Rookie Posted August 12, 2014 Share Posted August 12, 2014 Hej, Jag har precis börjatmed lchf. Jag är 30år gammal och lite fet. Jag väger 60kg till 164cm,som intelåtermktmenset är bara fläsk och daller. Har. Alltid vägt runt 49 och då ifett också men eftersom jag vart smal så har jag inte brytt mig om att bli...fit eller få muskler. När jag var 25 började jag gå upp i vikt och det slutar inte. Har alltid innan jag började gåupp i vikt kunnat äta vad som helst utan attgå upp men nuär det inte så. Förutom mittmål att bli fast i kroppen och bli av med fläsket ( räknar ed attgå upp i viktdå muskler väger mer.) så vill jag så klart vara hälsosam varför jag väljer lchf. Har. Provatmig fram i några dagar och isnitt ser mitt matintag ut såhär Antal kalorier per dag 1615 Antal gram fett 122 Antal gram protein 89 Antal gram kolhydrater 25 Jag tänker att protein låter mkt.... Ser det okej ut eller gör jag fel. Jag tränar 4ggr i veckan 1h styrketräning, rätt tungt och sen 30 min powerwalk Vad tror ni, ska jag ändra något eller är detta något som kan göra mig smal och fit Extremt tacksam för svar, hr googlat som en idiot eninte blivitklokare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 12, 2014 Author Share Posted August 12, 2014 Ursäkta att viss ord står ihop, är så svårt att skriva på i pad...hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cewe68 Posted August 13, 2014 Share Posted August 13, 2014 För mig personligen är proteinet lite högt, men iom att du styrketränar kan det vara ganska ok. Händer inget, minska intaget protein och kolhydrater men inte fettet (istället öka det för att behålla energiintaget) Sen se till ha ett bra måttband och mät kroppen på flera ställen och inte bara midjan (vågen ska du inte ställa dig på öht)Hals, bröst, midja, rumpa, lår, knä, vad och överarmen är bra ställen mäta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 13, 2014 Author Share Posted August 13, 2014 Tack för svar. Äger ingen våg så jag mäter mig. Har läst att protein blir till socker ikroppen om man får i sig förmkt därför jag nojjar. Ska ge det några veckor o märker jag att inget händer så drar jag ner ytterligare på kolisarna Idag så fick jag en svaghetsstund och drack juice. Dåligt för totala kolisintaget men det hände ojag kan inte göra det ogjort:) bättre att inte göra om. Bortsett från juice tabben ser min dag ut såhär, är det okej eller vad kan jag ersätta med något bättre? Tacksam för svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 13, 2014 Author Share Posted August 13, 2014 Okej, frukost är absolut inte optimalt. Ska köpa röd mjölk. Kräks av grädde ikaffe. Yoghurten är den ok eller bör jag sluta med det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 13, 2014 Share Posted August 13, 2014 Det är äggulorna som är det nyttiga.. basera din frukost på ägg.. med gulor! Proteinet är bra för en som tränar och vill bli av med fettvikten! Kaffe dricks med fördel svart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefanf Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Jag tycker det låter som att du äter alldeles för lite. Blir du verkligen mätt när du äter? Om du har problem att gå ner i vikt kan du prova periods fasta 16/8 där du bara äter 8 timmar per dygn, övrig tid fastar du. Jag själv äter bara mellan 12:00 och 20:00. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Jag stoppar in dina värden (vissa är gissningar) i http://www.phlaunt.com/lowcarb/DietMakeupCalc.php . Antaganden: Vikt 60 kg Längd 164 cm Kvinna 30 år Tung träning Max 30 g kolhydrater per dag Resultat: För att behålla vikten måste du äta 2037 kcal per dag. För att gå ner 0.5 kg i veckan måste du äta max 1487 kcal per dag. Du bör sikta på 54 gram protein om dagen. Lek runt själv med skriptet så ser du hur det fungerar. Om jag ändrar till "stillasittande" går det ner till cirka 1000 kcal per dag för samma viktminskning. Min erfarenhet är att uträkningarna stämmer och receptet fungerar. Låg kolhydratsmängd underlättar att hålla sig till den kaloribegränsade dieten under lång tid dvs den tid det tar att faktiskt gå ner 10 kilo eller så, så det är en god idé. Slutsats: du ligger rätt högt med proteinet, men kalorimässigt borde du gå ner i vikt på sikt om du fortsätter träna lika hårt. Jag tänker att du har ett väldigt ambitiöst träningsprogram om du inte redan är vältränad. Det kan göra att du tröttnar eller skadar dig så att du sedan inte kan träna alls under en lång tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 14, 2014 Author Share Posted August 14, 2014 Jag tycker det låter som att du äter alldeles för lite. Blir du verkligen mätt när du äter? Om du har problem att gå ner i vikt kan du prova periods fasta 16/8 där du bara äter 8 timmar per dygn, övrig tid fastar du. Jag själv äter bara mellan 12:00 och 20:00. nej jag är skithungrig hela tiden! Jobbar på å äta mig mätt med fett men då får jag ju för stort kaloripåslag plus att jag mår illa av allt fett. JAg är en grönsakstjej, men bara en gurka är ju 14gr kolhydrater så d e svårt att hålla sig under 25 om jag inte bara äter typ kött och sås. Dock kommer jag ju upp i stora mängder kalorier då och enligt den där tabellen ska jag ju i princip äta rätt lite och jag har jätte svårt att hålla mig under 2000. Trodde att LCHF var ett sätt att gå ner i vikt utan att räkna kalorier, men istället måste jag räkna proteiner och kolhydrater OCH kalorier. Vet inte om jag fixar det. väga allt, fylla i o hålla på så jag kan gå ner i vikt lite grann... enklare att bara räkna kalorier då. MEd det inte sagt att jag inte tror lchf är hälsosammare. JAg kommer aldrig äta så mkt kolhydrater som förr, men att banta på lchf är jävla meckit för mig som helt enkelt mår illa av att bara äta fett och kött. mkt gnäll på mig nu va haha, det är nog en dip bara, ska jobba lite på det men det är såå svårt att hitta mat som jag gillar och som inte är för mkt kalorier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 14, 2014 Author Share Posted August 14, 2014 Jag stoppar in dina värden (vissa är gissningar) i http://www.phlaunt.com/lowcarb/DietMakeupCalc.php . Antaganden: Vikt 60 kg Längd 164 cm Kvinna 30 år Tung träning Max 30 g kolhydrater per dag Resultat: För att behålla vikten måste du äta 2037 kcal per dag. För att gå ner 0.5 kg i veckan måste du äta max 1487 kcal per dag. Du bör sikta på 54 gram protein om dagen. Lek runt själv med skriptet så ser du hur det fungerar. Om jag ändrar till "stillasittande" går det ner till cirka 1000 kcal per dag för samma viktminskning. Min erfarenhet är att uträkningarna stämmer och receptet fungerar. Låg kolhydratsmängd underlättar att hålla sig till den kaloribegränsade dieten under lång tid dvs den tid det tar att faktiskt gå ner 10 kilo eller så, så det är en god idé. Slutsats: du ligger rätt högt med proteinet, men kalorimässigt borde du gå ner i vikt på sikt om du fortsätter träna lika hårt. Jag tänker att du har ett väldigt ambitiöst träningsprogram om du inte redan är vältränad. Det kan göra att du tröttnar eller skadar dig så att du sedan inte kan träna alls under en lång tid. Bra att få siffror, men jag trodde verkligen att man kunde äta fritt med fett och inte hålla sig till kalorier....dumma mig, Enligt den får jag inte äta mer än 95gr fett om jag tränar medelhårt och vill gå ner 0.5kg i veckan. Får klura lite mer på mina menyer. jätte svårt hittills. hamnar alltid över 120F 80P 35K, Bara tredje dagen iof men det här är svårare än jag trodde d skulle va Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 LCHF är ju egentligen inte en bantningsmetod utan en viktnormaliserande kost och det är ju inte säkert att Moder Natur och du själv har samma mål. Det verkar snarare vara Botticellis Venus som är ideal och inte de åkerspöken som möter oss i media idag. Klart du är hungrig om du tränar intensivt men i stället för att försöka svälta dej varje dag föreslår jag att du äter bra kost i ett par månader så du får en trygg kropp som törs släppa ifrån sej något. Därefter kan du prova med periodisk fasta som är ett enkelt knep att minska det totala intaget utan att det blir jobbigt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 Bra att få siffror, men jag trodde verkligen att man kunde äta fritt med fett och inte hålla sig till kalorier....dumma mig, Enligt den får jag inte äta mer än 95gr fett om jag tränar medelhårt och vill gå ner 0.5kg i veckan. Vi som är normalviktiga och alltså "skönhetsbantar" verkar ofta behöva räkna kalorier, även med LCHF. Så ser det ut. Just nu räknar jag allt, även proteiner och mikronutrienter. Mikronutrientanalysen får mig att köpa (och äta) saker som grönkål, lever, sardiner och vetegroddar. Nässlor har jag plockat också. Här ska optimeras! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 Okej, frukost är absolut inte optimalt. Ska köpa röd mjölk. Kräks av grädde ikaffe. Yoghurten är den ok eller bör jag sluta med det? Satsa på 3-4 dl mjölk/fil/yoghurt (3% fetthalt) per dag. Annars är det svårt att få tillräckligt med kalcium. Detta ger visserligen 12-16 g kolhydrater, men jag har inte hittat någon bättre lösning på kalciumproblemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 Satsa på 3-4 dl mjölk/fil/yoghurt (3% fetthalt) per dag. Annars är det svårt att få tillräckligt med kalcium. Detta ger visserligen 12-16 g kolhydrater, men jag har inte hittat någon bättre lösning på kalciumproblemet. Hur är det med kalcium i ost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 15, 2014 Author Share Posted August 15, 2014 Hmm skall testas! Tips på hur jag kommer runt protein problemet? Verkar som att för att få i mig tillräckligt med kalorier, men inte för mkt fett så följer det med en hel del proteiner. För att få i mig tillräckligt med proteiner så får jag för lite fett, även om jag typ äter en sked med smör,men för att få i mig rätt mängd kalorier kan jag inte äta så mkt fett....alltså...detta är väl något man lär sig men oj vad knepigt det är! Enligt dr noakes, som jag såg en föreläsning med på kunskapskanalen om lchf är venus långt ifrån det normala. Han menar på att det är så man ser ut när man äter fel, att normalt är egentligen mkt smalare. Han är nånsorts revolutionerand proffesor från sydafrika och föreläste tillsammans med bl. Annat kostdoktorn och den där colting och de sa alla typ samma sak. Venus är fel, spinkis är rätt och det blir man på lchf. Så antingen gör alla fel, eller så har han och de som föreläste orealistiska förväntningar på lchf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 15, 2014 Author Share Posted August 15, 2014 Sen tänkte jag väl aldrig att det är en diet, jag tänkte. Mer att man äter fett och knappt nå kolhydrater. Trodde protein var helt ok i typrätt höga mängder, räkna kalorier? Why? Man är hälsosam och sågår man ner påköpet. Lite så media har framställt lchf tycker jag. Easy peasy! Tänk inte på nåt, ät smör och mejerier imängder bli smal! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefanf Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 Prova att äta grönsaker, fett och protein under en tid utan att räkna kalorier. Ge det minst en månad, men helst längre. Jag räknar grönsaker som fria kolhydrater, dvs det är så pass liten del kolhydrater att det inte spelar någon roll när resten av måltiden består av fett och protein. Jag har räknat kalorier några dagar senaste tiden och jag ligger någonstans mellan 2500 och 4000 kalorier per dag. Då äter jag ungefär 200-300 g kött/fisk/fågel 2-3 mål om dagen med grönsaker och sås till. Jag kör iofs periodisk fasta och äter efter 12:00 fram till 20:00, oftast blir det bara två mål mat som passar med lunch och middag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 15, 2014 Author Share Posted August 15, 2014 Måste fundera på om jag vågar sljta räkna det är ju skit jobbigt att behöva, sådet låter absolut lockande. Det jag egentligen har mest priblem med är dock proteinerna. Jag kan hur mkt jag vrider o vänder på det inte komma under de 66gram jag ska äta max. Idag blir det 77 om jag har tur. Gör upp matplaneringen. I förskott nu så att jag vet innan jag äter hur mkt av allt jag får i mig. Tips på mat utan kolhydrater utan proteiner men mkt fett...som inte är bara fett som smör eller olja? Haha Skämtar bara, men jag kämpar på periodisk fasta kanske inte är så dumt iaf vissa veckodagar. Räcker med 2ggr iveckan va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 Välj de feta styckningsdetaljerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 Hur är det med kalcium i ost? Också utmärkt. Men det är svårt att äta tillräckligt mycket ost om man bara använder det livsmedlet för kalicumbehovet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 Sen tänkte jag väl aldrig att det är en diet, jag tänkte. Mer att man äter fett och knappt nå kolhydrater. Trodde protein var helt ok i typrätt höga mängder, räkna kalorier? Why? Man är hälsosam och sågår man ner påköpet. Lite så media har framställt lchf tycker jag. Easy peasy! Tänk inte på nåt, ät smör och mejerier imängder bli smal! Och det är i princip sant, om man har många kilo att gå ner för att nå normalvikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefanf Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 ... Räcker med 2ggr iveckan va? Jag vet ärligt talat inte. Jag hade nog inte klarat 2ggr i veckan ala 5:2. Jag äter under 8 timmar varje dag, fastar i 16 timmar. Jag vill äta varje dag och jag vill inte räkna kalorier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 15, 2014 Author Share Posted August 15, 2014 Okej! Ska strunta ikalorier och bara äta, dåblir det idag ca 29gr kolhydrater idag, vilket ändå är lägsta rekord för mig under denna tid jag testat. Framsteg! Men kan bli bättre! Proteinerna vette tusan,får strunta i att räkna dem med. Kommer upp i 88 på lägsta nivå, men det är nog osten och mjölken. Utesluter mejerier nu då. Ska testa det där mbc kaffet istället för min vanliga kopp. Kanske det hjälper... Kan man byta ut mejerier mot tex någon annan form av mjölk eller ost, typ vegan ost som är baserad kokosolja borde ju va bra? Eller typ soja mjölk, är det ok? Det är ju trivsel kilon som ska veck, men tänker att jag egentligen behöver gåner 5 minst och bygga muskler. Helst 10 menjag är ok med 5. Läste att träning hämmar vikt nedgång om man äter lchf? Det kan väl inte stämma? Vad underbara ni är som svarar! Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 Det händer att man står still i vikt när man tränar man bygger muskler. Muskler väger mer än fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefanf Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 ... Stirra dig inte blind på vikten heller, din allmänna hälsa är betydligt viktigare. Om du kombinerar LCHF med träning brukar det ge jättebra resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 Jag kör strikt LCHF utan att räkna nånting och använder mejerier och ost. Fastar med bara kalorifri vätska 2 dagar per vecka 20-22 timmar varje gång.Första halvåret gick jag ner 1 kg per månad efter att ha stått helt stilla med strikt LCHF i 3 år. Efter en platå på 4 månader har jag gått ner 0.5 kg per månad. Jag skiter i vikten och kallar mej rultig kärring (är 58) Jag äter LCHF för hälsans skull och kan ha kläderna jag hade för 8 år sen innan jag blev hjärtsjuk trots att jag väger 7 kg mer nu. Kilon är inte allt. Börja med måttband i stället. Och labba inte för mycket med kosten. En otrygg kropp håller stenhårt i vartenda gram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 15, 2014 Author Share Posted August 15, 2014 Det händer att man står still i vikt när man tränar man bygger muskler. Muskler väger mer än fett. Väger mig inte längre. Har däremot mätt mig och tagit före bilder. Jag ser nyförlöst ut. Det är det som ska bort så jag ska bara mäta och fota Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 15, 2014 Author Share Posted August 15, 2014 Stirra dig inte blind på vikten heller, din allmänna hälsa är betydligt viktigare. Om du kombinerar LCHF med träning brukar det ge jättebra resultat. Absolut viktigare! Jag är dessutom sjukskriven för utmattning vilket är en del om varför jag sökt mig till en ny kost, jag blev sjuk av att äta pasta och bröd varje dag. Bortsett från vikten. Tror absolut mer på lchf och stressrehab så är jag back in the game snart mentalt, men hoppas en liten skjuts i formen också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 15, 2014 Author Share Posted August 15, 2014 Jag kör strikt LCHF utan att räkna nånting och använder mejerier och ost. Fastar med bara kalorifri vätska 2 dagar per vecka 20-22 timmar varje gång.Första halvåret gick jag ner 1 kg per månad efter att ha stått helt stilla med strikt LCHF i 3 år. Efter en platå på 4 månader har jag gått ner 0.5 kg per månad. Jag skiter i vikten och kallar mej rultig kärring (är 58) Jag äter LCHF för hälsans skull och kan ha kläderna jag hade för 8 år sen innan jag blev hjärtsjuk trots att jag väger 7 kg mer nu. Kilon är inte allt. Börja med måttband i stället. Och labba inte för mycket med kosten. En otrygg kropp håller stenhårt i vartenda gram. Ska testa fasta, börjar nog med att köra äta mellan 12 & 20, funkar d dåligt så en hel dag som du istället. Eventuellt två dagar om jag klarar det. Så roligt att det funkar för dig hoppas att jag hittar rätt i lchf djungeln. Tror stenhårt på det här, måste bara lära mig vad som är ok o inte! Idag skulle jag äta kronärtskocka med citron och olivolja.....nähääää tror det var 15gr kolisar i det... Där försvann mitt favoritsnacks.... Kan äta det imorn om jag drar ner på nåt annat... Annan fråga... Vin! röd vin! Det verkar ju som man får drick hur mkt som helst?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 16, 2014 Author Share Posted August 16, 2014 Fråga! Är det ok att äta typ 35g kolhydrater och fortfarande gå ner i vikt. 25 funkar inte. Jag är svin hungrig hela tiden. Så jag äter mer men eftersom det blir mkt smör så blir det över 2000kalorier, vilket e för mkt för mig. Eller går det bra ändå eftersom det är så lite kolhydrater? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted August 16, 2014 Share Posted August 16, 2014 Du kan ju börja med att sänka kolhydrat intaget. Skulle jag äta 20 gr kolhydrater skulle jag gå upp i vikt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted August 16, 2014 Share Posted August 16, 2014 Spenat! Det finns också alger med mycket kalcium. Benbuljong eller gnag på ben/skal från fisk/kött. Vid ketogen kost kan det också vara bra att ta ett kal/mag tillskott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted August 16, 2014 Share Posted August 16, 2014 Fråga! Är det ok att äta typ 35g kolhydrater och fortfarande gå ner i vikt. 25 funkar inte. Jag är svin hungrig hela tiden. Så jag äter mer men eftersom det blir mkt smör så blir det över 2000kalorier, vilket e för mkt för mig. Eller går det bra ändå eftersom det är så lite kolhydrater? Det där är individuellt.. och väldigt lätt att kolla! Testa vad som händer vid 50 gram.. och sen gör du en test där du försöker nolla. Senså.. är det inte ovanligt att vara vrålhungrig/sugen i början.. oftast handlar det om Dopamin.. man får ingen kick av stigande blodsocker längre och blir därmed lite onöjd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 17, 2014 Author Share Posted August 17, 2014 Det där är individuellt.. och väldigt lätt att kolla! Testa vad som händer vid 50 gram.. och sen gör du en test där du försöker nolla. Senså.. är det inte ovanligt att vara vrålhungrig/sugen i början.. oftast handlar det om Dopamin.. man får ingen kick av stigande blodsocker längre och blir därmed lite onöjd! Aah så det är nybörjarspöken! Då tänker jag fortsätta på 30-40 tills kroppen är lite mer van o sen testa pytte lote eller inget. Ska jag köra så i några dagar eller räcker en dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 19, 2014 Author Share Posted August 19, 2014 Okej, envecka in. Gått ner i midjan 2cm, Gått upp ihöfter och lår. 1cm ca Vilket redan är mina värsta områden. Ätit fler kalorier än jag brukar för jag är hungrig hela tiden. Harinte räknat kalorier men skrivit ner vad jag ätit för att hålla koll. Snittat på 1900 kcal om dagen, i snitt 35 gram kolisar, mest fett och lite förmkt protein. Kalorierna flyger ivägmed så mkt fett, men det är ju fett det ska vara! Vet inte hur jag ska reglera det där med proteinet dock,... Testar äta mindre kolhydrater och ligger under 20 from idag då borde. Jag väl ha lite råd med för mkt proteiner. Tränat bort 2360 kcal i veckan som gått, vart lite lat i helgen, vilket gör att jag snittar på 1600 kcal ca med träning. Vilket för viktnedgång i vanliga fall är för mkt. Just nuär jag mest oglad i lchf, men ger det 3 veckor till, dock är jag arg på att inte kunna äta kronärtskocka så mkt jag vill haha, det är mitt absolut favorit snack men 15g kolhydrater för 2st vilket är så mkt jag alltid äter. Åt igår och hamnade på 45g kolhydrater. Vet att man inte ska räkna kalorierna och även om jag har gjort det så har jag ätit det jag vill, men hållt koll på kalorier bara för att kunna se ändå hur mkt jag hamnar på om jag går loss med lchf. Flera dagar har jag ätit 2300 och vart mer hungrig. Min kropp har lite svårt att ställa om till att bli mätt på fett. Tips? Förutom fasta....märker att jag inte fixar det. Är för hungrig, så pass att jag känner mig svimfärdig ibland. Så jag väntar med fastan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Det krävs nog 3 månader innan alla övergångsbesvären är till ända. Ditt problem är att du försöker göra för många saker samtidigt. Det är tillräckligt stort steg för din kropp att gå över till ketondrift. Landa där först innan du gårvidare tillnästa steg. Acceptera att det inte är en quickfix utan ett hållbart resultat och därigenom kan du inte räkna med jätteresultat såvida du inte har en jätteövervikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 19, 2014 Author Share Posted August 19, 2014 Nä det har jag ju inte. 5-10kg bara.... Du har rätt....jag är bara såivrig.... Tålamoooooodddd 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vältränad nörd Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Nä det har jag ju inte. 5-10kg bara.... Du har rätt....jag är bara såivrig.... Tålamoooooodddd Tror tålamod är rätt. Tror inte att du behöver vara så orolig att du får i dig mycket proteiner, du tränar ju mycket styrketräning, så du behöver troligtvis dem. Jag har försökt att dra ner på proteinerna några ggr, men då blir jag aldrig mätt och är hungrig. Troligtvis vvill min kropp ha den mängd protein för att vara nöjd. Låt det ta tid. När jag började med lchf så åt jag tills jag va nöjd. Det började med att jag gick upp ett kg, sen tog det 6månader att gå ner 5 kg. Sen des har jag hållt samma fettvikt. Så mitt tips är att börja lita på din kropp, och låt det ta tid. Så om du går upp ett/ ett par kg så kan det alltså bli bättre sen. Försök att hitta en kosthållning som du tror kan hålla långsiktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 20, 2014 Author Share Posted August 20, 2014 Hmm...kanske därför jag är hungrig jämt...att jag så envist jobbar för att äta mindre proteiner.... Tycker iof d e intressant att alla säger att man måste hålla koll proteinerna, när kostdoktorn säger att man kan äta hur många ägg man vill per dag, även 36 om man är sugen haha. Det säger ju emot sig självt lite iom att ägg är skit mkt proteiner så man borde komma överr sin proteingräns väldigt fort då om man bara gick loss på ägg.....hmmm....nåväl Hitta en metod som funkar säger du. Jobbar på det, men det är ju bara första veckan så d är klart inte optimalt ännu, men det kommer nog:) men om det ska vara ilängden för mig kommer jag behöva låta mig själv äta alla grönsaker jag saknar, och inte vara så nitisk. Tack för tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 Hmm...kanske därför jag är hungrig jämt...att jag så envist jobbar för att äta mindre proteiner.... Tycker iof d e intressant att alla säger att man måste hålla koll proteinerna, när kostdoktorn säger att man kan äta hur många ägg man vill per dag, även 36 om man är sugen haha. Det säger ju emot sig självt lite iom att ägg är skit mkt proteiner så man borde komma överr sin proteingräns väldigt fort då om man bara gick loss på ägg.....hmmm....nåväl Hitta en metod som funkar säger du. Jobbar på det, men det är ju bara första veckan så d är klart inte optimalt ännu, men det kommer nog:) men om det ska vara ilängden för mig kommer jag behöva låta mig själv äta alla grönsaker jag saknar, och inte vara så nitisk. Tack för tips Ägg är inte skadligt, det är vad som menas. Och vi är alla individer med individuella mål. Det är klart att om man behöver gå ner i vikt kan man behöva tänka annorlunda än om man äter för hälsans skull, och om man äter för hälsans skull beror det på om man är diabetiker, hjärtsjuk eller har trasslig mage vad som funkar och hur känslig man är. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 20, 2014 Author Share Posted August 20, 2014 Tack för svar. Det är såhärligt med folk Som har koll! Svårt att vara ny på ettområde 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 21, 2014 Share Posted August 21, 2014 Tack för svar. Det är såhärligt med folk Som har koll! Svårt att vara ny på ettområde Du har kommit in på världens bästa forum med enorma kunskaper och erfarenheter som alla delar med sej av, och när du trillar dit och blir golvad av sockertrollet (många har riktiga monster) finns vi också här för stöd och peppning 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 22, 2014 Author Share Posted August 22, 2014 Vilken tur för idag åt jag vit pasta i mängder. Socker är oftast inga problem men pasta...mmmmm...och naturgodis typ japanmix..jag tänker att idag får väl vara lite såndär dag där jag sabbar mig. Tur att jag vet att imorn är en ny dag och då är det bara att fortsätta som förut!☺ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 22, 2014 Author Share Posted August 22, 2014 Kanske skulle ha sagt sötsaker istället för socker☺ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 Det finns så många i stället för pasta och makens absoluta favverätt är pasta carbonara. Vi har provat allt och han godkänner det inte så då kör vi pasta 2 gånger per år. Hans födelsedag och alla hjärtans.... och i och med att vi inte äter kolisar längre har vi undantagslöst nån form av baksmälla dagen efter 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 23, 2014 Author Share Posted August 23, 2014 Ingen baksmälla för mig idag men nu är det ju bara en dryg vecka jag hållt på så haha, men jag är glad iaf att jag inte sjunker ihop efter mitt lilla missöde och tänker att nu kan jag lika gärna skita i allt, det blir nämligen ofta så för mig när hag klantar till det. Jag tror det som hjälper är inställningen att det är allt jag gör i långa loppet som räknas och mna får räkna med några snesteg på vägen, så länge de inte blir frekventa så 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Kolla på bloggen lchfingenjören. My är jätteduktig på verktyg att förlåta sej själv om man halkat av banan och snabbt komma på spåret igen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 23, 2014 Author Share Posted August 23, 2014 Bra blogg! Hon har ju helt rätt den där My:) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 26, 2014 Author Share Posted August 26, 2014 Wow....tre dagar utav gamla vanor....fick ett riktigt äckligt kolhydratssug. Kunde inte hejda mig... Det där med att äta under 25 verkar inte funka för mig alls, jag blir knäpp då... Testar 30-50.....fortfarande betydligt färre gram än innan lchf, men inte så strikt.... Wish me luck! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Wow....tre dagar utav gamla vanor....fick ett riktigt äckligt kolhydratssug. Kunde inte hejda mig... Det där med att äta under 25 verkar inte funka för mig alls, jag blir knäpp då... Testar 30-50.....fortfarande betydligt färre gram än innan lchf, men inte så strikt.... Wish me luck! Jo du kanske behöver ta det lite lugnt i början. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts