Peter Lundberg

[Tips] LCHF-mat på fjällvandring?

Recommended Posts

Som sagt tog vi med oss för mycket vatten, då vi vågade dricka friskt ur bäckarna :). Sa bara ett alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns på Willys också. Fläsksvål har jag dock hört skall vara ganska litet näringsvärde i, att proteiner inte är av någon bättre kvalité. Vet inte om det stämmer men fett saknas i alla fall. Själv hade jag hellre tagit med torkat kött.

Intressant tråd och har själv tänkt starta en liknande då jag tycker om att vandra. Har någonstans en lista på smidig LCHFmat som fixar några dagar utan kyla, skall leta up den.

Här köper vi fläsksvålar i Norge.Näringsinnehåll ( protein 65,6%,fett 26,5 ,kolhydrat 2,6%).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Søk på Wikipedia etter "Vilhjalmur Stafansson", kjent polarforsker som for 150 år siden beviste for datidens medisinske forskere at mennesket kan leve i måneder på protein og fett uten karbohydrat. Bare fantasien setter grenser for dieten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande! Tänkte förvisso göra egna, har torkugn så det borde inte vara så svårt. Ser stora potential i denna föda, inte bara på vandring. "Nödmat" på jobbet eller i handväskan, ta med när man sover borta och slippa oro sig för margarin till frukost, ta med vid resor, hoppa över flygplansmaten och ta en pemican bara för att ta några exempel!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nyligen smakat på torkad lax! Lätt att äta, gott, protein och fettrikt, känns som en produkt som kan ersätta det vanliga "jägarsnuset" med massa russin/ choklad/ nötter om man vill ha något att knapra på då och då. Sen kanske man inte behöver det på LCHF men alternativ för den som vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era finfina tips, jag ska ju ut på årets första fyradagars övning med hemvärnet nästa vecka och där finns det ju bara kolhydratstinna matförpackningar eftersom vi inte har nått eget kok med oss så här ska det laddas upp med allehanda torkade och feta produkter som får plats i trosspackningen :P nån som vet hur många dagar kokta ägg håller sej, skulle ju vara trevligt att äta några såna och jag kan ju koka råa men det vore enklare om kokta skulle kunna hålla sej ätbara i fyra dagar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hårt saltade feta charkuterier håller sig ganska bra. Om du befinner dig mycket på högfjället så lär det klara sig ganska bra även några dagar. Är du nere på lägre nivåer och det är gassande 25+ sol så blir det nog dåligt förr eller senare.

Så allt beror på hur många dagar du ska vara ute, på vilken höjd (för att det påverkar värmen), och hur varmt det är ute.

Jag hade kört på salta ostar och charkuterier, kokosolja/rapsolja, samt rökt fet fisk och även torkat kött och konserver som makrill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill dock påpeka att under en fjällvandring kommer i princip allt du äter förbrukas som bränsle direkt så det går bra att vara mindre strikt vid sådana tillfällen. inte en chans att det lagras in som fett, förutsatt att ni inte är ute och nöjespromenerar i slapp takt. så jag hade även tillåtet mig själv att ha nötter och russin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästa vecka är det dags att börja torka inför sommarens äventyr. Skall bli en kul utmaning att göra det på LCHF.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske kan dessa bollar funka:

Coltings chokladbollar

200 g mandel

200 g hasselnöt

100 g pecannöt

100 g valnöt

50 g pumpafrö

50 g torkade dadlar

100 g kokosflingor

10 msk kokosfett

8 tsk kakao

2 msk kaffe

kokosflingor att rulla bollarna i

Finfördela först nötter, pumpafrön, dadlar och kokosflingor i en matberedare.

Häll därefter i kakao, kaffe och kokosfett.

Gör små fina bollar av smeten och rulla i kokosflingor.

Förvara i kylen. Går även utmärkt att frysa.

Självklart kan man laborera med ingredienserna, och hitta en variant som passar.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som har testat torka feta mejeriprodukter typ grädde, smetana eller cf? Hade velat ha med men inte bära... Behöver inte stå sig så länge, en vecka efter torkning räcker gott och väl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era finfina tips, jag ska ju ut på årets första fyradagars övning med hemvärnet nästa vecka och där finns det ju bara kolhydratstinna matförpackningar eftersom vi inte har nått eget kok med oss så här ska det laddas upp med allehanda torkade och feta produkter som får plats i trosspackningen :P nån som vet hur många dagar kokta ägg håller sej, skulle ju vara trevligt att äta några såna och jag kan ju koka råa men det vore enklare om kokta skulle kunna hålla sej ätbara i fyra dagar

Jag har som yrkessoldat samma problem fast lite oftare, ska definitivt prova att göra lite roligare nödmat till övningarna! Hur gick det för dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bullens pilsner korv innehåller endast 3 g kolhydrater och så går det bra att värma korven direkt i sin egen burk!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska troligen ut och paddla snart, ska kolla igenom era tips ovan på vad jag ska ta med. I och med att vikten inte är så noga vid paddling, så ger det ju lite större utrymme än vid vandring. Konserver känns helt ok, liksom majjonnäs och ost på tub  :D .

Sedan så är det ju inte farligt att vara lite hungrig någon dag... Ska bara familjepaddla lite lugnt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade med mig:

Äggpulver och gräddpulver från http://www.friluftsmat.se

Rökt korv

Skirat smör

lite torkat paprika

- av det gjorde jag äggröra till frukost. Och det blev faktiskt riktigt bra! Fin konsistens och smak. Över förväntan!

Nötter, kokosolja och torkat kött/babybelostar till lunch.

(Men jag tyckte kokosfettet smakade som en färja luktar)

Till kvälls kokade jag en gryta på:

torkade grönsaker (aubergine, squash, paprika, blomkål)

tomatpure

torkat köttfärs eller torkad kött eller rökt korv.

och olika kryddor (chili, curry eller örtkryddor)

Mycket smör...

Var helt ok mättnadsmässig, men framförallt lunchen kändes rätt torftig ur upplevelsesynpunkt. Väldigt snabbätet och i och med att kokosfettet var så äcklig såg jag inte fram emot luncherna heller. Nu var det bara fyra luncher, som tur var!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar baka eget lchf-bröd och ta med till frukostar, på det har jag ett rejält lager smör, massor med tubost (fjällbrynts adäelsot...) och god salami, 3 sådana "mackor" så är man mätt! Du kanske ska testa?

Du kan ju ta omeletten till lunch? Eller mackorna till lunch?

Salami tycker jag är toppen att äta och du är ju jätteduktig som torkar eget kött och så (det kräver ju lite planering och tillagningstiden är ju ganska lång).

Nötter är ju också bra att käka lite på.

Vi paddlade ju (då är ju vikten inte så noga) och en av de bättre måltiderna var 1 konserv tonfisk och 1/2-1 dl majonnäs, rör om, tärna i lite paprika. Jättegott (tyckte jag).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, köttet köpte jag faktiskt torkat (ren och älg) - däremot torkar jag köttfärs själv. Det är lätt. Bara steka upp, sen in i ugnen vid 50-60 grader ett par timmar. Håller inte i evigheter, men två veckor för en tur är helt ok. 

grönsakerna torkade jag också själv. Blanchera och sen i ugnen som ovan.

Tubost är också en god ide! Den smakar ju mycket bättre än babybel som knappt smakar ost ens. Jag vill helst undvika att dra igång gasbrännaren på lunchen...bara för jag är lat. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en påse gräddpulver från friluftsmat.nu. Praktiskt att kunna blanda till lite grädde om man ska ut på tur.

Sen började jag läsa på förpackningen, blanda till, räkna efter. Och räknar jag rätt så innehåller färdigblandad grädde knappt 8% fett.

Klen grädde kan man tycka.

Hela påsens innehåll av fett motsvarar 2,5 dl vispgrädde. På påsen står det att det motsvarar 2 liter grädde.

Lite lurad känner jag mig nog, men produkten kan säkert ändå vara praktisk att ha. Bara man vet vad det är man får när man köper den.

Hade jag tänkt efter där i butiken så hade jag ju kunnat inse att 200 gram pulver inte på långa vägar kan motsvara 2 liter vispgrädde. Det är ju såklart en omöjlighet. Man tänker inte alltid efter.

Jag har skrivit till dom och påpekat saken, och dom har svarat att dom ska se över hur dom presenterar produkten.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter några påstötningar så har dom ändrat beskrivningen på Friluftsmats gräddpulver. Jag tycker dock fortfarande att det är missvisande, vilket jag har påpekat. Jag har inte fått något svar på det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg