Asta_B Posted August 17, 2014 Share Posted August 17, 2014 Jag har sedan många år ( 1988) diagnosen Ulcerös Colit. Finns det fler här ute? Och hur fungerar er mage på Lchf kosten? Mitt mål är att bli medicin fri . Äter Imurel sedan 10 år tillbaka. Har skovat hela sommaren så just nu är det uteslutet med medicin minskning.Hur äter ni? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merete Posted August 17, 2014 Share Posted August 17, 2014 Jag har sedan många år ( 1988) diagnosen Ulcerös Colit. Finns det fler här ute? Och hur fungerar er mage på Lchf kosten? Mitt mål är att bli medicin fri . Äter Imurel sedan 10 år tillbaka. Har skovat hela sommaren så just nu är det uteslutet med medicin minskning.Hur äter ni? Hej Asta jeg har haft Ulcerosa colitis i ca 8 år. Efter omlægning til lchf for ca 1½ år siden kun haft 1 tilfælde.(Stress relateret anfald) Medicin fri siden lchf, Medicin= Dipentum kun i ca 14 dage, derefter væk med den, maven bliver kun værre af det. Så har det fint helbreds mæssigt, dog kun tabt 5 kg, men det er nok alderen(55år) Så du har alt at vinde og intet at tabe på LCHF. Hilsen Merete 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asta_B Posted August 17, 2014 Author Share Posted August 17, 2014 Hej Asta jeg har haft Ulcerosa colitis i ca 8 år. Efter omlægning til lchf for ca 1½ år siden kun haft 1 tilfælde.(Stress relateret anfald) Medicin fri siden lchf, Medicin= Dipentum kun i ca 14 dage, derefter væk med den, maven bliver kun værre af det. Så har det fint helbreds mæssigt, dog kun tabt 5 kg, men det er nok alderen(55år) Så du har alt at vinde og intet at tabe på LCHF. Hilsen Merete Hej. Jag har ätit Lchf i 3 år och mår mycket bättre tack vare det. Men äter du liberal lchf eller strikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 17, 2014 Share Posted August 17, 2014 Hur har ni gjort med glutenprodukter ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merete Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Spiser ikke gluten og sukker. Nok liberal efterhånden. Begyndt at spise flere grøntsager(underjords, såklart) Dog nogle dage mere striks, kommer an på hvordan jeg har det, psykisk. Håber at foreningen her i Danmark snart for øjnene op for lchf. Skal på Hospital imorgen til 1 årig kontrol, der vil jeg selvfølgelig informere dem, håber de tager godt imod det, da jeg syntes der er rigtig mange efterhånden som lider af denne sygdom. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asta_B Posted August 19, 2014 Author Share Posted August 19, 2014 Jag undviker gluten så mycket det bara går. Saknar det faktiskt inte heller längre. Bakar kesobröd om jag blir sugen på smörgås. Ibland kan jag ta en finncrisp. Men som min mage är nu kan jag inte äta det heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 En mig närstående med Crohns undviker vete/gluten i möjligaste mån och mår mycket bättre så. Hen får medicinering också (Remicade). Hen skulle må ännu bättre av att dessutom undvika socker, är min teori, men man kan bara leda en häst till vatten, man kan inte tvinga den att dricka. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Finncrisp innehåller gluten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asta_B Posted August 21, 2014 Author Share Posted August 21, 2014 Finncrisp innehåller gluten Jag vet att de innehåller gluten så jag äter de väldigt sällan. Bara när jag vet att jag kan fisa fritt . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merete Posted August 22, 2014 Share Posted August 22, 2014 Hej igen. Bare lidt info. Var omkring sygehus til kontrol. Fortalte for første gang lægen om min kost. Han tog meget fint imod det og vi fik en god snak omkring lchf. Men om han rekommanderer LCHF aner jeg ikke, men jeg havde det godt med at fortælle det. Så håbet er der, at de andre patienter måske hører om det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Asta_B Posted August 27, 2014 Author Share Posted August 27, 2014 Hej igen. Bare lidt info. Var omkring sygehus til kontrol. Fortalte for første gang lægen om min kost. Han tog meget fint imod det og vi fik en god snak omkring lchf. Men om han rekommanderer LCHF aner jeg ikke, men jeg havde det godt med at fortælle det. Så håbet er der, at de andre patienter måske hører om det. Min läkare frågade för ett par veckor sedan " Om jag fortfarande äter sån där kost?". Men jag vet att de på Akademiska sjukhuset gett kostråd till andra med Ulcerös. De bad de dra ner på mjöl och socker. Jag tror en del är på rätt väg. Vad skönt att din läkare inte var negativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts