rapsolja, samt rökt fet fisk och även torkat kött och konserver som makrill.

Jag vill dock påpeka att under en fjällvandring kommer i princip allt du äter förbrukas som bränsle direkt så det går bra att vara mindre strikt vid sådana tillfällen. inte en chans att det lagras in som fett, förutsatt att ni inte är ute och nöjespromenerar i slapp takt. så jag hade även tillåtet mig själv att ha nötter och russin.

• 2 months later...

Kanske kan dessa bollar funka:

Coltings chokladbollar

200 g mandel

200 g hasselnöt

100 g pecannöt

100 g valnöt

50 g pumpafrö

50 g torkade dadlar

100 g kokosflingor

10 msk kokosfett

8 tsk kakao

2 msk kaffe

kokosflingor att rulla bollarna i

Finfördela först nötter, pumpafrön, dadlar och kokosflingor i en matberedare.

Häll därefter i kakao, kaffe och kokosfett.

Gör små fina bollar av smeten och rulla i kokosflingor.

Förvara i kylen. Går även utmärkt att frysa.

Självklart kan man laborera med ingredienserna, och hitta en variant som passar.

• Like 3

Tack för era finfina tips, jag ska ju ut på årets första fyradagars övning med hemvärnet nästa vecka och där finns det ju bara kolhydratstinna matförpackningar eftersom vi inte har nått eget kok med oss så här ska det laddas upp med allehanda torkade och feta produkter som får plats i trosspackningen :P nån som vet hur många dagar kokta ägg håller sej, skulle ju vara trevligt att äta några såna och jag kan ju koka råa men det vore enklare om kokta skulle kunna hålla sej ätbara i fyra dagar

Jag har som yrkessoldat samma problem fast lite oftare, ska definitivt prova att göra lite roligare nödmat till övningarna! Hur gick det för dig?

• 2 weeks later...

Ska troligen ut och paddla snart, ska kolla igenom era tips ovan på vad jag ska ta med. I och med att vikten inte är så noga vid paddling, så ger det ju lite större utrymme än vid vandring. Konserver känns helt ok, liksom majjonnäs och ost på tub  :D .

Sedan så är det ju inte farligt att vara lite hungrig någon dag... Ska bara familjepaddla lite lugnt.

• 4 weeks later...

Jag hade med mig:

Äggpulver och gräddpulver från http://www.friluftsmat.se

Rökt korv

Skirat smör

lite torkat paprika

- av det gjorde jag äggröra till frukost. Och det blev faktiskt riktigt bra! Fin konsistens och smak. Över förväntan!

Nötter, kokosolja och torkat kött/babybelostar till lunch.

(Men jag tyckte kokosfettet smakade som en färja luktar)

Till kvälls kokade jag en gryta på:

torkade grönsaker (aubergine, squash, paprika, blomkål)

tomatpure

torkat köttfärs eller torkad kött eller rökt korv.

och olika kryddor (chili, curry eller örtkryddor)

Mycket smör...

Var helt ok mättnadsmässig, men framförallt lunchen kändes rätt torftig ur upplevelsesynpunkt. Väldigt snabbätet och i och med att kokosfettet var så äcklig såg jag inte fram emot luncherna heller. Nu var det bara fyra luncher, som tur var!

Jag brukar baka eget lchf-bröd och ta med till frukostar, på det har jag ett rejält lager smör, massor med tubost (fjällbrynts adäelsot...) och god salami, 3 sådana "mackor" så är man mätt! Du kanske ska testa?

Du kan ju ta omeletten till lunch? Eller mackorna till lunch?

Salami tycker jag är toppen att äta och du är ju jätteduktig som torkar eget kött och så (det kräver ju lite planering och tillagningstiden är ju ganska lång).

Nötter är ju också bra att käka lite på.

Vi paddlade ju (då är ju vikten inte så noga) och en av de bättre måltiderna var 1 konserv tonfisk och 1/2-1 dl majonnäs, rör om, tärna i lite paprika. Jättegott (tyckte jag).

• Like 1

Nja, köttet köpte jag faktiskt torkat (ren och älg) - däremot torkar jag köttfärs själv. Det är lätt. Bara steka upp, sen in i ugnen vid 50-60 grader ett par timmar. Håller inte i evigheter, men två veckor för en tur är helt ok. 

grönsakerna torkade jag också själv. Blanchera och sen i ugnen som ovan.

Tubost är också en god ide! Den smakar ju mycket bättre än babybel som knappt smakar ost ens. Jag vill helst undvika att dra igång gasbrännaren på lunchen...bara för jag är lat. 

• Like 1

• 2 years later...

Jag köpte en påse gräddpulver från friluftsmat.nu. Praktiskt att kunna blanda till lite grädde om man ska ut på tur.

Sen började jag läsa på förpackningen, blanda till, räkna efter. Och räknar jag rätt så innehåller färdigblandad grädde knappt 8% fett.

Klen grädde kan man tycka.

Hela påsens innehåll av fett motsvarar 2,5 dl vispgrädde. På påsen står det att det motsvarar 2 liter grädde.

Lite lurad känner jag mig nog, men produkten kan säkert ändå vara praktisk att ha. Bara man vet vad det är man får när man köper den.

Hade jag tänkt efter där i butiken så hade jag ju kunnat inse att 200 gram pulver inte på långa vägar kan motsvara 2 liter vispgrädde. Det är ju såklart en omöjlighet. Man tänker inte alltid efter.

Jag har skrivit till dom och påpekat saken, och dom har svarat att dom ska se över hur dom presenterar produkten.

• Like 3

• 2 months later...