Jump to content

Magsjuka, utrensning eller nåt annat?

Inba

Recommended Posts

Sen jag började testa lchf har jag flera gånger drabbats av nåt som verkar vara magsjuka. Före dess har jag inte varit magsjuk nån gång så långt tillbaka jag kan minnas. Det konstiga med magsjukan som jag fått är att den bara drabbar mig och ingen annan i familjen (bata jag kör lchf) samt att jag varje gång har extremt ont mitt på ryggen (jag kan inte stå rakt). Några gånger har magsjukan sammanfallit med att jag haft fastedagar. Magsjukan kommer alltid på kvällen, natten eller morgonen. Flera gånger har den varit kortvarig, senast varade den i fem timmar och gick över nästan från en minut till en annan. Efteråt kan jag alltid äta och behålla mat snabbt igen.

Jag undrar om det finns någon annan som haft något liknande? Funderar över om det kan vara vanlig magsjuka eller om det kan vara någon utrensning av något slag. Tänkte först att smärtan i ryggen berodde på att magsäcken krampade, men funderar om det kan vara njurarna eller nåt annat som spökar.

Det där låter konstigt. Det är väl känt att många får "övergångsbesvär" när de byter från kolhydratdrift till fettdrift. Eftersom LCHF också leder till glutenfrihet i de flesta fall så är det också relevant att titta på vad glutefrihet innebär i form av övergångsbesvär. Jag har dock inte läst om dina symptom i något av dessa sammanhang. William Davis som skrivit Brödberoende har följande råd för att klara övergången. Bla påverkas vätskebalansen och bakteriefloran i tarmen dessa kan vara ditt problem.

Drick mycket vatten. När man slutar med spannmål släpper kroppen mycket vätska.

Använd salt, riktigt havssalt (hälsokosten), innehåller jod och många mineraler och ersätter salt som lämnar kroppen med vätskan.

Magnesium.

Probiotika.

Omega 3.

Jod.

Här är länken. http://www.wheatbellyblog.com/2014/01/how-to-survive-wheat-withdrawal/

Sen jag började testa lchf har jag flera gånger drabbats av nåt som verkar vara magsjuka. Före dess har jag inte varit magsjuk nån gång så långt tillbaka jag kan minnas. Det konstiga med magsjukan som jag fått är att den bara drabbar mig och ingen annan i familjen (bata jag kör lchf) samt att jag varje gång har extremt ont mitt på ryggen (jag kan inte stå rakt). Några gånger har magsjukan sammanfallit med att jag haft fastedagar. Magsjukan kommer alltid på kvällen, natten eller morgonen. Flera gånger har den varit kortvarig, senast varade den i fem timmar och gick över nästan från en minut till en annan. Efteråt kan jag alltid äta och behålla mat snabbt igen.

Jag undrar om det finns någon annan som haft något liknande? Funderar över om det kan vara vanlig magsjuka eller om det kan vara någon utrensning av något slag. Tänkte först att smärtan i ryggen berodde på att magsäcken krampade, men funderar om det kan vara njurarna eller nåt annat som spökar.

Man kan ju må illa om man får lågt blodsocker eller åtminstone lägre blodsocker än kroppen är van vid. Att du får det i samband med fasta kan ju styrka den tanken.

När jag sökte på lågt blodsocker illamående så hittade jag bland annat nedanstående

http://www.familjeliv.se/forum/thread/49448074-kan-man-bli-illamaende-av-lagt-blodsocker

Det finns flera som skrivit om illamående i samband med LCHF här i forumet. Har dock för  mig att det går över med tiden men du kan ju söka efter trådarna.