Gå till innehåll

Rött kött i ropet igen

Anders A

Recommended Posts

Nu är Dr Mosley i farten igen. Det var ju inte länge sedan han gjorde en pudel och bad om ursäkt för att han varnat för mättat fett tidigare.

Nu verkar det som om han varnar för rött kött efter att ha testat att äta lite mer under en månad och fått sämre hälsovärden... Den intressanta frågan är ju då vad sorts rött kött han åt. Industri-uppfött med en massa tillsatser eller gräsbetande naturligt? Jag tror nog vi kan gissa svaret på det  :mellow:  Och sen kan man ju också undra vad han åt tillsammans med köttet?  (Det kanske kommer mer info i kvällens Vetenskapens Värld kl 20.00.)

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/maten-som-skyddar-dig-mot-kottets-farligheter

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant.. men det förklarar ju inte varför vegetarianer får mer tjocktarmscancer än köttätare?

"UK researchers found that vegetarians had a lower overall cancer rate than meat eaters, but contrary to suggestions from other studies, they found a higher rate of colorectal cancer among the vegetarians than among the meat eaters."

http://www.medicalnewstoday.com/articles/142427.php

Länk till inlägg

Kanske det är samma program som de kommer visa i kväll på BBC2 - Should I eat meat...ja man kan ju hoppas på att det blir mer av bra kvalitet över till mig, säkert nyttigare att britterna fortsätter trycker i sig mackor, kakor, godis och en massa öl.

Länk till inlägg

Ja kvällens avsnitt på BBC Should I eat meat, innehöll en hel del epidemiologiska studier utan ordentlig förklaring , men mätt fett var inte boven längre, numera vet man inte vad man ska peka på och processat rött kött var farligt. Tyckte hans köttdiet verkade innehålla en hel del kolydrater. Allmänt bättre än liknande program men det kan göras bättre - intressant var att en annan kanal ITV hade ett program att vi behöver lära oss laga mat från grunden, tror jag kommer fortsätta kolla denna i stället. Kommer en andra del av Should I eat meat och som troligen har fokus på hållbarhet.

Summa sumarum kommer jag gladeligen äta mitt gräsbetes kött inköpt på farmers market precis som tidigare.  :D

Länk till inlägg

Gött att de hänger med så långt, nu väntar vi bara på att de skall lära sig skillnaden mellan gräsbetskött och fulkött!

Allt fler mäniskor börjar hur som helst att skilja på junkfood och riktig mat.. det finns inga genvägar!

Länk till inlägg

I morgon kväll får vi här på ön se nästa del av serien med Micheal Mosleys Should I eat- How to feed the planet, tydligen med fokus på djur uppfödning/hållning, med denna annonsering om programmet blir man lite fundersam vad som kommer visas - Every year, humans raise and eat 65 billion animals - nine animals for every person on the globe. In this eye-opening documentary, Michael examines the impact that this is having on the planet and finds out what meat eco-friendly carnivores should be buying. Is it better to buy free-range organic or factory-farmed meat? The answers are far from obvious

Återkommer efter att programmet visats.

Länk till inlägg

I morgon kväll får vi här på ön se nästa del av serien med Micheal Mosleys Should I eat- How to feed the planet, tydligen med fokus på djur uppfödning/hållning, med denna annonsering om programmet blir man lite fundersam vad som kommer visas - Every year, humans raise and eat 65 billion animals - nine animals for every person on the globe. In this eye-opening documentary, Michael examines the impact that this is having on the planet and finds out what meat eco-friendly carnivores should be buying. Is it better to buy free-range organic or factory-farmed meat? The answers are far from obvious

Återkommer efter att programmet visats.

...och här i Sverige kommer den i nästa veckas Vetenskapens värld.

Länk till inlägg

Mja vad ska man säga om andra delen av Should I eat meat, handlade om hållbarhet, mycket om kor som betar gräs rapar metan och hur man lyckas minska detta genom att mata dem med majs, fokus även på hur föda och miljöpåverkan olika ätliga djur kräver. Ingenting om kvalitet på kött eller lliknanade. Man visade även att den mest ekologiska (minst miljöpåverkan) uppfödningen var musselodling, sen lite om insekter som möjlig protein källa i slutet. Kändes som slöseri med mina licenspengar av BBC, bättre de håller sig till dramaserier eller liknande. Lite intressant är den serie som startadei måndags om vår (britters) relation till mat som visade på att väldigt få lagar mat från grunden och många barn/ungdomar känner inte igen olika grönsaker. 

