Gå till innehåll

Ostrikt LCHF farligt?

Recommended Posts

Tror mig förstå teorin bakom LCHF och kolhydraternas baksida på kolesterolet. Själv upplever jag familjelivet lite svårt om bara jag skall köra LCHF medan resten kör husmanskost + att det kräver lite mer tid i anspråk. Har pga detta på senare tid svängt mer åt 5:2 som också har lite intressanta teorier i ryggen. Hur som helst tar jag gärna en näve nötter och lite annat till frukost istället för den klassiska smörgåsen.

Enligt endel är ju kombinationen fett och kolhydrater kanske bland det farligaste, så av den anledningen undrar jag ifall någon insatt kan kommentera detta, låt säga att man halva dagen kör LCHF medan man andra dagen äter som en normalsvensk gör dessa tider. Kan detta rentav vara farligare än att äta som en "normalsvensk"?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det skulle vara onyttigare men vad är egentligen problemet? LCHF är ju bara vanlig mat med exempelvis broccoli istället för pasta. Tar det för lång tid att laga mat till resten av familjen och du får äta kall mat? 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Rikligt med fett och snabba kolhydrater i en och samma måltid skulle jag nog säga är det värsta man kan stoppa i sig, ex pommes frites. En av mina kompisar som flyttade till Oostende i Belgien gick upp i vikt otroligt snabbt av 'friet mit mayonaise' pga av att frityrkioskerna står som spön i backen, doftar frestande, är billigt och går snabbt att slänga i sig på stående fot.

Kombinationen måttligt med fett och långsamma kolhydrater är högst individuellt vilken effekt det har på ens kropp..

• Gilla 4
Länk till inlägg

Det tar absolut inte mera tid att med matlagningen om man hoppar över potatisen/riset/pastan och äter mer grönsaker i stället. Blir det lite magert, så kan man lägga till majonnäs eller kryddsmör (tar heller ingen tid).

Så vad är problemet egentligen?

• Gilla 5
Länk till inlägg

Ägg till frukost tar ju ingen tid och som sagts ovan kan du ju äta i stort sett allt utom bröd och kolhydratsutfyllnaden som finns i varje måltid som ris potatis och pasta. Vem vet... din familj kanske inte dör av att äta squash blomkål broccoli och vitkål heller till sin mat. Du fyller på med smarriga kryddsmör eller majonnäs tills du blir mätt

Länk till inlägg

Ju mindre raffinerade kolhydrater du äter, desto mindre belastning för din kropp blir kosten. Jag tror det är en glidande skala. Så "kombon" är inte särskilt farlig, utan snarare nånstans mittemellan, tror jag.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Näe.. jag tror att det är den "ostrikta LCHF" vi borde ha ätit så kanske vi inte blivit tvungna att äta den strikta!

Tror att det är de raffinerade kolhydraterna som är det egentliga problemet = en massa snabbt blodsocker utan näring och långvarig mättnad!

För jag tror att det är som så för de som har normal aptitkontroll.. som Margaretha beskriver ovanför!

• Gilla 3
Länk till inlägg

Huruvida det går att kombinera LCHF med min familj var inte min fråga så låt oss fokusera på sakfrågan.

Djurförsök på råttor har ju gjorts där en grupp fick fri tillgång till socker och en annan till fett. Ingen större skillnad såvitt jag kommer ihåg i viktuppgång. Däremot fick de sedan fri tillgång till cheesecake, typ 50/50 fett och socker och blev smäll feta. Så tror som TiTi att kombinationen är livsfarlig för iaf vikten. Här antyder kjell att det kanske bara spelar roll ifall det är inom samma intagstillfälle.... Finns någon forskning på det?

Att mer socker/kolhydrater sedan skapar en inflammation i blodkärlen är väll också bevisat? (Eller är det bara en teori).

Frågan är ifall fettet i blodomloppet cirkulerar runt under en längre tid så att efterföljande måltid med mer kolhydrater blockerar upptaget och kläggar igen blodådrorna. Dvs en icke strikt LCHF skulle kunna vara farligt, bara tanke som slagit mig.... Någon som vet ifall det finns någon forskning inom detta?

Länk till inlägg

Råttor är för det första ingen sorts pälsklädda människor, de har en metabolism skild från våran!

De har inte en högfettkost som en naturlig diet.. och de högfettkoster de brukar ges i laboratorium för att bli feta brukar innehålla en stor andel socker för att de skall äta den överhuvudtaget!

Mer socker i kosten som leder till inflamation i kärlen har mer med glykoliserade lipoproteiner att göra vad man vet.. iomed att de blir tvungna att tas omhand av macrofager!

Klägget i blodådrorna åstadkomms främst av ökade LDL-p eller om du vill APOb.. som främst åstadkomms av hyperinsulinemi.

Klägget har ett namn och det är Ateroskleros.

Här har du en snabb redogörelse på 1,5 timmar om hur de mest grundläggande funktionerna!

Länk till inlägg

Djurförsök på råttor har ju gjorts där en grupp fick fri tillgång till socker och en annan till fett. Ingen större skillnad såvitt jag kommer ihåg i viktuppgång. Däremot fick de sedan fri tillgång till cheesecake, typ 50/50 fett och socker och blev smäll feta.

Det är väl förhoppningsvis inte denna blandkost du menar. Detta är väl ett rätt intetsägande experiment. Är/var det någon som trodde att detta skulle vara nyttigt.

Blandning av av kolhydrater och fett har vi ju alltid ätit.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Läste igenom alla inlägg tidigare idag, högst förbryllad över att ingen skrev något om ost. Nu inser jag att Rubriken inte är "Ost- rikt LCHF farligt?" Min hjärna måste ha klappat ihop på grund av för lite kolhydrater. :P

• Gilla 6
Länk till inlägg

Tobias: Naturliga produkter innehåller oftast inte en blandning av kolhydrater och fett i någon större utsträckning, långt ifrån en 50/50 blandning iaf utan det är i halvfabrikat detta återfinns eller då man börjar blanda olika födoämnen. Frågan är hur mycket vi blandade olika födoämnen för 10000år sedan.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Att äta 50% fett är möjligt naturlig väg. 50% socker är rätt svårt utan att använda just rent socker. Det är även skillnad på socker och andra kolhydrater.

Vad vi har ätit beror väl på vad som funnits på plats. Men väldigt få har ätit nästan uteslutande kolhydrater eller fett som energi (inuiter).

Det jag menar är att så länge du försöker äta bra fett och bra kolhydrater tror jag inte det är farligt att blanda.

Länk till inlägg