Jump to content

Friterat - bra eller anus för den seriöse LCHF-aren

Paxfortuna

Recommended Posts

Eftersom det i mångt och mycket går ut på att få i sig fett så undrar jag om friterad mat som traditionellt sett helt har förkastats, möjligen är ett utmärkt val för LCHF? Naturligvis inte friterade kolhydrater som strips o d utan t ex grönsaker, fisk mm. Friterad aubergine exempelvis är riktigt gott. Är det i så fall viktigt vad man väljer för olja?

Jag har testat fritera i ister, med bra resultat. Ister har en hög kokpunkt. Men skulle vara intressant om någon kunnig kunde uttala sig om huruvida det är "nyttigt" eller inte. 

Läste detta i Nya Wermlands Tidningen i samband med att OLW började fritera chips i solrosolja: 

Annika Dahlqvist anser att det vore bättre att fritera i mättat fett som inte oxiderar.

– Det bästa friteringsfettet är troligtvis kokosfett eller ister. Innan mättat fett-skräckens tid så friterade man i ister.

Jag friterar kyckling och lök. Doppar kycklingen i ägg sedan malda fläsksvålar friterar sedan i ister blir väldigt gott och bra fett

• Like 2

Jag friterar kyckling och lök. Doppar kycklingen i ägg sedan malda fläsksvålar friterar sedan i ister blir väldigt gott och bra fett

Malda fräsksvålar, kanon, jag blandar i lite mandelmjöl och steker i kokosfett. blir riktigt bra. Kyckling och fisk. mums... :rolleyes:

Det här med ister verkar ju väldigt intressant. Jag brukar ta vara på det fett som blir för mycket för att göra sås av när jag tillaga kött, för att använda en annan gång. Det är ju lite samma sak, men det blir inga mängder. Ister har jag inte tänkt på, vet inte ens om det finns i min affär.

Men det jag undrar är hur det är med kvalitén. Hur vet man att det är framställt på ett bra sätt? Någon särskild märkning? Eller något särskilt fabrikat?

Jag har letat runt lite för att se vilka oljor som är "okej" att fritera i. Ofta är det raps eller olivolja man använder, om det är bra eller inte ska jag låta vara osagt.
Friterar det gör jag inte, däremot slänger jag in lchf pommes i ugnen med olivolja och havssalt ringlat ovanpå!

MVH
Cristoffer Edvinsson

LCHF-pommes? Vad är det?  :)

Man hackar kålrot så de liknar pommes =)

Sen kokar du dem i kastrull i 5 minuter, lägg dem i en ugnsform, ringla olivolja och havssalt ovanpå, sen slänger du in dem i ugnen på ca 200 grader i ca 30 minuter.

Väldigt gott substitut till "riktiga" pommes. Till och med godare =)

MVH

Cristoffer Edvinsson

• Like 2

Man hackar kålrot så de liknar pommes =)

Sen kokar du dem i kastrull i 5 minuter, lägg dem i en ugnsform, ringla olivolja och havssalt ovanpå, sen slänger du in dem i ugnen på ca 200 grader i ca 30 minuter.

Väldigt gott substitut till "riktiga" pommes. Till och med godare =)

Oj, det där måste jag testa... Och med tanke på hur intressanta recept det kommer lite här och var i forumet, det kanske borde finnas en receptdel trots allt ;)

• Like 2

Vilka olika potatis-liknande rotsaker finns det som funkar att göra pommes av? Vad ska man välja som är minst kolisar i? 

Kålrot verkar innehålla ca 6% kh och rättika ca 3% till skillnad mot potatis som är 16. (Siffrorna från kostbevakningen.se )

Vilka rotsaker bör vi välja? Eller ska vi skita i det här med rotsaker och göra pommes av ägg istället? ;) 

( Ps. Ta min fråga seriöst men mitt förslag om ägg med en nypa salt. Ds)

Jag köper späck (vitt grisfett) av slaktaren. Tärnar i fyrkanter på cirka 2x2 cm. Sen lägger jag det i en gryta och värmer (smälter) det sakta, tar ett par timmar, så det mesta blir flytande, sedan silar jag det genom en duk och häller upp i en glasburk. Det håller sig sedan länge i kylskåpet och jag använder det till olika slags matlagning. Jag har också använt min croc-pot till att smälta fettet, det fungerar väldigt bra.

Här är en länk till en tjej som beskriver bra hur hon gör: http://gittosmat.taffel.se/2010/06/05/fettpopulister-vs-dietister-kom-sa-gor-vi-ister/

Det där var något för mig som gillar att greja i köket. Får nog ta och undersöka var jag kan få tag på späck,  :)

Vilka olika potatis-liknande rotsaker finns det som funkar att göra pommes av? Vad ska man välja som är minst kolisar i? 

Kålrot verkar innehålla ca 6% kh och rättika ca 3% till skillnad mot potatis som är 16. (Siffrorna från kostbevakningen.se )

Vilka rotsaker bör vi välja? Eller ska vi skita i det här med rotsaker och göra pommes av ägg istället? ;)

Är det inte så att viss del av kolhydraterna försvinner vid kokning och uppvärmning? Så om en kålrot innehåller 6% kolhydrater rå, borde detta minska något vid tillagning..?

Sen om man äter sina kålrots pommes tillsammans med en bit kött och en god fet sås med lite goda grönsaker, så landar nog kolhydraterna på ca 2-5%. Eller? =)

Jag vet inte så noga eftersom jag äter ganska liberalt...

MVH

Cristoffer Edvinsson

Oj, det där måste jag testa... Och med tanke på hur intressanta recept det kommer lite här och var i forumet, det kanske borde finnas en receptdel trots allt ;)

Gör det, det är jääätte gott!

Tycker jag absolut, vi hade nog kunnat knåpa ihop massvis med bra recept allihop :)

• Like 1

• 4 weeks later...

Har någon testat att fritera rättika?

Jag gjorde "råraka" på rättika i dag, 

Jättegott

Rev lite rättika, blandade  mandelmjöl (lite) och profiber kryddor och 2 ägg, stekte i massor av smör och rapsolja, (typ friterat)

provade oxå att steka skivad rättika för att testa, Kommer att vara ett fast inslag fom NU.

Trodde rättikan var starkare i smaken, men blev förvånad

Rotselleri 4,6% kh gaar ocksaa bra att göra pommes av.

Jag har testat att fritera rotselleri och det blir jättegott, saltade och dippade i aioli :) men det krävs nog att man gillar sellerismaken.  Sen läste jag att rättika skulle vara bra och lite kh men och det tyckte jag inte alls om, smaklös och vattning kändes den. Jag har friterat i kokosfett, bara såpass att det har täckt stavarna i en vanlig stekpanna.
Definitivt inget jag äter varje dag, men några gånger om året kan man ju lyxa.

Intressant det här om ister, det måste undersökas närmare.

• 1 year later...

Jag, som fullständigt älskar chips, brukar fritera kålrot. Gör man dem tillräckligt tunna smakar de nästan precis som chips, ett tips är att doppa dem i creme cheese med vitlöksmak! Så nära potatischips och dip man kan komma! Jag kan inte svara på hur LCHF det är att fritera i rapsolja, men tror inte att det är så farligt då det inte påverkar min viktnedgång alls. 

• Like 1