Jump to content

Grader i ugn?

Tjoran

Recommended Posts

Här ett recept där jag har en köttfärslimpa inne på 175 gr i 45 min. Men minska till 30 minuter om du vill ha mer fett kvar i, linda in limpan i folie och lägg på skärbrädan en stund att eftersteka, då stannar köttsaft/fett kvar i den bättre. Annars häller du bara det som rinner ut i såsen :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/03/29/kottfarslimpa-med-svampsas-och-sallad-pa-varma-cocktailtomater/

• Like 4

När man tillagar kött är det främst temperaturen på köttet som bestämmer hur mycket vätska som stannar kvar i köttet. Ju varmare köttet blir, desto mer vätska utsöndras. Det gäller alltså se till att ingen del av köttet blir varmare än nödvändigt. Så mitt tips är att använda stektermometer, och ta ut köttet när det uppnått den temperatur du vill ha. För att köttet ska få så jämn temperatur som möjligt ska temperaturen på ugnen vara så låg som möjligt. Jag tillagar ofta kött med en ugnstemperatur på 80 grader, då är det både lite vätska och fett som försvinner från köttet. Dock kan det ta lång tid att tillaga köttet då, så 120 grader tycker jag är en bra kompromiss när man har lite mer bråttom. Formen på köttfärslimpan är också viktig, om allt är som en stor cylinder/boll så kommer dels tillagningstiden bli lång samt att stora delar av köttet blir varmare än nödvändigt. Det är mer fördelaktigt att köttet är tunt/tillplattat, vilket minskar tillagningstiden och leder till en mer jämn temperatur genom köttet.

Ovanstående gäller för att få ett så saftigt kött som möjligt, dvs. så mycket av köttsaften som möjligt ska vara kvar i köttet. Jag skulle tro att det samma gäller för att så mycket fett som möjligt ska stanna i köttet. Annars är jag inne på Birgittas förslag, dvs. överskottsfettet till en sås. Du kan också hälla i det fettet i t.ex. stekta grönsaker eller i blomkålsmos.  

• Like 3

Det är väldigt gott med bacon runt, ger både smak och saftighet. Har ett sånt recept med i min senaste kokbok, Långkok för LCHF och Paleo.

Här ett kalkonrecept från gamla bloggen där jag beskriver hur man får till ett snyggt, flätat paket med bacon :)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/10/11/baconlindat-kalkonbrost-fyllt-med-apple-och-orter/

• Like 1