Aleks

Hur lägger jag fram LCHF för min läkare?

Recommended Posts

Om ett par veckor ska jag till min läkare för att prata ändring av min levaxin dos. Jag har underproduktion av sköldkörteln och med rätt dos på medicinen borde jag kunna tappa något kilo. Men icke!! Jag har andra symptom som gör att jag behöver ändra dos och nu har jag tagit tag i saken.

Jag har en läkare som lyssnar när patienten pratar och han HÖR faktiskt vad patienten säger. Han är även drivande på vårdcentralen för ett hälsoprogram som riktar sig till människor som vill gå ner i vikt. Problemet är att där räknar man kalorier och snålar på fett samt äter fullkornsprodukter. Med andra ord, inte LCHF.

Eftersom min kropp svarar med att stå still i vikt när jag knaprar LCHF och den dos jag har av min medicin idag så har jag läst på så mycket jag kunnat om sköldkörteln. Det jag har läst mig till enligt mina provsvar så borde jag antingen öka levaxni dosen eller börja äta en annan medicin också (lio).

Men  nu vet jag ju att min läkare kommer att ta upp kosten. Och där behöver jag hjälp. Vad ska jag säga till honom för att han ska förstå och kanske bli nyfiken också?

Jag mår inte bra av kolhydrater i form av socker och vitt mjöl eller andra spannmål. Men det lär inte duga som svar...

Jag vet att hjärnan behöver glukos för att fungera. Hur mycket glukos behöver den? Hur mycket motsvarar ett dags behov av glukos för hjärnan i kolhyrater jag stoppar i min mun för att räcka? Jag äter ju grönsaker och grönsaker är ju min kolhydratskälla. Om jag VET siffrorna så har jag mer kött på benen när/om läkaren tar upp behovet av kolhydrater.

Men hur skulle ni presentera för en "icke lchfare" som är kostintresserad ert val av kost?

Mina största vinster med LCHF har blivit att jag slutat gå upp i vikt och att jag är fri från min gamla eksem som jag haft sedan jag var 2-3 år. Det är ju något som jag absolut tänker berätta också. Men nu handlar det om att jag vill hålla kvar vid kosten OCH få höjt min levaxin dos, alternativt få annan medicin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kroppen tillverkar själv det lilla glukos den behöver av det protein du äter även om du skulle äta fakir eller GI-noll.

Du äter ju grönsaker så då får du ju i dej kolisar där. De flesta ellsehåeffare tycker jag verkar äta minst lika mycket eller mer grönsaker nu än på blandkost. Då fyllde man ju upp med potatis och det ersätter man ju nu med andra grejor.

Kostdoktorn har ju broschyrer för utskrift http://www.kostdoktorn.se/foldrar så slipper du dra allt själv.

Min metabolläkare har varit väldigt negativ till LCHF men spinner nu som en katt eftersom mina värden är så bra.

Min husläkare har ett öppet sinne och är nyfiken. Hon har följt mej sedan innan jag blev riktigt sjuk och är stort imponerad av resultaten. hon har tittat på Kostdoktorn, Annika Dahlqvist och Ann Fernholm på mina rekommendationer, fast jag märkte vid mitt senaste besök att hon inte riktigt fattat vad hon läst för hon var fortfarande fettskrämd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säg att du dragit ner drastiskt på kolhydrater och i princip uteslutit alla snabba kolhydrater!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kroppen tillverkar själv det lilla glukos den behöver av det protein du äter även om du skulle äta fakir eller GI-noll.

Du äter ju grönsaker så då får du ju i dej kolisar där. De flesta ellsehåeffare tycker jag verkar äta minst lika mycket eller mer grönsaker nu än på blandkost. Då fyllde man ju upp med potatis och det ersätter man ju nu med andra grejor.

Kostdoktorn har ju broschyrer för utskrift http://www.kostdoktorn.se/foldrar så slipper du dra allt själv.

Min metabolläkare har varit väldigt negativ till LCHF men spinner nu som en katt eftersom mina värden är så bra.

Min husläkare har ett öppet sinne och är nyfiken. Hon har följt mej sedan innan jag blev riktigt sjuk och är stort imponerad av resultaten. hon har tittat på Kostdoktorn, Annika Dahlqvist och Ann Fernholm på mina rekommendationer, fast jag märkte vid mitt senaste besök att hon inte riktigt fattat vad hon läst för hon var fortfarande fettskrämd.

Jag äter grönsaker för att få i mig den nödvändiga näringen som kroppen behöver för att sköldkörteln ska fungera åtminstone lite.

Jag är inte fettskrämd på något vis men jag väljer att inte överdosera som jag känner att vissa gör (det är ju upp till var och en).

Bara det att jag tagit bort vartenda kaka, godis, chips och hel- och halfabrikat borde ju vara en ögonöppnare kan man ju tycka!

Nu har jag dragits med en envis förkylning och hosta som har gjort att jag har ätit lite si så där, jag är extra trött också så mina värden ligger väl inte på topp direkt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säg att du dragit ner drastiskt på kolhydrater och i princip uteslutit alla snabba kolhydrater!

Något sånt har jag tänkt. Men följdfrågan lär ju bli "kroppen behöver kolhydrater".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något sånt har jag tänkt. Men följdfrågan lär ju bli "kroppen behöver kolhydrater".

Jo visst, men du har ju uteslutit de onyttiga kolisarna helt och sen har du märkt att du mår inte riktigt bra på bröd... typ.

Sånt kan väl ingen snacka emot?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men du har ju ökat på grönsakerna.. eller hur?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser dina värden ut?

Det enda jag minns nu är att mitt TSH låg på 2,7 eller 2,8

T4 kommer jag inte ihåg nu och T3 har de inte kollat upp...

Värdena är från nov-dec

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde inte vara något problem för dig att få läkaren att höja dosen, tycker jag, med ett såpass högt TSH. Se om du kan få FT3 taget också, vanligen tar man ju prover innan en planerad dosökning så det kommer du säkert att få göra.

Har du några andra symptom på undermedicinering än svårt att gå ner i vikt? I så fall, koncentrera på dem istället för på vikten för att på sätt undvika att hamna i diskussionen lågfett/högfett.

Och jag har hört att många faktiskt går ner i vikt när de ökar fettandelen i kosten så du kan ju testa att lägga dig på 5-15-80 E% ett tag och se vad som händer. Risken med att inte öka fettandelen tillräckligt är att du då nog äter för mycket protein, som gärna beter sig lite som kolhydrater om man överdoserar. Det undviker du när du äter mycket fett. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde inte vara något problem för dig att få läkaren att höja dosen, tycker jag, med ett såpass högt TSH. Se om du kan få FT3 taget också, vanligen tar man ju prover innan en planerad dosökning så det kommer du säkert att få göra.

Har du några andra symptom på undermedicinering än svårt att gå ner i vikt? I så fall, koncentrera på dem istället för på vikten för att på sätt undvika att hamna i diskussionen lågfett/högfett.

Och jag har hört att många faktiskt går ner i vikt när de ökar fettandelen i kosten så du kan ju testa att lägga dig på 5-15-80 E% ett tag och se vad som händer. Risken med att inte öka fettandelen tillräckligt är att du då nog äter för mycket protein, som gärna beter sig lite som kolhydrater om man överdoserar. Det undviker du när du äter mycket fett. 

Hur skulle du föreslå en ökad dos av fett i kosten?

Idag ahr jag i 1-2 tsk kokoslolja i kaffet med en skvätt grädde. Mer än så går inte då blir det äckligt och får det att vända sig i magen på mig. Jag dricker endast en kopp kaffe/dag. Äter antingen omlett till frukost eller fröknäcke med ordentligt med smör och annat pålägg på. TIll varje måltid har jag antingen sås på fullfeta produkter, kryddsmör eller liknande. Jag tar så mycket av fettet jag kan äta.

Jag äter 3 måltider/dag. HÅller mig behagligt mätt på det och vet i ärlighetens namn itne hur jag ska lyyckas få i mer fett...

Jag är inte fettskrämd men mat och dryck ska smaka bra annars kan jag inte äta det. Jag valde lchf för att kunna äta mig mätt utan överdrifter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde visst de andra symptomen. Alla mina symptom kan knytas till övervikten eller tilll sköldkörteln. Det är väl bara att välja vilket man vill... Jag har yrsel problem, svårt att svälja i perioder och kräks för att jag inte får ner maten. Smärtor i leder, förlamande trötthet, en orklöshet som gör att jag inte kan förmå mig till fysisk aktivitet (hårdare träning är bara att glömma. Att påta runt i trädgården och gräva lite är ok, så länge jag får göra det i mitt egna tempo), extremt dåligt minne, sus och brus i öronen och huvud.

Ok, många symptom kan inte orsakas av vikten men en hel del.

Jag fokuserar gärna på sköldkörteln enbart. Men jag känner denna läkare så pass att jag vet att han kommer att ta upp kost och hälsa. Jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt för att väldigt enkelt och sakligt kunna presentera mina val. Han har ju sina åsikter om bra kost, som jag till 90% inte kommer att dela, och då är det bra att ha sina argument väldigt tydliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser alltför ofta denna typ av frågor på detta forum och har bara en kommentar: Du är inte läkarens patient, hen är din läkare! Tala om hur du äter, sedan får hen ta ställning till hur det påverkar medicineringen. Om hen tjafsar om risker med kosten så begär dokumentation på det som du kan ta ställning till i lugn och ro när du kommit hem. Jag blir så trött på mästrande läkare, vi måste lära oss säga ifrån så de lär sig behandla patienter med respekt.

Problemet med sköldkörtelsjukdomar är att läkare har väldigt dålig kunskap om det. Jag som patient måste ta reda på all fakta före besök känns det som annars kommer min möjlighet till förändrad dos av medicin eller möjlighet att få ny medicin vara lika med noll!

Min lista på medicinering är tydlig:

1. Öka dosen av Levaxin. funkar inte det så:

2. Sätt in Lio. Räcker inte det så:

3. Ansöka om NTD

Det sistnämda är läkare ytterst ovilliga till. De hävdar att det bara är mode och "hitte på" att naturligt griskörtel hormon skulle vara bättre än syntetiskt levaxin. Dessutom krävs det att läkaren ansöker om tillstånd för att jag ska bli beviljad = extra arbete.

Så jag skriver här för att få så mycket kunskap som möjligt. Jag vill inte bli ner mejad av vårdens bulldozer för att de har utbildning och anser sig veta allt. (Jag är lite färgad efter besök hos läkare och dietist i andra sammanhang för en familjemedlem. Inkompetens på hög nivå råkade vi ut för och jag tänker inte hamna i en situation igen där någon inom vården säger till mig att de kan mer för att de har utbildning!).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du undermedicinerad finns det ingen metod som fungerar för viktminskning och det bör din läkare veta. Koncentrera dig på övriga klassiska symptom som orkeslöshet om det är trögt att fö prova en högre dos. Läkaren kommer säkert att vara positiv till fysisk aktivitet av något slag och för att kunna göra något fysiskt måste man få ordning på ledsmärtorna, muskelsvagheten och orkeslösheten. Jag tycker inte att du ska oroa dig, det finns gott om utrymme för dosökning men be att få göra nya test först och att FT3 ingår den här gången.

Jag självmedicinerar med NDT och det är underbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ljug/överdriv och säg att du också har utbildning. Nämn en utbildning som är relevant. Det är okej att ljuga för att skydda sig själv, särskilt när man söker vård.

T ex "jag har också dietistexamen, fast sedan skolade jag om mig till X", eller "min mamma är pensionerad läkare", eller "min pappa är licensierad kostrådgivare" - det är bara att dra till med nåt. Jag är så trött på precis detta, har man bara "utbildning" (men saknar kunskap, en kombination som är skrämmande vanlig, särskilt inom vården) så ska man minsann inte bli ifrågasatt! Ta då och spela samma spel som de! Och, såklart, läs på allt vad du kan så att du har rejäla köttbitar på benen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag registrerade min kost under ett par dag och tog med mig genomsnittliga näringsvärden till min läkare. Jag brukar inte säga att jag äter ketogen kost, däremot att jag inte äter spannmål. Tjafsar dom om kolhydrater och näring så säger jag att jag äter massor med grönsaker. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du undermedicinerad finns det ingen metod som fungerar för viktminskning och det bör din läkare veta. Koncentrera dig på övriga klassiska symptom som orkeslöshet om det är trögt att fö prova en högre dos. Läkaren kommer säkert att vara positiv till fysisk aktivitet av något slag och för att kunna göra något fysiskt måste man få ordning på ledsmärtorna, muskelsvagheten och orkeslösheten. Jag tycker inte att du ska oroa dig, det finns gott om utrymme för dosökning men be att få göra nya test först och att FT3 ingår den här gången.

