Gaia Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Jo jag har nu precis lämnat blod för att se hur mina kolesterolvärden ser ut efter 9 veckors lågkolhydrats kost, noll socker och ingen alkohol. Tog blodtrycket också. Följande hände. Jag brukar ligga perfekt till när jag tar blodtrycket men denna ggn visade det 148/88. För min ålder är det normala ca 130-135. Pulsen låg på 66 och var helt ok enligt henne. Alltså blodtrycket har gått upp sen jag invigde typ LCHF mat. Är detta vanligt och farligt för en i övrigt frisk tjej? Sköterskan sa att blodtrycket borde gå ner när jag tappar mer i vikt. Men det har väl inte med det att göra? Kolesterolvärdena får jag på måndag-mkt spännande. Hur ser era värden ut har ni koll på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Om jag förstått det rätt, kan blodtrycket höjas p.g.a brist på mineraler t.ex zink och kalium ? Att blodtrycket går ner med viktnedgång är sant.Jag har t.ex normaliserat mitt blodtryck och slutat äta tabletter, men har också tappat en hel del p.g.a rejäl övervikt. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aerium Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Det ska bli intressant att få höra hur ditt kolesterolvärde ser ut på måndag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smakfullt Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 För mej gick det alldeles som för dej Gaia. Jag hade bara några kg övervikt som jag blev av med fort men både kolesterolvärden och blodtryck steg. Kolesterolvärden är väl inget att bry sej om så länge Trig och Hdl är bra men blodtrycket kämpar jag med och skrev just igår om min teori i tråden http://forum.kostdoktorn.se/topic/279-blodtrycket-%C3%B6kar-med-lchf-vad-b%C3%B6r-jag-g%C3%B6ra/ om hur jag hoppas få ner det. Väntar ännu på svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted January 11, 2013 Author Share Posted January 11, 2013 Jag har hittat en billig blodtrycksmätare som man änvänder på handleden. har ni någon kommentar på det? http://www.ellos.se/sanitas/sanitas-blodtrycksmatare/369622?extcmp=SE_AFF_PC Mätaren hittade jag på pricerunner. Ps läste nyss att Annika Dahlquist och några till har sagt att kvinnor med högre kolesterolvärden lever längre. Menar hon då generellt eller det goda kolosterolet tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aviator1945 Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Gaia: Jag är en pensionerad, snart 68 år gammal man, och har varit fet under i stort sett halva den senare delen av mitt liv, med BMI upp till 35. Bantade ner mig några kilon flera gånger med lågfettsdieter, men lyckades aldrig hålla den lägre vikten, utan några månader senare var jag uppe i fetmanivåer igen. Tog blodtryckssänkande medicin (Diovan 80) och lyckades därmed få ner trycket till cirka 125/85. Medicinerade även med statiner (Caduet; bodde då i Mellanöstern, tror inte att detta preparat finns i Sverige), varvid blodfettsvärdena vid hemkomsten till Sverige i maj 2011 var: totalt kolesterol 2,8; triglycerider 0,6; HDL 1,3; LDL 1,3. Åt som folk i allmänhet gör, kanske med någon dragning mot medelhavskost. Började med LCHF för ett år sedan; några månader dessförinnan hade jag slutat med Caduet pga biverkningar. Vikt vid LCHF-start: 128 kg. Första månaden tappade jag 6 kg; kände samtidigt lätt yrsel; kollade blodtrycket, som låg under 100/70. Halverade först Diovandosen, efter ytterligare en månad avbröt jag medicineringen helt; efter avbrottet helt normala blodtrycksvärden (120/85). Har upplevt en del viktplatåer, då jag legat stilla i upp till ett par månader. Vikten har långsamt minskat till dagens 112kg; hoppas kunna komma ner under 100. Under en av mina viktplatåer började blodtrycket öka, som mest till 140/95. Vill högst ogärna återuppta medicineringen (även Diovan ger en del biverkningar). Har successivt "striktat till" mathållningen (bl.a. med "LCHF-kaffe" ett par gånger om dagen, med kokosfett totalt 3msk om dagen), f.n. är energifördelningen cirka 85E% fett, 12E% protein (dock i regel minst 65 g, vågar inte gå lägre), 3E% kolhydrater (dock max 20 g). Märker att vikten och blodtrycket minskar i takt med stringensen i ätandet. Blodtrycket f.n. 115/85. Efter att ha läst hundratals människors berättelser på detta och andra forum, blir jag övertygad om att vi alla är lite olika i vår ämnesomsättning och i våra stressnivåer. Vissa av oss reagerar på LCHF med snabbt förbättrade värden på vikt, blodtryck, blodfetter etc., för andra är förbättringen mera långsam, kanske rentav i en del fall obefintlig. Styrks i denna min uppfattning av Dr. Robert Lustigs nyligen utgivna bok "Fat Chance: Beating the Odds Against Sugar, Processed Food, Obesity, and Disease", som bl.a. finns i elektronisk utgåva hos amazon.com. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aviator1945 Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Jag har hittat en billig blodtrycksmätare som man änvänder på handleden. har ni någon kommentar på det? http://www.ellos.se/sanitas/sanitas-blodtrycksmatare/369622?extcmp=SE_AFF_PC Mätaren hittade jag på pricerunner. Ps läste nyss att Annika Dahlquist och några till har sagt att kvinnor med högre kolesterolvärden lever längre. Menar hon då generellt eller det goda kolosterolet tro? Har provat ett par olika sorters blodtrycksmätare av olika märken. Genomgående kan jag säga att för mig har handledsvarianterna varit de minst tillförlitliga. Ingen mätare är 100% perfekt, men för mig har märket Omron varit bäst. Jag vill minnas att Kostdoktorn också förordar en av Omrons mätare. Hur man mäter har också stor betydelse; man får inte ha bråttom om man vill ha ett tillförlitligt resultat. De flesta mätningarna som görs inom Vården görs alldeles för snabbt och summariskt, gissningsvis pga tidsbrist. Mätarnas bruksanvisningar ger i regel en del goda råd inför mätningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 9 veckor är i princip runt omställningsperioden från kolhydratrik kost till LCHF. Kan se en viss skillnad på värdena, men räkna inte med det. Efter ett år är det nog mer att vänta. Vad gäller ditt blodtryck så bör man veta att de låter en inte vila tillräckligt innan man tar det. Och många gånger är patienten under stress av vitrockssyndromet som höjer blodtrycket och visar högre blodtryck. Vill du verkligen veta hur det ser ut ska du be om 24 timmars blodtryck. De sätter en på armen och dosa i bältet som tar blodtrycket 3 ggr i timmen i 24 timmar. Man kan inte se vad den mäter varje gång utan det laddar de ur den på vårdcentralen. Givetvis går blodtrycket upp när du sitter där och är förväntansfull eller orolig över vad det ska visa också efter 9 veckor på LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Jag har hittat en billig blodtrycksmätare som man änvänder på handleden. har ni någon kommentar på det?http://www.ellos.se/sanitas/sanitas-blodtrycksmatare/369622?extcmp=SE_AFF_PC Mätaren hittade jag på pricerunner. Ps läste nyss att Annika Dahlquist och några till har sagt att kvinnor med högre kolesterolvärden lever längre. Menar hon då generellt eller det goda kolosterolet tro? Kör inte de på handleden. De visar väldigt fel rätt ofta. Min mor och far har en sådan och den visar helt åt skogen hela tiden och larvar sig. Skaffa en riktig från Omron istället. Men som jag sa tidigare är det svårt med blodtrycket då det hela tiden förändras normalt olika tider på dygnet och vad vi gör. Blodtrycket går normalt upp när man kollar det själv också. Betyder inte att man lider av högt blodtryck eller är i fara för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acce Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 På tal om blodtrycksmätare så måste denna vara den grymmaste jag sett, iaf för en tekniknörd som mig. http://www.netonnet.se/art/personvard/halsa-och-avkoppling/blodtrycksmatare/withings-withingsbloodpressuremonito/169610.3484/ Man får upp grafer och diagram direkt i sin iphone, och kan följa sitt tryck 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Jag är själv sugen på att skaffa en kolesterolmätare... en sk. multimätare, men priset i Sverige avskräcker rejält. Det vore skoj och få veta mer och testa själv t.ex vilka fetter som egentligen sänker kolesterolet. Jag får nog kika litet mer på den tyska marknaden, ty sjukvårdsprodukterna verkar vara mycket billigare där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaia Posted January 12, 2013 Author Share Posted January 12, 2013 Pricerunner borde veta om dt mesta på den fronten... ? Läste igår rapporterna om kolesterolet på Annika Dahlquists blogg och blev lite lugnare. Det verkar som att kvinnor klarar mer kolesterol än män över huvud taget. Och män periodsk fasta bättre. det finns en klar logik i det. Reproduktion och jakt som finns kvar i våra gener. Ska ev tillbaka till vårdcentralen för att mäta triglycerider och tar ett nytt blodtryck utan stress denna ggn.. Låt se vad som händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Det är lätt och få sin armledsmätare kontrollerad. Man tar den med sig till vårdcentralen och låter dem jämföra med sin egen mätning. Jag har gjort så med en handleds Omron och en mycket prisvärt Braun och båda visar rätt. Problemet med handledsmätare är enligt min erfarenhet att de inte behöver visa fel, utan att om man placerar dem fel... t.ex för långt in på handen, så blir värden därefter. Bäst är dock alltid att mäta flera gånger, så att man få flera likdana mätningar. Då bör värden stämma något sådär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 På tal om blodtrycksmätare så måste denna vara den grymmaste jag sett, iaf för en tekniknörd som mig.http://www.netonnet.se/art/personvard/halsa-och-avkoppling/blodtrycksmatare/withings-withingsbloodpressuremonito/169610.3484/ Man får upp grafer och diagram direkt i sin iphone, och kan följa sitt tryck Självklart har jag Withings blodtrycksmätare och deras våg. Det är omöjligt att klara sig utan dessa för oss tekniknördar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts