Jump to content

Långlivat köpebröd i skafferiet

Fnutt

Recommended Posts

En söndagskväll för ca 2 veckor sedan kom jag hem efter att ha varit bortrest i ett par dagar. I skafferiet finner jag en påse formfranska som min sambo passat på att inhandla under min bortavaro. Tack och lov så har detta köpebröd uppenbarligen inte varit tillräckligt lockande jämfört till mitt eget hembakade bröd, för påsen har blivit liggandes halvfull sedan min hemkomst.

Efter några dagar började jag fundera på att slänga påsen, men lät den ligga. Efter ytterligare några dagar undrade jag om den inte börjat mögla, men förvånades över att brödet kändes som om det var nybakt. Här någonstans började mitt experiment: påsen skall inte slängas förrän brödet har börjat mögla!

Och så här ca 2 veckor efter inköp ligger påsen fortfarande kvar, numera på köksbänken till allmänt beskådande. Brödet både ser ut och känns fortfarande som om det vore nyinköpt, och det luktar inte heller särskilt annorlunda mot hur det luktade för 2 veckor sedan (gott har det aldrig luktat). Det skall bli spännande att se hur länge det tar innan brödet möglar.

För sambon är detta en nyttig upptäckt, och han verkar inte längre lika pigg på att handla bröd i butik :)

• Like 5

1981 åkte vi till Florida och bodde 3 veckor på ett ställe med brödrost. Första dagen köpte vi härligt fluffigt rostbröd men det gick inte åt. På 3 veckor i värmen var det lika härligt fluffigt "nybakat" . Det fanns gott om skit i mat redan då

• Like 3

Såg någonstans på nätet någon som använde köpebröd som tvättsvamp. Ett tips, om du tröttnar på att vänta på att det ska mögla. ;)

Fniss!

Men när jag tänker efter, minns jag att jag har sett ett reportage på TV om hur några rengjorde väggmålningar i en kyrka genom att gnugga franskbröd mot motiven. Synd att jag inte har några väggmålningar här hemma :)

• Like 1

Fniss!

Men när jag tänker efter, minns jag att jag har sett ett reportage på TV om hur några rengjorde väggmålningar i en kyrka genom att gnugga franskbröd mot motiven. Synd att jag inte har några väggmålningar här hemma :)

Jo, det är en gammal beprövad metod. Fast den funkar också med gammaldags, äkta bröd på mjöl, jäst och vatten. Grejen med svampbrödet, var att man kunde doppa det i vatten och vrida ur det gång på gång utan att det gick sönder. Så vad det innehöll kan man ju undra.

Man kan förresten använda franskbröd som ett slags modellera också. Man blöter det med lite vatten, så att det blir degaktigt, formar det och låter det torka. Sedan kan man måla och eventuellt lacka det. Man kan inte göra för stora saker, för då torkar det för långsamt. Men jag har i min ägo en jättefin ljusmanschett med blommor som mamma gjorde just på det sättet när hon var ung.

• Like 2

Åkejj, idag konstaterade jag att brödet faktiskt har börjat mögla. På skivorna längst ned i påsen växer det, om man tittar noga, ett slags gråbegie mögel. Jag har aldrig sett den färgen på "brödmögel" förr.

Men skivorna närmast påsens öppning ser och känns fortfarande helt nya ut.

Så skönt, att jag äntligen kan slänga påsen! Eller... Skall jag kanske först fråga sambon om han behöver några svampar till nästa biltvätt?

• Like 2