Länk till inlägg

Nu har jag sett avsnittet om köttets miljöpåverkan. Angående kornas rapande och pruttande av metan, om gräset får vissna ner och ruttna, blir det inte typ lika mycket metan då också?

Länk till inlägg

Nu har jag sett avsnittet om köttets miljöpåverkan. Angående kornas rapande och pruttande av metan, om gräset får vissna ner och ruttna, blir det inte typ lika mycket metan då också?

Ja det stämmer, skillnaden är att denna process påskyndas kraftigt i våmmen jämfört med hur lång tid det skulle ta annars vilket får till följd att metanutsläppet blir större momentant.

Länk till inlägg

Hur mycket metan som bildas beror på syretillgången (bland annat). En dåligt skött kompost kan avge metan, vilket anses dåligt och miljöförstörande. I magen på kor finns inte särskilt mycket syre. Med tillräckligt syre att tillgå bildas istället koldioxid. Det är också en växthusgas, men inte lika potent som metan (räknat per kolatom).

Länk till inlägg

Tar mig friheten att citera några godbitar ur fof-artikeln:

"På senare tid har Svensk mjölk just kombinerat näringsvärde och utsläpp av växthusgaser i en intressant rapport och kommer då fram till att mjölken ligger bättre till än både juice, soja- och havredryck."

"Framför allt är det så att det inte går att odla så mycket annat än just gräs på hagmarker, slåtterängar och andra typer av naturbeten. De är perfekta för att omvandlas till mat som vi kan äta – nämligen nötkött och lamm."

"I en annan rapport från 2011 konstaterade Jordbruksverket att betesmark, som det även växer träd på, binder så pass mycket kol att det helt uppväger klimatpåverkan från nöt och lamm – utsläppen blir noll eller till och med negativa!"

Länk till inlägg

Korna som äter gräs ingår i kolets kretslopp och tillför inget som helst kol.

Kor som äter kraftfoder som är odlats med hjälp av olja tillför kol till atmosfären.. sen får Mosley tycka och tänka vad han vill men det är oomkullrunkeliga fakta!

Länk till inlägg

Korna som äter gräs ingår i kolets kretslopp och tillför inget som helst kol.

Kor som äter kraftfoder som är odlats med hjälp av olja tillför kol till atmosfären.. sen får Mosley tycka och tänka vad han vill men det är oomkullrunkeliga fakta!

Korrekt, men eftersom olika kolbaserade gaser (t ex metan respektive koldioxid) ger olika mycket växthuseffekt är resonemanget ändå intressant. 

Ett annat argument till kornas favör är att antalet gräsätare (mer exakt: antalet kilo gräsätare med våmm) på jorden inte är större nu än för 200 år sedan. Människan har massutrotat vilda gräsätare och ersatt dessa med tamboskap. Oklart vilka beräkningar detta argument baserar sig på.

Länk till inlägg

Korrekt, men eftersom olika kolbaserade gaser (t ex metan respektive koldioxid) ger olika mycket växthuseffekt är resonemanget ändå intressant. 

Ett annat argument till kornas favör är att antalet gräsätare (mer exakt: antalet kilo gräsätare med våmm) på jorden inte är större nu än för 200 år sedan. Människan har massutrotat vilda gräsätare och ersatt dessa med tamboskap. Oklart vilka beräkningar detta argument baserar sig på.

Klart att du har rätt om olika gaser.. som vanligt.. men det blir ett nollsummespel på slutet hur som helst.. iomed att de gräsätande korna inte tillför mer kol till atmosfären!

För i så fall borde vi titta närmare på risodling oxå.. som tillför ansenliga mängder metan.. men då slår man på U-länders ekonomi.. och då är man inte PK!

Det finns ett rätt lätt sätt att minska höjningen av kolföreningar i atmosfären.. och det är att förbjuda alla införsel av oljebaserade produkter!

Men jag skulle vilja se den politiker som vågar slå undan fötterna på vår oljebaserade ekonomi!

Under tiden så köper och äter jag så mycket gräsuppfödd mat jag kan lägga vantarna på och har råd med.. med gott samvete!

Länk till inlägg

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Skapa nytt...