Jump to content

lchf och vegeterianer?

tina_w
 Share

Recommended Posts

Hej!

Är ganska ny inom lchf och skulle behöva hjälp/tips hur jag kan påverka några i min omgivning som är vegeterianer att dels;

1: Äta mer lchf

2: Stå emot deras argument mot det ökade köttätandet och hur jordens resurser aldrig kan räcka till om alla ska äta kött.

Tack! //Tina

Kanske du hittar lite i den här tråden: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5254-lchf-k%C3%B6tt-och-milj%C3%B6/

Sen har Allan Sarvory en utmärkt föreläsning i ämnet här: 

Det finns en receptbok som heter LCHF för vegetarianer, så det går, men innebär ofta att man får äta ägg och mejerier ändå. 

Läs gärna även boken Vegomyten av Lierre Keith. Hon var själv vegan, kom på att det inte var varken hälsosamt eller miljövänligt. Kanske hon inte har rätt i allt hon skriver, men det finns många intressanta tankegångar. 

Lycka till!

• Like 4

Det är tyvärr väldigt svårt att få någon som grävt ner hela sin identitet i ett sätt att vara (eller äta) att

ta till sig argument som plockar ner deras verklighetsuppfattning :D

Det är nog väldigt lätt att "stänga öronen" när man märker att ens identitet håller på att plockas isär..

Iof är det ju processer som även vi bör vara vaksamma mot :huh:

Bra argument hittar man tex iLierre Keiths epos Vegomyten eller i Allan Savorys föreläsningar om hur gräsbete

direkt kan motverka ökenutbredning och klimatförändring

http://www.ted.com/talks/allan_savory_how_to_green_the_world_s_deserts_and_reverse_climate_change

*edit

Haha!

Du hann först gladan  :D

• Like 5

Man behöver altså inte ens argumentera med vegetarianer om deras val, det kan vara religiöst, etiskt, moraliskt eller annat!

Grejen är att det inte är så bra med för mycket snabba kolhydrater och naturligt fett inte är farligt!

Sen så måste vegetarianer lixom alla andra äta en fullgod näringsrik kost.. gäller alla som äter LCHF oxå av olika inriktningar!

• Like 3

Hade en liten debatt med några veganer i en facebook-grupp nyligen, som försökte övertyga alla om att enda sättet att rädda jorden är att alla blir veganer...

Försökte lugnt och sakligt argumentera, gav länkar till studier och forskningar med mera, men de ville inte debattera, enbart propagera...

Om någon vill äta vegetariskt eller tom veganskt (även om jag inte tror det sistnämnda är så hälsosamt i längden...) så får de självklart göra det. Men när de börjar argumentera att allt annat än deras väg är förödande för vår framtid, ja då tillåter jag mig att protestera lite :-)

• Like 1

Ser man det faktum att vi evolverat till att bli omnivorer ur ett biologiskt perspektiv, så är argument om jordens resurser och liknande helt irrelevanta. Det våra gener "kräver" är rimligen vad vi ska ge dem, så får vi se till att lösa det ur ett globalt perspektiv.

I väntan på en sådan lösning äter jag det mina gener kräver, så länge jag kan det.

• Like 1