Jump to content

Kaffe/frukt/mejerier? M.m.


Madelenet
 Share

Recommended Posts

Håller på o läser kostdoktorns bok, matrevolutionen. Några frågor uppstår och jag tänker om nån mer har samma funderingar eller kanske rentav svar?

Om vi ska äta det som vi är designade för, fanns inte frukt på den tiden?

Drack de kaffe?

Åt dem mejeriprodukter, ostar och smör?

Link to comment
Share on other sites

Känns som ett bra svar, vad är då argumenten för att vi ska äta ingen/minimalt med frukt? Hur kommer det sig att vi istortsett får frossa i mejerier, smör och ostar? Och varför ska vi dricka kaffe då? Om vi ska ska äta det vi är designade för enl. Kostdoktorn?? Han förespråkar ju lchf?

Link to comment
Share on other sites

Okej tack för ett bra svar! Jag äter själv enligt lchf och tror på den kosten men har ett behov av att lära mig mer och få diskutera obesvarade frågor :)

Jag har diabetes typ 1, en autoimmun sjukdom, skulle jag ev inte äta mejerier då?

Inget som nämns i boken alls?

Link to comment
Share on other sites

Okej tack för ett bra svar! Jag äter själv enligt lchf och tror på den kosten men har ett behov av att lära mig mer och få diskutera obesvarade frågor :)

Jag har diabetes typ 1, en autoimmun sjukdom, skulle jag ev inte äta mejerier då?

Inget som nämns i boken alls?

Eftersom Diabetes typ 1 inte är en inflammatorisk sjukdom i den meningen som till exempel Ulcerös Colit, reumatism och MS så får man nog känna efter hur man mår på de produkterna och även hur blodsockret reagerar.

Alla med inflammatoriska sjukdomar blir inte sämre på mejerier, själv har jag bland annat en reumatisk sjukdom och jag klarar mejerier som lite grädde och hårdost, men får vara försiktig med mjölk, fil, youghurt, mjuka och lagrade ostar.

 

Det är inte alltid lätt att ge kostråd, då vi alla är olika och tål olika produkter på individuella sätt, så det gäller att prova sig fram för att själv se vad man tål och mår bra av :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Personer med autoimmuna sjukdomar har ofta svårt för spannmål, det verkar förstärka/förvärra autoimmuna reaktioner på något sätt. Dessutom verkar mjölk och spannmål gå lite hand i hand, dvs är man känslig för spannmål är man ofta också känslig för mjölkprodukter. Men precis som syster säger, är det individuellt. En viktig sak att tänka på, kanske för att hålla motivationen uppe, är att har man väl drabbas av en autoimmun åkomma har man ökad risk för att få flera autoimmuna sjukdomar.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Frågan angående mjölkprodukter är mycket intressant eftersom du inte har någon egen insulinproduktion.

Mjölk har ju visat sig öka insulinmängden i kroppen men sockernivån marginellt eftersom kolhydraterna är relativt få. Därför ser nog många en positiv effekt på vikten när de slutar med mjölk. Det är ju höga insulinnivåer man blir fet av, inte höga blodsockervärden.

 

Hur det däremot påverkar oss typ1:or? Inte en aning faktiskt. Någon annan kanske sitter inne med klargörande info.

Link to comment
Share on other sites

Absolut Johanna07! Dock har jag varit noga med kosten större delen av mitt liv, jag har nog varit ett av de få barnen som under min uppväxt inte fick fri tillgång till dricka och godis varje helg, har heller aldrig fått äta sockrade flingor eller oboy till frukost som de flesta jämnåriga åt! ALLTID fått hemlagad mat!

Har hela mitt liv tränat!

......ändå sitter med diabetes typ 1 idag?

Link to comment
Share on other sites

Bim, har också typ 1? Äter du mejerier?

Ja, har också typ 1 och kör restriktivt med kolhydrater sedan ett par år.

Jag äter ost någon gång i veckan, använder smör till matlagning och tar lite grädde vid festliga tillfällen. Annars försöker jag hålla mig borta från mejerier.

Link to comment
Share on other sites

Absolut Johanna07! Dock har jag varit noga med kosten större delen av mitt liv, jag har nog varit ett av de få barnen som under min uppväxt inte fick fri tillgång till dricka och godis varje helg, har heller aldrig fått äta sockrade flingor eller oboy till frukost som de flesta jämnåriga åt! ALLTID fått hemlagad mat!

Har hela mitt liv tränat!

......ändå sitter med diabetes typ 1 idag?

Hur mycket gluteninnehållande spannmålsprodukter åt/äter du ? När fick du diagnosen - ålder ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Idag äter jag ganska lite gluteninnehållande mat, har gjort det i några år. Men äter det ibland då jag inte kör superstrikt chf.. Fick diagnosen som 21åring, är 25 idag.

Åt väl normala mängder gluten som barn. Typ knäcke och bröd, pasta ibland. Svårt o svara på men som till middag blev det ju oftast potatis. Är uppvuxen på mycket kött, potatis o gräddsås.

Link to comment
Share on other sites

Om du har autoimmun sjukdom så skulle jag införa nolltolerans mot spannmål. Det betyder inte att du inte kan äta en liberal variant av LCHF, eller att du inte kan äta bröd. Googla lite på paleorecept så finns det mycket alternativ där (birgitta höglund, under vårt tak och cecilia folkesson). Man måste tyvärr vara väldigt hård vad det gäller gluten, det kan ta 3-6 månader för kroppen att göra sig av de antikroppar som gluten kan bilda. 

 

Kost vid utoimmuna sjukdomahandlar inte bara om mängden kolhydrater utan också om att vissa proteiner kan reta immunförvaret och förvärra autoimmuna reaktioner. Här är spannmål ofta boven nummer ett, men även mjölkprodukter. 

 

r din kropp har en svag länk, där attackerar den autoimmuna reaktionen först. För dig blev det diabetes, för mig blev det MS, för syster blev det reumatism. En kraftig infektion är en vanlig orsak till att autoimmuna reaktioneutvecklas (tex borrelia, mrsa, hjärnhinneinfammation). Dålig sömn och låga d-vitamin värden är andra riskfaktorer.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Nu känns det som vi inte riktigt håller oss till ämnet men men :)

Jag har aldrig hört eller läst om detta förut?

Varför skulle jag sluta med gluten eller mejerier om jag aldrig mått dåligt av det? Var finns källan på det du nyss skrev? Skulle va kul att få så jag kan läsa på mer!

Link to comment
Share on other sites

Nu känns det som vi inte riktigt håller oss till ämnet men men :)

Jag har aldrig hört eller läst om detta förut?

Varför skulle jag sluta med gluten eller mejerier om jag aldrig mått dåligt av det? Var finns källan på det du nyss skrev? Skulle va kul att få så jag kan läsa på mer!

 

Sorry, var inte meningen att förvirra tråden. Jag tror en viktig ingrediens för autoimmunitet är permeabiliteten hos tarmväggen. Immunförsvaret är i princip lokaliserat i magen och alla de riskfaktorer jag nämnde ovan förvärrar tarmväggens genomsläpplighet (kost, infektion, d-vitamin, stress, sömnlöshet). Gluten har visat sig orsaka läckande tarm hos alla människor och vi kan inte heller smälta/sönderdela gluten. Detta är inget problem för de flesta personer, men har man en autoimmun sjukdom så är man extra känslig. Immunförsvaret har blivit förvirrat och om det läcker in proteiner i blodet som inte har sönderdelats ordentligt kan det skapa autoimmuna reaktioner. Har immunförsvaret en gång blivit "förvirrat" så är det större risk att den autoimmuna reaktionen går vidare och attackerar ett annat organ, och ger upphov till en ny sjukdom. Nu är det inte lätt att kontrollera yttre faktorer som infektion eller exponering av gifter (amalgan tex). Däremot kan man göra något åt kosten och se till att immunförsvaret retas så lite som möjligt, samtidigt som man ökar kroppens näringsupptag och på så sätt stärker viktiga funktioner i kroppen. 

 

Hoppas det var svar, någon annan får gärna ge alternativa förklaringar?

 

Här är lite länkar att läsa;

http://karlhulten.se/paleo-vid-autoimmun-sjukdom-at-dig-fri-fran-inflammation/

http://karlhulten.se/gluten-och-autoimmuna-sjukdomar/

http://karlhulten.se/7-goda-skal-att-undvika-spannmal-1-av-2/

http://karlhulten.se/7-goda-skal-att-undvika-spannmal-2-av-2/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte hålla mig när autoimmunitet kommer på tal så jag kompletterar med Wiliam Davis, Brödberoende, länkar. I sin bok visar han hur diabetes typ 1 och celiaki samvarierar i mycket stor utsträckning. Det är inte ovanligt att man utvecklar båda. Mycket intressant forskning pågår kring innehållet i spannmål (inte bara gluten) och autoimmunitet, även spannmålens påverkan på tarmfloran kan ha betydelse här.

 

http://www.wheatbellyblog.com/2013/10/gliadin-the-universal-human-poison/

 

http://www.wheatbellyblog.com/2013/12/autoimmunity-and-wheat/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller på o läser kostdoktorns bok, matrevolutionen. Några frågor uppstår och jag tänker om nån mer har samma funderingar eller kanske rentav svar?

Om vi ska äta det som vi är designade för, fanns inte frukt på den tiden?

Drack de kaffe?

Åt dem mejeriprodukter, ostar och smör?

1) Ja, de åt frukt men inte den förädlade frukt som finns idag. Frukten växte vilt på den tiden och innehöll då betydligt mycket mindre socker och mer vitaminer än dagens förädlade frukt som människan avlat fram. För det andra så åt man frukt efter säsong, vilket för oss här i Norden innebar att vi bara åt frukt på hösten. Detta var bra då man behövde fetta upp sig inför den kommande vintern

 

2) Kaffe har jag ingen koll på

 

3) Nej, mejeriprodukter åt de inte heller, det är därför Paleokost är mejerifri. Paleokost är mer inne på att äta så som ursprungsmänniskan gjorde. Däremot har vi ätit mejeriprodukter betydligt längre tid än vad vi ätit mjöl/spannmål och därför är våra kroppar mer anpassade för mejeriprodukter än för spannmål. Vissa (exempelvis jag själv) är däremot känsliga för mejeriprodukter, då våra kroppar helt enkelt inte är lika anpassade som vissa andra. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Okej Johanna07 detta med gluten och läckande tarm låter logiskt, har läst om det förr :) men när du skriver att det läcker ut proteiner, menar du proteiner från kött då? Eller mjölkprotein? Hängde inte riktigt med där.. För du var väl inne på att jag ev borde skippa mejerier också?

Link to comment
Share on other sites

Okej Johanna07 detta med gluten och läckande tarm låter logiskt, har läst om det förr :) men när du skriver att det läcker ut proteiner, menar du proteiner från kött då? Eller mjölkprotein? Hängde inte riktigt med där.. För du var väl inne på att jag ev borde skippa mejerier också?

 

Gluten och Kasein är protein i spannmål och mjölk och det är de som brukar vara problem. Vi kan vanligtvis smälta protein från kött, fisk och dyl, och jag gissar också att animaliska produkter innehåller ett förhållande av olika aminosyror i optimal mängd för människan hälsa. Vi vet att ingen människa kan smälta gluten, så om tarmen läcker kan osmälta spannmålsprotein hamna fel och orsaka en immunologisk reaktion. Vanligen är det nog inget problem, men om man har en autoimmun sjukdom kan det vara det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte hålla mig när autoimmunitet kommer på tal så jag kompletterar med Wiliam Davis, Brödberoende, länkar. I sin bok visar han hur diabetes typ 1 och celiaki samvarierar i mycket stor utsträckning. Det är inte ovanligt att man utvecklar båda. Mycket intressant forskning pågår kring innehållet i spannmål (inte bara gluten) och autoimmunitet, även spannmålens påverkan på tarmfloran kan ha betydelse här.

 

http://www.wheatbellyblog.com/2013/10/gliadin-the-universal-human-poison/

 

http://www.wheatbellyblog.com/2013/12/autoimmunity-and-wheat/

Vet inte om jag svarar på rätt sätt nu, inte så haj på detta. Jag tror också på detta med gluten och dibetes, något samband finns nog! Ett år efter att jag fått diabetes fick min mamma veta att hon var glutenintolerant.. Antagligen har hon varit det större delen av sitt liv!

Så detta känns inte som nåt nytt, det jag däremot reagerade på var när Johanna07 sa att man, när man har autoimmun sjukdom, borde akta sig för mejerier också? Du som gillade diskutera autoimmunitet, är detta något du känner till?

Link to comment
Share on other sites

1) Ja, de åt frukt men inte den förädlade frukt som finns idag. Frukten växte vilt på den tiden och innehöll då betydligt mycket mindre socker och mer vitaminer än dagens förädlade frukt som människan avlat fram. För det andra så åt man frukt efter säsong, vilket för oss här i Norden innebar att vi bara åt frukt på hösten. Detta var bra då man behövde fetta upp sig inför den kommande vintern

 

2) Kaffe har jag ingen koll på

 

3) Nej, mejeriprodukter åt de inte heller, det är därför Paleokost är mejerifri. Paleokost är mer inne på att äta så som ursprungsmänniskan gjorde. Däremot har vi ätit mejeriprodukter betydligt längre tid än vad vi ätit mjöl/spannmål och därför är våra kroppar mer anpassade för mejeriprodukter än för spannmål. Vissa (exempelvis jag själv) är däremot känsliga för mejeriprodukter, då våra kroppar helt enkelt inte är lika anpassade som vissa andra.

Tack för ditt svar! Känns logiskt detta med frukten :) hur äter du då? Paleo? Lchf? Eller kanske inget av det? Har du några bra argument för vilket man bör äta efter?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Madelenet, glutenintolans har en stark ärftligt komponent så om din mamma är glutenintolerant så är det stor chans att även du är det. Men det finns begränsning till de tester de har idag, bla tror jag de endast mäter Ig E reaktioner och inte Ig G reaktioner (som är vanliga).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gluten och Kasein är protein i spannmål och mjölk och det är de som brukar vara problem. Vi kan vanligtvis smälta protein från kött, fisk och dyl, och jag gissar också att animaliska produkter innehåller ett förhållande av olika aminosyror i optimal mängd för människan hälsa. Vi vet att ingen människa kan smälta gluten, så om tarmen läcker kan osmälta spannmålsprotein hamna fel och orsaka en immunologisk reaktion. Vanligen är det nog inget problem, men om man har en autoimmun sjukdom kan det vara det.

Aha.. Nu börjar det klarna.. Frågan är ju bara om man ska njuta o leva i nuet.. Äta det man vill. Eller vara superstrikt även om man inte vet att det är ett kvitto på längre liv. O om det nu skulle ge ett längre liv, har man då varit lycklig under tiden? Svåra frågor ;)

Link to comment
Share on other sites

Aha.. Nu börjar det klarna.. Frågan är ju bara om man ska njuta o leva i nuet.. Äta det man vill. Eller vara superstrikt även om man inte vet att det är ett kvitto på längre liv. O om det nu skulle ge ett längre liv, har man då varit lycklig under tiden? Svåra frågor ;)

 

Jag skulle börja med spannmål och vänta och se med mjölkprodukterna. Om du senare känner dig svullen/sämre av mejerier kan du prova ta bort dem också. Ta en sak i taget!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Madelenet, glutenintolans har en stark ärftligt komponent så om din mamma är glutenintolerant så är det stor chans att även du är det. Men det finns begränsning till de tester de har idag, bla tror jag de endast mäter Ig E reaktioner och inte Ig G reaktioner (som är vanliga).

Jo jag vet det.. Har lämnar blodprov men det visar ju inget så då kollar de inte vidare det om man inte har besvär, vilket jag som sagt aldrig haft..

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle börja med spannmål och vänta och se med mjölkprodukterna. Om du senare känner dig svullen/sämre av mejerier kan du prova ta bort dem också. Ta en sak i taget!

Ja spannmål ska bort ur mitt liv! Har jag bestämt nu :) det lilla jag äter vill säga.. Men nu har du ju skrämt upp mej, jag har aldrig nånsin haft besvär av mejerier.. Men vill inte trigga så jag utvecklar fler sjukdomar såklart!? Tror du det är nån fara om man inte känner några besvär av mejerier? Eller kan det förstöra kroppen ändå?

Link to comment
Share on other sites

Ja spannmål ska bort ur mitt liv! Har jag bestämt nu :) det lilla jag äter vill säga.. Men nu har du ju skrämt upp mej, jag har aldrig nånsin haft besvär av mejerier.. Men vill inte trigga så jag utvecklar fler sjukdomar såklart!? Tror du det är nån fara om man inte känner några besvär av mejerier? Eller kan det förstöra kroppen ändå?

 

Det var inte min mening att skrämmas! Vi skandinavier verkar tåla mjölkprodukter bättre, så jag skulle inte oroa mig. Om du längre fram vill testa kan du utesluta mejerier i en månad och sedan återinföra och se vad som händer. Det viktiga är att kosten ska kännas möjlig. Först kan du fokusera på att ta bort spannmål och se hur du ska ersätta saker du tycker om att ha i ditt liv. Det går att göra bröd och pajer tex. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var inte min mening att skrämma! Vi skandinavier verkar tåla mjölkprodukter bättre, så jag skulle inte oroa mig. Om du längre fram vill testa kan du utesluta mejerier i en månad och sedan återinföra och se vad som händer. Det viktiga är att kosten ska kännas möjlig. Först kan du fokusera på att ta bort spannmål och se hur du ska ersätta saker du tycker om att ha i ditt liv. Det går att göra bröd och pajer tex.

Ja ersatt spannmål med annat "lchfbröd" m.m har jag gjort under en längre tid men sen har jag ju tagit en knäckemacka ibland för jag tål ju gluten, har jag trott iaf :) men ska testa att utesluta gluten helt nu!

Jag har ju aldrig mått dåligt Av mejerier som sagt men det har jag ju aldrig gjort av gluten heller så..?

Konstigt att man aldrig hört en enda läkare nämna detta? Jag känner inte en enda diabetiker som utesluter gluten t.ex...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prova fröknäcke istället för knäckebröd

 

http://ceciliafolkesson.se/2013/01/20/froknacke-lchf-paleo/

Tack tack, har faktiskt bakat det :) supergott! Älskar att baka med lchf/paleo ingredienser. Jag är inte alls främmande för dt. Bara det att jag tidigare inte uteslutit gluten till 100%.

Men kan inte riktigt släppa det med mejerier.. Tycker det är konstigt att man aldrig hört talas om det förut..? :/

Link to comment
Share on other sites

Det finns flera förklaring till varför mejerier kan vara problem. En förklaring är att en del av proteinstrukturen i kasein är väldigt like gluten så att kroppen lätt tar fel. En annan förklaring är att kaseinet hos många kossor har muterat och rmed haen annan struktur som verkar vara svårare för kroppen att hantera. Man kan då äta produkter från get och får som har den ursprungliga formen på kaseinet. Vissa anser också att den moderna produktionen med homogeniseringen är det som gör mejerier problematiskt. Vet inte riktigt själv vad jag tror på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar! Känns logiskt detta med frukten :) hur äter du då? Paleo? Lchf? Eller kanske inget av det? Har du några bra argument för vilket man bör äta efterVar

Man kan väl säga att jag äter mejerifri LCHF eller fruktfri Paleo (sak samma, olika namn). Jag började på LCHF på grund av magproblem (IBS) och märkte ganska snabbt att min mage inte klarar av för mycket ost. Därför testade jag mejerifritt och då blev magen 100% bra! Smör är dock inga problem och getost likaså. Det verkar nämligen vara just Kaseinet i komjölk som jag reagerar på (och smör består enbart av vassle, ingen Kasein- medan Kaseinet i getmjölk har en annan struktur än Kaseinet i komjölk)

 

Vilken kost LCHF/Paleo som är bäst är väl individuellt. Jag tycker att man ska prova sig fram och lyssna på kroppen. Mår du bättre när du äter Paleo än när du äter LCHF så ska du äta Paleo, men mår du bättre av LCHF-kost så ska du äta LCHF. Alla är vi olika  :)

 

Har du inte diabetes/sockerberoende/övervikt eller dylikt, så ser jag inget farligt med att äta frukt någon gång då och då. Men frukt är inget du måste äta för att få i dig vitaminer t.ex. 

 

Om jag skulle svara på frågan vilken kost som är mest lik våra förfäders kost så skulle jag absolut säga Paleo. Personligen anser jag att Paleo är den mest naturliga kosten. Men är man som sagt känslig för socker ska man akta sig för frukt!

 

Så testa dig fram och kör på den kost du mår bäst av! Lycka till!  :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Myterna om stenåldersfrukt kontra modern frukt lustmördas i följande geniala blogginlägg av Denise Minger:

 

http://rawfoodsos.com/2011/05/31/wild-and-ancient-fruit/

 

Kul, men vilken ICA-affär har de där? Vi har ju bara tillgång till sockerstinna odlade saker som verkligen inte har de vitaminer man kan förvänta sej eftersom de är plockade omogna för att tåla frakten till våra diskar.

Jag äter frukt när jag kan köpa dem solmogna i ett marknadsstånd på semestern. Då tror jag att de innehåller som mest och med hyfsat lågskalig produktion är minst skadliga.

Link to comment
Share on other sites

Man kan väl säga att jag äter mejerifri LCHF eller fruktfri Paleo (sak samma, olika namn). Jag började på LCHF på grund av magproblem (IBS) och märkte ganska snabbt att min mage inte klarar av för mycket ost. Därför testade jag mejerifritt och då blev magen 100% bra! Smör är dock inga problem och getost likaså. Det verkar nämligen vara just Kaseinet i komjölk som jag reagerar på (och smör består enbart av vassle, ingen Kasein- medan Kaseinet i getmjölk har en annan struktur än Kaseinet i komjölk)

 

Vilken kost LCHF/Paleo som är bäst är väl individuellt. Jag tycker att man ska prova sig fram och lyssna på kroppen. Mår du bättre när du äter Paleo än när du äter LCHF så ska du äta Paleo, men mår du bättre av LCHF-kost så ska du äta LCHF. Alla är vi olika :) .

 

Har du inte diabetes/sockerberoende/övervikt eller dylikt, så ser jag inget farligt med att äta frukt någon gång då och då. Men frukt är inget du måste äta för att få i dig vitaminer t.ex.

 

Om jag skulle svara på frågan vilken kost som är mest lik våra förfäders kost så skulle jag absolut säga Paleo. Personligen anser jag att Paleo är den mest naturliga kosten. Men är man som sagt känslig för socker ska man akta sig för frukt!

 

Så testa dig fram och kör på den kost du mår bäst av! Lycka till! :)

Inte varit här på ett tag, fullt upp med jobbstart :) tack för ditt svar! Jag har diabetes 1 så det är ju just sockret jag vill undvika o stärkelsen.. Får testa mej fram! Lycka till själv med din kost! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...