Jump to content

LCHF för gluten- och mjölköverkänsliga

erlnor

Recommended Posts

Hej!

Har provat LCHF förut. Har haft glutenintollerans några år men nu har jag även drabbats av mjölköverkänslighet (dvs inte bara laktos). Inom traditionell LCHF används ju mjölkprodukter i stor omfattning. Men nu när jag inte kan äta detta blir det väldigt torftigt. Man kan ju inte bara äta ägg eller bacon. De andra typerna av produkter som baseras på t ex kokos och soja har ju en skarp egen smak som jag idag inte gillar. Soja"youghurt" smakar wellpapp och kokossmaken passar inte alltid in (har inget emot kokos i bakverk men inte t ex kokosmjölk som i t ex tailändsk mat).

Har ni några tips eller ska jag försöka hitta nån annan diet/kost?

Erling   

Titta på Birgitta Höglund paleoreceptblogg. Hon kör mjölk och spannmålsfritt och har stor variation av god mat. Jag använde hennes recept när jag testade mejerifritt en månad och hon lyckas få kokosgrädde att inte smaka så mycket kokos i maten också.

Du får nog låta bli youghurtsubstitut och byta frukostvanor. Vad sägs om tonfiskmajonnäs med ägg eller kokt ägg mosat med smör och salt? Tål du ost? Många tål får och getost bättre än vanlig

• Like 3

Fast smör innehåller mjölkprotein, så det där smörmosade ägget funkar inte... Somliga pratar om ghee, att det kan vara mjölkproteinfritt om det är framställt på rätt sätt. Blir väl i slutändan en fråga hur man vet om det är framställt så att det är helt mjölkproteinfritt eller inte. Och hur känslig du är, klarar du små mängder mjölkprotein borde du kunna använda ghee istället för smör.

Det finns smakfritt kokosfett också. Jag köper i 5-liters hink, för det går åt ganska mycket.

Visst är det tråkigt att inte tåla mjölkprodukter, men inte alls omöjligt att laga god mat. Det är bara en vana. Man får låta bli att tänka på det man inte kan äta, och lära sig andra möjligheter. Paleobloggarna är utmärkta till det.

Själv tycker jag att vi äter mycket god mat, helt utan mjölkprodukter. (Fast när min man, som inte äter LCHF, vill ha pannkakor, så får han laga dem och jag andra, och han får gärna äta ost på sina smörgåsar.)

Frukost har jag slutat med, men innan dess åt jag t ex rester, eller makrill i tomatsås med avokado, soppa på benbuljong, etc. Det finns inget som säger att man måste äta särskild mat till frukost.

• Like 2

Tack för tipset om hemsidan!!!

Jag använder redan kokosfett när jag steker. De mjölkfria stekmargarinerna (smörgås också) har tillverkarna försökt få att smaka smör vilket ibland gör att det smakar illa eftersom smörsmak aldrig kan uppnås utan smör. Jag äter sen flera år tillbaka ägg + nåt annat t ex bacon till frukost. förutom de andra problemen får jag magproblem när jag äter viss fisk t ex lax, öring, röding men inte mindre mängder makrill, strömming. Kan t ex äta en begränsad mängd stekt strömming, inlagd sill och surströmming.  

• Like 1

Hoppas du kommer att ha användning av mina recept, erlnor.

Jag startade den bloggen sen jag fått många förfrågningar just från de som inte tål mjölkprodukter alls. Många tål ju inte heller ghee, bland annat min kusin, så det var för att ge henne och alla andra mjölkallergiker som jag valde att skriva bloggen helt mejerifri.

• Like 2