Jump to content

Mail till Coop angående deras skräpmat i reklamen

peoy

Recommended Posts

Tjo,

Delar med mig av det här här också, nu när Coop till slut, efter 5 veckor lyckades skriva ihop ett "svar" på mitt mail - ett svar som inte på nåt sätt svarade på en enda av de frågor/påståenden i mitt mail.

Mailet jag skickade 2014-07-07:

--

---

Hej Coop!

Jag har en fråga, eller ett förslag angående reklambladen som Coop skickar ut, angående de erbjudanden som presenteras.

Frågan är väl: behövs det verkligen prissänkningar och erbjudanden på skräpmat ?

Skulle det inte vara bättre att fördela intäktsförlusterna på något sånär nyttiga matvaror (rena produkter) som kött, fisk, ägg (från BURHÖNS), grönsaker och mejeriprodukter ?

Eller är det kanske så att Coop får betalt av olw, findus, unilever och de andra tillverkarna av skräpet för att exponera deras produkter ?

I senaste Coop-reklamen (Konsum) ser jag 15 produkter som jag "godkänner" som vettiga alternativ (sen att jag bara behöver eller själv skulle köpa en eller två är en annan sak). De övriga 20 produkterna är skräpmat (färdigkryddat kött (sockrat), fabrikstillverkad sallad, bröd, majs, findus-industrimat, mer bröd, mer bröd, mer bröd, bullar, läsk, chips, snabbkaffe, choklad, öl, kakor)
Det ser ungefär likadant ut i Coop Forum reklamen..

De som VILL äta skräpmaten köper och äter den även om det inte är erbjudanden på den. Stick ut lite och hjälp till att sakta ner försämringen av folks hälsa och ta bort allt skräp avsett för att stoppa i munnen från era erbjudanden och satsa istället

den minskade intäkten på riktig mat.

Hade det funnits ett öppet forum för medlemmar, så hade stödet för mitt förslag kunnat diskuterats bland oss som ska påstås äga Coop, men eftersom det inte finns det så kommer jag posta detta meddelande i några forum på nätet, får hoppas på en storm från medlemmar...

Mvh
  P-O

--

Deras svar jag fick idag:

Hej och tack för ditt mail.

Coop är ledande i Svensk dagligvaruhandel inom ekologi, miljö- och hållbarhetsarbete vilket vi är mycket stolta över.

Att ligga i tätposition innebär att man hela tiden är jagad vilket får den positiva effekten att vi måste utveckla, förändra och förbättra, som en följd av att vara jagad och därmed behålla försprånget tog vi initiativ till det vi kallar ”Veckans Eko”. När vi började med Veckans Eko var det med endast en produkt idag är det fyra produkter som vi prissänker kraftigt, var det kommer sluta i antal är det bara vi konsumenter som begränsar för så länge vi får gensvar på kampanjerna kommer vi utveckla dessa. När det gäller kött säljer vi idag över 85% Svenskt kött, vi genomför betydligt färre kampanjer på importerat kött än föregående år.

Vad jag vill förklara är att alla dessa initiativ att visa mer Svenskt kött, mer frukt & grönt i våra DR samt Veckans Eko får till följd att det blir färre erbjudanden av det du kallar ”skräpmat”.

Hälsningar

Jörgen Karlsson

Kampanjchef

Coop Sverige

Med vänliga hälsningar,

• Like 1

Det är nog bra att tjata på dem ibland. Det finns väl någon grupp för kunder som vill påverka butiken, som man skulle kunna anmäla sig till. Och ibland får jag enkäter om mitt senaste besök i affären (eller t.o.m. affärerna, eftersom jag har tre olika Coop som jag ofta handlar i). Man får ta de möjligheter som finns att påverka.

Senast jag tittade på mina rabatterbjudanden, så fick jag rabatt på sådant jag brukar köpa (ekologiskt smör och ägg), och förslag på sådant jag inte köper men nog skulle vilja, tror de (ekologiskt vetemjöl). Inte helt rätt tänkt, men ett försök på rätt väg.

Gräsbetat kött handlar jag där redan; och det säljer nog ganska bra; tomt i hyllorna ibland när jag ska handla.

Men visst kan det bli ännu bättre.

Problemet är ju att rabatterna till största delen betalas av leverantörerna och vilka är det som har mest marginal att ge lockpriser.. jo de som tillverkar skitmat förstås. Men det är en bra grej med kundkort art man av och till kan få nåt erbjudande som funkar