Jump to content

kommentar på blodfettspanel, någon?


funkateer
 Share

Recommended Posts

Hej forumet!

 

Jag är en (mild) typ 2-diabetiker (man, 38 år) som blandat moderat och strikt ketogen kost ("LCHF") under hela 2014 nu. Under sommaren har jag kört synnerligen strikt (Tommy Runesson-style) för att avsluta med en blodfettspanel nu i augusti. Och häromdagen så fick jag svar på den. Eftersom jag inte fått exakt dom resultat som man brukar förutse med den här kosten, så tänkte jag konsultera med er. (Eller så är det bara så att jag känner ett behov av att skriva av mig.) Jag ska försöka formulera mig i några konkreta punkter, även om det finns massvis med detaljer att grubbla över.

 

Först lite bakgrund. Jag är 1,90 och väger 78 kilo. Jag vägde ungefär 8 kilo mer innan jag blev keto, för 8 månader sedan. Jag är otränad och i det närmaste smal, men med en del fett kring mage och midja. Jag äter 3 x 500 mg metformin dagligen. Jag har inga problem att hamna i ketos. När jag mäter blodketoner med sticka, så landar jag någonstans mellan 1,7 och 3,8. Trots detta så vill mitt blodsocker oftast hänga kvar runt 6,2. Jag får förstås inget ytterligare höjt blodsocker efter måltid när jag äter LCHF, men jag får inte lägre fastevärden än jag hade förr i tiden.

 

Jag är alltså inte överviktig, och äter inte LCHF för att gå ned ytterligare i vikt. Däremot är jag en sån som oroar mig för kardiovaskulär sjukdom, så syftet med min LCHF är egentligen att förbättra hela kolesterol-biten. Blodfettspanelen jag körde nu i augusti säger så här:

 

Apo A1: 1,57

Apo B: 1,54

Kolesterol: 7,5

Triglycerider: 0,68

HDL: 1,5

LDL: 5,7

 

I jämförelse med mina "startvärden" från innan keto (som jag ej redovisar här), så har triglyceriderna gått från 1,1 till 0,68 och det "goda" kolesterolet från 1,0 till 1,5. Så det är ju toppen. Övriga värden är nästan oförändrade - LDL har inte sjunkit som jag hade hoppats och jag har fortfarande en mindre bra apokvot (den är 1).

 

Eftersom jag kör LCHF med förhoppning om att lägre blodsocker och insulin (och kanske närvaron av ketoner) ska ge mig en utmärkt lipidprofil, så är jag inte helt nöjd med mina resultat på blodfettspanelen. Kan det bero på att jag inte lyckas rubba mitt fastesocker tillräckligt? Blodsockret på morgnarna är alltså i stort sett detsamma (ungefär 6,2) som det var innan jag började med LCHF. Det samma gäller HbA1c.

 

Kommentarer mottages tacksamt.

 

/Klas

 

Link to comment
Share on other sites

Vad ligger ditt HbA1c på? Och var ligger dina värden efter mat, en och två timmar?

 

Jag håller med om att fastevärden på över 6 är för högt. Hur länge sedan är det du fick diagnosen diabetes? Har du kollat antikroppar?

 

Tack för ditt svar!

 

Mitt HbA1c låg på 41 vid labbtest häromdagen. På kapillärt prov hemma, så tenderar blodsockret att gå ned efter måltid. Ibland ända till 5.4 eller så. (Jag är osäker på om det finns en koppling mellan mängder ketoner i bloder och vad jag mäter för glukos, ibland inbillar jag mig det.) Detta gäller alltså vid strikt LCHF-mat.

 

Nej, aldrig testats för antikroppar. Jag har förmodligen gått med sugigt blodsocker i 10 år, har ätit Metformin sedan 5 år, har tyvärr inte tagit det på allvar förrän sedan 2 år.

 

/Klas

Link to comment
Share on other sites

Vad ligger ditt HbA1c på? Och var ligger dina värden efter mat, en och två timmar?

 

Jag håller med om att fastevärden på över 6 är för högt. Hur länge sedan är det du fick diagnosen diabetes? Har du kollat antikroppar?

 

Jag bör rätta mig själv. Jag är osäker på om jag har testats för antikroppar. Jag började fundera på det, och det finns en möjlighet att det skedde. Jag diagnosticerades med typ 2-diabetes 2006 och har sedan dess knaprat Metformin.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du kan avvakta lite till och se vad som händer. Jag har läst om andra där det tagit längre tid innan blodfetterna blir bättre. Fast så tokiga har du ju ändå inte. APO-kvoten är visserligen lite för hög, men om man tittar på andra markörer så är det ju bra. Triglyceriderna har gått ner och HDL gått upp. Typiska LCHF resultat  :)

 

Om man ser på den beräkning som kostdoktorn rekommenderar som metod om man inte redan har en hjärtsjukdom (Total/HDL) så har du 5. Citat: "Om resultatet är under 5: du kan vara lugn: ditt kolesterol är bra." Sen finns det en annan metod (Triglycerider/HDL) där du har 0,45. Citat: "Under 0,9 är bra och under 0,45 är perfekt".

 

Hade jag varit som du, hade jag inte oroat mig alltför mycket över kolesterolet. Jag skulle kört ganska strikt ett tag till och sen testat på nytt om ett halvår eller så och se om inte också APO-kvoten och långtidssockret förbättras lite till.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag tror du kan avvakta lite till och se vad som händer. Jag har läst om andra där det tagit längre tid innan blodfetterna blir bättre. Fast så tokiga har du ju ändå inte. APO-kvoten är visserligen lite för hög, men om man tittar på andra markörer så är det ju bra. Triglyceriderna har gått ner och HDL gått upp. Typiska LCHF resultat  :)

 

Om man ser på den beräkning som kostdoktorn rekommenderar som metod om man inte redan har en hjärtsjukdom (Total/HDL) så har du 5. Citat: "Om resultatet är under 5: du kan vara lugn: ditt kolesterol är bra." Sen finns det en annan metod (Triglycerider/HDL) där du har 0,45. Citat: "Under 0,9 är bra och under 0,45 är perfekt".

 

Hade jag varit som du, hade jag inte oroat mig alltför mycket över kolesterolet. Jag skulle kört ganska strikt ett tag till och sen testat på nytt om ett halvår eller så och se om inte också APO-kvoten och långtidssockret förbättras lite till.

 

Hej igen forumet! Tack för alla svar. Jag inser att ett fastesocker på 6,2 inte precis är skyhögt och att det är många här på forumet som kämpar i betydligt brantare uppförsbackar än så. Jag beundrar alla er för ert mod och optimism.

 

En sak jag inte nämnde i mitt första inlägg var att jag körde en blodfettspanel i våras också. Där hade jag ett betydligt lägre totalkolesterol (5,3) och LDL (3,8). Jag inser att det kanske är irrelevant, eftersom dom siffrorna inte säger så värst mycket. Jag hade en APO-kvot på 1,0 även då. Det är först nu efter sommaren som jag kan utvärdera resultatet av 3+ månader av mer strikt LCHF. (Inte Tommy Runesson-strikt hela tiden, men oftast så.) En annan markant förändring den senaste tiden är att jag faktiskt har ätit 2 och ibland 3 måltider om dagen. Under våren åt jag enbart middagar.

 

/Klas

Link to comment
Share on other sites

Du har lite samma profil som jag.. en del kvoter blir bättre.. men APO-kvoten blir densamma.. oså sitter maggen där den sitter.. och den är en varningsklocka den oxå!

 

Skillnaden är väl att jag inte är diabetiker.. HBa1c 32!

Link to comment
Share on other sites

Egentligen inte så tokiga värden alls, men de kan bli bättre, helt klart.

 

Flera tips har redan inkommit ovan. Här kommer mina:

 

Resistent stärkelse (redan nämnt ovan).

Öka intaget av magnesium och kalium (båda är viktiga för insulinsystemet). 

Mer motion.

 

Mitt bästa tips är att du analyserar din kost i mer detalj för att se om du får för lite av någon mikronutrient. Det är lätt hänt nämligen! Särskilt kalium kan bli väldigt lågt på LCHF/Atkins om man inte passar sig. Jag använder just nu matkalkyl.se som är gratis och det är väldigt intressant.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Egentligen inte så tokiga värden alls, men de kan bli bättre, helt klart.

 

Flera tips har redan inkommit ovan. Här kommer mina:

 

Resistent stärkelse (redan nämnt ovan).

Öka intaget av magnesium och kalium (båda är viktiga för insulinsystemet). 

Mer motion.

 

Mitt bästa tips är att du analyserar din kost i mer detalj för att se om du får för lite av någon mikronutrient. Det är lätt hänt nämligen! Särskilt kalium kan bli väldigt lågt på LCHF/Atkins om man inte passar sig. Jag använder just nu matkalkyl.se som är gratis och det är väldigt intressant.

 

Tack Anna, för tipsen. Ska mata in lite på matkalkyl.se.

 

Ja, motion kan vara den pusselbit som saknas i mitt fall. Det har skett ett och annat tafatt försök att skaffa en god vana med både kardio och styrketräning, men motivationen har inte räckt hela vägen. Den ursäkt jag oftast använder är att "träning är överskattat, det är viktigare vad man äter". Då blir det i allmänhet lättare att ta en sked med kokosfett och slå sig ned framför datorn, istället för att kuta ned till gymmet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack Anna, för tipsen. Ska mata in lite på matkalkyl.se.

 

Ja, motion kan vara den pusselbit som saknas i mitt fall. Det har skett ett och annat tafatt försök att skaffa en god vana med både kardio och styrketräning, men motivationen har inte räckt hela vägen. Den ursäkt jag oftast använder är att "träning är överskattat, det är viktigare vad man äter". Då blir det i allmänhet lättare att ta en sked med kokosfett och slå sig ned framför datorn, istället för att kuta ned till gymmet.

För hälsan räcker egentligen 1 timmes promenad eller cykling per dag. Med lite tur och organisation går det ofta att klämma in i samband med transport till och från arbetsplatsen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Apokvoten anses såvitt jag vet vara den säkraste metoden (Interheart) att förutsäga risk för CVD

 

apob-apo-a1-ratio.jpg

 

... det innebär att du har en förhöjd risk...så jag skulle allvarligt fundera på:

 

* Börja motionera  ;)

* Se över kosthållningen, även när man äter LCHF så kan det vara en ensidig kost...minska på sådant du äter mycket av och se om det ger någon effekt.

 

Du har ju också värden som pekar positivt (som triglyceriderna)...så det är ju ingen panik...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...