minsann Posted August 13, 2014 Share Posted August 13, 2014 Hej! Jag är en sådan som tycker om att logga både mina mått, vikt och allt jag äter. Siffror har alltid fascinerat mig... Fast jag är lite förvirrad när det gäller mat. Jag tänker på rena råvaror som grönsaker, nötter, kött och ägg och liknande. Jag vet inte vem jag ska lita på när det gäller näringsinnehåll som t.ex. fett, protein och kolhydrater. Olika "tillverkare" och livsmedelsverket säger olika. Ni som håller koll, vem litar ni på? Jag kör väldigt strikt LCHF. Just nu försöker jag hålla mig till max 5 gram kolhydrater om dagen men max 10 gram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted August 13, 2014 Share Posted August 13, 2014 Näringsinnehållet kan ju variera ganska mycket i samma livsmedel. Ibland skiljer det dock så mycket så man undrar var dom fått värdena ifrån. Det som gör att det skiljer sig är t ex i vilken jord något har vuxit och vilket väder det har varit under säsongen. Sedan påverkas troligen innehållet i animalier av vad dom äter. Ett förslag är att ringa några olika leverantörer och fråga var siffrorna kommer ifrån. I Livsmedelsverkets databas är det medelvärden från ett antal olika prover som redovisas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted August 13, 2014 Share Posted August 13, 2014 Många brukar tycka fineli.fi är bra http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
minsann Posted August 13, 2014 Author Share Posted August 13, 2014 Tack för tipsen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts