Jump to content

Finns snart inget tillåtet att äta?

nabe

Recommended Posts

Ja, hur ska man göra egentligen? Efter att ha läst på känns det som att det inte finns något kvar för mig som är tillåtet att äta.

Jag har Hypotereos, så ingen broccoli, blomkål, vitkål, spenat osv.

Har problem med gallan, så ingen lök, gurka, ägg, bacon, salami, rökt mat osv.

För mycket omega-6 i nötter.

Känns som det bara återstår livsmedel med för mycket kolhydrater, och det går ju inte det heller.

Nu äter jag av allt dessa "förbjudna" ändå, för vad ska jag annars leva på? Bara kött? Varje gång jag ätit blir det nästan alltid olustkänslor, som att jag borde nog inte ätit spenaten, eller ägget, eller broccolin mm.

Ska jag fortsätta äta dessa "förbjudna" livsmedel? vad kan följderna bli? Har inte haft några "känningar" från gallan på många månader nu iallafall. 

Som jag förstått det så får man inte så lätt gallproblem om man "motionerar" den regelbundet, vilket du gör med fett. Jag hade också lättirriterad galla när jag var fettskrämd och i synnerhet när jag gick upp i vikt.

Måste man avstå från saker när man är hypothyreoid? Var har du läst det? Jag har käkat Levaxin i nästan 30 år och det är ju inte några farliga piller så länge man ligger på rätt dos. Det har alla mina läkare (fast jag vet att läkare inte står högt i kurs här) och till och med blodgivningen sagt är helt riskfritt. (När jag började med fler mediciner fick jag inte lämna blod längre... undrar om jag ska börja igen när jag nu är medicinfri?)

Nötter innehåller ju också en hel del kolhydrater, så jag äter väldigt lite av dem av den anledningen, men om du tar omega-3 tillskott eller är duktig på att äta lax och makrill så väger det väl upp? Och ska du hårdra det hela så är det väl bara gräsbeteskött som innehåller några mängder av omega-3. De flesta djur är ju utfodrade med spannmål.

Slappna av! Det allra, allra bästa du gör är att låta bli spannmål och att låta bli processade industriprodukter. Så länge som det handlar om RIKTIG mat i lagom mängd av saker som du tål kan det inte bli fel.

• Like 5

Jag har läst det lite var stans att man ska undvika kålväxter. De innehåller goitrogener som hindrar jodupptaget vilket då ska påverka sköldkörteln negativt. Det står väl också lite olika om det bara också gäller vid intag i "rått" tillstånd, alltså ej tillagad kål. Undrar om man kan väga upp genom att få i sig mer jod?

Det kan väl ta ett tag innan man lyckats få rätt dos inställd och sånt om jag inte missminner mej. Hur länge har du hållit på? Har du gjort kostbytet före eller efter? Jag har för mej att jag läst att även sköldkörteln förändras av ketogen kost så du kanske behöver justeras lite när du hållit på ett tag?

Jag tog nytt thoriodprov förra veckan för att kolla om jag har rätt inställning nu. Jag har haft samma dosering i säkert 10 år, men eftersom jag lyckats kasta alla andra piller vill jag veta att detta också är vad jag ska äta i lagom dos

Jag har fått problem med sköldkörteln efter att jag började med LCHF. Har käkat "LCHF-ish" sedan 2007 och det har blivit en jäkla massa kål under dessa år. Har även varit kroniskt stressad sedan 2005 så jag vet ju inte vad som är hönan eller ägget. Men det känns ju trist att äta bättre än någonsin och bli sjuk på kuppen. Försämrad förmåga att omvandla fett ska visst ha något att göra med låg ämnesomsättning, vilket ju hypothyreos är. Jag har ett konstant tryck över halsen och känner mig halvstrypt hela tiden. Men blodproverna visar inget fel.

Det är en myt att man får hypotyreos av att äta vissa växter!

Grejen är att goitrogenerna minskar upptaget av jod.. med någon procent.. vilket om man vill kan kompensera med att äta lite mer jodinnehållande växter!

Vad man kan tänka på med hypotyreos är att man inte baserar sin energi på goitrogenrika växter.

Äter man kål i normala portioner som tillbehör blir problemet mest teoretiskt.

• Like 4

Jag har fått problem med sköldkörteln efter att jag började med LCHF. Har käkat "LCHF-ish" sedan 2007 och det har blivit en jäkla massa kål under dessa år. Har även varit kroniskt stressad sedan 2005 så jag vet ju inte vad som är hönan eller ägget. Men det känns ju trist att äta bättre än någonsin och bli sjuk på kuppen. Försämrad förmåga att omvandla fett ska visst ha något att göra med låg ämnesomsättning, vilket ju hypothyreos är. Jag har ett konstant tryck över halsen och känner mig halvstrypt hela tiden. Men blodproverna visar inget fel.

Jag har precis som du konstant tryck o kvävningskänsla i halsen. Fruktansvärt att leva med!!! Jag har haft problem med sködkörteln sedan 1998 o fick en tumör där, troligen utlöst av graviditeter (missfall) och en enorm stress under några år. Stress är inge bra för sköldkörteln det vet jag men jag blir även sämre av intag av jod. Nu får jag hålla lite koll på vad som händer när jag äter kål också. Mina prover visar inget heller! Man blir förtvivlad...

Det kan väl ta ett tag innan man lyckats få rätt dos inställd och sånt om jag inte missminner mej. Hur länge har du hållit på? Har du gjort kostbytet före eller efter? Jag har för mej att jag läst att även sköldkörteln förändras av ketogen kost så du kanske behöver justeras lite när du hållit på ett tag?

Jag tog nytt thoriodprov förra veckan för att kolla om jag har rätt inställning nu. Jag har haft samma dosering i säkert 10 år, men eftersom jag lyckats kasta alla andra piller vill jag veta att detta också är vad jag ska äta i lagom dos

Jag har ätit Levaxin i 3-4 år, samma dos. Första året testade jag ca var 3:e månad och nu typ 2ggr/år. Visar alltid godkänt. Har ätit Lchf sedan januari i år och senaste test var i maj.

Ja det låter inge roligt med trycket över halsen.

Jag har väldigt många av de typiska symptomen men inte det tack å lov.

Det är en myt att man får hypotyreos av att äta vissa växter!

Grejen är att goitrogenerna minskar upptaget av jod.. med någon procent.. vilket om man vill kan kompensera med att äta lite mer jodinnehållande växter!

Vad man kan tänka på med hypotyreos är att man inte baserar sin energi på goitrogenrika växter.

Äter man kål i normala portioner som tillbehör blir problemet mest teoretiskt.

Jag hoppas det är en myt?

Och att man kan kompensera med ökat jodintag.

Vet du vilka växter som är jodinnehållande?

• Like 1

Vi skall nog göra en väldans skillnad på om det utlöser hypotyreos och de som redan lider av det!

Lider man redan av detta så kan man dra ner på sådant som innehåller goitrogener och cyanid!

Och vissa goitrogener denaturerar vid tillagning mer eller mindre.. fast vad gäller soya och hirs så blir det i stället värre!

http://en.wikipedia.org/wiki/Goitrogen

Sedan är jag väl lite orolig för att jag tror inte jag svarar så bra på Levaxinet. Har de flesta besvären kvar tycker jag, går i vågor. Så vill väl vara extra försiktig med kålväxterna pga det.

Helena Rooth Svensson skriver i sin bok "Sköldkörteln och mitokondrierna" att vissa blir hjälpta av läkemedel som innehåller inte bara T4 utan i kombination med T3. Levaxin innehåller T4 som behöver konverteras i kroppen till den aktiva formen T3. Olika saker kan hindra konverteringen, t.ex. stress. Man kan då få kombinationsmedicinen som tillverkas av sköldkörtlar från grisar. Den är inte så lätt att få och är nog lite okänd bland läkarkåren, men du som tagit medicin i flera år och inte är besvärsfri kunde be att få testa, tycker jag.

• Like 2

Jag hoppas det är en myt?

Och att man kan kompensera med ökat jodintag.

Vet du vilka växter som är jodinnehållande?

Som någon annan också skriver: bl.a. alger. Kanske du skulle pröva Vogels Kelpasan? http://www.avogel.se/se/produkter/kosttillskott/kelpasan.php?gclid=Cj0KEQjwjtGfBRCN4-LU9ODG1-wBEiQAy_Xp72uA-XqXFUSnduG0qXE_THA9bZkO_jEpzHy0MhQ-HKYaAkMQ8P8HAQ