Jump to content

Strikt?

Recommended Posts

Jag är 48 år och har en övervikt på 20 kg, ungefär. Samt massa inflammationer i olika kroppsdelar ont i olika leder. Funderar på att börja med lchf främst för inflammationernas skull.

Jag undrar, räcker det om jag tar bort kolhydrater och äter mer protein samt att jag äter fet Yoghurt odyl

Om du börjar med att ta bort allt spannmål tror jag du kommer långt med inflammationen. Varför är du rädd för grädde, creme fraiche och smör? Det är det du ska lägga på så du blir mätt, inte mer protein om du vill nå framgång med vikt också

• Like 2

Prova en LCHFkost i tre månader och se och följ då Stoschas råd ovan. Skulle du inte trivas med det kan du ju öka proteinmängden och dra ner på fettet, men det verkar ju finnas en del gränser för hur mycket proteiner man bör äta - det verkar i alla fall inte vara helt klarlagt om man kan få problem (kanske någon annan vet).

• Like 1

FÖR mycket protein beter sej i kroppen som kolhydrater (såvida man inte kroppsarbetar rejält så man behöver det för att bygga upp kroppen). FÖR mycket av allt blir t.o.m. giftigt (till och med vatten) och kan förorsaka skador, lika väl som FÖR lite.

hur mycke vatten är för mycke, är altid törstig och drickar ca 5ltr pr. dygn

5 liter låter väldigt mycket. Du ser väl till att få i dej ordentligt med salt! Kroppen kan inte tillverka salt själv och risken är att du kissar ut det mesta.

jag ligger på kanske 2 liter om dagen och dricker mycket.

Ständig törst säger de att det kan vara tecken på diabetes. Har du fått det uppkollat?

Vivi, jag instämmer med stoscha.

Om det främst är inflammationerna du vill komma åt så skulle jag rekommendera dig att absolut ta bort allt spannmål och alla frön ur kosten. Vegetabiliska oljor (förutom kokosolja) ökar andelen omega 6 i kroppen. Det är den fettsyran som driver på processer som i för stor mängd skapar och driver på alla inflammatoriska processer i kroppen. Sen skulle jag begränsa mejerivarorna till smör och ost under en inledande period. Mejerivaror i allmänhet kan påverka känsliga individer negativt. Men om du ändå vill ha något så är det den rena fullfeta varianten du ska välja. Låt bli frukt och juicer, du kan säker äta en och annan rotfrukt men försök håll igen lite även med det.

Äter du idag inte tillskott av D-vitamin, Omega 3 och magnesium råder jag dig att börja med det. Kokosolja är också ett kraftfullt hjälpmedel i en anti-inflammatorisk kost ca 3 msk om dagen. Animalisk och mättat fett är inte farligt, i mycket stora mängder kan de ge mycket lös mage så börja lite försiktigt om du är ovan. Fett är också för de allra flesta självreglerande och det är svårt att överkonsumera om du inte sätter till socker förstås. Allt socker i alla former måste också bort, det är bland det mest inflammationsdrivande vi kan äta.

Välj kål, vitlök, broccoli, blomkål och sparris som tillbehör till maten. Du behöver inte äta mer än ett halvt till 1 gram protein per kilo önskad kroppsvikt. Tänk på att det är ca 20 % protein i ägg/fisk/kyckling/kött.

Om du kör på denna linje så går du troligen även ner i vikt, om din kropp inte väljer att reparera sig i första hand och vänta med att släppa från depåerna.

• Like 5

Tack alla för svar! Egentligen är jag inte rädd för smör och grädde utan det handlar mest om att jag brukar få ont i magen av allt för fet mat men jag tror att det kan ha varit från den tid jag inte visste att jag var laktosintolerant. Brukar alltid steka i smör och olja. Känns lite jobbigt att inte äta olivolja :-(

Du kommer troligtvis märka en radikal skillnad bara genom att ta bort gluten och socker från kosten.

Gick själv länge med obestämd värk i muskler och leder, smärta som vandrade i kroppen.
Hade även "trigger-finger" som gjorde det fruktansvärt skriva mycket på tangentbordet.

Började med LCHF för viktnedgång och efter bara 3-4 dagar kom jag på mig själv att jag inte hade ont längre. 
Ingen värk som vandrade och min smärta i pekfingret var helt borta.

Smärtan kommer tillbaka om jag fuskar och äter gluten och socker, och den kommer ganska snabbt.

• Like 1

Bra svar! Har ni några tips på hur jag ska köra igång och hur jag ska möta upp sug?

Jag gjorde eget vitlökssmör i små bitar som jag hade i kylen.

Jag har inte blivit av med min fettskräck, så ofta räckte det att bara tänka på att äta en smörklick med vitlök för att mitt sug skulle lägga sig. I värsta fall tog jag en bit och det både smakade och mättade bra.

• Like 1

Bra svar! Har ni några tips på hur jag ska köra igång och hur jag ska möta upp sug?

Tror att lite framförhållning och planering av kosten, några dagar framåt kan hjälpa. Jag upplever att det är lättare då, man håller sig till det man planerat att äta. Snåla inte med fettet.

Se till att ha bra alternativ om suget skulle flyga på. Tex, korv, ost, nötter, grädde med bär. Vet inte hur strikt du tänkt dig?

• Like 1

Jag gjorde eget vitlökssmör i små bitar som jag hade i kylen.

Jag har inte blivit av med min fettskräck, så ofta räckte det att bara tänka på att äta en smörklick med vitlök för att mitt sug skulle lägga sig. I värsta fall tog jag en bit och det både smakade och mättade bra.[/quote

Jag har ofta ett gott kryddsmör i kylen som jag tar lite av när jag är onöjd. Mitt absoluta favve är Oil&Vinegars Salsa brava med persillade. Min närmaste affär är när jag hälsat på dottern i Belgien. De brukar garva när jag köper typ 5 flaskor av samma

• 3 months later...

Tack alla för svar! Egentligen är jag inte rädd för smör och grädde utan det handlar mest om att jag brukar få ont i magen av allt för fet mat men jag tror att det kan ha varit från den tid jag inte visste att jag var laktosintolerant. Brukar alltid steka i smör och olja. Känns lite jobbigt att inte äta olivolja :-(

Rekommenera Kokosolja utan smak o lukt. Den är bäst.

hur mycke vatten är för mycke, är altid törstig och drickar ca 5ltr pr. dygn

Så länge man inte når ett tillstånd som ex. liknar hypnatremi, dvs du får en elektrolytobalans i linje med det Stoscha tog upp ovan så är det i regel bättre att dricka mer än mindre. Fast det är ju onödigt att dricka alldeles för mycket om du inte behöver.

Ett enkelt test är att helt enkelt låta färgen på urinen avgöra. Är det åt det mörkare hållet så behöver du dricka mera och ser det så ljust att det i princip ser ut som vatten så är det åt andra hållet (vilket inte nödvändigtvis behöver vara fel).

Tänk även på att om du vill tillgodose kroppens behov av vätska över dygnet så är det läge att tänka på att det är bättre att dricka oftare men små mängder än att skvalpa i sig en massa vid ett fåtal tillfällen. Det senare leder ofelbart till att mycket kommer att kissas ut.