Gå till innehåll

LCHF skulle minska matproduktionens beroende av rysk olja

Per Wikholm

Recommended Posts

De senaste 70 åren har vår matproduktion och distribution blivit mer beroende av fossila bränslen. 42 % av vår olja kommer från Ryssland. Vad händer om/när Putin skruvar till kranarna. Mer närproducerad mat baserad på gräsbetande djur skulle vara ett sätt att bli oberoende av Putin.

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10491/Svensk-matproduktion-havererar-utan-rysk-olja.aspx

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De senaste 70 åren har vår matproduktion och distribution blivit mer beroende av fossila bränslen. 42 % av vår olja kommer från Ryssland. Vad händer om/när Putin skruvar till kranarna. Mer närproducerad mat baserad på gräsbetande djur skulle vara ett sätt att bli oberoende av Putin.

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10491/Svensk-matproduktion-havererar-utan-rysk-olja.aspx

God tanke :)

Dock har jag lite svårt för Putinskräcken kopplat till deras gas...han har mycket mer att förlora än Västeuropa på att stänga av gastransporter hit. ( Lite kortvariga vapenskrammel kan dock kunna gynna honom).

Alla världsekonomier hänger ihop...så kaos i Europas ekonomier leder till snabbt till kaos i Indien och Kina också, därför kan han inte över natten bara ändra riktningen på gasen...och de som brukar drabbas hårdast om det blir kaos är oftast de svagaste ekonomierna...d v s i det här fallet Rysslands.

Länk till inlägg

God tanke :)

Dock har jag lite svårt för Putinskräcken kopplat till deras gas...han har mycket mer att förlora än Västeuropa på att stänga av gastransporter hit. ( Lite kortvariga vapenskrammel kan dock kunna gynna honom).

Alla världsekonomier hänger ihop...så kaos i Europas ekonomier leder till snabbt till kaos i Indien och Kina också, därför kan han inte över natten bara ändra riktningen på gasen...och de som brukar drabbas hårdast om det blir kaos är oftast de svagaste ekonomierna...d v s i det här fallet Rysslands.

Även om du har rätt i att de svagaste drabbas först så är Putin galen nog att göra vad som helst. Det är inte så att han har med omtanke tagit hand om Rysslands invånare. Skulle ryssarna råka illa ut (dvs landets vanliga hederliga invånare) pga hans beslut så skiter han fullständigt i det så länge det i det långa loppet gagnar honom själv.

Och lite "vapen skrammel" kan ju mycket väl sluta i att ett och annat kärnvapen kommer iväg som kan utplåna halva jorden.

Så det är inte så svart eller vitt att det i slutändan ddrabbar den svagaste mest. Den galnaste kan göra den starkaste svag genom en knapptryckning. Det är det som skrämmer mig mest!

Länk till inlägg

Tyvärr måste jag nog hålla med Aleks här. För Putin är den egna makten det centrala och att många ryssar ser honom som den tappre landsfadern som tar strid med Väst ger honom mer poäng i opinionen en några procents tillväxt hit eller dit. För Putin är det värt att invadera Krim och Ukraina även om det leder ekonomisk tillbakagång. Samma sak gäller ryska gasen och oljan till Väst. Det finns andra köpare till den så Putin behöver inte ens frukta någon större ekonomisk tillbakagång om han stryper tillflödet. Däremot kommer ett land som Sverige som till 42 % är beroende av olja från Ryssland att få stora problem att hitta nya, stora leverantörer. Inte minst med tanke på läget i Mellanöstern just nu samt det faktum att Nordsjöoljan är på väg att sina.

Länk till inlägg

Den ryska oljeimporten till Sverige minskar löpande i andel samtidigt som det sker en spridning till andra aktörer. Norge ligger en god tvåa på listan över viktiga oljeimportetörer till Sverige och den andelen borde kunna lätt ökas för att konpensera ett ev tapp i den ryska, om det värsta skulle ske. Norge ligger inte långt bakom det ryska. Naturligvis blir allting dyrare, men det får man väl ta om "olycksan" är framme".

Alltså, jag betraktar det "ryska hotet" som skrämselskott... på samma sätt som det eviga tjatandet i media numera om klass 1,2,3 varningar. Regnat och stormat har det alltid gjort... 

Länk till inlägg

Jag är ju inget Putin fan ;)  Men jag tror inte att han bara tänker på sig själv utan att han vill skapa ett stort, starkt och stolt Ryssland och objektivt sett har han lyckats ganska bra. Det är synd att han också är beredd att balansera på gränsen till krig för att åstadkomma detta. Hursomhelst får vi hoppas att närproducerade och gräsbetande kossor är något som Sverige kan satsa på oavsett om Putin är ett hot eller inte! :)

Länk till inlägg

Som Limp skriver ovan så lever vi numera i en globaliserad värld. Om ett flöde stängs av öppnas nya. Artikeln i GP är ännu ett exempel på skrifter med andra syften än de uppger. Fundera på vad dessa kan vara så kommer ni närmre sanningen.

Länk till inlägg

Lite OT, men tanken har slagit mig att i den situation vi har i världen idag så är det många krafter som faktiskt skulle kunna tjäna på de sedvanliga mänskliga storkaosen (krig etc). Krig har alltid skapat extrema möjligheter för de som har timing, insikt, girighet etc att kapitalisera på dem. Att det sedan sker till stora humanitära kostnader är en annan femma. För övrigt en femma som sällan eller aldrig prioriterats när det väl gäller.

Enbart sagt ur perspektivet att det inte nödvändigtvis är så att det finns en självklar strävan mot ordning på den globala marknaden eller på världens maktarena.

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Skapa nytt...