Jag självmedicinerar med NDT och det är underbart.

Jag själv är positiv till fysisk aktivitet. Men när kroppen protesterar så bestämt varje gång jag försöker mig på träning till den grad att jag känner mig illamående och som om jag vore upptryckt mot en vägg, oförmögen att röra mig, då blir jag både rädd och ledsen. Jag känner mig lat som inte klarar av att träna :(

Min enda räddning är att komma ut i friska luften med barnen. Sparka lite boll med dem. Gräva lite i trädgården. Plantera om någon blomma. Inte ens gräset har blivit klippt på fyra veckor för jag hittar inte ork till det!!

Det är lätt att känna sig misslyckad och extremt lat när jag känner att jag inte ORKAR. Min omgivning har inte direkt förståelse för min bristande ork heller. Det syns ju inte att jag är sjuk och då är det inte så lätt att förstå. Min man gör sitt bästa men även för honom är det inte lätt. Han uppmuntrar och stöttar men när han säger till mig att det kanske är dags för en tur på crosstrainern och jag brister ut i tårar då blir det ju tokigt... Men det är inte konstigt att det är svårt att stötta i det här nrä han själv inte har upplevt det jag upplever.

Nu är det slut på ältandet dock!

Jag har en tid till läkaren och jag tänker inte ge mig! I värsta fall får jag väl ta min kraftigt överviktiga kropp och sätta mig på honom :P !

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag själv är positiv till fysisk aktivitet. Men när kroppen protesterar så bestämt varje gång jag försöker mig på träning till den grad att jag känner mig illamående och som om jag vore upptryckt mot en vägg, oförmögen att röra mig, då blir jag både rädd och ledsen. Jag känner mig lat som inte klarar av att träna :(

Min enda räddning är att komma ut i friska luften med barnen. Sparka lite boll med dem. Gräva lite i trädgården. Plantera om någon blomma. Inte ens gräset har blivit klippt på fyra veckor för jag hittar inte ork till det!!

Det är lätt att känna sig misslyckad och extremt lat när jag känner att jag inte ORKAR. Min omgivning har inte direkt förståelse för min bristande ork heller. Det syns ju inte att jag är sjuk och då är det inte så lätt att förstå. Min man gör sitt bästa men även för honom är det inte lätt. Han uppmuntrar och stöttar men när han säger till mig att det kanske är dags för en tur på crosstrainern och jag brister ut i tårar då blir det ju tokigt... Men det är inte konstigt att det är svårt att stötta i det här nrä han själv inte har upplevt det jag upplever.

Nu är det slut på ältandet dock!

Jag har en tid till läkaren och jag tänker inte ge mig! I värsta fall får jag väl ta min kraftigt överviktiga kropp och sätta mig på honom :P !

Jag vet precis vad du talar om. Tröttheten är så obegriplig att man inte begriper den själv, så var det för mig i alla fall.Nu är jag stark, vig och orkar hur mycket som helst så det kan finnas hjälp att få.

Jag menade att om det krävs kan du motivera en högre dos med att du vill se om den kan få ordning på leder/muskler/ork, läkare brukar vara positiva till sånt.

Och gör inte mer än du orkar, det blir bara värre av det.

Följ dina tre punkter, först högre dos levaxin för att se hur långt du kommer på den, sen ev lio, sen ev NDT. Ta med dig någon om du kan till läkarbesöket som kan hjälpa till att hålla tråden så att du når dit du vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet precis vad du talar om. Tröttheten är så obegriplig att man inte begriper den själv, så var det för mig i alla fall.Nu är jag stark, vig och orkar hur mycket som helst så det kan finnas hjälp att få.

Jag menade att om det krävs kan du motivera en högre dos med att du vill se om den kan få ordning på leder/muskler/ork, läkare brukar vara positiva till sånt.

Och gör inte mer än du orkar, det blir bara värre av det.

Följ dina tre punkter, först högre dos levaxin för att se hur långt du kommer på den, sen ev lio, sen ev NDT. Ta med dig någon om du kan till läkarbesöket som kan hjälpa till att hålla tråden så att du når dit du vill.

Inte göra mer än jag orkar fick jag surt lära mig igår!!

Jag ville så gärna göra något för min man för han fyllde år. Vi skulle ha lite tapas på kvällen när barnen somnat, dricka lite gott vin och bara vara. Min 7 åring hjälpte mig att duka upp överraskningen till pappa uppe i deras lekstuga (den är stor, nybyggd, högt uppe iträden och det enda ställe där han inte hade fått för sig att klampa in i och förstöra överraskningen). Barnen möblerade om där, tog med kuddar upp till madrassen så att den blev som en soffa, ställde i ordning ljus på bordet osv osv. Jag fixade i ordning tapas och packade ner allt i kylväskan och fick upp den till stugan och sen lagade jag middag till barnen och planterade om en blomma som höll på att dö.

Jag gjorde alltså inget ovanligt eller utöver det normala för en normal människa!!

Men saken var den att när jag kom hem från jobb vid 16 snåret var jag redan trött. Det susade och brusade i huvudet och hjärnan kändes som sirap. Jag tog 15 min i soffan med gos md barnen och sen tvingade jag mig till att göra det jag så gärna ville göra. 1,5 timme senare kände jag redan att tröttheten gjorde mig förvirrad och att trycket över halsen så att jag hade svårt att svälja dök upp. När min man kom hem från jobb kunde jag inte trycka i mig någon mat. Knappt att jag orkade sitta upp rakt!!

Så här tänker jag INTE leva :angry:

Appråpå att jag ska ta med någon på mitt läkarbesök så har jag ingen här som förstår detta tillräckligt väl. Jag har skrivit en lista som jag tänker läsa upp punkt för punkt så att jag inte tappar tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skriv upp ultraljud av halsens mjukdelar på din lista. Det låter som om du skulle kolla struman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skriv upp ultraljud av halsens mjukdelar på din lista. Det låter som om du skulle kolla struman.

Är inte struma något man har vid överproduktion? Jag har underproduktion...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Struma är när sköldkörteln är svullen och det låter som om din är det. Jag hade struma i många år. Förekommer alltså med både under- och överproduktion och med helt normala värden också. Be att läkaren klämmer på den, och tala om att den besvärar dig och att du vill ha ett ultraljud av den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det är viktigt att se till helheten. Självklart verkar det som om din sköldkörtel är det största problemet, men de symtomen kan dölja andra bekymmer också. Sedan spelar livssituationen in också, hur mycket stress man är utsatt för, möjlighet till återhämtning osv. Jag drabbades av utmattningssyndrom för fyra år sedan och har sedan dess försökt att balansera min kropp. Binjurar, äggstockar och sköldkörtel har ett känsligt samarbete som lätt rubbas. Om dina binjurar är trötta kommer sköldkörteln också att reagera negativt. Liksom sköldkörtelproblem kan ställa till det för binjurarna.

Om du är äldre än 35 rekommenderar jag att du börjar med progesteronkräm eftersom ägglossningen kan utebli emellanåt. Progesteron balanserar östrogen och kallas även för gulkroppshormon. Progesteron bildas av gulkroppen och utan ägg inget progesteron. Därför kan östrogenhalten bli för hög och det kan skapa problem med humör och försök till viktminskning. Sedan jag började med progesteronkräm ( jag är 44) så är jag i princip helt fri från PMS och mensvärk. Jag har aldrig varit överviktig, men nu är jag viktstabil, 70 kg till mina 180 centimeter. Jag räknar inte kalorier, utan äter när jag är hungrig. Mycket fett blir det :)

För att stödja sköldkörteln tar jag Kelpasan, ett algtillskott som innehåller naturligt jod. Binjurarna matar jag med vitaminer, mineraler och aminosyror. Jag kan rekommendera l-lysin och l-carnitin. L-tryptofan har hjälpt mig enormt, men det måste beställas utomlands. Efter jag började med magnesium blev jag fri från livslång depression och ångest. Förutom det jag äter lyssnar jag på min kropp och hushåller med energin. Tar jag ut mer energi än vad som finns på kontot blir jag sjuk. Jag kan efter fyra år fortfarande inte träna t.ex, då blir jag sjuk med halsont och feber. Lyssna på din kropp och låt det ta den tid det tar. När det gäller att balansera kroppen måste man ha tålamod och acceptera att man måste göra förändringar som tar tid på sig att ge resultat.

Jag önskar dig all lycka och hoppas verkligen att du når dina mål med en antiinflammatorisk kost, dvs. LCHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg