Jump to content

Brödinstitutet på gång igen

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Annika Dahlqvist och flera andra har skrivit mycket om pressreleasen från Brödinstitutet.

Brödinstitutet på gång igen (Annikas blogg)

Minska undernäring i äldreomsorgen med näringsrikt bröd (Brödinstitutet)

Björn Hammarskjöld har skrivit ett brev till Brödinstitutet som är längre än pressreleasen.

Björn avslutar med Jag rekommenderar därför att Brödinstitutet drar tillbaka detta pressmeddelande eftersom det innehåller för mycket faktafel

• Like 1

Håller inte med om detta, det verkar som han rekommenderar <400 gr grönsaker per dag. Grönsaker är viktiga för mikronutrienter. Konstigt att så många har dålig koll på detta?

Fibrer (framför allt hårda fibrer från spannmål) ger skavsår på tarmslemhinnan och ÖKAR risken för tjocktarmscancer [4]. Därför ska man minska mängden fibrer i brödet och maten, grönsaker i måttlig mängd (mindre än 400 g/dag) går bättre eftersom grönsaksfibrer inte ger lika stora slipskador på tarmslemhinnan.

Sen verkar Annika Dahlqvist anse att kolhydrater är tomma kalorier... men är inte fett det också? Energi men inte mycket näring? Det gäller väl båda? Det betyder ju inte att man inte ska äta av dom.

• Like 1

Fast det är ju inte bara gluten som är problemet. Vete innehåller ju en massa annat som vi inte tål heller. Men jag skulle kunna tänka mej ett juste dinkelbröd eller bovetebaserat. Jag KOMMER att äta bröd igen när jag når mina mål, fast inte fralla och sirapslimpa precis

• Like 1

Fast det är ju inte bara gluten som är problemet. Vete innehåller ju en massa annat som vi inte tål heller. Men jag skulle kunna tänka mej ett juste dinkelbröd eller bovetebaserat. Jag KOMMER att äta bröd igen när jag når mina mål, fast inte fralla och sirapslimpa precis

Min dotter är veteallergiker. Vete är släkt med gräs och hon är även gräspollenallergiker. Jag har läst så mycket om vete och hur det har "förädlats" för att tåla mer, både väder och angrepp, att det har gjort vetet nästintill giftigt för oss. Helt sinneslöst att man tillåts fortsätta med det och att människan ska äta ännu mer vete för vete göms i många livsmedel där man inte tror att det ska förekomma!!