Jump to content

Energibalanshormonernas ABC


andush
 Share

Recommended Posts

Tack för lektionen och skriv gärna mer i detta spännande ämne.

 Detta är ett svårt ämne att diskuttera för mig eftersom jag saknar grundläggande kunskaper inom biokemin.

 

Min hälsoresa:

1. Äta mer fett och undvika vetemjöl och socker (LCHF)

2. Tar extra omega 3 och d-vitamin (som oxå är ett viktigt hormon?)

3.  Sover mera

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant!

 

Vad gäller en bra hormonbalans är jag av åsikten att det både är viktigt att undvika dåligt fett (processade växtoljor, omega 6) samt att äta rikligt med bra fett (animaliskt omega 3 rikt) samt kolsesterol.

 

Kolesterol och fett är ju viktiga byggstenar nä kroppen ska tillverka hormoner

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant!

 

Vad gäller en bra hormonbalans är jag av åsikten att det både är viktigt att undvika dåligt fett (processade växtoljor, omega 6) samt att äta rikligt med bra fett (animaliskt omega 3 rikt) samt kolsesterol.

 

Kolesterol och fett är ju viktiga byggstenar nä kroppen ska tillverka hormoner

 

Ja det är riktigt. Just därför är totalkolesterol ett helt idiotiskt mätvärde när det gäller att kartlägga en individs hälsa.

 

Sen är jag inget stort fan av den allmänna uppfattningen att Omega 6 är inflammatoriskt och Omega 3 inte är det.

ALLT är potentiellt inflammatoriskt eller rentav toxiskt (även Omega 3 och till och med vatten) om det tas in i för stora mängder. Vad som hänt vad gäller O6/O3-kvoten i västvärldens kosthållning är att den är långt ifrån vad som är optimalt för hur vår metabolism har utvecklats under evolutionen. Detta varierar också i ursprungsbefolkningar världen över. Inuiterna åt extremt höga halter av Omega 3 och väldigt lite kolhydrater, medan stammar i Afrikas inland hade en annan diet baserat på mer kolisar och mindre O3, exempelvis. 

 

Så för att ett påstående om att Omega 6 är onyttigt och Omega 3 inte är det, så måste man förutsätta att det handlar om någon som haft levt länge på en typiskt raffinerad västvärldsdiet baserad på vinstoptimerade livsmedel, vilket ju iofs är sant för 90% av västvärlden.

 

EDIT: Nu har jag även uppdaterat ursprungsinlägget med Irisin.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja det är riktigt. Just därför är totalkolesterol ett helt idiotiskt mätvärde när det gäller att kartlägga en individs hälsa.

 

Sen är jag inget stort fan av den allmänna uppfattningen att Omega 6 är inflammatoriskt och Omega 3 inte är det.

ALLT är potentiellt inflammatoriskt eller rentav toxiskt (även Omega 3 och till och med vatten) om det tas in i för stora mängder. Vad som hänt vad gäller O6/O3-kvoten i västvärldens kosthållning är att den är långt ifrån vad som är optimalt för hur vår metabolism har utvecklats under evolutionen. Detta varierar också i ursprungsbefolkningar världen över. Inuiterna åt extremt höga halter av Omega 3 och väldigt lite kolhydrater, medan stammar i Afrikas inland hade en annan diet baserat på mer kolisar och mindre O3, exempelvis. 

 

Så för att ett påstående om att Omega 6 är onyttigt och Omega 3 inte är det, så måste man förutsätta att det handlar om någon som haft levt länge på en typiskt raffinerad västvärldsdiet baserad på vinstoptimerade livsmedel, vilket ju iofs är sant för 90% av västvärlden.

 

EDIT: Nu har jag även uppdaterat ursprungsinlägget med Irisin.

 

Jag är helt med dig på det.
 
OXIDERAT fett är vad som är skadligt för oss, oavsett om det är mättat/enkelomättat/fleromättat/O3/O6. Därför vill vi inte äta skämd fisk, sur grädde eller härskna nötter. Våra smaklökar skyddar oss.
 
Det som är så förrädiskt med processat fett är att det behandlats så att vi inte ska känna att det är oxiderat. Det är lika skadligt, men vårt smaksinne kan inte skydda oss längre.
Link to comment
Share on other sites

Sen är jag inget stort fan av den allmänna uppfattningen att Omega 6 är inflammatoriskt och Omega 3 inte är det.

ALLT är potentiellt inflammatoriskt eller rentav toxiskt (även Omega 3 och till och med vatten) om det tas in i för stora mängder. Vad som hänt vad gäller O6/O3-kvoten i västvärldens kosthållning är att den är långt ifrån vad som är optimalt för hur vår metabolism har utvecklats under evolutionen. Detta varierar också i ursprungsbefolkningar världen över. Inuiterna åt extremt höga halter av Omega 3 och väldigt lite kolhydrater, medan stammar i Afrikas inland hade en annan diet baserat på mer kolisar och mindre O3, exempelvis. 

 

Så för att ett påstående om att Omega 6 är onyttigt och Omega 3 inte är det, så måste man förutsätta att det handlar om någon som haft levt länge på en typiskt raffinerad västvärldsdiet baserad på vinstoptimerade livsmedel, vilket ju iofs är sant för 90% av västvärlden.

 

Klockrent! Något som tål att påpekas då fleromättade fetter är starkt reaktiva. Sedan att obalans i den västerländska kosthållningen gör att visst fokus på omega-3 har sina poänger förändrar inte det faktum att även dessa fetter alltjämt är starkt reaktiva.

 

Detta tog för övrigt Uffe Ravnskov upp redan i slutet av 90-talet. Blev mäkta glad att han fick komma till tals i prasselmedia nyligen då man pga värmeböljan rekommenderade stort vätskeintag utan att påtala behov av att även balansera elektrolyterna.

 

Minns jag inte fel så användes åtminstone tidigare även lösningar baserade på fleromättade fetter (oljor) vid transplanatationer. Detta pga dess immunförsvarshämmande egenskaper vilket motverkar bortstötande av transplanterade organ.

Link to comment
Share on other sites

Därför vill vi inte äta skämd fisk, sur grädde eller härskna nötter. Våra smaklökar skyddar oss.

 
Det som är så förrädiskt med processat fett är att det behandlats så att vi inte ska känna att det är oxiderat. Det är lika skadligt, men vårt smaksinne kan inte skydda oss längre.

 

 

Det finns en poäng i det, men samtidigt är fermenterade livsmedel en stor källa till probiotika vilket är hälsosamt för tarmfloran men som oftast inte alls luktar gott. Tänk surströmming..!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns en poäng i det, men samtidigt är fermenterade livsmedel en stor källa till probiotika vilket är hälsosamt för tarmfloran men som oftast inte alls luktar gott. Tänk surströmming..!

Fast jag tycker ju faktiskt det luktar gott. Det är ju skillnad på lukten på dålig mat och fermenterad mat

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...