Lillemor Posted August 11, 2014 Share Posted August 11, 2014 Hej! Ny här och inte så datorvan... gör mitt bästa! Även nybörjare inom LCHF som verkar mkt intressant för min del! Tyvärr har jag några extra hinder på vägen ner till magen då jag lider av Dysfagi=sväljsvårigheter (en förträngning i halsen efter strålning av sköldkörteln). All mat mixas och silas till en slät och lagom fast konsistens innan jag kan svälja. Är även allergiker och tål ej mjölkprotein, någon med erfarenhet om att det blivit bättre med lshf? Jag äter havregrädde istället för vanlig grädde, är det ett bra allternativ? IBS, candida, astma, sköldkörtelproblem plus depression/kronsisk trötthet efter boende i mögelhus försvårar vardagen men ... jag tänker bli frisk!!! I den vanliga sjukvården finns ingen hjälp att få (eller förståelse) om man varit utsatt för och blivit sjuk av mögel! Hittils har jag provat en del allternativ medicin men främst undvikit det jag inte längre tål. Mitt immunförsvar verkar ha kollapsat och jag har fått rådet att äta mkt frukt och dadlar, fikon mm pga av näringsbrist. Nu förstår jag att jag matat min svamp! Misstänker att även astman blivit värre pga av det. Nu ska jag göra så gott jag kan och läsa så mkt jag kan om detta, har beställt boken Matrevolutionen och hoppas hoppas att jag kan förändra min situation till det bättre! Många berättelser här vittnar ju om det! En spännande resa börjar nu! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted August 11, 2014 Share Posted August 11, 2014 Har tyvärr inga svar men kämpa på och lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted August 11, 2014 Share Posted August 11, 2014 Hejsan! Det låter som du har det tufft. I teorin så är det enkelt för dig att följa LCHF, läs här: http://www.kostdoktorn.se/lchf Du får skippa mejeriprodukterna och mixa maten du äter antar jag. ( Havregrädde är inget bra alternativ, men det kommer du att förstå när du läser länken ovan ). Många som äter LCHF mixar kokosfett, ägg och kaffe till frukost...det borde ju passa bra?! Lycka till. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 11, 2014 Share Posted August 11, 2014 Oj vad du har att kämpa mot... Du borde i alla fall kunna bli betydligt bättre med rätt kost. Det finns många som säger att de blir avsevärt bättre i IBS genom LCHF. Candida kommer väl förhoppningsvis svältas ut och många upplever förbättringar i både allergier och astma. Själv har jag nått stor skillnad i mina vinterdepressioner genom att äta ordentliga doser D-vitamin. Tror du att det kan hjälpa dej i din trötthet? På Kostdoktorns sida finns ett helt kapitel om D-vitamin Kokosolja finns både med och utan smak och är en genväg för kroppen att få näringsrik kost snabbt. Börja lite försiktigt bara för många blir konstiga i magen om man går ut för hårt. Tur att du tål ägg, för de är ju riktigt näringsrika. Det finns recept på äggmjölk som man kan ha med olika smaker, bl a kaffe som Peter nämner ovan. En del tillsätter kakao, vanilj eller kanske nåt bär. Det finns många som kör mejerifritt och kokosgrädde kan ju vara ett alternativ också. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lillemor Posted August 12, 2014 Author Share Posted August 12, 2014 Hejsan! Det låter som du har det tufft. I teorin så är det enkelt för dig att följa LCHF, läs här: http://www.kostdoktorn.se/lchf Du får skippa mejeriprodukterna och mixa maten du äter antar jag. ( Havregrädde är inget bra alternativ, men det kommer du att förstå när du läser länken ovan ). Många som äter LCHF mixar kokosfett, ägg och kaffe till frukost...det borde ju passa bra?! Lycka till. Tack för tipset!!!! Jag har en lång väg gå... trodde jag åt ok! Men nu när jag tittar i mitt kylskåp ser jag bara socker... Nu känns det som att jag är på rätt väg! Härligt! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lillemor Posted August 12, 2014 Author Share Posted August 12, 2014 Oj vad du har att kämpa mot... Du borde i alla fall kunna bli betydligt bättre med rätt kost. Det finns många som säger att de blir avsevärt bättre i IBS genom LCHF. Candida kommer väl förhoppningsvis svältas ut och många upplever förbättringar i både allergier och astma. Själv har jag nått stor skillnad i mina vinterdepressioner genom att äta ordentliga doser D-vitamin. Tror du att det kan hjälpa dej i din trötthet? På Kostdoktorns sida finns ett helt kapitel om D-vitamin Kokosolja finns både med och utan smak och är en genväg för kroppen att få näringsrik kost snabbt. Börja lite försiktigt bara för många blir konstiga i magen om man går ut för hårt. Tur att du tål ägg, för de är ju riktigt näringsrika. Det finns recept på äggmjölk som man kan ha med olika smaker, bl a kaffe som Peter nämner ovan. En del tillsätter kakao, vanilj eller kanske nåt bär. Det finns många som kör mejerifritt och kokosgrädde kan ju vara ett alternativ också. Tack för tipsen!!! Jag antar jag får börja lite smått men efter en ordentlig titt i kylskåpet... hjälp! Det är mest sött o jag trodde jag åt ok! Att bli av med candida och ibs skulle förbättra livskvaliteten oerhört! Ser fram emot min nya utmaning och har beställt boken Matrevolutionen och ska även köpa en kokbok. Jag har haft D-vitaminbrist konstaterad och äter det tillskottet med kalcium och magnesium på kvällen numera. Det kan vara så att jag äter lite låg dos så det ska jag titta på! Kokosgrädde och olja ska jag genast gå och köpa.Tack igen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lillemor Posted August 12, 2014 Author Share Posted August 12, 2014 Har tyvärr inga svar men kämpa på och lycka till! Tack! Jag är glad att jag hittat hit! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 Jag har haft candida och har blivit av med den. Min candida var dock inte så "allvarlig" men den fanns där och besvärade mig (tillräckligt för att bara använda kjol i 2 års tid) under drygt 2 års tid. Denna är borta och mina slemhinnor är SÅ mycket starkare (eller hur jag ska förklara det). Jag antar att du redan sköter din tvätt i de nedre regionerna med olja, endast och vatten...? Hursom, LCHF kommer definitivt att svälta den även om det kan ta tid (ge det åtminstone 6 månader). Du har ju en otroligt svår sits... Men jag märker att du är taggad, det kommer man långt med. Kanske kan du börja med ganska enkel och enformig kost ett tag tills du kommer på mer saker du kan mixa, experimentera med vad du kan tänkas tåla? Ägg, kokosfett och hett vatten och mixa (tål du smör...? Eller ghee?) Är lent, mjukt och gott. Kan smaksättas med kakaopulver eller vaniljpulver för variation om man vill. Ägg är ju fantastiskt... Kanske kan denna tråden ge tips på mat: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5294-lchf-f%C3%B6r-barn-med-behov/ Jag hoppas verkligen att du snart blir bättre!!!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lillemor Posted August 20, 2014 Author Share Posted August 20, 2014 Jag har haft candida och har blivit av med den. Min candida var dock inte så "allvarlig" men den fanns där och besvärade mig (tillräckligt för att bara använda kjol i 2 års tid) under drygt 2 års tid. Denna är borta och mina slemhinnor är SÅ mycket starkare (eller hur jag ska förklara det). Jag antar att du redan sköter din tvätt i de nedre regionerna med olja, endast och vatten...? Hursom, LCHF kommer definitivt att svälta den även om det kan ta tid (ge det åtminstone 6 månader). Du har ju en otroligt svår sits... Men jag märker att du är taggad, det kommer man långt med. Kanske kan du börja med ganska enkel och enformig kost ett tag tills du kommer på mer saker du kan mixa, experimentera med vad du kan tänkas tåla? Ägg, kokosfett och hett vatten och mixa (tål du smör...? Eller ghee?) Är lent, mjukt och gott. Kan smaksättas med kakaopulver eller vaniljpulver för variation om man vill. Ägg är ju fantastiskt... Kanske kan denna tråden ge tips på mat: http://forum.kostdoktorn.se/topic/5294-lchf-f%C3%B6r-barn-med-behov/ Jag hoppas verkligen att du snart blir bättre!!!! Tack för tipsen!!! Min candida sitter i mun och förmodligen hela vägen ner till magen. Efter bara 3 dagar nu utan socker och kolhydrater känns det lite bättre! Jag kämpar på! Som så många här oj oj vad mkt ohälsa det finns! Om det nu beror på kosten så är det ju så jä... ja jag vet inte vad för ord man ska använda... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 Tack för tipsen!!! Min candida sitter i mun och förmodligen hela vägen ner till magen. Efter bara 3 dagar nu utan socker och kolhydrater känns det lite bättre! Jag kämpar på! Som så många här oj oj vad mkt ohälsa det finns! Om det nu beror på kosten så är det ju så jä... ja jag vet inte vad för ord man ska använda... Jag undrar om det är ngt jag känner då jag äter godis, då får jag blåsor i munnen, sår, väldigt obehagligt. Kan det vara candida? Fast det går ju över på 1-2 dagar. Det är ialla falla effektivt mot socker, om jag vill äta godis behöver jag bara tänka på hur ont det gjorde i munnen sist jag åt... Appropå ohälsa... Jaa du, jag tror att för många (inte alla) så spelar kosten en enorm betydelse. Så många besvär jag blir av med om jag inte äter kolhydrater (socker och stärkelse), när jag tänker på det är det ett "halleuja moment" liksom... Många av problemen var ju normalt, trodde jag (mellanblödningar, candida, magsmärtor, eksem, finnar), det hade ju liksom alltid varit så? Kör hårt nu! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts