Athenasmatte Posted August 9, 2014 Share Posted August 9, 2014 Hej! Det verkar finnas två läger när det gäller Maltitol och dess blodsockerpåverkan; ena halvan säger att det INTE påverkar blodsockret medan den andra halvan säger att det visst påverkar blodsockret. Min första tanke är att de som säger att det inte gör det är de som tjänar pengar på det, men det behöver ju inte vara så. Det enda sättet att ta reda på sanningen tycks därför vara att testa själv! Är det någon här som testat att mäta sitt blodsocker innan respektive efter ett intag av Maltitol? Jag skulle mer än gärna ta del av resultatet! Trevlig helg! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 9, 2014 Share Posted August 9, 2014 Huruvida det påverkar blodsocker eller ej handlar mer om hur frisk bukspottkörtel man har och dennas förmåga att utsöndra insulin! Hur som helst så verkar bara cirka hälften bilda blodsocker jämfört med ren glukos. Och från det ena till det andra.. många kan äta vilken skit som helst i 10-30 år med stigande hyperinsulinemi innan de nått vägs ände! http://sv.wikipedia.org/wiki/Maltitol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 9, 2014 Share Posted August 9, 2014 Är det inte ett problem med allt som smakar sött att det triggar insulin redan genom smaken oavsett om det ger tillskott till blodsockret eller inte, se tex Hjärnkoll på vikten. Kanske redan genom tanken på den söta smaken ... Se samma bok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 9, 2014 Share Posted August 9, 2014 Ett bättre alternativ är då erytritol (fermenterad glukos - det som finns i sukrin o ICAs sötströ), som är 15 ggr sötare än sukros i förhållande till energiinnehållet, jämfört med 1,7 ggr för maltitol. Maltitol är på ett annat sätt vida mindre skadligt än sukros - det innehåller inte någon fruktos, som ju är 50% av sukroset (resten glukos). Sedan håller jag med Erik 2 om att man ska passa sig för söt smak annat än i undantagsfall. Men festliga tillfällen kan ju var just sådana! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 9, 2014 Share Posted August 9, 2014 Är det inte ett problem med allt som smakar sött att det triggar insulin redan genom smaken oavsett om det ger tillskott till blodsockret eller inte, se tex Hjärnkoll på vikten. Kanske redan genom tanken på den söta smaken ... Se samma bok. Huruvida smak av sött är ett metabolt eller dopamin-problem är omtvistat! Hur som helst.. det tangerar främst dopamin/belönings-problematiken! Bägge problemen är fysiologiska.. dvs reella.. ofta handlar det om vanor till stora delar! Man kan lika gärna programmera om sig till att när man är nere så får man lov att unna sig gräsbetesoxfile.. trots att de gör hål i plånboken! Då har man mest troligt iallafall inte gjort något dåligt för ens hälsa? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted August 9, 2014 Author Share Posted August 9, 2014 Tänkte mest på min pappa som har pre-diabetes och ibland äter en så kallad "Low-Carb"-glass som påstås vara diabetesvänlig. Men när jag läste innehållsförteckningen så stod det bland annat "Maltitol" vilket gjorde mig förundrad, då jag hört att diabetiker INTE ska äta detta eftersom det påverkar blodsockret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted August 9, 2014 Share Posted August 9, 2014 Tänkte mest på min pappa som har pre-diabetes och ibland äter en så kallad "Low-Carb"-glass som påstås vara diabetesvänlig. Men när jag läste innehållsförteckningen så stod det bland annat "Maltitol" vilket gjorde mig förundrad, då jag hört att diabetiker INTE ska äta detta eftersom det påverkar blodsockret. Han kanske kan gör sin egen glass? Då kan han välje t.ex. erytritol i stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 9, 2014 Share Posted August 9, 2014 Det är ju det där med tankeverksamheten och olika behov av dopamin/tröst/unna sig! Inte alltid den är konsekvent.. för av någon anledning så tenderar vi automatiskt att skydda ekonomin.. medans vi kan riskera vår hälsa för att det är undantag.. mer eller mindre frekvent! Tankeexperimentet och tanken att ta med sig på livsresan är att bli uppmärksam på sagda felslut och deras konsekvenser är det så kallade "gå över vägen med en kanna mjölk"! Då tenderar vi att koncentrera oss på att inte spilla, men samtidgt är vi inte lika koncentrerade på att inte bli överkörda! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted August 10, 2014 Author Share Posted August 10, 2014 Han kanske kan gör sin egen glass? Då kan han välje t.ex. erytritol i stället. Han är alldeles för lat för det. Det är hans stora problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 10, 2014 Share Posted August 10, 2014 Han är alldeles för lat för det. Det är hans stora problem Han kanske kan äta Erythritol direkt ur paketet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PixieNYC Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Är det inte ett problem med allt som smakar sött att det triggar insulin redan genom smaken oavsett om det ger tillskott till blodsockret eller inte, se tex Hjärnkoll på vikten. Kanske redan genom tanken på den söta smaken ... Se samma bok. Inget av detta är bevisat i forskning. Såg precis ett program om det. Det KAN vara som du skriver, men det kan också vara att det INTE är så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts