Madelenet Posted August 8, 2014 Share Posted August 8, 2014 Sambon har i snart 8 mån haft en pågående mycoplasma (ungefär som twar) infektion. Han har fått antibiotika, slemlösande och inhalatorsmedicinering men det har knappast hjälpt. Han går hos en privatläkare och har betalat åtskilliga tusenlappar till ingen nytta! Nu till min fråga; är det någon som har erfarenhet av att "bota" twar/mycoplasma med hjälpa av lchf? Kanske långsökt men börjar bli desperat.. De mesta besvär han har är från luftvägarna så jag tänker att det uppstått inflammation/irritation i luftvägarna och det är väl lchf bra mot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 8, 2014 Share Posted August 8, 2014 att i alla fall utesluta de värsta inflammationsdrivarna i kosten kan väl inte vara fel. Spannmål absolut, sedan det som Johanna07 kallar nattskatteväxter (potatisväxter) och även ägg och mejeri. Kör så 2-3 månader och se om det gör skillnad? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 8, 2014 Share Posted August 8, 2014 Att precis som Stosha säger, ta bort de inflammationsframkallande födoämnena kan bara vara bra, för att minska påverkan i luftvägarna. Jag skulle nog behålla äggen, men ta bort mejerier istället då de är lite slembildande. I allmänhet är Mycoplasma en "lurig" liten bakterie, utan cellvägg, den minsta organism man identifierat tror jag, som är sjukdomsframkallande. I och med att den saknar cellvägg så biter inte Penicillin utan det måste till annat antibiotika, som egentligen har en tveksam effekt och skall behandlas med under ganska lång tid. Tyvärr är många sjuka ganska länge, men som sagt LCHF och även Kokosolja och D-vitamin bör påskynda tillfrisknandet 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madelenet Posted August 8, 2014 Author Share Posted August 8, 2014 Okej varför tycker ni man ska utesluta ägg och mejerier? Vs enbart mejerier? Ja jäkla skitsjukdom är det! Inte kul när läkarna inte kan så mycket om den heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 8, 2014 Share Posted August 8, 2014 Okej varför tycker ni man ska utesluta ägg och mejerier? Vs enbart mejerier? Ja jäkla skitsjukdom är det! Inte kul när läkarna inte kan så mycket om den heller. Alltså jag kan inget, men jag läser med nöje Johanna07 som kan allt om inflammationsdrivande kost. Många är ju äggallergiker, och visst är det så också att det är skillnad på gula och vita? Jag har för mej att gulan är bättre att äta än vitan om man är känslig? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 8, 2014 Share Posted August 8, 2014 Okej varför tycker ni man ska utesluta ägg och mejerier? Vs enbart mejerier? Ja jäkla skitsjukdom är det! Inte kul när läkarna inte kan så mycket om den heller. Om man har en inflammatorisk sjukdom som reumatism till exempel, så kan mejerier och ägg driva på inflammationerna. Men eftersom han har en infektion och inte en autoimmun sjudom så tycker inte jag att man bör utesluta ägg, men kanske mejerier eftersom de kan vara slembildande i andningsvägarna 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madelenet Posted August 8, 2014 Author Share Posted August 8, 2014 Okej tack för era svar! Varför D-vitamin och kokosolja förresten? Försöker få sambon äta D-vitamin men nu blir antagligen antibiotikakur nr 2 snart aktuell och han påstår att man inte får äta några tillskott tillsammans med antibiotika..?? Själv har jag dibetes typ 1 (autoimmun sjukdom) och äter massor ägg o mejerier, lchf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 8, 2014 Share Posted August 8, 2014 D-vitamin stärker immunförsvaret och kokosfett är antiinflammatoriskt, så de kan bidra lite grann vardera i alla fall. Här kan du läsa om D-vitamin: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin Här om kokosfett: http://www.coconutresearchcenter.org/ Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madelenet Posted August 8, 2014 Author Share Posted August 8, 2014 Tackar Kjell! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted August 8, 2014 Share Posted August 8, 2014 Inflammation i luftvägarna var ett av mina problem före lchf. Ge det lite tid, det kan ta ett tag, men absolut värt ett försök. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madelenet Posted August 8, 2014 Author Share Posted August 8, 2014 Jaha så du blev bättre med lchf? Intressant! Jag tror nämligen att lchfkost kan förbättra sånt, ska bara övertala sambon att testa men alltid kul att läsa om människors verkliga erfarenheter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted August 8, 2014 Share Posted August 8, 2014 Okej tack för era svar! Varför D-vitamin och kokosolja förresten? Försöker få sambon äta D-vitamin men nu blir antagligen antibiotikakur nr 2 snart aktuell och han påstår att man inte får äta några tillskott tillsammans med antibiotika..?? Själv har jag dibetes typ 1 (autoimmun sjukdom) och äter massor ägg o mejerier, lchf Det är precis som Kjell skriver, kokosfett ska vara mycket antiinflammatoriskt och D-vitamin behöver nog de flesta för immunförsvaret i vårt avlånga mörka land. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts